Paard mag niet in tuin blijven

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:19

www.ad.nl



De paardenbak die bewoners van de Molendijk in 's-Gravendeel aanvankelijk met toestemming van de gemeente Binnenmaas in hun tuin hebben gemaakt, moet alsnog worden afgebroken. De bak, een oefenterrein voor paardrijden, bestaat uit een laag stenen met daarop een laag zand.
Aan drie zijden hiervan zijn schuttingen geplaatst van twee meter hoogte.

De paardenbak had volgens de gemeente bij nader inzien helemaal niet mogen worden gebouwd. Het houden van paarden - twee in dit geval - in de tuin van een woonhuis valt namelijk niet te rijmen met de woonfunctie en is daarom strijdig met het bestemmingsplan.

Een rechtszaak, aangespannen door de eigenaren, bracht geen verandering in de situatie. Zij hebben te horen gekregen dat de paardenbak en de paarden vóór 1 november het veld moeten ruimen.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:25

goh, lekker belachelijk Bloos! als ze eerst toestemming geven dan moeten ze zelf maar de gevolgen dragen.
Zou toch een nieuwe rechtszaak aanspannen om de kosten terug te krijgen dan, als je even rekent wat zo een bak kost Nagelbijten / Gniffelen

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:26

Paarden vallen onder huisdieren dus als er geen overlast is mag je die rustig in je tuin houden, qua buitenbak terecht waarschijnlijk, en ja die is door goedkeuring der gemeente geplaatst. Ben benieuwd wie dit gaat vergoeden. De gemeente?....

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:27

zohee, dat is mooi l*llig! Kost idd niet niks zo'n bak!

Maar er is toch wel een verschil in een bak aan laten leggen en in paarden houden in de tuin?

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:30

Jee, dat is zuur zeg, heb je eerst toestemming, maak je onkosten, mag je het later afbreken én andere stalling gaan zoeken.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:32

@hilden1971:
dat ben i niet met je eens. Bij mij in de straat waren oo mensen met paarden in hun tuin en die hebben hun paarden op last van de gemeente en dierenbescherming moeten verhuizen naar een andere plaats. Van overlast is al snel sprake, denk maar aan ´stank´.
Neemt niet weg dat het wel erg knullig van de gemeente is om eerst toestemming te geven en vervolgens dit weer in te trekken...

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:32

Dat is bij mij in de buurt maar ik kan me niet bedenken waar dit is op de molendijk.
Wel balen.
Ik snap nu wel ineens waarom de gemeente dit special op hun website gezet hebben.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:34

hilden1971 schreef:
Paarden vallen onder huisdieren dus als er geen overlast is mag je die rustig in je tuin houden, qua buitenbak terecht waarschijnlijk, en ja die is door goedkeuring der gemeente geplaatst. Ben benieuwd wie dit gaat vergoeden. De gemeente?....



Paarden mogen bij ons ook niet binnen de bebouwde kom gehouden worden (net als geiten en schapen).

Er is wel een uitzondering voor mensen die in de rand van de bebouwde kom wonen en redelijk wat grond hebben,
maar dan zijn er ook strenge regels.
Zo moet de stal bv 30 meter van het erf van de buren staan en ook de paddock bv 15 meter van de grens af zijn.
Ook mag je de mest niet opslaan op je eigen erf. Dus dit is eigenlijk niet haalbaar.

Maar ik blijf het wel raar vinden dat je eerst toestemming krijgt, en dan later hoort dat het niet mag.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:35


Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:40

@Brainless:
volgens mij geldt jouw verhaal in de meeste gemeenten van NL. Ik heb zelf een huurwoning en in het huurcontract staat ook dat er buiten katten, vogels en honden geen andere huisdieren gehouden mogen worden.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:55

Dat paardenhouderij en woongebied niet echt samen gaan, dat wil er bij mij best in. Maar een gegeven toestemming weer intrekken nadat er behoorlijke kosten zijn gemaakt vind ik niet kunnen! Dat ze dan de toestemming beperken tot dit ene geval (maw. als de eigenaar verhuist vervalt de toelating) of zoiets. En als het dan echt niet anders kan, vind ik inderdaad dat de gemeente de kosten moet vergoeden!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:27

Volgens mij vallen paarden onder landbouwdieren. Ze vallen ook onder de mestwet? Gewone huisdieren (kat en hond ed) vallen hier niet onder.
En landbouwdieren die hou je nu eenmaal niet in een woonwijk.
Misschien is die bak wel groter geworden dan de oorspronkelijke aanvraag en dat de gemeente daarom heeft geeisd dat alles weer weg moet.

Anoniem

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:40

MandyR schreef:
Volgens mij vallen paarden onder landbouwdieren. Ze vallen ook onder de mestwet? Gewone huisdieren (kat en hond ed) vallen hier niet onder.
En landbouwdieren die hou je nu eenmaal niet in een woonwijk.
Misschien is die bak wel groter geworden dan de oorspronkelijke aanvraag en dat de gemeente daarom heeft geeisd dat alles weer weg moet.


Juist de status van huisdier heeft het paard gered van ruimingen tijdens veeziektes. Paarden vallen alleen onder de mestwet bij professionele houderij.
http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... m_id=21024

Of je een paard binnen de bebouwde kom mag houden hangt af van de gemeente. Wij hebben in het verleden 2 mini shetten in onze kingsize achtertuin gehad. Wij hebben hier vooraf toestemming voor gevraagd bij de gemeente. Het antwoord: ze vallen onder huisdieren dus het mag zolang ze geen overlast geven. Helaas hadden wij wat problemen met de buurvrouw en die gaan klagen, omdat "ineens" vliegen had.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:41

Angela schreef:
www.ad.nl
Aan drie zijden hiervan zijn schuttingen geplaatst van twee meter hoogte.


