Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110808
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 18:46

http://www.demorgen.be


Afbeelding
Een Capriool, uitgevoerd door een Lippizaner van de Spaanse Rijschool in Wenen
foto door bokker Soeske

Na 436 jaar worden er voor het eerst vrouwen aangeworven om met de bekende witte Lippizaner-paarden te rijden aan de Spaanse Rijschool in Wenen. Sinds 1572 hebben mannelijke ruiters de hengsten van de rijschool getraind en bereden. De Spaanse Rijschool is één van Wenens meest bekende toeristische attracties.

Proefperiode
Een Oostenrijkse en een Britse vrouw werden deze week geselecteerd voor een proefperiode van een maand, zegt Erwin Klissenbauer, de zakelijk directeur van de school. Hiermee bevestigde hij berichten in de Oostenrijkse media. Onlangs besliste de Spaanse Rijschool vrouwen te selecteren als ze beter bleken dan de mannelijke kandidaten, voegde hij eraan toe.

Verbod
"Er was nooit een verbod op het aanwerven van vrouwen", aldus Klissenbauer. "De moeilijke sprongen en bewegingen waar de paarden in getraind worden, waren oorspronkelijk echter ontwikkeld voor op het slagveld. Dus was het logisch dat er geen vrouwen waren."

Tegenkanting
De Oostenrijkse media meldden dat er tegen de beslissing om vrouwen toe te laten, heel wat tegenkanting was van mannelijke trainers en ruiters, evenals van de raad van bestuur van de school. "Ik ben niet blij met deze beslissing", zegt Elisabeth Max-Theurer, de vrouwelijke voorzitter van de bestuursraad in de krant Wiener Zeitung. "Ik wil benadrukken dat ik niet tegen vrouwen ben, ik ben gewoon bezorgd om de traditie", aldus Max-Theurer, een voormalige dressuurruiter die voor Oostenrijk nog een gouden medaille won op de Olympische Spelen in 1980 in Moskou.

250.000
Klissenbauer ontkende dat werknemers weigerden te werken met vrouwelijke collega's. "We zullen zien hoe het verloopt", zei de directeur. Elk jaar kijken zo'n 250.000 mensen naar de prestaties van de intensief getrainde paarden in hun thuishaven in Wenen, het Hofburgpaleis, of tijdens hun internationale tournees.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:48

Aaah, kijk, dan ga ik vast een plekkie reserveren, komt het toch nog goed. Clown

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:53

lol zat er laatst nog over te denken hoe jammer het is dat er geen vrouwen reden... Duivel Schijnheilig

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:58

Kben zelf n vrouw, maar vind het niet bepaald bij de traditie passen eerlijk gezegd Schijnheilig Van mij mogen de vrouwen daar wegblijven hoor..

popez
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-09-08

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:12

Ik vind het meer iets voor mannen ik ben van mening dat deze toch meer "overwicht" hebben dan een vrouw.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:13

Helemaal met jaime eens. Clown

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:14

Ik vind het een goed idee, goed om de fabel van overwicht weg te krijgen.

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:18

Bij de Spaanse rijschool in Jerez de la Frontera(Spanje) zijn er ook al vrouwen die mee rijden, of die grote shows rijden of alleen in Jerez of daar in training zijn, weet ik niet.
Ben daar een paar jaar geleden geweest en vond het erg indrukwekkend, jammer dat er teveel echte toeristen tussen het publiek zitten, die kakelen overal doorheen.......

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:23

Ik vind het begrijpelijk dat er mensen bezorgd zijn om de traditie, aangezien er van vroeger uit gezien ook alleen maar mannen op het slagveld waren. Maar aan de andere kant vind ik het een goed besluit. Ik denk dat er net zo veel talentvolle amazones zijn als ruiters. Deze zouden ook een waardevolle aanvulling kunnen zijn voor de rijschool.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:35

Ik weet van de Franse Rijschool, waar 1 vrouw zich opgewerkt heeft tot ecuyer (ook daar nooit een verbod geweest) dat die twee keer zo hard moest werken en alles twee keer zo goed moest doen om zich te bewijzen, want veel mannen denken nog altijd dat vrouwen niet geschikt zijn.
Het zal zeker niet makkelijk zijn voor de vrouwen in zo´n groep.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:53

hoezo bezorgd om de traditie,het enige wat verschilt is dat er nu vrouwelijke trainsters bij zijn

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:59

Heel fijn voor de vrouwen die ambities hebben om dat te gaan doen. Jammer dat ik slecht tegen veranderingen kan, ik vind het ook zonde van de traditie Nagelbijten / Gniffelen

watdanhe

Berichten: 671
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Wognum

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:02

heel braaf!

piloe4ever

Berichten: 150
Geregistreerd: 31-01-08

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:24

popez schreef:
Ik vind het meer iets voor mannen ik ben van mening dat deze toch meer "overwicht" hebben dan een vrouw.


