Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 18:36

http://www.kw.be/articles/index.jsp?art ... &siteID=33
kw.be


Belgische dierenbeschermingsorganisatie Gaia dient bij het federaal voedselagentschap een klacht in tegen de organisatoren van de paardenmarkt- en koers in Krombeke. Volgens de dierenrechtenorganisatie gebeurden tijdens het evenement vorige week verschillende inbreuken.

Zo werden er paarden geslagen en liepen dieren rond met onverzorgde schaafwonden. De organisatie weerlegt de kritiek gedeeltelijk, en zegt dat het evenement nog geëvalueerd moet worden. Als blijkt dat bepaalde zaken niet door de beugel kunnen, zal ze er niet voor terugschrikken om paardenhandelaars te weren.

Op een persconferentie in Poperinge hield Michel Vandenbosch fel uit naar de organisatie van het feest van het paard in Krombeke. Gaia filmde op de paardenmarkt dieren met bloedende schaafwonden en onverzorgde hoeven. Volgens Gaia gebeurden heel wat inbreuken op de wet. Pieter Top van de organisatie bekeek samen met de Poperingse burgemeester de beelden die Gaia nam. Dieren slaan kan ook volgens hem in het algemeen niet.

"Eens een mep geven omdat men anders geplet zou raken tussen dier en vrachtwagen, dat is iets anders. Er zijn daar 180 dieren gelost, Gaia heeft 1 beeld, mochten er veel meer dieren geslagen zijn, wees dan maar zeker dat ze meer beeld zouden hebben", zegt Pieter Top van de organisatie Feest van het Paard.

Sowieso wordt het evenement nog geëvalueerd en dan beslist de organisatie of bepaalde handelaars geweerd worden. Ook de paardenkoers, die toedoen van Gaia al lang niet meer op straat gebeurt, is volgens de dierenrechtenorganisatie onverantwoord. Volgens Michel Vandenbosch brak bij de koers één dier een been.

Gaia dient een klacht in bij het Federaal Voedselagentschap en wil ook een gesprek met de burgemeester van Poperinge. Want die is volgens de organisatie mee verantwoordelijk.

Klik hier voor een foto.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:40

weetje, dat kan gebeuren tijdens transport..........

als er op dat evenement 180 paarden gelost en geladen werden vind ik dit een heel knappe prestatie om er een zo op de foto te krijgen.......

en ik kan me ook voorstellen dat als er zoveel paarden gelost en geladen worden dat er ook wel hier en daar eens een tik uitgedeeld word

dus eigenlijk ben ik het wel met de organisator eens........ beetje overdune allemaal

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:44

al eens naar een paardenmarkt gaan kijken KiWiKo?
ik was vorige week toevallig op die van Torhout en mijn maag heeft zich ook meermaals gekeerd... Nagelbijten / Gniffelen het zou mij echt niet verbazen als GAIA hier gelijk heeft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:45

ik ga er bewust niet heen, ik krijg ruzie Haha! Haha! Haha!

daarom denk ik ook dat het wel meevalt, aangezien er maar een foto is van een paard met wat schaafwonden op zijn been.....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:46

Oeh heibel in Pops...
Ik was er niet bij, kan er helaas niks over zeggen, maar ik ga wel eens aan kennissen vragen of ze geweest zijn...

Paardenmarkten word ik normaal ook niet blij van...

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:47

Vind al één foto mooi, ik waag me er niet met camera Nagelbijten / Gniffelen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:49

Das ook waar haha. Alhoewel, heel wat mensen hebben de dag van vandaag constant camera's bij toch?

