Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sugar_SL

Berichten: 494
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Sint-Truiden,België

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:37

Euh, ik snap het niet...dus in Belgie geld dit ook? Verward
in de ruitersport zaak kan ik het nog altijd vrij kopen en bij de apotheker ook... dus dit mag dan normaal niet??

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:39

Martine_m schreef:
Ik zal mijn paard echt niet minder ontwormen omdat ik ze nu bij de VA moet halen.. je deed en doet dat toch om het welzijn van je paard?? tja een paard hebben kost geld.. als ja dat niet wilt moet je geen paard nemen..
maar das mijn mening..



Het is niet een qwestie van geld. Tuurlijk denk ik om het welzijn van mijn paard. Ik heb net 300 euro aan fysio voor dat dier betaald. Het is meer de praktische kant. Veearts is niet altijd aanwezig, fulltime baan, andere route...
Nu haal ik voer op de terugweg van het werk en neem even wat spuiten mee. Straks wordt het een project apart. Ik zal mijn paard blijven ontwormen, maar uitstel door drukte zal geen uitzondering zijn.

Over die voedselveiligheid. De meeste sportpaarden gaan door alle medicatie toch het voer niet meer in toch? Moet je echt per paard een brief aanvragen? Hoorde net dat het per jaar gaat. Dan is ook niet te traceren wanneer het dier het gehad heeft en hoe het gebruikt is. Als je dat echt wil weten is het entingssysteem volgens mij de enige oplossing. Dierenarts is de enige die het mag geven en het wordt direct genoteert... Als je dan toch muggen wil..... Vork

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:46

Martine_m schreef:
tja een paard hebben kost geld.. als ja dat niet wilt moet je geen paard nemen..
maar das mijn mening..

Ik heb er geen moeite mee om geld uit te geven aan mijn paard, integendeel. MAAR het moet wel een doel dienen.

Zoals ik net al zei: als je een recept voor een jaar bij je DA haalt, dan weet die DA echt niet op welke dag welk paard nou die ene wormspuit krijgt. Dat hele controlesysteem is IMO dan ook een wassen neus. En aan dat soort dingen geef ik mijn geld liever niet uit.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:47

Karin schreef:
Martine_m schreef:
tja een paard hebben kost geld.. als ja dat niet wilt moet je geen paard nemen..
maar das mijn mening..

Ik heb er geen moeite mee om geld uit te geven aan mijn paard, integendeel. MAAR het moet wel een doel dienen.

Zoals ik net al zei: als je een recept voor een jaar bij je DA haalt, dan weet die DA echt niet op welke dag welk paard nou die ene wormspuit krijgt. Dat hele controlesysteem is IMO dan ook een wassen neus. En aan dat soort dingen geef ik mijn geld liever niet uit.


Afgod

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:48

tja trisca en karin, dat is dus het probleem in de uitvoering... Alle exacte details en handelingen in de praktijk staan niet in de wetgeving en de DA's en andere instanties zullen hun weg hierin nog moeten vinden ben ik bang. Precies de reden waarom de KNMvD uitstel wilde hebben... Jammer maar helaas, we zullen het ermee moeten doen.
Het is bijvoorbeeld wel na te gaan dat een bepaald paard in dat jaar voor de slacht bij een pensionstal heeft gestaan en dus waarschijnlijk een wormenkuur heeft gehad... Dus een half jaar wachten of niet geschikt voor het vlees. Beetje omslachtig en niet erg handig dus... Maar het is in principe te traceren (ook al is het niet exact), iig beter dan bij vrije middelen!
Er zitten nog allerlei haken en ogen aan, vooral in de praktijk loopt het niet overal even lekker en duidelijk. Maar volgens mij heeft alle nieuwe wetgeving tijd nodig om zich te ontplooien in de praktijk.
Ik blijf erbij dat het principe van de wet goed is, en er andere voordelen bij komen.

Martine_m

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-07

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:51

nee dat snap ik ook wel..
maar ik bedoelde het meer dat er zat mensen zijn die lopen te zeuren over een paar euro... jij noemt hier een hele andere rede.. en idd ben ik het daar zeker ook wel mee eens..
Mijn VA gaat ook echt niet naast me staan om te kijken of ik het wel geef..

verder vind ik het wel prima.. ik ben zelf nogal bezorgt over mijn paard en ach mijn VA zal vast beter dan ik weet wat goed voor mijn paard is... Maar zoals ik eerder zelf ook al aangaf is dat ik ook vind dat het niet te controlleren is.. en ik ben bang dat juist een bepaalde groep mensen de kuren niet of een heel stuk minder zal gaan geven.. en daar doelde ik op met mijn berichtje Knipoog

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:53

half jaar wachttijd na wormenspuit?? Jeemig!