Wat een onzin! Waarom zou een man meer "evenwicht" hebben. Het mooie aan de dressuursport is juist dat het gemengd is en daarin zie je zelfs dat vrouwen het winnen van de mannen. Man en vrouw zijn gelijk in rechten. De Spaanse rijschool is cultuurgoed en de traditie is inderdaad enkel mannen omdat het om oefeningen voor het slagveld gaat. Vroeger vochten de vrouwen niet mee in het leger. Maar tegenwoordig zitten er ook in het leger vrouwen en doen ze alles wat voorheen alleen mannen mochten doen. Vrouwen zijn lang genoeg onderdrukt lijkt me Boos!

Ik vond het hoog tijd worden dat vrouwen worden toegelaten voor de Spaanse rijschool Go jij! Go jij!

piloe4ever

Berichten: 150
Geregistreerd: 31-01-08

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:32

Lusitana schreef:
Ik weet van de Franse Rijschool, waar 1 vrouw zich opgewerkt heeft tot ecuyer (ook daar nooit een verbod geweest) dat die twee keer zo hard moest werken en alles twee keer zo goed moest doen om zich te bewijzen, want veel mannen denken nog altijd dat vrouwen niet geschikt zijn.
Het zal zeker niet makkelijk zijn voor de vrouwen in zo´n groep.


Een uitspraak van Charlotte Whitton: "Een vrouw moet twee keer zo goed zijn als een man, om half zo goed gevonden te worden. Gelukkig is dit niet moeilijk."

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:35

Jeuj! ik vind het wel gaaf dat vrouwen ook mee mogen doen. Enne.. was Jean 'darc (of zo iets) niet uit die tijd? Vrouw met heel veel overwicht dacht ik zo (al vonden mannen dat toen ook al zeer bedrijgend). Ik vind het leuk!

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:41

Ik vind de titel wel een beetje verkeerd Tong uitsteken Ik heb mijn hele leven lang al bezoekjes gebracht aan de Spaanse rijschool, niemand heeft mij ooit gezegd dat ik niet naar binnen mocht, ben er zelfs meerdere malen heel vriendelijk behandeld. Maar dat er nu duidelijkheid is over dat vrouwen wel mogen deelnemen, vind ik erg leuk. Al hoeft er van mij ook niet zo nodig iets te veranderen.

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:42

Waar kan ik me aanmelden Haha!
Goede zet Ja Denk dat de dames die oven overwicht beginnen zich zelf even te rade moeten gaan wat zij verkeerd doen Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:11

Jammer.

Vrouwenheupen en -vetverdeling zijn dermate anders dat ik dit een erosie van deze specifíeke rijstijl vind.

Ik begrijp dat de populatieopbouw van de ruiterij geen andere keuze laat, doch dat zal onvermijdelijk ten koste van verandering van de stijl gaan.

hc

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:30

Ik vind eigenlijk dat alleen mannen dit moeten doen, simpelweg om de traditie in ere te houden. Ik vind de Spaanse rijschool toch meer een "mannending".

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:32

@ huertcilla
Jij ziet liever bierbuiken onder die prachtige kostuums dan???? Heb in Parijs alle rijscholen bijelkaar kunnen zien vorig jaar, maar daar zat heel wat overgewicht tussen....En eerlijk is eerlijk dat ziet er ook niet uit toch??? Haha! Haha!
Het standpunt van traditie daar kan ik nog wel inkomen, maar voor de rest mogen van mij de vrouwen (mits natuurlijk gelijk van niveau) gerust mee gaan doen. Het is een beetje dezelfde discussie als die van het Weense orkest, daar mochten tot vorig jaar ook alleen mannen in ivm traditie, maar gelukkig zitten er nu ook prima vrouwelijke orkestleden in.

Pempy
Berichten: 523
Geregistreerd: 15-06-08

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:47

Vet!
Ik was daar 3 weken geleden nog in Wenen!
helaas was de Spaanse Rijschool doen dicht, omdat de paarden met vakantie waren..

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:50

Huertecilla schreef:
doch dat zal onvermijdelijk ten koste van verandering van de stijl gaan.
hc

Ik vind het super dat ze voor een verandering van stijl kiezen. Oude stijl kan je dan gelijk naast de vrouwen 15 meter verder binnen dezelfde arena bij een oud mannetje te paard bewonderen. Of een jong mannetje, dat maakt niet uit eigenlijk. Dat traditie een gefixeerd beeld is, is zowiso een misvatting Knipoog

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:14

Ik zie verder geen verschil tussen traditioneel rijden door een vrouw of een man (dit is trouwens duidelijk niet SRS, maar portugees)
Afbeelding

Heeft iemand zo´n plaatje van een man, dan kunnen we "zoek de verschillen" doen...
Clown

piloe4ever

Berichten: 150
Geregistreerd: 31-01-08

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:26

Lusitana schreef:
Ik zie verder geen verschil tussen traditioneel rijden door een vrouw of een man (dit is trouwens duidelijk niet SRS, maar portugees)
Afbeelding

Heeft iemand zo´n plaatje van een man, dan kunnen we "zoek de verschillen" doen...
Clown


@Huertecilla: wat vrouwenheupen en -vetverdeling! Lips are sealed