Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:00

www.horsetalk.co.nz


Afbeelding
foto door bokker Peaches

Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat het gen wat verantwoordelijk is voor het gespikkelde vachtpatroon en de gerelateerde kenmerken bij appaloosa's (met inbegrip van met inbegrip van congenitale stationaire nachtblindheid, oftewel CSNB).
Volgens onderzoekers is het gen genaamd "TRPM1" verantwoordelijk voor de Appaloosa patronen alsmede voor de nachtblindheid.

In 2004 werd er al eerder onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Dr Bellone en haar team publiceerde toen de resultaten van een genoom-scan om de locatie van het belangrijkste appaloosa-gen te kunnen vinden. Dit gen staat ook wel bekend als LP (Leopard Complex). Het werd gedocumenteerd als Equine Chromosome 1.

Een genoom scan kan onderzoekers vertellen in welk gebied verschillende chromosomen zich bevinden. De volgende stap is dan om de verschillende genen te identificeren, zodat duidelijk is of zij misschien verantwoordelijk kunnen zijn voor nachtblindheid. Een manier om deze genen te identificeren is door te kijken naar hun niveau van uiting in een cel.

Studies naar genexpressie bevatten vaak het isoleren van RNA uit het weefsel, om te onderzoeken en te bekijken hoeveel RNA van een bepaald gen aanwezig is. RNA staat voor ribonucleïnezuur (Engels: Ribo Nucleic Acid) en bestaat uit ketens van nucleotiden. RNA lijkt qua chemische structuur op DNA. Het wordt in organismen geproduceerd tijdens de transcriptie, het proces waarbij DNA wordt afgelezen.

De hoeveelheid RNA uit de steekproef wordt vergeleken met het RNA uit de controle populatie. De onlangs gepubliceerde studie bevat het onderzoek van 5 genen uit de LP kandidaten. Monsters van homozygoten (LP/LP) werden vergeleken met de waarden van paarden die geen Appaloosa waren, en ook deze kenmerken niet bezitten (lp/lp). De enige gen met een sterk afwijkende uitdrukking was TRPM1 (Transient Receptor Potential Cation Channel, Subfamilie M, lid 1).

Bellone en haar team werken nu aan een vervolg van de TRPM1-test, om de LP mutatie nog beter te kunnen isoleren. Isolatie van LP zal het mogelijk maken om een nieuwe DNA-test te ontwikkelen. Appaloosa-fokkers zullen kunnen bevestigen op LP aanwezig is bij hun paarden, of bij jonge paarden die misschien op het eerste gezicht niet de klassieke Appaloosa-kenmerken bezitten voor de reguliere registratie. Het zal ook een goede identificatie mogelij maken voor paarden die homozygoot blijken voor LP.

Dit onderzoek maakt deel uit van het grote Appaloosa project. Een research initiatief uitgevoerd door teams uit Canada en de Verenigde Staten. Het is een langlopend onderzoek om de genen te identificeren die verantwoordelijk zijn voor de Appaloosa patronen, en om onderzoek te doen naar de belangrijkste fysieke eigenschappen in verband met deze genen, inclusief nachtblindheid.
Door het vinden van de genetische mechanismen die betrokken zijn bij de fysische eigenschappen van de Appaloosa’s, heeft Het Appaloosa Project bijgedragen aan de wereldwijde inspanningen naar de studie van het genoom van het paard.

Verwant artikel:

[VN] Onderzoekers zoeken oorzaak blindheid bij Appaloosa's

sarah_m
Berichten: 1331
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:05

Wat een leuk stukje!
Vind ik altijd wel interessant
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 04-09-08 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:06

Interessant!
Was inderdaad al bekend, fijn dat er onderzoek naar gedaan wordt.
Ik heb ook een homozygoot appy, die inderdaad stékeblind is in het donker....

Only_Kiekie

Berichten: 1513
Geregistreerd: 30-04-07
Woonplaats: Raalte

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:14

Wat interresant om te lezen Lachen

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:16

Interessant om te lezen, zeker omdat ik zelf appaloosa's heb. Maar wel een ingewikkeld puzzeltje om die hele erfelijkheid in kaart te brengen.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:23

Heel interessant, zeker omdat ik ook een appie heb. Geen idee of die homozygoot is of niet....... moet me er toch eens meer in verdiepen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:52

Heel interessant dit!
Ik vraag me nog altijd af of mijn paard dit gen ook heeft. Volgens mij ziet hij geen steek als het donkerder wordt.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:54

Hee Annetje,
Er waren bij Bo een aantal dingen waaraan we opmerkten dat ze nachtblind was...
Als ze in het donker stond en we stonden voor haar en ik vroeg haar om te komen, dan was ze een beetje 'zoekend' en stootte dan soms eerder tegen me aan dan wist ze niet dat ik er al stond zeg maar.
Verder overdag bij schaduw/zonlicht overgang had ze soms een rare blik alsof ze moest wennen.
En ze heeft mega-lange oogharen.
Misschien heb je er wat aan Lachen

Ilsex

Berichten: 1096
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Hank

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:13

Erg intressant zeg.
Ik had er nog nooit van gehoord!
Weer wat wijzer!