Dan zal geen enkel normaal ontwormt paard geschikt zijn voor consumptie...


Moet je aankomen dat je je paard het afgelopen half jaar niet ontwormt hebt, wordt je al bijna aangegeven voor dierenmishandeling Nagelbijten / Gniffelen

Mijn conclusie sportpaarden gewoon niet voor consumptie. Heb nog nooit iemand gekend die zijn paard een half jaar laat staan nadat er besloten is afscheid te nemen. ( over etisch gesproken)

er mag praktisch inderdaad nog een heleboel verbeterd worden wil deze regel van enige waarde worden Knipoog

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:57

trisca schreef:
Mijn conclusie sportpaarden gewoon niet voor consumptie. Heb nog nooit iemand gekend die zijn paard een half jaar laat staan nadat er besloten is afscheid te nemen. ( over etisch gesproken)

Daar dacht ik ook al aan. Overal wordt erop gehamerd dat ontwormen zo noodzakelijk is. Wil je het goed doen, dan ontworm je om de 2-3 maanden. Mijn conclusie is dus ook dat paarden die 'volgens de regels' verzorgd worden en dus netjes iedere 2-3 maanden een wormspuit krijgen niet geschikt zijn voor consumptie. En wat te denken bij noodslachtingen? Die kun je dus al helemaal vergeten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:59

klopt, praktisch moet er nog veel aan gedaan worden!
Dat half jaar was trouwens een beetje uit de lucht gegrepen moet ik toegeven Bloos Het zal eerder een aantal dagen/weken zijn (sorry, was ff een beetje suf geloof ik...had net voor wat anders de algemene richtlijn van een half jaar gelezen)
Maar met alleen "sportpaarden" (ook al een lastige definitie) heb je slechts een klein deel van de slachtpaarden te pakken... daarom geld de regel ook voor paarden (en alle andere voedselproducerende dieren) in het algemeen en wordt er geen onderscheid gemaakt, dat zou de regelgeving alleen maar nog ingewikkelder maken.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:07

even opgezocht wachttijd vlees is 35 dagen Knipoog

Equimax wormenkuur 17,50 euro per stuk bij een doos van 12 stuks Equimax wormenkuur 17,00 euro per stuk ... Wachttijd, Vlees 35 dagen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:14

Tja... wordt erop gecontroleerd als je je paard naar het slachthuis brengt? Moet je een recept of een factuur van je DA kunnen overleggen? Want in het paspoort wordt het niet aangetekend. Als jij de voorkeur geeft aan een slachting boven een spuitje kun je natuurlijk glashard tegen de slager liegen en zeggen dat je paard de laatste vijf weken geen wormspuit meer heeft gehad terwijl dat misschien vorige week is geweest.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:35

Karin schreef:
trisca schreef:
Mijn conclusie sportpaarden gewoon niet voor consumptie. Heb nog nooit iemand gekend die zijn paard een half jaar laat staan nadat er besloten is afscheid te nemen. ( over etisch gesproken)

Daar dacht ik ook al aan. Overal wordt erop gehamerd dat ontwormen zo noodzakelijk is. Wil je het goed doen, dan ontworm je om de 2-3 maanden. Mijn conclusie is dus ook dat paarden die 'volgens de regels' verzorgd worden en dus netjes iedere 2-3 maanden een wormspuit krijgen niet geschikt zijn voor consumptie. En wat te denken bij noodslachtingen? Die kun je dus al helemaal vergeten.


volgens mij gebruiken ze fenbendazole(panacur)ook voor mensen als ontworming,dus als je daar een beetje vlees van eet heb je dat ook weer binnen......

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:56

Zoals ik al eerder zei: het is eigenlijk alleen de paarden-sector die problemen geeft.
Er kan niet uitgesloten worden dat een sportpaard niet in de consumptie komt.
Er wordt in Nederland paardenvlees gegeten, dus vallen alle paarden (zonder uitzonderingen) onder deze categorie. Als je hier ook nog weer regels van moet gaan maken... Dat zou ook tegenstrijdig zijn.

Er zitten een boel haken en ogen aan, het idee erachter vind ik goed.
Hebben gisteren op de extra assistente vergadering ook al minstens 20 manieren gevonden voor klanten om hier onderuit te komen mocht je een paar euro willen besparen, maar reken erop dat de AIVD extra controleert de komende tijd.

