Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:56

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... _de_sloot_
nhd.nl


De brandweer heeft vanmiddag na een tip van een oplettende voorbijganger en een uiterste krachtsinspanning een paard uit de sloot bij de Genieweg in Assendelft gered.

Het paard leek aanvankelijk het hoofd in de schoot te werpen en op te geven, maar na drie kwartier worstelen in het warme prutwater wisten de duikers van de brandweer Zaandam samen met de kazerneploeg uit Wormerveer het edele dier op het droge te krijgen.

Een voorbijganger zag kort voor één uur het paard in de sloot staan. Hij voelde onraad en waarschuwde meteen de brandweer. Na een gevecht van ruim drie kwartier wist de brandweer het dier uit de sloot te trekken.

Klik hier voor foto's.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:01

mooi dat een voorbijganger de brandweer inschakelde

Morag
Berichten: 136
Geregistreerd: 02-05-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:07

Goed van die voorbijganger! Gelukkig ook voor dat paard..

Skingraphx
Berichten: 166
Geregistreerd: 27-12-07

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:15

Aan de foto's te oordelen was het wel een heel oplettende voorbijganger. Het valt me op dat het in de Zaanse polders wel vaak raak is. Misschien een drinkvoorziening op het land van de dieren plaatsen????

Ilsjah

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: l'broek

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:08

Als ik niet beter wist zou ik zweren dat dat paard niet meer leeft op de eerste 3 foto's!
Goed gedaan van die voorbijganger! OK dan!

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:08

In de Zaanse polders is het niet vaker raak als op andere plaatsen hoor. Dit is een weg waar gelukkig redelijk wat auto en fietsverkeer voorbij komt.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:29

Ik woon hier vlakbij en rij er elke dag langs.
Staan maar op 1 plek paarden en daar zag ik van de week een stoute ruin zich in allerlei bochten wringen om bij wat riet te komen. Ik dacht nog als dat maar goed gaat.

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:01

Ik zit even te bedenken waar het is.
want het is een straat achter mij.
Wel de brandweer gehoord trouwens, maar die ging niet langs
de genieweg.
Die fietser heeft goed opgelet, want je ziet het niet goed.

Je komt daar ook veel koeien tegen in het water.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:25

Dat is nog maar net goed gegaan. Beest ziet er op de eerste foto's inderdaad meer dood dan levend uit.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:33

quintolover schreef:
Ik zit even te bedenken waar het is.
want het is een straat achter mij.
Wel de brandweer gehoord trouwens, maar die ging niet langs
de genieweg.
Die fietser heeft goed opgelet, want je ziet het niet goed.

Je komt daar ook veel koeien tegen in het water.

Er staat vanaf de kant van Assendelft bekeken aan het einde van de Genieweg sinds een klein weekje ongeveer een groepje paarden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:14

Toch ook weer TOP van die brandweermannen! OK dan!

rockwitch

Berichten: 11749
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:55

Knap hoor dat ze hem er nog uit hebben gekregen, als zo'n beest het opgeeft, pff zie ze dan nog maar eens eruit te krijgen. Pluim voor de brandweer

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 00:28

Ik blijf me er persoonlijk toch over verbazen dat paarden daar binnen de weide gehouden worden d.m.v. een sloot. Hier wordt het bijna altijd wel deftig afgemaakt met (stroom)draad zodat paarden juist niet bij de sloot kunnen. Hoe vaak je dat hier toch leest 'paard in de sloot' Scheve mond

Avenance
Berichten: 193
Geregistreerd: 10-06-08

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:00

De weilanden liggen hier erg laag, als het een keer goed regent zijn de sloten een stuk breder, tot hoe ver moet je dan iets afzetten, bovendien is er zoveel land in de polder.

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:06

Jeetje....... vond laatst mijn veulen terug in de sloot en die lag er ook zo bij als op foto1 helaas was mijn baby wel al dood.....

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:33

Het is helaas echt de normaalste zaak van de wereld hoor in Noord-Holland. Die van ons staan ergens anders in Noord-Holland ook met aan 1 kant alleen een sloot als afzetting.
Eentje heeft er een keer ingelegen, maar ze letten verder wel heel goed op hoor. Ik vind het wel belangrijk dat er watervoorzienining is in de wei dats cheelt al een hoop ongelukken.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:43

Als er zoveel land is kunnen de sloten toch best afgemaakt worden? Wij hebben ook andere watervoorziening, zou maar gebeuren dat onze shet in een sloot valt omdat hij wil drinken en vervolgens dus verdrinkt. Nuja, ieder z'n keuze zeker. Ik vind dat gewoon iets wat hier opvallend vaak voorbij komt (en wat toch in 8 van de 10 gevallen vermeden zou kunnen worden).

