Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:30

Waren zij het niet die het niet kunnen vonden dat paarden zonder deken op de wei stonden in de winter? Clown

Nee serieus, Gaia moet er zijn en er zijn veel situaties die gewoon niet kunnen.

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:04

Nou, nou kom bijna elk jaar op de paardenmarkt in torhout en inderdaad staan er dan veel paarden met wondjes, dikke benen en magere dieren tussen. Maar je leert er best goed doorheen kijken. Leuk is anders natuurlijk en ik ben er ook geen voorstander van en zeker niet als ik al die stadsmensen met hun kinderwandelwagentjes tussen de paarden zie manoeuvreren of staan te kletsen terwijl er rond hen een paar paarden staan die met hun oren in de nek staan omdat buurman of buurvrouw lelijk zit te doen naar hen. Maar de Torhoutse paardenmarkt is meer dan de markt alleen. Moet je s'morgens eens gaan naar al de keuringen van de stamboeken die er plaatsvinden en de mooie koetsenparade. Moet eerlijk zeggen dat als ik een op en top verzorgd en in uitstekende conditie paard zie staan er tussen ik het al verdacht vind want dan klopt er iets niet aan. Een pony van de paardenmarkt kopen en zeker een jonge (jaarling of 2-jarige) zou ik denk ik nog aandurven. Beestje opknappen en later verkopen als het zadelmak is. Heb tijdelijk zo'n jaarling verzorgd en verkocht van mensen die ondoordacht zo'n beestje hadden gekocht. Beestje was doodsbang voor mensen maar met geduld begon hij ons wel te vertrouwen en vrouwen nog sneller dan mannen. Het was dat ik al een pony had als gezelschap want anders had ik deze zelf gehouden om op te knappen. En dat van die gecoupeerde staarten is heel simpel. Paard verkopen naar Frankrijk (daar is couperen nog toegestaan), daar couperen en terug opkopen voor een symbolische euro.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:52

savath schreef:
en zo komt gaia weer eens aan het woord!!
Met een foto ,die vaak een gemanipuleerd beeld geeft en dan de penny's roepen van ....
OH Hoe zielig!
Ik wordt kotsmisselijk van de werking van gaia.
Gebeurd er eens iets of heeft een paard een wondje,direct vestleggen,opblazen tot erg feit en je hebt voorpagina nieuws!


Ik heb het niet zo op Gaia, kijk maar eens op hun site www.gaia.be ze steken overal hun dikke nek overal in! Net wat een andere bokker hier in dit topic vermeldt: ze blazen altijd alles op en dan maar hop: media aandacht!

http://www.gaia.be/ned/control.php?&top ... name=pb148

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:07

over de magere diertjes die de handelaren verkopen en de ermbarmelijke beestjes,die worden in de handel niet zo,neen!!!
de meeste zijn zo gekocht bij particulieren en via de handel kunnen ze nog een goede thuis krijgen,zonder handel stierven velen ter plekke in achtertuintjes!!
nu ze in obenbaar heid komen wordt er aan de bel getrokken,maar de handelaren vangen liever veel geld met een mooi gezond paard ,dan met hun in ruil overgenomen habbekratsjes.


en de woorden van dan moeten ze maar eerst de paarden oplappen!! dat duurt lang voor een paard terug mooi is,en dat kan dus niet voor iemand die zen brood er mee verdiend,en als een handelaar deze niet opkocht,dan zouden de mensen vaak zich op lelijke wijze van het dier ontdoen.
Dat is nu de andere kant van het verhaal.

Het is mischien wat raar uitgelegt,maar het is een beetje de bedoeling van paardenmarkten dat ook de minder gegoede paarden nog een thuisje kon bieden,want een super presterend sportpaard vind zijn weg anders in de handel!!
markten zijn gekend om aan een iets voordeliger prijsje soms nog een goed paard te kunnen kopen.
Wat dat verhaaltje was van de lange tanden afvijlen om de leeftijd te verbergen is onzin,je ziet de leeftijd na 8 het best aan de tandsterretjes en streepjes en niet aan de lengte van de tanden.

