Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 09:39

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/33 ... sgroep.ece
destentor.nl


Vrijwel alle hoefsmeden in Nederland zijn ontevreden over het niveau van de beroepsgroep als geheel.
Dat blijkt uit een arbeidsmarktonderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van verschillende Nederlandse onderwijsinstellingen.

Zestig van de ongeveer 450 hoefsmeden in Nederland werkten mee aan het onderzoek. Van de geïnterviewden geeft 98 procent aan dat er iets moet gebeuren om de kwaliteit van het beroep te garanderen.

Ze verschillen van mening over de te treffen maatregelen. Ongeveer een op de drie hoefsmeden vindt het een goed idee om een diploma verplicht te stellen, voordat iemand de hoeven van een paard of pony mag bewerken. Een op de vijf wil dat het vak weer een beschermde status krijgt, terwijl tien procent voorstander is van certificering, door bijvoorbeeld de Nederlandse Vereniging van Beroepssmeden.

"Veel smeden vinden dat de kwaliteit van henzelf goed is, maar iedereen kent wel collega's die het niet goed doen", aldus Henk van der Vegt, directeur van de afdeling Dier van onderwijsinstelling De Groene Welle in Zwolle, een van de opdrachtgevers van het onderzoek. 'Hier en daar laat de kwaliteit van hoefsmeden in Nederland te wensen over. Sommige mbo-studenten zakken voor hun eindexamen hoefsmid en gaan desondanks gewoon aan de slag."

Schooldirecteur Van der Vegt wijst erop dat het welzijn van paarden en pony's gebaat is bij een kwalitatief goede hoefsmid. "Het gaat om een teer onderdeel van het dier. Het is reden voor zorg als het welzijn van dieren wordt aangetast en dat gebeurt nu helaas in sommige gevallen.'

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:09

Natuurlijk willen de hoefsmeden met een diploma dat een hoefsmid een diploma moet hebben, dan kunnen de niet-diploma'ers geen geld meer verdienen en hun dus meer.
Er zijn idd geweldig veel slechte hoefsmeden, maar als je een beetje nadenkt en opzoekt op internet zul je zelf vinden wat jij goed vind en daar de hoefsmid op aanpassen Lachen

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:12

Halleluja!! Ik vind ook dat er te veel prutsers rondlopen! Over mijn eigen smid ben ik erg tevrede. Je mag dan flink wat centen neerleggen maar ik heb nog nooit problemen gehad en hij staat altijd voor me klaar. Daarin tegen heeft een stalgenoot van mij een smid die binnen 2 minuten klaar is en waarbij de kwaliteit om te huilen is. Te veel smeden kunnen nu zomaar hun gang gaan. Ik ben het ermee eens dat er goede controle moet komen!

Tevens vind ik dat ze inderdaad gewoon een diploma moeten hebben. Een arts zonder diploma laat je ook niet over jou lichaam beslissen. Je laat je leren laarzen ook niet maken door een houthakker. Voor elk beroep moet je tegenwoordig gediplomeerd zijn dus ook voor hoefsmid!

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:26

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een geweldig hoefsmid gehad voor mijn paarden. Maar die man had geen diploma's. Hij had alles geleerd van een andere hoefsmid. Ondanks het gebrek aan diploma's had ik geen andere hoefsmid willen hebben voor mijn paarden.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:30

vraag voor een goede hoefsmid altijd je dierenarts!! Dat heb ik ook gedaan en met super resultaat!!
Idd niet goedkoop maar wel vakwerk en dat verschil zie je gelijk. Veel paarden eigenaren bezuinigen op de ijzers maar het is wel belangrijk voor je paard zijn bewegingsmechanisme.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:32

In elke beroepsgroep heb je imo wel prutsers Knipoog Gewoon goed uitkijken wie je belt, en vragen aan mede-paardeneigenaren wie zij goed vinden, of idd aan de DA. Lachen Dan krijg je meestal wel een goede.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:41

larrylurex schreef:
vraag voor een goede hoefsmid altijd je dierenarts!! Dat heb ik ook gedaan en met super resultaat!!
Idd niet goedkoop maar wel vakwerk en dat verschil zie je gelijk. Veel paarden eigenaren bezuinigen op de ijzers maar het is wel belangrijk voor je paard zijn bewegingsmechanisme.


Dan vind ik die ijzers nog niet zo belangrijk. Veel mensen bezuinigen op het bekappen. Op zich niets mis mee, als je maar een hoefsmid hebt die weet waar hij mee bezig is. Maar vaak genoeg is dit niet het geval. Zoals jij zegt; het is wel het bewegingsmechanisme waar we het over hebben. En dus wel heel belangrijk.

