Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:33

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=11796
knhs.nl


Uit recent onderzoek van TNO is gebleken dat paardensport minder blessuregevoelig is dan hardlopen. Op 1.000 uur hardlopen ontstaat in 15,5 uur een blessure, die blessures duren gemiddeld 14 dagen. In de paardensport ontstaat op 1.000 uur paardrijden in 1,1 uur een blessure.

Stichting Veilige Paardensport deed begin dit jaar in samenwerking met TNO een onderzoek onder de paardensporters in Nederland over hun ongevallen en blessures tijdens het beoefenen van de paardensport. Hieruit kwam naar voren dat het aantal ongevallen en blessures in vergelijking met andere sporten heel laag is. Echter de ongevallen die gebeuren zijn vaak ernstiger van aard, met vooral letsel aan hoofd, nek en romp. Het dragen van een veiligheidshelm en een bodyprotector is daarom aan te raden.

Klik hier voor meer informatie en het bestellen van het volledige rapport.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:56

Hardlopen is ook helemaal niet gezond Sigaar Haha!. Bovendien word je er nog moe van ook Clown

Maar inderdaad áls je van je paard klettert... dan is het vaak goed mis ook Nagelbijten / Gniffelen

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:59

Arabesk schreef:
Hardlopen is ook helemaal niet gezond Sigaar Haha!. Bovendien word je er nog moe van ook Clown

Maar inderdaad áls je van je paard klettert... dan is het vaak goed mis ook Nagelbijten / Gniffelen


ga ik helemaal in mee haha

telt lesgeven ook in de paardensport? Want daar heb ik wel een mega blesure aan overgehouden..... (ben dus omver gerend door een paard met ruiter)

Anoniem

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:03

Nou, na een uur flink paardrijden ben ik ook wel moe hoor Lips are sealed Daarnaast, welke sport is eigenlijk wel écht goed voor je? En aan de andere kant wordt stilzitten op de bank ook afgeraden! Dus ik weet het allemaal niet meer hoor. Ik doe aan beide sporten. Hardlopen vind ik erg leuk als afwisseling. Tot nu toe geen blessures gehad Vork

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:21

*wrijft nog even over de geneusde rugwervels en heup die ik gisterenavond heb opgelopen* Clown

NatasjaM

Berichten: 411
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Hank, soms Dussen NB

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:51

Gebroken pink, gescheurde pees in pols, zwaar gekneusd stuitje, vingers uit de kom.... Koe

Zou ik dan toch boven het gemiddelde zitten Tong uitsteken

Fitzroy

Berichten: 25202
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:55

Als gevolg van een paardrij-ongeval mag ik niet meer hardlopen, dus tja ......... die blessures bij hardlopen ga ik niet meer redden Haha!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:30

En de nut van dit onderzoek is...??? Dromen

Jeetje, dat had ik ook zo kunnen zeggen, was geen onderzoek voor nodig geweest hoor Huilen van het lachen

Onia
Berichten: 142
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:34

in de samenvatting die je kunt downloaden kun je lezen wat het nut van het onderzoek is...
verbetering van de veiligheid in de paardensport door inzicht te krijgen in de aantallen en soort van blessures/letsels

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:42

Onia schreef:
in de samenvatting die je kunt downloaden kun je lezen wat het nut van het onderzoek is...
verbetering van de veiligheid in de paardensport door inzicht te krijgen in de aantallen en soort van blessures/letsels


Maar de vegelijking met hardlopen is toch ronduit absurd...Ik doe het allebei en ik zou bij god niet de overeenkomst weten. Je traint om te beginnen al hele andere spieren en je bent heel erg anders met je conditie bezig. De belasting van gewrichten en spieren is veel groter en nogal wiedes dat daardoor de kans op belssures bij hardlopen groter is...

Dat bedoelde ik te zeggen... Knipoog

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:10

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=11796
knhs.nl


Uit recent onderzoek van TNO is gebleken dat paardensport minder blessuregevoelig is dan hardlopen. Op 1.000 uur hardlopen ontstaat in 15,5 uur een blessure, die blessures duren gemiddeld 14 dagen. In de paardensport ontstaat op 1.000 uur paardrijden in 1,1 uur een blessure.

Stichting Veilige Paardensport deed begin dit jaar in samenwerking met TNO een onderzoek onder de paardensporters in Nederland over hun ongevallen en blessures tijdens het beoefenen van de paardensport. Hieruit kwam naar voren dat het aantal ongevallen en blessures in vergelijking met andere sporten heel laag is. Echter de ongevallen die gebeuren zijn vaak ernstiger van aard, met vooral letsel aan hoofd, nek en romp. Het dragen van een veiligheidshelm en een bodyprotector is daarom aan te raden.

Klik hier voor meer informatie en het bestellen van het volledige rapport.