Horsedude: toch nog iemand met gezond verstand!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:35

Savath: bekijk het anders... als mensen zich niet lieten vangen en geen opknappertjes en kneusjes kochten van handelaars... zouden die handelaars ophouden te bestaan of enkel goede paarden zoeken... en zouden uiteindelijk ook die eerste eigenaren leren hun beesten beter te verzorgen.
Het draait om geld... en iedereen die zo'n beest koopt houdt de boel draaiende... iedereen die zoiets bezoekt ook... Das de spijtige waarheid: degene die ertegen zijn zijn net vaak diegene met de meeste kans om zoiets te laten ophouden.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:28

dankzij zulke handelaren is ons katyenca bij ons gekomen(heb har 8 jaar en super paardje)
is ons poekie bij ons gekomen,hengstje met nas papiertje
is ons allisha bij ons gekomen en onstanja b pony die de sterren van de hemel springt.

je hebt mijn bericht niet goed gelezen,waar moeten al deze door particulieren verwaarloosde paarden dan naartoe als handelaars ze niet opkopen en de mensen ze niet mogen kopen,gruwelijk tafereel krijg ik dan in mijn achterhoofd.
dan zou gaia der niets van aan trekken,want ze willen alleen de evenementen lastig vallen met hun gez..k
,want bij particulieren een beestje weghalen,zoals dierenbeshcerming en het oplappen dat doen ze niet,want dan vreten de beesten de dikke portomone van de organistatie op en dat zou niet kunnen,ze hebben grote sponsors zoals alpro soja,dat geld gaat aan technische snufjes en auoto's op,en verder wat aan propaganda
Laat de mensen maar doneren,ze doen niets aan welzijn voor de dieren zelf,ze publiceren alleen maar.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:32

GEWOON GAIA OPHEFFEN!!!! Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:37


JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:48

Vooral de laatste zin is goed! Eén jockey maakte geen gebruik van een zadel! Stel je voor, schande... Wat een mishandeling...

Nu serieus, ik weet niet wat ik er moet van denken, er zal wel te verbeteren zijn aan het welzijn van deze dieren, maar het is inderdaad een feit dat meestal de kneusjes nog een kans op een eigenaar krijgen (zie pony met slechte hoeven)! Wat gebeurt er anders met deze dieren?

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:16

poes schreef:
Savath: bekijk het anders... als mensen zich niet lieten vangen en geen opknappertjes en kneusjes kochten van handelaars... zouden die handelaars ophouden te bestaan of enkel goede paarden zoeken... en zouden uiteindelijk ook die eerste eigenaren leren hun beesten beter te verzorgen.
Het draait om geld... en iedereen die zo'n beest koopt houdt de boel draaiende... iedereen die zoiets bezoekt ook... Das de spijtige waarheid: degene die ertegen zijn zijn net vaak diegene met de meeste kans om zoiets te laten ophouden.



ik koop liever bij een handelaar dan bij een particulier,ben je inde zak gezet ,dan lost een handelaar het nog fatsoenlijk op,particulieren lapen het aan hun laars.
Ik ben zelf fokker,en ben bijna elke keer ik particulier kocht bedrogen,in de handel heb ik ook al slechte paarden gehad,maar die zijn wel netjes ingeruild.

JaBa schreef:
Vooral de laatste zin is goed! Eén jockey maakte geen gebruik van een zadel! Stel je voor, schande... Wat een mishandeling...

Nu serieus, ik weet niet wat ik er moet van denken, er zal wel te verbeteren zijn aan het welzijn van deze dieren, maar het is inderdaad een feit dat meestal de kneusjes nog een kans op een eigenaar krijgen (zie pony met slechte hoeven)! Wat gebeurt er anders met deze dieren?



Volgens sommige verdienen die beestjes dus gene goede thuis,want ze willen de handelaren en de markten uit het straatbeeld.

Ik probeer dus duidelijk te maken dat het meestal de kneusjes zijn die worden rondgehobbeld,maar als ze zo aan een goede thuis raken ,vind ik dat nog te doen,vb waarom al de handelaren of particulieren afrijden als je op een markt de dieren wat kunbt vergelijken,,wanneer je naar een goed sportpaard zoekt heb je meestal een ander budget in gedachten en wil je het dier beter testen ,maar voor veel recreatieve mensen is een markt een mooie plek om een diertje uit te zoeken.
Aan betaalbare prijs.
Je hoeft ze daar niet gelijk te kopen,meestal geef ik een klein bedrag vb 25 euro en laat ze opzij zetten,kan je met de da later bij die handelaar gaan keuren,en dan neem je niet te veel risico.

Klara16
Berichten: 1628
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:54

Het is gewoon de onderkant van de markt. De "aldi-paarden" als het ware. Ik heb er weinig problemen mee zolang de dieren niet duidelijk ziek of gewond zijn.

Het is niet omdat spullen van de AH er beter uitzien dat mensen niet bij aldi zouden mogen winkelen?

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:48

poes schreef:
België loopt nog wel eens achter met zo'n dingen geloof ik...

