Belse knol máákt het Streekfestival in Liempde

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Belse knol máákt het Streekfestival in Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 08:15

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/me ... stival.ece
brabantsdagblad.nl


Raar is het niet dat het trekpaard, in Brabant beter bekend als de Belse knol, een grote trekpleister is op het Streekfestival dat zondag op Landgoed Velder in Liempde wordt gehouden.
Iedereen kent namelijk nog wel die idyllische plaatjes van het oersterke paard waarmee de boeren in Brabant vroeger het land omploegden. "Als ik met mijn marathonwagen en mijn trekpaard voorbij kom, dan staat direct iedereen stil. Het fototoestel komt vaak tevoorschijn, en dan moet je op de foto", vertelt Rien van de Laar uit Liempde, die lid is van de Stichting tot behoud van het Trekpaard in de Meierij.

Rien heeft zelf drie trekpaarden. "Tja, de Brabander kent het dier als de Belse knol. In West-Brabant noemen ze het dier ook wel d'n Zeeuwse knol. Want in Zeeland op de klei zag je boeren vaak met vier of vijf trekpaarden voor de ploeg aan het werk. Die grond is daar zo zwaar dat er meer paarden nodig waren aan de ploeg."

Van de Laar koestert zijn drie trekpaarden. "Het is levend cultureel erfgoed. En ik zal vertellen, het beeld van dit dier in de Brabantse wei verdwijnt langzaamaan. Het trekpaard werd ingewisseld voor tractoren. Die start je en je rijdt naar het land. Een paard moet je eerst optuigen. Toen ik vroeger nog werkte met de trekpaarden, waren we vaak voor dag en dauw al aan de slag. De dieren moesten natuurlijk ook goed eten vanwege hun grote inspanning. Tussen de middag kregen ze dan ook flink te eten. Meestal hadden we twee trekpaarden. Want als je het land bewerkte, dan was het ene dier na een tijdje helemaal leeg."

Van de Lier is lyrisch over het voorkomen van het trekpaard. "Er komt echt wat aan je voorbij als je het imposante dier ziet. Ze zijn ook vreselijk lief. Zo mak als een lammetje, zeggen ze wel eens. En in het verkeer is het een beest dat zich niet stoort aan drukte. Prima om aangespannen mee te rijden dus."

Op het Landgoed Velder kunnen belangstellenden zondag volop genieten van de trekpaarden. "André Bekkers en zijn vrouw Christa hebben die dag de regie over de paardenactiviteiten. Er wordt een koetsierstocht gehouden. Dat is heel fraai, met allerlei soorten paarden. Er is een hoefsmid aan het werk die laat zien hoe je hoefijzers vervangt. Er rijden paarden 'onder de man', dus met ruiters erop. Maar je kunt ook de trekpaarden in actie zien. Het publiek kan zien hoe een merrie met veulen keuringsklaar wordt gemaakt, dus mooi uitgedost."

Wat echt veel publiek zal trekken, is als de kracht van trekpaarden gedemonstreerd wordt op het Streekfestival. "Iedereen heeft het wel eens over paardenkrachten. Maar ik zal je vertellen dat een belse knol wel vijftien pk levert, zo sterk is die. Kinderen kunnen zondag op een rubberen mat gaan zitten en dan zorgt een trekpaard voor een 'vliegend tapijt'. We doen ook 'touwtrekwedstrijden'. Er hebben ooit wel honderd kinderen aan het touw gehangen, en nog kregen ze dat paard niet in beweging. Kijk, dat is voor het publiek prachtig om naar te kijken. Zo houden we de aandacht voor het levend cultureel erfgoed van Brabant wel vast", zegt Rien trots.