Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:52

Dit ga ik even in de gaten houden, wil mijn eenkleurige merrie (geen apploosa bloedlijnen) volgend jaar wel laten dekken door een homozygoote hengst.

Moet een nakomeling nu van twee ouders dit defect meekrijgen om nachtblind te kunnen zijn?

Anoniem

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:03

Dat hangt er toch vanaf of dit een dominant of recessief gen is, en of het X-chromosomaal is of niet? Of maak ik nou een hele domme opmerking Blond
Ik heb het afgelopen jaar allemaal moeten leren voor biologie, maar het is alweer lekker weggezakt Tong uitsteken

Anoniem

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:07

loveshadow schreef:
Dat hangt er toch vanaf of dit een dominant of recessief gen is, en of het X-chromosomaal is of niet? Of maak ik nou een hele domme opmerking Blond
Ik heb het afgelopen jaar allemaal moeten leren voor biologie, maar het is alweer lekker weggezakt Tong uitsteken


Inderdaad als het recessief is zal het veulen zelf nooit nachtblind zijn. Hij kan dan echter wel dit gen dragen. Mocht er dan ooit mee gefokt worden met een andere appie die ook dit gen draagt heb je wel een kans op een nachtblind veulen.

Dendie

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:37

Dit klinkt mij bekend in de horen.. Ja
Mijn appie is blind aan zijn rechteroog door maanblindheid (weer een andere oogziekte die vaak bij appies voorkomt) en is zeker weten slechtziend in het donker!! Wil trailer niet in in het donker, loopt tegen muren op, tijdens het in het donker rijden struikelt hij overal en heeft achterlijk lange oog-voel-haren.
Het zou een uitkomst zijn als ze dit uit het ras zouden kunnen fokken. Want dit oog-aspect is voor mij zeker een minpunt!! Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het mij ervan weerhoudt ooit in de toekomst (weer of) nog een appaloosa te kopen....

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:36

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn appie dus nachtblind is... een voorbeeld van van de week: Hij moest de spuitplaats in, daar was het licht nog uit, hij stapte heel twijfelend op het randje af. Toen het licht ( net bewegingssensor) aanging stapte hij gelijk door wat toen zag hij het weer Knipoog Ook ben ik van de week met em buiten gaan wandelen in het donker. Hij vertrouwt op mij dus loopt braaf mee. Hij is wel een heel stuk rustiger dan als ik overdag met em buiten loop. Je merkt dat hij veel meer probeerd op te letten waar hij loopt in het donker...

Verder heb ik gelezen dat 90% van de few spots in meerdere of mindere maten nachtblind zijn.

Nu heb ik nog een vraag: Mijn appie is 2,5 jaar. Zou zijn nachtblindheid nu stabiel blijven of kan het erger worden?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:02

Baxter schreef:
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn appie dus nachtblind is... een voorbeeld van van de week: Hij moest de spuitplaats in, daar was het licht nog uit, hij stapte heel twijfelend op het randje af. Toen het licht ( net bewegingssensor) aanging stapte hij gelijk door wat toen zag hij het weer Knipoog Ook ben ik van de week met em buiten gaan wandelen in het donker. Hij vertrouwt op mij dus loopt braaf mee. Hij is wel een heel stuk rustiger dan als ik overdag met em buiten loop. Je merkt dat hij veel meer probeerd op te letten waar hij loopt in het donker...

Verder heb ik gelezen dat 90% van de few spots in meerdere of mindere maten nachtblind zijn.

Nu heb ik nog een vraag: Mijn appie is 2,5 jaar. Zou zijn nachtblindheid nu stabiel blijven of kan het erger worden?

ik denk dat het proces gewoon doorgaat
mijn pony heeft het aan 1 oog en ik merk dat ze daar steeds minder mee gaat zien,helaas

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:20

Nooit geweten dat nachtblindheid een veelvoorkomende trek is bij Appaloosa's. Heel interessant artikel!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:30

is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?

Ach gut arm baxtertje nou moeten we hem vertellen dat hij hélemaal niet DE man is Knipoog

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:34

Woogy schreef:
is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?

Ach gut arm baxtertje nou moeten we hem vertellen dat hij hélemaal niet DE man is Knipoog


Daar ben ik dus erg benieuwd naar... ik hoop dat er mensen zijn die het dus hebben meegemaakt Knipoog

Hij is gewoon nog steeds DE man hoor Haha!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:44

Woogy schreef:
is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?