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:50

Ik weet niet of een diploma altijd aan geeft dat je met een goede hoefsmid te maken hebt. Het papiertje bewijst dat hij een gedegen opleiding heeft gehad, maar hoe gaat hij daarna te werk? Is het een nauwkeurig persoon met aandacht voor je paard als individu en zijn hoeven of scheert hij alles over een kam en maakt er geen maatwerk van? De meeste eigenaren van paarden hebben toch redelijk wat verstand van beenstanden en hoeven en kunnen best redeneren of ze met een goede hoefsmid te maken hebben. Zo niet, haal er dan een kenner bij die eens komt kijken en/of verdiep je via google eens in de materie. Ik ben het er wel mee eens dat er een duidelijk administratief landelijk systeem moet komen waarin alle hoefsmeden geregistreerd staan en waar een certificering noodzakelijk kan zijn. Zo filter je heel snel en makkelijk de "rotte" appels uit de lijst.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:51

Heel goed Ja Ik heb in het eerste jaar dat ik mijn paard had maar liefst 5 smeden gehad, 4 daarvan leverden echt prutswerk, de vijfde bekapte heel netjes, maar door de eerdere smeden heeft het wel een jaar geduurd voordat mijn paard weer goed op de hoeven stond.
Veel mensen hebben er gewoon te weinig verstand van en vertrouwen maar op hun hoefsmid, met als gevolg slechte hoeven, kreupele paarden en langdurige beenproblemen..

Wat ik dan wel zou willen: een zelfde soort opleiding voor alleen het bekappen van paarden, inclusief probleemhoeven enzo, maar dan oplossingen zonder ijzers, en meer theorie over alternatieven zoals hoefschoenen. Dan kunnen de natuurlijk bekappers ook blijven bestaan, en gaat ook daar de kwaliteit vooruit.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:46

Liiesjjj schreef:
Natuurlijk willen de hoefsmeden met een diploma dat een hoefsmid een diploma moet hebben, dan kunnen de niet-diploma'ers geen geld meer verdienen en hun dus meer.
Er zijn idd geweldig veel slechte hoefsmeden, maar als je een beetje nadenkt en opzoekt op internet zul je zelf vinden wat jij goed vind en daar de hoefsmid op aanpassen Lachen



Ben het met je eens. Alleen zijn er tegenwoordig meer mensen met paarden dan paarden mensen en als beginnend paardenhouder kan je nog wel eens kennis te kort hebben. Zo haalde ik eens een smid in huis die aan mij ging vragen of de voeten goed gedaan waren Verward .
Door een selctie te maken van smeden met erkend diploma zullen de beginners minder snel een beunhaas tegen komen die ze van alles wijs maakt.

Citaat:
Wat ik dan wel zou willen: een zelfde soort opleiding voor alleen het bekappen van paarden, inclusief probleemhoeven enzo, maar dan oplossingen zonder ijzers, en meer theorie over alternatieven zoals hoefschoenen. Dan kunnen de natuurlijk bekappers ook blijven bestaan, en gaat ook daar de kwaliteit vooruit.


Idd mee eens.
Ik heb het idee dat hoefsmeden zich TEVEEL aan ijzers vasthouden en maar weinig intresse hebben in andere alternatieven.
Als je daar zelf mee aankomt krijg je meestal een negatief advies.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:04

Cayenne schreef:
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/33 ... sgroep.ece
destentor.nl

"Veel smeden vinden dat de kwaliteit van henzelf goed is, maar iedereen kent wel collega's die het niet goed doen", aldus Henk van der Vegt, directeur van de afdeling Dier van onderwijsinstelling De Groene Welle in Zwolle, een van de opdrachtgevers van het onderzoek. 'Hier en daar laat de kwaliteit van hoefsmeden in Nederland te wensen over. Sommige mbo-studenten zakken voor hun eindexamen hoefsmid en gaan desondanks gewoon aan de slag."


Dit zegt voor mij genoeg en is dus een zeer duidelijke steek onder water voor alle natural trimmers, kunststof-beslag-hoefsmeden, Cytek-hoefsmeden en andere nieuwe ontwikkelingen.
Gelukkig is de vooruitgang en verbetering van hoefverzorging niet meer te stoppen, ondanks het feit dat de oude garde zijn hakken in het zand zet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:23

scoxxx Haha! Haha! Haha! Geweldig Haha!

erkende hoefsmeden worden jaarlijks bijgeschoold waarbij dit soort dingen aan de orde komen......

Ik juich het alleen maar toe, het moest verdorie eens tijd worden zeg!!

Anoniem

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:31

Geweldig, dit artikel. Kan er geen andere woorden voor bedenken.

rox14
Berichten: 45
Geregistreerd: 06-07-07

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:34

Ik had eerst een smid met weet ik veel wat voor dimploma's maar liet mijn pony gewoon rondlopen op te hoge hoeven. (hij had ijzers) Beest liep zo kreupel als wat en ik vroeg steeds of hij niet weer moest maar nee. En toen ben ik bij de DA beland. Nu doet een andere smid van de DA samen met da (voor verdoving) hem.