Kan ik nou niet lezen, staat het er verkeerd of snap ik het gewoon niet..?? Bloos
Hardlopen is dan toch minder blessure gevoelig dan paardrijden?

In gemiddeld 1.000 uur hardlopen ontstaat er bij hard lopen in 15,5 uur een blessure en bij gemiddeld 1.000 uur paardrijden in 1,1 uur een blessure.

Dan gebeuren er in 1.000 uur hardlopen toch ongeveer 65 blessures en in 1.000 uur paardrijden toch 910???

ben het er inderdaad wel mee eens dat als er een blessure ontstaat bij paardrijden het vaak ernstiger is dan bij andere sporten...

Onia
Berichten: 142
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:14

ok maar als je op de site van TNO kijkt naar alle sporten die onderzocht zijn dan zijn bij de paardensport erg weinig blessures. Dat terwijl gezegd wordt dat paardrijden een gevaarlijke sport is. Dit onderzoek geeft juist aan dat het juist erg meevalt met het aantal blessures. maar je kunt het idd lastig vergelijken

@quir
per 1000 uur hardlopen ontstaan er 15,5 blessures
per 1000 uur paardrijden ontstaan er 1,1 blessures

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:18

Onia schreef:
ok maar als je op de site van TNO kijkt naar alle sporten die onderzocht zijn dan zijn bij de paardensport erg weinig blessures. Dat terwijl gezegd wordt dat paardrijden een gevaarlijke sport is. Dit onderzoek geeft juist aan dat het juist erg meevalt met het aantal blessures. maar je kunt het idd lastig vergelijken

@quir
per 1000 uur hardlopen ontstaan er 15,5 blessures
per 1000 uur paardrijden ontstaan er 1,1 blessures


Maar er staat:

Citaat:
Op 1.000 uur hardlopen ontstaat in 15,5 uur een blessure, die blessures duren gemiddeld 14 dagen. In de paardensport ontstaat op 1.000 uur paardrijden in 1,1 uur een blessure.



Dus in 15,5 en in 1,1 uur een blessure... en niet 15,5 en 1,1 blessures per 1.000 uur.

Kan best zijn dat je gelijk hebt hoor! Maar zo lees ik het en niet zoals jij het zegt. Bloos

Bienotje

Berichten: 10894
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:19

Ik neem aan dat er een cijfertje ergens vergeten is inderdaad Knipoog

Kan het ook niet zo zijn dat er vele worden aangeraden om als herstel of om aan hun gewicht te werken zijn gaan hardlopen.

Het zijn nogal eens ongetrainde mensen die beginnen met hardlopen. Ook dat moet je opbouwen om overbelasting op enkels en knieën te voorkomen..

Verder denk ik dat het onderzoek een overbelaste knie even zwaar meeweegt als één blessure als een ruiter die een gebroken schedel overhoudt aan een val..

Berdien

Berichten: 64587
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:25

Nou inderdaad, ik rijd nou al zo'n tien jaar paard en loop twee maanden hard, maar heb in die twee maanden hardlopen bijna meer blessures gehad dan met paardrijden Clown
Jammer alleen dat paardrijden niet echt 'spekkieswegwerkend' is Tong uitsteken

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:27

NatasjaM schreef:
Gebroken pink, gescheurde pees in pols, zwaar gekneusd stuitje, vingers uit de kom.... Koe

Zou ik dan toch boven het gemiddelde zitten Tong uitsteken


Dan heb jij vast al 4000 uur paardgereden Knipoog

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:29

Quir schreef:
Onia schreef:
ok maar als je op de site van TNO kijkt naar alle sporten die onderzocht zijn dan zijn bij de paardensport erg weinig blessures. Dat terwijl gezegd wordt dat paardrijden een gevaarlijke sport is. Dit onderzoek geeft juist aan dat het juist erg meevalt met het aantal blessures. maar je kunt het idd lastig vergelijken

@quir
per 1000 uur hardlopen ontstaan er 15,5 blessures
per 1000 uur paardrijden ontstaan er 1,1 blessures


Maar er staat:

Citaat:
Op 1.000 uur hardlopen ontstaat in 15,5 uur een blessure, die blessures duren gemiddeld 14 dagen. In de paardensport ontstaat op 1.000 uur paardrijden in 1,1 uur een blessure.



Dus in 15,5 en in 1,1 uur een blessure... en niet 15,5 en 1,1 blessures per 1.000 uur.

Kan best zijn dat je gelijk hebt hoor! Maar zo lees ik het en niet zoals jij het zegt. Bloos


Volgens mij bedoelen ze dit (maar ik geef toe, het staat er erg krom!) Je hebt 1000 uren waarin je sport. In 15 van die uren ontstaat er een blessure bij hardlopen. In 1 van die uren ontstaat er een blessure als je paardrijdt.