Ach gut arm baxtertje nou moeten we hem vertellen dat hij hélemaal niet DE man is Knipoog

bij mijn pony word het wel erger.

de staafjes/kegeltjes sluiten niet meer waardoor ze last heeft van het licht
ze heeft haar oog veel dicht en traant veel
daarom staat ze als er een scherpe lucht is en zon met een masker op.

tijdens rijden ziet ze op het laatste moment ineens iets op de grond liggen waardoor ze zich soms rot schrikt
als ze in de verte iets `ziet`staat ze stil en gaat focussen...meestal komt er dan een zucht en loopt ze verder

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:56

mirgino schreef:
Woogy schreef:
is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?

Ach gut arm baxtertje nou moeten we hem vertellen dat hij hélemaal niet DE man is Knipoog

bij mijn pony word het wel erger.

de staafjes/kegeltjes sluiten niet meer waardoor ze last heeft van het licht
ze heeft haar oog veel dicht en traant veel
daarom staat ze als er een scherpe lucht is en zon met een masker op.

tijdens rijden ziet ze op het laatste moment ineens iets op de grond liggen waardoor ze zich soms rot schrikt
als ze in de verte iets `ziet`staat ze stil en gaat focussen...meestal komt er dan een zucht en loopt ze verder


Ben jij niet in de war met maanblindheid??

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=131

De mijne heeft namelijk geen last van dichtknijpende ogen en ook geen traanogen...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:02

mirgino schreef:
Woogy schreef:
is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?

Ach gut arm baxtertje nou moeten we hem vertellen dat hij hélemaal niet DE man is Knipoog

bij mijn pony word het wel erger.

de staafjes/kegeltjes sluiten niet meer waardoor ze last heeft van het licht
ze heeft haar oog veel dicht en traant veel
daarom staat ze als er een scherpe lucht is en zon met een masker op.

tijdens rijden ziet ze op het laatste moment ineens iets op de grond liggen waardoor ze zich soms rot schrikt
als ze in de verte iets `ziet`staat ze stil en gaat focussen...meestal komt er dan een zucht en loopt ze verder


Is dit niet die afwijking waarbij het zicht ook steeds minder wordt, wat ze zien is scherp maar in een heel klein veld?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:06

ik ben niet in de war, volgens de DA is het nachtblindheid.

bij maanblind zijn er ontstekingen en deze heeft ze gelukkig niet.

en ze word met de tijd blind aan het oog.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:09

nachtlbindheid is als ze niet kunnen zien in het donker, de aandoening die je beschrijft ken ik wel maar weet de naam niet. Ze zien steeds minder erdoor maar kunnen ook hele scherpe hoofdpijnen krijgen als er licht in de ogen valt omdat het niet goed gebroken wordt.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:13

mirgino schreef:
ik ben niet in de war, volgens de DA is het nachtblindheid.

bij maanblind zijn er ontstekingen en deze heeft ze gelukkig niet.

en ze word met de tijd blind aan het oog.


Ok gelukkig heeft ze dat dan niet.. Als ik zo je verhaal las leek het er wel op..

Vanaf welke leeftijd heeft jou paard er last van? of makkelijker gezegd heb jij het ontdekt bij je paard?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:17

ik heb cheyenne nu ruim 4 jr en eigenlijk al heel snel viel me op dat ze haar hoofd scheef had als ik op stal kwam en ze naar me keek
en ong 3 jr geleden heeft ze een strootje in haar oog gehad en is haar hoornvlies beschadigd
echt met rijden is nu 1,5 jr ong
ze schrikt als ze ineens iets naast haar ziet,en als er in de verte iets te zien is dan staat ze stil en gaat focussen[ hoofd op en neer bewegen]tot ze het goed in beeld heeft en dan zucht ze en loopt ze weer verder

de DA heeft van de zomer haar oog weer met iets ingespoten dat geel word en je ziet wel een litteken maar dat is niet waar ze last van heeft
hij kon zien dat de kegeltjes niet sluiten en dat daardoor het licht fel in haar oog schijnt,en daarom heeft ze haar oog vaak dicht
ik heb voor haar voor in de wei een Crusader masker deze houd UV tegen en dan gaat het prima
met rijden heb ik ook een Crusader masker op.
volgens mijn DA is de kans groot dat ze met de tijd blind word aan dat oog

je kan in een kliniek een oogtest laten doen ,maar er is geen medicijn tegen
en pijn schijnt ze niet te hebben.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:07

interessant verhaal... heeft ze het maar aan 1 oog?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:25

Baxter schreef:
interessant verhaal... heeft ze het maar aan 1 oog?

ja alleen haar rechter oog.

en toevallig weet ik dat haar vader Sonny helemaal blind was op latere leeftijd
een oud stalgenootje heeft hem gereden.
en ik ken nog iemand met een afstamming van Sonny die ook nachtblind is,er is ooit gezegt dat het een erfelijk gen is dat dit veroorzaakt.

ik hoop dat het bij mijn pony ook bij dat ene oog blijft.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:28

Wat raar is dat dat je nu juist veel leest dat het niet erfelijk is. Maar bij jou verhaal lijkt het toch echt erfelijk te zijn.
Met 1 oog kunnen paarden heel goed leven. Helemaal blind of zeer slechtziend wordt het toch wel lastig...
Ik hoop ook voor je dat het bij het ene oog blijft.