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:37

zeer intressant

Anoniem

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:40

Zeker interessant! Ik had er nog helemaal niet van gehoord en weet ook niet of mijn Spikkel goed ziet in het donker, maar daar ga ik me eens verder in verdiepen.

ikwa
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:05

ik roep al tijden voor de grap dat mijn appie niks ziet en kippig is, helemaal met een vliegenmasker op loopt ze overal tegenaan terwijl de rest van de kudde nergens last van heeft!je ziet haar ook echt met het hoofd zoeken om nergens tegen op te botsen. nu moet ik wel bekennen dat ik een appie heb zonder stippen....maar toch het gen hebben?

Junip

Berichten: 5507
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: NL

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:08

Mijn appie ziet gewoon in het donker hoor Clown
Heb net nog in het donker met hem buiten gereden, niets aan het handje Lachen

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:22

mijn appie is bijna blind aan 1 oog,volgens de DA is het nachtblind

ze is een homozygote appaloosa

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:40

Hmm.. intressant stukje, heb alleen geen zin om alles te lezen xD.

MieLo

Berichten: 2507
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:45

zeker een intressant stukje.
heb zelf ook een Ap, maar die ziet nog prima in het donker Lachen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:20

hoe weet je eigenlijk of je paard nachtblind is? ik weet wel zeker dat de mijnen het niet zijn maar hoe weet je het tegenovergestelde?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:32

Woogy bij mijn paard vermoed ik het omdat hij in het donker heel erg aarzelend loopt met zijn hoofd laag. Hij stoot zich vaak en schrikt veel sneller dan normaal.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:35

Laatst stond er ookal een stukje over in de Ros, ik vind het wel interessant!

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:47

Erg interessant verhaal....
Dat zou verklaren waarom mijn pony in de sloot is beland met een vliegenmasker op Knipoog

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:49

Woogy schreef:
hoe weet je eigenlijk of je paard nachtblind is? ik weet wel zeker dat de mijnen het niet zijn maar hoe weet je het tegenovergestelde?


We kunnen het gaan testen met Bax Knipoog Nu het s'avonds toch steeds vroeger donker wordt kunnen we zien hoe hij erop reageerd....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:33

Woogy schreef:
hoe weet je eigenlijk of je paard nachtblind is? ik weet wel zeker dat de mijnen het niet zijn maar hoe weet je het tegenovergestelde?


Mijne doet soms raar in de schemer of van zonlicht naar erge schaduw, dan houdt ze haar hoofd en ogen stil en beweegt haar hoofd wat omhoog. Net alsof ze scherpte zoekt.

Verder in het donker tegen je hand aan stoten omdat ze niet goed kan zien waar je staat.

Als ik tonnen laat staan in de paddock die ik pas 's avonds erin heb gezet, liggen ze de volgende dag omver... Dan kan ze niet snel genoeg wennen aan de omgeving.

Verder heeft ze hele lange oog en neusharen, net alsof ze die heeft om haar moeilijke zicht te compenseren Lachen

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:38

Interessant stukje Ja
Mijn eigen appaloosa is zeker weten niet nachtblind, heb nml. geen problemen in het donker Lachen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:51

Mijn kleine appie is ook hartstikke nachtblind, na zijn 3e ongeveer is dat gekomen en werd steeds erger. Hij weet zijn weg hier nu heel goed te vinden maar als hij aan de overkant op het land staat en ik kom hem halen als het al donker is (normaal haal ik ze op als het nog licht is maar ben ook wel eens wat later) dan moet ik hem echt gaan halen en komt hij dus niet naar mij toe, daar weet hij niet precies waar hij kan lopen dus staat hij stijf stil op 1 plek. Als we dan gaan lopen hou ik mijn hand voor zijn neus en die raakt hij dan steeds aan en zo loopt hij vol vertrouwen met mij mee (ik heb hem maar niet verteld dat ik ook hartstikke nachtblind ben Haha! )
Geen idee eigenlijk of hij homozygoot is, ik heb mij daar nooit in verdiept.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:10

Bojangles schreef:
Mijne doet soms raar in de schemer of van zonlicht naar erge schaduw, dan houdt ze haar hoofd en ogen stil en beweegt haar hoofd wat omhoog. Net alsof ze scherpte zoekt.

Heel herkenbaar.
Mijn vorige paard was een Amerikaanse Appaloosa en was duidelijk nachtblind.
Overdag geen problemen, maar 's nachts in de wei laten was er niet bij omdat de palen en het lint je dan letterlijk om de oren vlogen als ze weer eens tikkertje aan het doen waren Boos!