Stichting HIP start kengetallenproject voor paardenbedrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Stichting HIP start kengetallenproject voor paardenbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 11:36

http://www.fnrs.nl
fnrs.nl


Stichting Hippische Innovatieve Projecten (Stichting HIP) is deze maand van start gegaan met het project ‘Kengetallen ten behoeve van het paardenbedrijf van de toekomst’. Dit project is een landelijk initiatief waarin de brancheorganisaties, het onderwijs en het bedrijfsleven samenkomen. Een unieke samenwerking. Maar ook is het project uniek te noemen, want, in tegenstelling tot andere sectoren, zijn kengetallen in deze sector nog niet beschikbaar. Het doel van het project is het definiëren, verzamelen, berekenen en toetsen van belangrijke kengetallen in de paardensector.

Om kengetallen te verzamelen, berekenen en te vergelijken wordt door HAS KennisTransfer, FNRS en ZLTO een eenvoudig analysemodel ontwikkeld, dat in de zomer van 2008 in de praktijk getest gaat worden. Dertig hippische bedrijven zullen een start maken met het aanleveren van gegevens. Met de benchmark die uiteindelijk ontstaat, kan elke hippische onderneming getoetst worden. Een dergelijke bedrijfsvergelijking geeft de ondernemer nieuwe inzichten in zijn bedrijf en is een hulpmiddel bij de optimalisatie van zijn bedrijfsvoering.

Het verzamelen van kengetallen gebeurt door middel van bedrijfsbezoeken. Tijdens de bedrijfsbezoeken voert de hippische ondernemer samen met een adviseur de gegevens in het model in, waarna hij op korte termijn de resultaten krijgt teruggekoppeld. Zowel bedrijfstechnische gegevens zoals voerkosten en strokosten per paard, als economische gegevens zoals winstmarge, solvabiliteit en rentabiliteit, zullen tijdens het bedrijfsbezoek worden verzameld.

In dit project komen de volgende partijen bij elkaar: FNRS, HAS KennisTransfer, ZLTO, HAS Den Bosch, Rabobank, Paard(en)Kracht, ABAB, Accon AVM, Alfa Accountants, Arvalis en Gibogroep. Het uiteindelijke resultaat, een benchmark voor de paardensector, én de continue bijdrage van de ondernemers leveren een grote bijdrage aan de professionaliseringsslag van de paardensector. De hippische bedrijven die voor deze start geselecteerd zijn, worden op zeer korte termijn benaderd door hun accountant of brancheorganisatie.

Verwant artikel:

[VN] Sectorraad Paarden toont ambities in haar jaarplan 2008

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Stichting HIP start kengetallen project

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:56

hehe eindelijk, het wordt tijd dat de omvang van de sector nu eens goed in kaart wordt gebracht. Ik denk dat een stimulans kan zijn voor inovatieve projecten (de sector is waarschijnlijk groter dan de bobo's denken). Maar kan ook beteken dat door de omvang van de sector er een belletje gaat rinkelen in Den Haag, waardoor er natuurlijk weer allerlei (beperkende) maatregelen bedacht worden.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stichting HIP start kengetallen project

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:11

marquez1 schreef:
Citaat:
hehe eindelijk, het wordt tijd dat de omvang van de sector nu eens goed in kaart wordt gebracht.

Ben ik het helemaal mee eens.
Citaat:
Ik denk dat een stimulans kan zijn voor inovatieve projecten (de sector is waarschijnlijk groter dan de bobo's denken).

Nee; uit ervaring weet ik dat juist de FNRS en andere organisaties innovatieve ideeën dwarsboomde omdat zíj er persoonlijk niet beter van werden ; de sector overigens wél. De ZLTO had wel oren naar
innovatieve ideeën maar wilde zélf met de eer strijken en alle inkomsten opstrijken; dit ten nadele van de bedenker.
Citaat:
Maar kan ook beteken dat door de omvang van de sector er een belletje gaat rinkelen in Den Haag, waardoor er natuurlijk weer allerlei (beperkende) maatregelen bedacht worden.

Dat zou kunnen maar voorlopig is het ministerie een beter werkend orgaan dan de huidige 'paardenorganisaties'. Het ministerie wil tenminste wél meewerken aan innovatieve ideeën. Ook was het de eis van het ministerie dat de paardenhouderij zich moest gaan professionaliseren, want het was en is nog steeds, een bende.
Dat er nu dus 'voor het eerst' een systeem wordt opgezet is dus niet helemaal waar: een ieder die het 10 jaar geleden probeerde werd gericht gedwarsboomd, juist door de 'paardenorganisaties'.
Ik treur er niet meer om, de voorsprong die ik heb met mijn bedrijf en dat ander bedrijf zijn door hen niet meer in te halen.