Kan me wel voorstellen dat de omwonenden daar niet zo blij mee zijn. Het is ook meer dan belachelijk om schuttingen van 2 meter om een bak te zetten. Dan is het dus een soort padock? is iets anders dan een rijbak. Wie weet was het wel in orde geweest als het netjes was aangelegd. Maar ja het hoeft ook geen asobuurtje te worden met een rommelpot.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:42

Jeetje zeg wat rot voor die mensen Scheve mond

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:44

Mies7 schreef:
@Brainless:
volgens mij geldt jouw verhaal in de meeste gemeenten van NL. Ik heb zelf een huurwoning en in het huurcontract staat ook dat er buiten katten, vogels en honden geen andere huisdieren gehouden mogen worden.


Klopt maar die vlieger gaat niet op als je een koopwoning hebt.. Neemt niet weg dat het maar normaal is om een paard in je tuin te houden.

watdanhe

Berichten: 671
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Wognum

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:03

Beetje heel erg l*llig!! Denk je, aahh! Ik kan lekker me paarden bij mijn eigen huisje zettenen nooit meer dure stalling! En dan maak je een dure buitenbak, en dan hoor je: ja sorry, ik heb me bedacht, je moet je mooie bakje weer slopen en die paarden moeten ook weg!! Of je geld terug krijgt? Nou euhm.. NEE! Nou, lekker dan!!!!! Dan denk je ook van, had ik nou maar niks gezegt! Dan konden mijn paarden nog bij mezelf staan!

watdanhe

Berichten: 671
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Wognum

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:06

PS; in wognum ken ik heel veel mensen die hun paard gewoon in hun tuin hebben staan hoor! (weliswaar een grote tuin) maar ook Zeker wel in de bebouwde kom, ik heb nog nooit van iemand gehoord dat die paarden wegmoesten..? Deze mensen hebben trouwens geen paddock/buitenbak.. maar gewoon wel een mooie weide enzeuh.. de mest bewaren ze ook gewoon op eigen terrein..!?

melanie_h

Berichten: 2989
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Kingswood

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:14

Ik heb ook mijn paarden in de tuin staan, doe de mest in grote tonnen dus stank is er niet.
Aan mijn paddock en wei grenzen 7 tuinen en geen mens die er last va heeft.
Vind het dan ook een erg lullige reactie van die gemeente, maar misschien dat omwonende geklaagd hebben over de twee meter hoge schutting, lijkt mij namelijk niet fijn om tegen zo.n hoge planken aan te staren.

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:19

Dit topic doet mij terug gaan naar die "goeie ouwe" tijd dat het normaal was om een pony in de (stads) tuin te hebben. Overdag gingen ze naar de gemeente landjes in de buurt. Hoe het met de mest zat, weet ik niet meer (was kind) maar kan zomaar dat opa dat gebruikte voor de (kweek)tuintjes. Zal eens vragen of oma dat nog weet. Uiteindelijk is dit gebruik langzaam uit het straatbeeld verdwenen.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:56

Wij hebben ook 2 shetten en 1 paard in de tuin, met 2 stallen en zandpaddock van 15/15 meter, en nog hebben we veel tuin over........
De gemeente is hier ook even op uit geweest, om alles te gaan bannen uit de bebouwde kom, daar is zo mega veel op gereageerd dat het weer is ingetrokken, dus wij blij hier op schouwen-duiveland.
Zo laten ze wel es wat meer balonnetjes op, nu zijn ze weer bezig om zelf je poep op straat op te ruimen, duidelijk weer zo'n probeersel, maar verstand van zaken hebben ze niet, ze roepen maar wat in de rondte.
Wij hebben ook vergunning om het spul aan huis te houden, maar velen niet,mochten ze nog es wat willen, hebvben wij i.i.g het vereiste papiertje.....

Ezmee

Berichten: 4464
Geregistreerd: 17-05-05

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:04

Ik geloof dat als mij dit overkomt het laatste woord erover nog niet gezegd is. Benne ze helemaal belazerd.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:01

hilden1971 schreef:
Mies7 schreef:
@Brainless:
volgens mij geldt jouw verhaal in de meeste gemeenten van NL. Ik heb zelf een huurwoning en in het huurcontract staat ook dat er buiten katten, vogels en honden geen andere huisdieren gehouden mogen worden.


Klopt maar die vlieger gaat niet op als je een koopwoning hebt.. Neemt niet weg dat het maar normaal is om een paard in je tuin te houden.



Het staat in onze gemeente verordening en geld bij ons voor alle inwoners (huurdersverenigingen gaan soms nog verder met hun eisen)

Vadalma

Berichten: 902
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Ede

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:05

Angela schreef:
Ik vind het ook een hele rare zaak... vraag me af hoe het zit met "de algemene beginselen van behoorlijk bestuur" (specifiek de vertrouwensregel) (zie ook: http://www.gemeenteraad.nl/content.jsp? ... uwbaarheid )

Dit kan toch niet zomaar??


Hier dacht ik ook direct aan Angela. In eerste instantie hebben ze toestemming gekregen en mochten ze erop vertrouwen dat het allemaal goed was, de vergunning was in ieder geval binnen. Maar ja er is een rechtzaak geweest en ik neem aan dat ze dit wel aangevoerd zullen hebben, anders hebben ze wel een belangrijk punt laten liggen.

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Re: Paard mag niet in tuin blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:28

Het klinkt heel vreemd; als men de toestemming van de gemeente zwart op wit heeft, kan ik me niet voorstellen dat de rechter het okay vind dat de gemeent nu de toestemming ineenkeer intrekt.

Ik zou wel eens het hele verhaal willen horen.