Sommige markten worden heel erg gecontroleerd. hoe het in torhout of krombeke verlopen is weet ik niet. Ik was er niet zo vroeg bij het lossen. Andere jaren in krombeke nooit echt problemen gezien. Een beetje overroepen denk ik dus.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:51

Paljassofie schreef:
BE heeft 1 deftige markt : st lievens houtem

daar wordt elk paard dat van de vrachtwagen komt eerst door een DA gecontroleerd, als die niet goedgekeurd is door de DA komt die de markt ook niet op. Verder moeten de paarden er allemaal achter hekken en op stro/zaagsel/vlas.

Idd deze bedoel ik dus met grote controle. Het wemelt er werkelijk van de dierenartsen Haha! maar uiteindelijk is het er wel nodig. Er waren vorig jaar meer dan 2000 dieren. (vee en paarden). Daar is controle wel nodig. Er waren ook wel dieren die duidelijk blind waren, bang, ... maar ik vond het er goed meevallen. Over het algemeen vind ik alles wel verbeterd met de jaren. een 7jaar geleden was het wel wat anders. Ook in torhout enzo. Er wordt wel degelijk naar gekeken. Er is overal voer en water aanwezig. Er wordt ook zoveel mogelijk gekeken welke paarden wel of niet naast elkaar kunnen staan. Maar het blijven paarden en het blijven handelaars. Bloos

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:52

Paljassofie schreef:
ja misschien wel, maar spijtig genoeg is dat hier vreselijk moeilijk in belgie... kijk maar naar het coupeerverbod, heb in Torhout ook de keuring van de Belgische Trekpaarden gezien, ik kan je verzekeren, het waren de uitzonderingen met een staartje... (ook heel jonge paarden nog gecoupeerd... )

de mentaliteit is er niet, de politiek is er niet naar,... het is gewoon zo moeilijk

het couperen is volgens mij wel toegestaan in frankrijk, dus die paarden komen gewoon uit frankrijk. Belgisch geregistreerde of geboren paarden worden hier in geen geval getolereerd door het stamboek.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:58

JaBa schreef:
Vooral de laatste zin is goed! Eén jockey maakte geen gebruik van een zadel! Stel je voor, schande... Wat een mishandeling...

Nu serieus, ik weet niet wat ik er moet van denken, er zal wel te verbeteren zijn aan het welzijn van deze dieren, maar het is inderdaad een feit dat meestal de kneusjes nog een kans op een eigenaar krijgen (zie pony met slechte hoeven)! Wat gebeurt er anders met deze dieren?

idd van dat zadel dacht ik ook. Bloos en dat aardappelveld is een doodgewone weide, wat al jaren word gebruikt. Stel je voor drafkoersen op een aardappelveld. Netjes tussen en over de veuren haha

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:25

typisch gaia,als ze maar in de kijker staan,maar ...
Ze moeten toch ergens hun centjes me rondselen,ik steun dierenbescherming,alsook soms wwf
die doen nuttige dingen met hun geld,kan van gaia niet gezegt worden

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:39

savath schreef:
typisch gaia,als ze maar in de kijker staan,maar ...
Ze moeten toch ergens hun centjes me rondselen,ik steun dierenbescherming,alsook soms wwf
die doen nuttige dingen met hun geld,kan van gaia niet gezegt worden

Let op gaia heeft er terecht voor gezorgd dat de straatkoersen verboden werden. Zoals af en toe nog andere dingen. Aan de andere van overdrijven maken ze wel gebruik, soms nodig om door te dringen, maar het hoeft nu ook niet voor alles.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:48

dat van de straatkoersen,daar zette dierenbescherming zich al lang voorin,maar ze hadden niet de financien om de voorpagina's te halen,die hebben zoveel geld niet als gaia.
Zonder gaia zou daar ook wel een eind aan gekomen zijn,
maar de bescherming gebruikt zijn geld bij de hoogstlijdende,en dan is er veel dat voorrang heeft.

Gaia is het alleen om de propaganda te doen,ze zullen nooit iets belangeloos doen.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:12

Heel dat gaia gedoe is maar een zielige organisatie die denkt dat ze echt alles zijn. Ik had hun eens een keer gemaild over hoe dat zat met het Dolfinarium in België. Nou, volgens hun was er dit slecht aan, en dat was er slecht aan, en de dieren kregen helemaal geen aandacht en zo... en maar zeiken (sorry!) dat het Dolfinarium dus dan maar dicht moet op hun site. Ze schrijven van alles aan elkaar, maar wat doen ze? GEWOONWEG GEEN ENE MALLEMOER! Ook hadden ze toen een of andere persoon uit Amerika laten overkomen, en die speelde het spelletje gewoon méé met hen! Alsof die man met hen onder één hoedje speelden! Mag ik effe quoten over een paar dingen die hierover op hun site staat over het Boudewijnpark?