Shir89
Berichten: 543
Geregistreerd: 04-09-05

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:37

Ik ben het er zeker ook mee eens dat er teveel prutsers rondlopen.
De opleidingen zijn niet goed en de hoefsmeden met een vaste baan houden stug vast aan hun manier van werken (nemen geen adviezen aan of willen alles zelf oplossen). Ook die zouden eens in de zoveel tijd bijgeschoold moeten worden of verplicht een paar dagen mee moeten lopen met de "echte" hoefsmeden.

Ik ben ook al regelmatig veranderd van hoefsmid.
De smid die ik nu heb zit een stuk verder weg en is duurder, maar ik kijk voortaan wel uit met die beunhazen die zichzelf hoefsmid noemen!

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:07

He-le-maal mee eens! Maar met een diploma alleen ben je er niet, zoals Kiwko al zegt moet er ook ieder jaar bijgeschoold worden.

Anoniem

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:11

Bijscholen moet in alle beroepstakken, vind ik. Ben het weer roerend met Kiwiko eens......
O.a. de gebroeders Van Nassau van Hoofcare leiden smeden op en doen bijscholingen.
Ik heb niet alleen op hun site geweldige resultaten gezien, maar ook in "real life".
Ik krijg er wel een beetje zure smaak van in de mond dat deze autoriteiten op het gebied van paardenhoeven, in NH kringen worden verguisd.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:30

Nou, dat werd tijd!
Na het aan banden leggen van het zelf prutsen met wormspuiten, mogen van mij de diensten van de hoefsmeden en de zadelmakers eveneens aan banden gelegd worden.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:07

Ik vraag me af of er niet een 0 in het artikel mist? Zijn er werkelijk waar maar 450 hoefsmeden in Nederland? Dat lijkt me sterk, zijn het er niet 4500?

Wat mij betreft zijn er al genoeg regels. Er zijn enorme prutsers met diploma en superbekappers zonder diploma.

Als ze het al zouden willen om een diploma verplicht te stellen, dan zou dat niet lukken. Dat laat de mededingingswet niet toe.

Niet alles is met regeltjes op te lossen. Je zou ook een regel in kunnen voeren dat mensen wat meer over hoeven moeten leren zodat ze kunnen beoordelen of hun smid aan het prutsen is of niet.

Wel opvallend dat de hoefsmeden hun eigen beroepsgroep afkraken.

Anoniem

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:09

Ha, interessant!! Over de diensten van de zadelmaker had ik zelf nog niet nagedacht.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:10

Ze kraken alleen hun concullega's af, niet zichzelf Vork

Anoniem

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:14

4500 hoefsmeden in Nederland Gestoord
Tuurlijk zijn er wat jou betreft al genoeg regels, en leggen ze het een en ander aan banden dan kun jij je vijl en renet wel aan de wilgen hangen, Arno.
In het kader van het welzijn van de paarden zijn de regels m.i. niet snel te streng.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:15

arno8 schreef:
Als ze het al zouden willen om een diploma verplicht te stellen, dan zou dat niet lukken. Dat laat de mededingingswet niet toe.


Dan passen ze die wet maar weer aan.
Niet iedereen mag zich zomaar dierenarts noemen, dus niet iedereen mag zich zomaar hoefsmid noemen. Voor het paardenwelzijn is kwaliteit van beide beroepen minstens zo belangrijk.

Anoniem

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:17

Wetten kunnen worden aangepast dus ook deze wet en dankzij de wildgroei van mensen die menen dat ze verstand hebben van paardenbenen en hoeven, waarbij het welzijn van het paard totaal over het hoofd wordt gezien, zal dat ook vast niet lang meer op zich laten wachten, hoop ik.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:20

Rijksgediplomeerd Hoefsmid, zo hoort het te zijn iemand met papieren die zowel de theorie als de praktijk geleerd heeft dat is belangrijk.
Ik ben blij met mijn hoefsmid die niet alleen rijksgediplomeerd is maar ook medicinaal hoefsmid is, een ware kunstenaar meer diplomas op het hoefsmederij gebied zijn er niet.
Natuurlijk zeggen de diplomas niet alles en natuurlijk kunnen ook zij een steekje laten vallen want waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt dat is klaar.
Maar een beetje strenge eisen mag je aan dit beroep stellen niet voor niks is het spreekwoord No feet no horse.
Iedereen kan zich tegenwoordig hoefsmid noemen en er lopen dan ook veel paarden met bar slechte voeten.
Echter die voeten zijn bijna het belangrijkste aan het paard daarom moeten we ze goed onderhouden.
Dat betekend dat wij als verzorger de hoeven schoonhouden, veel belangrijker nog de stal heel goed schoonhouden en de hoeven perfect laten onderhouden door een rijksgediplomeerd hoefsmid.
En een papiertje geeft net iets meer zekerheid dat hij of zij weet waar ze mee bezig is.

En ja eentje zonder papiertje kan misschien heel erg goed zijn, die heeft zijn papiertje binnen no time dus ik zie het probleem daarin niet.


de regels kunnen niet streng genoeg zijn,