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:52

KiWiKo schreef:
ik ga er bewust niet heen, ik krijg ruzie Haha! Haha! Haha!

daarom denk ik ook dat het wel meevalt, aangezien er maar een foto is van een paard met wat schaafwonden op zijn been.....

denk je dat die handelaren het zo leuk vinden als je even een camera op de wonden van een paard zet?

dit is dan ook maar 1 van de fotos, want volgens het artikel zijn er oa ook beelden van slagen... brr, het zijn iig nooit leuke plaatsen om heen te gaan

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:03

Nee en zo onnuttig ook. Welke verstandige mens koopt zijn paard nu op een markt?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:04

niet Lachen

ach, ik kan me wel voorstellen dat het op zoveel paarden wel eens verkeerd kan gaan, eerlijk is braaf...... zo zuinig zijn ze er niet op......

maar om nou te zeggen dat het een groot drama was, dat denk ik nou ook weer niet Lachen

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:10

nee maar dat moet het voor GAIA ook nooit zijn Knipoog een groot drama proberen ze te voorkomen door het hele zooitje aan te pakken, ook de iets minder grote drama's

Krissie0

Berichten: 1570
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Het noorden

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:12

Zo gaat dat hier ook.... Zeeuws vlaanderen Sint Jansteen
hoop belgische handelaren die hun paard half bewusteloos slaan omdat ze een merrie zien.. Tja dat heb je met een hengst meneer zei ik die vent was nie blij ik ben maar doorgelopen voor ik nog kwaaier werd. Oja en een stuk of 15 shetlanders in een karretje waar er maar hooguit 4 inpassen onder de wormen en schurft leek t wel. Zo zielig wou ze allemaal wel meenemen maarja da kan nie...
En dat is nog maar een paar maand geleden..

Verbieden die markten zonder toezicht van de dierenbescherming!!

GR

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:13

Paljassofie schreef:
nee maar dat moet het voor GAIA ook nooit zijn Knipoog een groot drama proberen ze te voorkomen door het hele zooitje aan te pakken, ook de iets minder grote drama's


Maar als ze enkel over de hele erge dingen beginnen, stijgt hun credibiliteit net. Mensen die niks weten van dieren vinden heel wat dingen die wreed zijn niet erg.

Ik ga eens zitake pb'en, die is van poperinge!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:14

Verbieden hebben ze geprobeerd is niet gelukt, groen met hun handtekening en daarna terugtrekken. Zal wel veel geld gemoeid zijn

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:15

hier in Nederland is de DB en de AIVD altijd aanwezig op markten...... Ik weet niet hoe dat in Belgie is

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:15

België loopt nog wel eens achter met zo'n dingen geloof ik...

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:19

ik denk dat het GAIA niet echt om de credibiliteit te doen is, die zijn ze hier in belgie jammer genoeg al redelijk lang verloren voor veel mensen...

BE heeft 1 deftige markt : st lievens houtem

daar wordt elk paard dat van de vrachtwagen komt eerst door een DA gecontroleerd, als die niet goedgekeurd is door de DA komt die de markt ook niet op. Verder moeten de paarden er allemaal achter hekken en op stro/zaagsel/vlas.

Krissie0

Berichten: 1570
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Het noorden

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:20

Belgie loopt met dat soort zaken zeker achter met dingen,die zwijgen er liever over. Mij zie je nie meer op belgische over zeeuws vlaamse markten hoor. Doe mij de zuidlaardermarkt maar staan de paarden en pony's er nog menselijk bij!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:22

Maar credibiliteit kan er net voor zorgen dat ze weer slagkracht krijgen...

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:24

ja misschien wel, maar spijtig genoeg is dat hier vreselijk moeilijk in belgie... kijk maar naar het coupeerverbod, heb in Torhout ook de keuring van de Belgische Trekpaarden gezien, ik kan je verzekeren, het waren de uitzonderingen met een staartje... (ook heel jonge paarden nog gecoupeerd... )

de mentaliteit is er niet, de politiek is er niet naar,... het is gewoon zo moeilijk

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:24

en zo komt gaia weer eens aan het woord!!
Met een foto ,die vaak een gemanipuleerd beeld geeft en dan de penny's roepen van ....
OH Hoe zielig!
Ik wordt kotsmisselijk van de werking van gaia.
Gebeurd er eens iets of heeft een paard een wondje,direct vestleggen,opblazen tot erg feit en je hebt voorpagina nieuws!

ps gaia is geen dierenbescherming,dierenrechten organisatie: is iets heel anders!!

ga op evenementen als wedstrijden eens rond,daar kan je ook dierenleed vinden net zoals ongelukjes zoals schaafwonden en soms botbreuken,schaf die dan ook maar af,,maar durft gaia niet aan te beginnen!!