NatasjaM

Berichten: 411
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Hank, soms Dussen NB

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:21

Blue_Eyes schreef:
NatasjaM schreef:
Gebroken pink, gescheurde pees in pols, zwaar gekneusd stuitje, vingers uit de kom.... Koe

Zou ik dan toch boven het gemiddelde zitten Tong uitsteken


Dan heb jij vast al 4000 uur paardgereden Knipoog


En misschien nog wel meer ook hi hi Clown . Ik rijd al vanaf m'n zesde en wordt deze zomer 35 en heb altijd behoorlijk veel uren op de paardenrug doorgebracht (en gezien de blessures ook wel een aantal ernaast Vork ). Kijk, een blauwe nagel omdat je paard op je voet is gaan staan is natuurlijk ook wel een 'blessure', maar ik heb voor het gemak alleen de meest 'ernstige' opgenoemd die ik heb gehad, anders had het rijtje nog wel wat langer geweest Knipoog .

Happinez

Berichten: 8409
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:55

Berdien schreef:
Nou inderdaad, ik rijd nou al zo'n tien jaar paard en loop twee maanden hard, maar heb in die twee maanden hardlopen bijna meer blessures gehad dan met paardrijden Clown
Jammer alleen dat paardrijden niet echt 'spekkieswegwerkend' is Tong uitsteken


Nou als je goed aan het werk gaat met een niet al te makkelijk te rijden paard, dan willen die spekkies wel weg hoor door paardrijden haha Knipoog
Maar ik doe ook allebei.. maar tot nu toe staat het in verhouding denk ik gelijk aan de blessures die ik gehad heb met paardrijden en hardlopen.
Dan maar blessures, ik vind het allebei leuke sporten Haha!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:00

tjonge... worden deze mensen ook nog betaald om zulke cijfers op een rijtje te zetten.....

En dan zo'n conclusie boven het rapport zetten....

De paardensport betaald zeker? Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt!

Siria

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:03

amondi schreef:
tjonge... worden deze mensen ook nog betaald om zulke cijfers op een rijtje te zetten.....

En dan zo'n conclusie boven het rapport zetten....

De paardensport betaald zeker? Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt!


Het lijkt misschien onnuttig, maar pas als er onderzoek is gedaan kan bv worden aangetoond dat paardrijden niet zo gevaarlijk is als men denkt, daar is nu onderbouwing voor. In andere sporten is al veel meer onderzocht, neem bijvoorbeeld het schaatsen dat is zeer technisch met veel onderzoek.

Ook als je nu onderzoekt wanneer die ongevallen gebeuren, bv tijdens het opstijgen, een buitenrit, of een springles. Kun je daar iets aan gaan doen.
Want heeft zo een cap wel nut? breek je niet je nek als dat ding naar achter klapt? daarvoor zijn onderzoeken juist zo nuttig.

wel dit is wat zij mij op school hebben geleerd misschien dat het wat stof opwerpt.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:04

Siria schreef:
amondi schreef:
tjonge... worden deze mensen ook nog betaald om zulke cijfers op een rijtje te zetten.....

En dan zo'n conclusie boven het rapport zetten....

De paardensport betaald zeker? Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt!


Het lijkt misschien onnuttig, maar pas als er onderzoek is gedaan kan bv worden aangetoond dat paardrijden niet zo gevaarlijk is als men denkt, daar is nu onderbouwing voor. In andere sporten is al veel meer onderzocht, neem bijvoorbeeld het schaatsen dat is zeer technisch met veel onderzoek.

Ook als je nu onderzoekt wanneer die ongevallen gebeuren, bv tijdens het opstijgen, een buitenrit, of een springles. Kun je daar iets aan gaan doen.
Want heeft zo een cap wel nut? breek je niet je nek als dat ding naar achter klapt? daarvoor zijn onderzoeken juist zo nuttig.

wel dit is wat zij mij op school hebben geleerd misschien dat het wat stof opwerpt.


Ja, daar zit ik op te wachten. Straks moet je meer voor de verzekering neerleggen alleen omdat je paardrijdt...of moet je zo'n lullig papiertje scoren wat men onder de catogorie 'ruiterbewijs' indeeld en daar moet je dan ook weer geld voor neerleggen...

Tsjakkaaaa Clown

Anoniem

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:22

Had ik ook wel zelf kunnen verzinnen Huilen van het lachen

eefje_rudmer

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:25

en de blessures voor de paarden dan? ik denk dat dat hoger ligt als bij de hardlopers hoor!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paardensport minder blessuregevoelig dan hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:27

Ik denk dat het vooral ligt aan het feit dat paardenmensen geen huilenbalken zijn en niet zo snel naar het ziekenhuis of huisarts gaan. Lachen

Ruiters lopen veel sneller door met een pijntje oid Lachen