Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:28

Tja, je moet tegenwoordig bijna met mes en vork of een pincet posten, hahaha!!!
Maar je bent het toch wel met mij eens dat een Fries hele andere hoeven heeft dan een Volbloed, niet dan?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:42

Jannepauli; mijn bekapper zegt ook helemaal niet dat alle hoeven hetzelfde zijn. Knipoog
Misschien eens zijn website goed lezen (zie profiel). IK heb hele goede ervaringen met mijn pony. Hij wordt daarnaast ook zo natuurlijk mogelijk gehouden. Heel vervelend dat jij nare ervaringen hebt gehad met iemand, IK en vele anderen uit mijn directe omgeving hebben die vervelende ervaringen gelukkig helemaal niet met NB. Lachen

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:52

suleilitha schreef:
Tja, je moet tegenwoordig bijna met mes en vork of een pincet posten, hahaha!!!
Maar je bent het toch wel met mij eens dat een Fries hele andere hoeven heeft dan een Volbloed, niet dan?

Tuurlijk, deze... Knipoog ...stond er ook niet voor niets bij.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:29

Aimee schreef:
Okee... Dan word ik Anky Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!



is goed dan heb je deze zomer een mooi reisje voor de boeg.....


Maar oke ik dwaal af. Ik vind het jammer dat het niveau van de beroepsgroep daalt. Hoefsmid is een belangrijk beroep en die leer je niet op straat en ook niet bij Jan met de korte achternaam op de hoek. Je leert je wel verfijnen in de praktijk natuurlijk maar de theorie legt de basis en die is gewoon belangrijk belangrijker nog dan de rest.

En met natural horsemanship en dergelijke wie de schoen past trekt hem maar aan. Een paard kan heel goed op blote voeten is zelfs beter voor hem. Maar soms gaan we er gekke dingen mee doen als springen op gras dan heb je minder keuze dan als je bijvoorbeeld rustig aan doet. En een kleine catogerie kan gewoon absoluut niet zonder lopen omdat ze het houvast missen en die moeten op wedstrijden op ijzers maar het gros kan gewoon zonder.

En het gros van de hoefsmeden kan gewoon een papiertje halen komt de beroepsgroep echt ten goede.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:21

Liiesjjj schreef:
Natuurlijk willen de hoefsmeden met een diploma dat een hoefsmid een diploma moet hebben, dan kunnen de niet-diploma'ers geen geld meer verdienen en hun dus meer.
Er zijn idd geweldig veel slechte hoefsmeden, maar als je een beetje nadenkt en opzoekt op internet zul je zelf vinden wat jij goed vind en daar de hoefsmid op aanpassen Lachen
Wellicht is het bij jou in de buurt anders, maar hier in het westen zijn de marktverhoudingen zodanig, dat goede hoefsmeden hun 'slechte' concurrentie echt niet op deze manier hoeven uit te schakelen. De als 'goed' bekend staande smeden in deze regio hebben een wachtlijst voor nieuwe klanten van hier tot Herejezusveen. Dat 'meer geld kunnen verdienen' gaat dus ook niet op, want er zit namelijk nog steeds maar 24 uur in een etmaal en ze zullen toch ook een keer moeten eten en slapen enzo.

Overigens is het voor mij niet vanzelfsprekend, dat 'gediplomeerd zijn' gelijk staat aan 'goed zijn'. Gediplomeerd zijn, is denk ik hooguit een garantie dat de vereiste basiskennis over het bewegingsmechanisme en de hoeven van paarden en de verzorging daarvan als bekend mag worden verondersteld. Hetgeen niet omkeerbaar is: géén diploma hebben betekent niet meteen, dat deze kennis 'dus' niet aanwezig is. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren en bronnen om aan kennis te komen, dat het hebben van een diploma imo. allang niet meer zaligmakend is.

Wat er met kennis gedaan wordt, waar en wanneer die dan ook is opgedaan, of dat nu zoals in deze discussie hoefsmid is of welk ander beroep dan ook, bepaalt pas of iemand goed is in zijn vak.

Eigenlijk is het dus heel simpel om bij het zoeken naar een nieuwe smid te bepalen of je een goeie te pakken hebt: als je belt en hij kan morgen komen: laat dan maar. Als je over een week of drie de eerste bent: schop je paard maar het land op als de situatie dat toelaat en bewaar je geduld, je zult zien dat het het wachten waard is.

Shir89
Berichten: 543
Geregistreerd: 04-09-05

Re: Hoefsmeden zijn ontevreden over niveau van beroepsgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:24

Ik ben het wel eens dat elke hoefsmid een diploma zou moeten hebben, zodat je zeker weet dat ze de basiskennis over het paard en de hoeven enz. op zak hebben.

Maar er moet zeker ook meer praktijk komen.
ik vind dat ze het ook verplicht moeten stellen dat beginnende hoefsmeden meelopen met ervaren hoefsmeden, het liefst om de zoveel tijd.