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:27

Op de foto zijn het achterbenen die bebloed zijn,heel veel hengsten zijn in de dage, ervoor gekastreerd,omdat ze als ruin beter te verkopen zijn,dus kan het evengoed het wondvocht zijn dat er uit hun wonde komt,en iedereen laat wel eens een paard kastreren,als ik dan de benen van jullie paard trek zijn jullie ook beulen ,want zo werkt gaia

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:59

@ savath

Dat zullen ze ook moeten doen, anders komt het helemaal niet in het nieuws en zal er niemand zich bemoeien met dieren die wel leed hebben.

In het verleden ben ik ook vaak genoeg op markten geweest. Vaak genoeg paarden gezien die er ermbarmelijk bij stonden. Paarden gestresst.. enz..gewond.. onverzorgd...enz. enz.

Als er dan niemand is die zich dat aantrekt veranderen de omstandigheden niet! En kan een dier voor zichzelf opkomen.. Nee.. dus zal het aan de mens moeten zijn om dat te doen.

Ik heb echter ook meegemaakt, toen ik nog een jong meiske was dat ik bij een markthandelaar reed. Ik kan je vertellen, dat de 'ampullen' die daar lagen 'vitamintjes' waren om de paarden rustig te houden op de markt....

En oh wee.. de ongelukkige die niet goed gekeken had bij het paard dat hij aanschafte, dat er een heel klein nageltje in de hoef was geslagen, omdat hij daar kreupel liep.. liep het paard net weer iets beter als voorheen.. en trok zijn beentje met zijn andere hoef gelijk op..

En dat tanden geveild werden om de daadwerkelijke leefdtijd te onthullen...dacht je een een leuke 10 jarige of zo gekocht te hebben, bleek het diertje al heel wat ouder te zijn...

Geld.. daar draait het om!

En omdat hier een einde aan is gemaakt, worden de dieren gecontroleerd als ze de markt opgaan.. Is het leuk voor de bezoeker.. maar ook beter voor het dier!

En daar draait het toch om? Elke dierenliefhebben wil toch het beste zien voor zijn of haar dier?? Gun het ook een dier wat niet van je is.. zie het niet als een ver van mijn bed show....

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:08

inderdaad Jesser : ook de paardjes die om een of andere reden in het handelcircuit terechtgekomen zijn, verdienen nog een paardwaardig bestaan, en dat is het duidelijk voor velen niet

GAIA was beter in Torhout geweest vorige week, hadden ze echt massas veel fotos kunnen maken. Ik verzeker het je, ik heb het allemaal gezien Boos! : mok tot in het extreme, dikke benen vol wonden, vreselijk ontstoken ogen, graatgraatmagere beestjes, verschrikkelijke hoeven,... ga zo maar door.
Nee, dan mogen ze van mij overdrijven Ja

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:10

Oh jee, gaat Gaia zich nu met de paardenwereld bemoeien?

Natuurlijk wordt er op paardenmarkten wel eens ruw met dieren omgegaan, maar als je een dag met een camera in om het even welk paardenbedrijf rondloopt en je maakt alleen maar momentopnames van de allerslechtste momenten (vuile paarden, vuile stallen, precies afdrukken op het moment dat een slag valt,...) dan kan je toch iedereen, van mishandeling beschuldigen?

Omgaan met paarden in niet altijd helemaal my-little-pony. Ze hebben soms wonden, en soms moet er ook eens een klap vallen in de omgang. Als iedereen die zijn paard als eens een ferme tik geeft nu al een mishandelaar is?

Je doet een paard véél erger onrecht aan door hem te verwennen en geen duidelijke verhouding met hem te hebben. Maar ja, Michel Vandenbosch weet geen moer af van paardenpsychologie en vindt waarschijnlijk dat je alles met een goed gesprek en suikertjes kan oplossen Boos!