Je hebt wel een heel mooi paard trouwens Knipoog

Zijn er nog meer mensen met dit soort ervaringen? Mensen die merken dat het met de jaren erger wordt, of juist niet?
Ben er heel erg benieuwd naar...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:46

Ik heb al eens gereageerd hier, mijn is gewoon nachtblind wordt niet erger of minder en overdag hebben ze nergens last van.
Een appaloosa fokker vertelde mij eens dat hij juist de ervaring had dat het op latere leeftijd verbeterd.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:05

Bojangles schreef:
Ik heb al eens gereageerd hier, mijn is gewoon nachtblind wordt niet erger of minder en overdag hebben ze nergens last van.
Een appaloosa fokker vertelde mij eens dat hij juist de ervaring had dat het op latere leeftijd verbeterd.


De mijne heeft er overdag dus ook geen last van... Hij heeft het ook niet zo heel erg heb ik het idee.. Als ik sommige verhalen lees dat er paarden zijn die overal tegenaan lopen. Dat heeft hij dus niet. Maar twijfelt dus wel bij donkere plekken enzo...

had jou paardje het al op jonge leeftijd? wanneer heb jij het ontdekt?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:10

Ik ontdekte het toen ze ongeveer 4 jaar was en wij een eigen stal kregen en ik mijn paarden 24/7 buiten liet lopen en in het donker er dus ook veel was.
Ze liep tegen me aan, liep tegen de omheining aan etc. Ook als ik stukjes veranderde van het weiland en ik deed dat niet overdag op tijd zodat ze er aan kon wennen, dan had ze dat niet in haar hoofd en liep er ook tegen aan.

Ik dacht eerder altijd al dat ze wat met haar ogen had, ze kon soms zo raar haar hoofd bewegen in het schemer of van licht naar donker of andersom en ze heeft hele lange oogharen.

Op 2,5 jarige leeftijd heeft ze een ongeluk gehad waarbij ze 's nachts uit haar box is gekomen en daarna in paniek dwars door een enkele muur is gerend (en door glasplaten, draad etc)

Die van mij is dus echt nachtblind.
Gelukkig kan ze er nu goed mee omgaan ook omdat ik weet hoe ik haar moet behandelen.

Nu staan ze aan huis en gaan ze voorlopig s nachts naar binnen en dan moeten ze van de paddock/bak door het weitje naar de stal. Zij ziet in het donker niet waar de uitgang van de bak is .... Dus moet ik haar komen helpen...
Ze staat er recht voor maar weet niet of het draad open of dicht is of dat ze wel aan de goede kant staat.
Gelukkig blijft ze nu rustig en wacht tot ik haar kom helpen...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:29

Cassidy schreef:
Nooit geweten dat nachtblindheid een veelvoorkomende trek is bij Appaloosa's. Heel interessant artikel!

Er zijn ook nog niet heel veel onderzoeken naar gedaan en dat komt deels weer doordat veel eigenaren het niet in de gaten hebben. In hun eigen, vertrouwde omgeving kunnen ze zich heel goed redden, als ze 's nachts minder zien en zo hun baas 'voor de gek houden'
Ik kwam er o.a. achter omdat mijn paard struikelde of in het donker tegen iets aanliep dat er normaal niet stond (in de bak ofzo) of vreemde omgeving.
Verder is trailerladen soms een probleem, denk ik dat haar hele karakter een (indirect) gevolg is en is ze bij het rijden in een binnenbak nog nerveuzer dan anders. En zo nog wat kleine dagelijkse dingen waaraan het me begon op te vallen dat ze slecht ziet in het donker.

Dendie

Berichten: 541
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Studie naar blindheid bij Appaloosa's doet grote ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:54

Ik heb er, voordat hij halfblind werd, nooit zo op gelet hoeveel Den zag. Maar als ik aan alle jaren terug denk heeft hij altijd al last gehad van nachtblindheid: veel struikelen, schrikken in donker, niet laden in het donker... Ik heb niet t idee dat dat erger/minder wordt. Ik weet alleen niet of het nou kwestie is van "ze hebben het, of ze hebben het niet" of dat het echt progressief is...
Wel sneu hoor, dat de donkere dagen voor kerst dus nog donkerder voor hem zijn Knipoog