'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110842
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 11:42

http://rtvoost.nl/nieuws/?page=1&cat=1&id=86131
rtvoost.nl


Tot grote onvrede van de dierenbescherming hebben inwoners van Rouveen dinsdag achterstevoren gezeten op ezels wedstrijden gehouden tijdens de jaarlijkse handelskeuring.

Volgens de dierenbescherming lijden de dieren hierdoor onnodig.
De organisatoren van de handelskeuring zeggen echter dat dit wel meevalt omdat de ezels niet aan hun staart getrokken worden en de dieren getraind zijn op de wedstrijdjes.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:44

Wat moet ik verstaan onder ezel run?

Anoniem

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:44

Idd, zijn er geen foto's of ergens een betere uitleg? Bloos

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:46

Cayenne schreef:
De organisatoren van de handelskeuring zeggen echter dat dit wel meevalt omdat de ezels niet aan hun staart getrokken worden


Koe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110842
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 11:46

Geen foto's nog.
Ik geloof dat mensen dan achterstevoren op een ezel zitten, en dan tegen elkaar racen. Tenminste, dat deden ze hier vroeger in het dorp zo.

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, Belgiƫ

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:51

A la Dik Trom dus.........

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:52

Die volgens mij behoorlijk aan de staart trok, als ik mij de tekening goed herinner...

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:53

Lijkt me vervelender voor de berijder dan voor de ezel Schijnheilig

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:55

Ik vraag me af wat nu precies schadelijk is voor de dieren als er niet aan hun staart wordt getrokken...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:06

detour schreef:
Ik vraag me af wat nu precies schadelijk is voor de dieren als er niet aan hun staart wordt getrokken...

Waarschijnlijk de onbalans en het gestuiter van de ruiters, getrek in mond/aan neus en flink gemep/getrap/gepor om er vaart in te krijgen...

Geen idee hoor, ken die ezelrun totaal niet. Maar kan me goed voorstellen dat het zo zou kunnen gebeuren.

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:49

snowdon schreef:
Waarschijnlijk de onbalans en het gestuiter van de ruiters, getrek in mond/aan neus en flink gemep/getrap/gepor om er vaart in te krijgen...

Geen idee hoor, ken die ezelrun totaal niet. Maar kan me goed voorstellen dat het zo zou kunnen gebeuren.


Misschien moeten ze ns bij manegelessen gaan kijken... Scheve mond

Gaan ze zich druk maken om wat ezels 1x per jaar. Er zijn pony's die dag in dag uit, jarenlang, zo behandeld worden...

(Niet dat ik het voor die ezels wil goedpraten hoor... )

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:01

_Nelleke_ schreef:
snowdon schreef:
Waarschijnlijk de onbalans en het gestuiter van de ruiters, getrek in mond/aan neus en flink gemep/getrap/gepor om er vaart in te krijgen...

Geen idee hoor, ken die ezelrun totaal niet. Maar kan me goed voorstellen dat het zo zou kunnen gebeuren.


Misschien moeten ze ns bij manegelessen gaan kijken... Scheve mond

Gaan ze zich druk maken om wat ezels 1x per jaar. Er zijn pony's die dag in dag uit, jarenlang, zo behandeld worden...

(Niet dat ik het voor die ezels wil goedpraten hoor... )


mee eens!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:58

wat is de meerwaarde van andersom te zitten?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:13

Wat is de meerwaarde van een race? Of waarom te ezel? Knipoog
Dat kan je je dan ook afvragen...

Het is weer eens wat anders en het brengt (neem ik aan) humor met zich mee. Zo zijn er wel meer georganiseerde evenementen (groot of klein) waar de een wel een meerwaarde in ziet en een ander niet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:35

ik kan mij nog een ezel race herinneren in kroatie,40 jaar geleden,ik was toen echt heel klein maar ik zie de beelden nog voor me....grote volwassenen met stokken,slaan op de ezel,geschreeuw enzo....heel leuk,om nooit meer te vergeten...
een ezel is volgens mij niet gemaakt om te rennen,maar misschien zie ik dat verkeerd....deze ezel race zal wel vriendelijker verlopen neem ik aan..

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:38

geerke schreef:
ik kan mij nog een ezel race herinneren in kroatie,40 jaar geleden,ik was toen echt heel klein maar ik zie de beelden nog voor me....grote volwassenen met stokken,slaan op de ezel,geschreeuw enzo....heel leuk,om nooit meer te vergeten...
een ezel is volgens mij niet gemaakt om te rennen,maar misschien zie ik dat verkeerd....deze ezel race zal wel vriendelijker verlopen neem ik aan..