Dolfijnen in gevangenschap zitten hele dagen in een veel te klein bassin waar ze zich erg vervelen. Vele dieren werden en worden gevangen genomen in de natuur om de rest van hun leven in een betonnen kom rondjes te zwemmen en kunstjes uit te voeren.Yeah right! Hebben ze dan nog niet de lagune in het Dolfinarium in Harderwijk gezien? En trouwens, vervelen????? de verzorgers zorgen er heus voor dat ze zich niet vervelen! (speeltjes en zo...)

Vissen, planten en algen bestaan er niet voldoende. Ruimte om te zwemmen en te duiken is er ook niet in het afgesloten water. Is de Lagune (sorry, Delta) soms niet groot genoeg? Soms stikt het van de algen daar (dat later weer netjes wordt verwijderd!)

Een gedeelte van het hoofdbassin in het Brugs dolfinarium bijvoorbeeld is 5,6 meter diep. Hoewel dit 60 cm dieper is dan wettelijk voorgeschreven, is duiken nauwelijks mogelijk.
En hoe weten ze dat ineens zo precies? Op de site staat: ga niet naar Dolfinaria en zelf gaan ze er wél naartoe!

U IN ACTIE!

Bezoek geen dolfinariums, ook niet op vakantie.
Raad familie en vrienden af om naar een dolfinarium te gaan.
Steun onze campagne met een gift.
Vraag ons meer dolfinariumfolders en verspreid ze in scholen, natuurwinkels, bibliotheken, wachtkamers, enz.
Voor ouders: vertel aan uw kinderen hoe dolfijnen lijden in dolfinariums en leg aan de leerkracht uit waarom u niet wil dat uw kinderen mee naar een dolfinarium gaan.
Voor kinderen: leg uit aan je ouders/leerkracht dat dolfijnen niet gelukkig zijn in gevangenschap en waarom je niet naar een dolfinarium wil gaan.

http://www.gaia.be/ned/control.php?&top ... lfinariums
http://nl.youtube.com/watch?v=hbHyAAA7WqI

Zo, ik ben klaar met mijn preek! Haha!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:24

Inderdaad gaia heeft veel goede dingen gedaan, zeker voor zoodieren (al waren de zoo's niet content, ik had stage op het moment dat de giraffen vrije toegang gekregen hadden om te schuilen), en straatraces. Hoe kunnen ze situatie evalueren als ze er niet naartoe zijn gegaan. Dat is maar vreemd... En het is algemeen geweten dat de psychologie en zeker de groeps hierarchie zwaar verstoord word bij dolfijnen in gevangenschap. Daar moet je gaia niet voor hebben om dat te weten.
Maar dat terzijde want het gaat hier over paarden Lachen

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:31

katiavl schreef:
Inderdaad gaia heeft veel goede dingen gedaan, zeker voor zoodieren (al waren de zoo's niet content, ik had stage op het moment dat de giraffen vrije toegang gekregen hadden om te schuilen), en straatraces. Hoe kunnen ze situatie evalueren als ze er niet naartoe zijn gegaan. Dat is maar vreemd... En het is algemeen geweten dat de psychologie en zeker de groeps hierarchie zwaar verstoord word bij dolfijnen in gevangenschap. Daar moet je gaia niet voor hebben om dat te weten.
Maar dat terzijde want het gaat hier over paarden Lachen

Ja je hebt gelijk, maar dit MOEST ik eventjes van me afschrijven... Knipoog

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:24

gaia......
Vooral in de folder vragen om donatie,ze worden nog niet rijk genoeg,kijk eens op www.brok.be die maken veel duidelijk.
Daar staat ook een verhaal van ee ndier dat dankzij gaia de dood is ingejaagd(een oude leeuw en een beer)
daar rept gaia met geen woord over.

neen,net zoals de kermispony's willen ze alleen mar media aandacht,en soms komt er iets goed van,maar meestal was het enkel om donaties te doen!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:28

En toch moet je niet artikelen blindelings geloven, dat is al even erg als gaia steunen zonder bedenkingen.

Leeuwen kun je niet aan straatstenen kwijt geraken, waar wil jij ze plaatsen dan? Overal zit het vol, ze fokken als straatkatten. Er worden meer leeuwen ingeslapen dan jij denkt hoor. En de zoo's maken het er niet makkelijker op, want immers een welp = geld Lachen
Maar die kant van het verhaal word spontaan vergeten, als je tegenstander bent Lachen

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:46

het ging hier over een oude leeuw die niet geplaatst kon worden en de zoo wou deze houden tot hun oude dag,dus geen geld bejag,want na deze leeuw is er geen nieuwe gekomen

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Klacht van GAIA tegen organisatoren Feest van het Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:50

En de omstandigheden van de huisvesting waren ook goed zeker?