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:09

Bluem schreef:
Als er zoveel land is kunnen de sloten toch best afgemaakt worden? Wij hebben ook andere watervoorziening, zou maar gebeuren dat onze shet in een sloot valt omdat hij wil drinken en vervolgens dus verdrinkt. Nuja, ieder z'n keuze zeker. Ik vind dat gewoon iets wat hier opvallend vaak voorbij komt (en wat toch in 8 van de 10 gevallen vermeden zou kunnen worden).

Bij hoog water wordt je wei zo 10 meter kleiner, zo nat is het hier. Houten palen rotten snel en staan niet stabiel, omheining moet los met het baggeren van de slootkanten enzovoort. Boeren willen dit vaak niet.
En tja dan is de andere optie vaak paard dat op stal blijft. Dan kies ik toch ook echt voor de wei met sloten hoor.

Het gaat regelmatig fout, maar als je ziet hoeveel paarden er op dit soort weides staan hier, dan is het maar een heel erg klein percentage.

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:11

Geweldig dat de voorbijganger het paard heeft gezien, gelukkig maar! Ik word altijd zo enorm emotioneel als ik die foto's zie van zo'n redding.
Het is dan wel 'part of the job' voor die brandweerlui, maar toch ook voor hen, petje af!

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:15

Fijn dat het paard het heeft overleefd door oplettendheid van een voorbijganger!

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:46

CrazyCat schreef:
Bluem schreef:
Als er zoveel land is kunnen de sloten toch best afgemaakt worden? Wij hebben ook andere watervoorziening, zou maar gebeuren dat onze shet in een sloot valt omdat hij wil drinken en vervolgens dus verdrinkt. Nuja, ieder z'n keuze zeker. Ik vind dat gewoon iets wat hier opvallend vaak voorbij komt (en wat toch in 8 van de 10 gevallen vermeden zou kunnen worden).

Bij hoog water wordt je wei zo 10 meter kleiner, zo nat is het hier. Houten palen rotten snel en staan niet stabiel, omheining moet los met het baggeren van de slootkanten enzovoort. Boeren willen dit vaak niet.
En tja dan is de andere optie vaak paard dat op stal blijft. Dan kies ik toch ook echt voor de wei met sloten hoor.

Het gaat regelmatig fout, maar als je ziet hoeveel paarden er op dit soort weides staan hier, dan is het maar een heel erg klein percentage.



Als je de goede palen neemt die ook nog eens lang genoeg zijn heb je dit probleem niet. Wij hebben palen van 3meter staan, die ook regelmatig nat worden in de winter omdat het water zo ver komt, maar als je de juiste palen neemt zullen ze niet rotten en als je ze ver genoeg de grond in drukt, zullen ze ook niet snel instabiel staan. Kost misschien wat meer, maar toch.
En met uitbaggeren kun je ook rekening houden, gewoon de omheining niet te dicht in de slootkant zetten. Dan heb je ook geen problemen met een bagger. Voor mij echt geen sloten als omheining, maar gewoon schrikdraad en een goede watervoorziening. Het risico blijft misschien, maar is een stuk minder groot.

Super dat het beestje gered is, ziet er idd meer dood als levend uit op de eerste foto's. Goed werk van de brandweer!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:04

Ik neem aan dat jij eigen land hebt en het zelf kan bepalen. Hier ben je afhankelijk van wat boeren wel of niet toestaan en die willen echt geen omheining langs de sloten om boven genoemde redenen.

Daarbij zijn er maar weinig mensen die zich kunnen voorstellen hoe nat die weides in Noord-Holland worden. Je kunt het hele weiland doorzwemmen als je zou willen in een natte periode.

En ja als ik mijn eigen stuk zou hebben hoe nat ook dan zou ik kunstof palen plaatsen met schrikdraad. Maar voorlopig mag je al blij zijn als je een stuk mag huren van een boer.

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:08

Ik heb in NoordHolland gewoond dus weet echtwel uit ervaring hoe nat het kan zijn..

En idd heb ik eigen land, dat is idd wel een voordeel in dit geval. Maar denk toch dat het dan evt. een oplossing is als de gemeente of brandweer eens een gesprek aangingen met deze boeren. Is nl onnodig leed naar mijn mening.
Is voor jou natuurlijk erg lastig kan me zeker wel voorstellen.

Anoniem

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:12

Da's hier in de buurt! Wat zielig zeg. Gelukkig is hij er goed vanaf gekomen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Brandweer zet alle zeilen bij voor uitgeput paard in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:13

SeBart schreef:
Ik heb in NoordHolland gewoond dus weet echtwel uit ervaring hoe nat het kan zijn..

En idd heb ik eigen land, dat is idd wel een voordeel in dit geval. Maar denk toch dat het dan evt. een oplossing is als de gemeente of brandweer eens een gesprek aangingen met deze boeren. Is nl onnodig leed naar mijn mening.
Is voor jou natuurlijk erg lastig kan me zeker wel voorstellen.

Tja dan zeggen die boeren: dan verhuur ik het toch gewoon niet. Staan die paarden allemaal binnen de hele zomer.
Dat probleem heb ik nu en dan neem ik liever het risico.