Ezels kunnen weldegelijk rennen. (Zo rent 1 van mij de Arabier van de overkant eruit).

Echter, ezels willen over het algemeen niet rennen tenzij het voor iemand is die ze vertrouwen. Zo kan je zo ook niet longeren, omdat ze slim genoeg zijn om te bedenken "ik moet rondjes om jou rennen, maar jij staat stil. Doe het lekker zelf."
Waarschijnlijk hebben ze deze ezels dus ook behoorlijk opgefokt om ze vooruit te krijgen. En achterstevoren zitten bonken lijkt me ook niet echt een pretje.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:39

Ik heb wel eens een ezel gelongeerd, lukte redelijk hoor! Ging wel een paar keer liggen Haha!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:40

snowdon schreef:
Ik heb wel eens een ezel gelongeerd, lukte redelijk hoor! Ging wel een paar keer liggen Haha!


Nou, die van ons zijn anders te slim ervoor. Die vinden het best als je zelf meeloopt, maar ze vinden er verder niks aan (ze zullen het uiteindelijk wel voor je doen maar niet omdat ze het leuk vinden).

Nomination

Berichten: 73
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: Ablasserdam

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:47

detour schreef:
Ik vraag me af wat nu precies schadelijk is voor de dieren als er niet aan hun staart wordt getrokken...


Juist, lijkt mij alleen maar leuk voor zo'n ezel, lekker bokken en wegrennen, ben je er ook weer vanaf!

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:48

Aangezien ezels heel goed zelf weten wat ze wel/niet willen en er dan wel heel erg grof geweld nodig is om ze op andere gedachten te brengen (als er geen sprake is van vertrouwen), wat ik hier niet echt bij denk, geloof ik dat het allemaal wel mee valt.
ga idd eens kijken bij een gemiddelde manege/pensionstal, daar heb je paarden die elke dag verkeerd behandeld worden en alles gelaten over zich heen laten komen. Of kijk eens hoe de gemiddelde ezel gehouden (en vaak vroegtijdig afgevoerd) wordt.

sjappe

Berichten: 262
Geregistreerd: 19-06-08

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:56

Ik denk niet dat het er zachtzinnig aan toe gaat bij zo'n evenement. Het gaat naast het behalen van de snelste tijd meestal ook vooral om het vermaak van het publiek. Dan wordt er vast niet veel rekening gehouden van het welzijn van de ezeltjes.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:21

Fiffill schreef:
snowdon schreef:
Ik heb wel eens een ezel gelongeerd, lukte redelijk hoor! Ging wel een paar keer liggen Haha!


Nou, die van ons zijn anders te slim ervoor. Die vinden het best als je zelf meeloopt, maar ze vinden er verder niks aan (ze zullen het uiteindelijk wel voor je doen maar niet omdat ze het leuk vinden).


Vinden paarden het wel leuk dan? Haha! Nee, ik snap wat je bedoelt en klopt helemaal.

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:00

Jessie_J schreef:
Ik denk niet dat het er zachtzinnig aan toe gaat bij zo'n evenement. Het gaat naast het behalen van de snelste tijd meestal ook vooral om het vermaak van het publiek. Dan wordt er vast niet veel rekening gehouden van het welzijn van de ezeltjes.

Dat is bij de mini Grand national van de shetties en bij de gemiddelde wedstrijd toch ook zo? gaat het toch ook om vermaak of snelheid/mooiheid? Oke Anky en consorten zitten niet achterstevoren mee te hossen, maar of elke ruiter op elke wedstrijd nou zo lekker mee zit?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:01

Zijn meer redenen dat het tegen dierenrechten ingaat, bv ondergrond. Dat was met de straatpaardenracen ook zo

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 'Ezel Run' in Rouveen wekt onvrede op bij dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:38

weer een knap staaltje dom geneuzel van de dierenbescherming Lachen Lachen

guttogutogut........ een paar ezels die een keer met wat idiote mensen een wedstrijdje rennen ...........

Ik denk dat de ezels het misschien minder leuk vinden dan de mensen Lachen daar kan ik wel inkomen.......... maar om dit nou gelijk dierenmishandeling te noemen Haha! Haha! Haha!