Anoniem

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:59

Ik heb gisteren een worm kuur meegenomen bij de da.. geen enkel probleem en niet duurder dan ik gewend ben Lachen
En geen vraag over welk paard het kreeg of dat ze het paspoort moesten hebben oid.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:08

die van mijden moeten nog niet ontwormd worden.
Hoorde ook al dat je ze in de winkel nog gewoon mee krijgt zonder problemen.
wacht rustig af en als ik ze nodig heb haal ik er wel 2

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:14

runningkawa schreef:
Ik heb gisteren een worm kuur meegenomen bij de da.. geen enkel probleem en niet duurder dan ik gewend ben Lachen
En geen vraag over welk paard het kreeg of dat ze het paspoort moesten hebben oid.


hier precies t zelfde, geen probleem om er 1 mee te krijgen....

Bij de da halen kost mij niet meer tijd dan bij een ruitersportzaak, dus voor mij maakt t niks uit...

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:11

Bij ons is nog niet bekend wat we ermee gaan doen, dus ik denk dat het nog wel even duurt voordat alle praktijken erop overgaan.
Ik ben benieuwd, want er lijken toch wel wat haken en ogen aan te zitten!

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:14

Nou, eigenlijk heb je niet echt een keus of je erop overgaat of niet.
Je gaat, of je wilt of niet.
De vraag is dan: wanneer krijg je fatsoenlijke uitleg....?

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:35

Sassieja schreef:
Bij ons is nog niet bekend wat we ermee gaan doen, dus ik denk dat het nog wel even duurt voordat alle praktijken erop overgaan.
Ik ben benieuwd, want er lijken toch wel wat haken en ogen aan te zitten!

Het is verplicht vanaf 1 juli, dus ik denk dat ze toch echt wel mee doen hoor. Knipoog

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:38

Net langs de DA geweest omdat ik van de week telefonisch gebeld had maar slecht geinformeerd werd door de assistente.

Het recept kost €15 en is voor een jaar geldig.
Je kunt dus het hele jaar wormenkuren halen bij de DA of andere winkel.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:19

Nanne schreef:
Sassieja schreef:
Bij ons is nog niet bekend wat we ermee gaan doen, dus ik denk dat het nog wel even duurt voordat alle praktijken erop overgaan.
Ik ben benieuwd, want er lijken toch wel wat haken en ogen aan te zitten!

Het is verplicht vanaf 1 juli, dus ik denk dat ze toch echt wel mee doen hoor. Knipoog


Tuurlijk gaan ze wel mee doen, maar wij doen het voorlopig nog zonder recept omdat wij zelf nog niet eens het hoe en wat precies weten, en het anders voor de klanten helemaal een raar gedoe word.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:06

Het staat allemaal keurig beschreven hoor, Sassieja.
Bij jullie op de praktijk mogen ze ook zonder recept komen halen, echter moet de DA er wel van op de hoogte zijn, er moet per dier een soort van behandelplan zijn.
Dat recept heb je alleen nodig als je het ergens anders wilt halen dan bij je DA.
Elk dier moet gezien/besproken worden met je DA voordat je er iets in wilt duwen, omdat er een diagnose gesteld moet zijn.

Bij ons is het nu zo:
- komt een klant aan de balie, weet nergens van. Wil een ontwormingsmiddel.
Mag ik niet meegeven. Ik moet 'zijn' DA bellen om een soort van toestemming te vragen. Heb ik die, kan ik het veilig meegeven, is het verantwoordelijkheid van de DA.
- komt een klant aan de balie, weet nergens van. Wil een ontwormingsmiddel.
Mag ik niet meegeven. Ik moet 'zijn' DA bellen, zit met 2 handen in een koe en kan geen telefoon beantwoorden. De eerste maand mag ik dit met terug werkende kracht meegeven. Geef het middel mee, zoals eerder, maar geef dit door aan de betreffende DA.
Volgende maand geld dit niet meer, mensen moeten zorgen dat ze geinformeert zijn (eigen verantwoording) en mag ik het gewoon niet meegeven. Klaar.
We zijn coulant door het de eerste maand met terugwerkende kracht te doen, om mensen eraan te laten wennen. Eigenlijk is dit niet toegestaan ook.

Dit gaat een paar maand duren, dan is iedereen op de hoogte en eraan gewend.

Het nu nog zonder recept doen, is erg risicovol, aangezien de AIVD streng gaat controleren.
Hoofd praktijk behoort op de hoogte te zijn en als ze het netjes willen doen ZSM de overige medewerkers instrueren.
Zou maar eens navraag gaan doen.