Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:43

HC, als ik jou posts begrijp, is een vrouw helemaal niet 'geschikt' om te rijden en een man wél. Of is allen de vet verdeling en de vorm van de bekken een punt wat in de weg staat voor een bedrijf?
Ik moet zeggen dat ik weinig in je punten zie. Het bekken van een vrouw is anders, maar ik zie het probleem niet, er zijn activiteiten die veel belastender zijn voor de vrouw die toen al bij de traditie hoorden. Daarnaast is de vetverdeling van een vrouw anders maar daarmee ook slechter? Denk het niet. In de tijd waarin de tradititie onstond waren zowel de gegoede man als vrouw moddervet, dus vet zat zoiezo wel in de weg.
Nee, ik kan het me niet voorstellen dat deze punten toen al bedacht waren om de vrouw buiten de school te houden.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:54

Voor vetverdeling moet er al in de eerste plaats vet aanwezig zijn...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:06

Black_White schreef:
HC, als ik jou posts begrijp, is een vrouw helemaal niet 'geschikt' om te rijden en een man wél.


????

Nee. Een vrouw met een typisch vrouwelijk anatomie zal gewoon wat meer in vaardigheid moeten investeren dan een man met een typsch mannelijke anatomie.

Er zijn wel meer vrouwen dan mannen met een pathologie welke hen ongeschikt maakt voor paardrijden.

Ik heb de brondocumenten vermeld opdat je het zelf kan nalezen als je er meer over wil weten.
Het boek van het artsenduo Schudsziarra vind ik zelf het meest verhelderend. De uitgave; Anatomy of Dressage, van de US dressuur organisatie is een erg goede, moderne vertaling van het duitse origineel.
Verplichte kost voor elke lesgeefmens (m/v) en elke ruiter (m/v) die correct rijden serieus nastreeft.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:08

Lusitana schreef:
Voor vetverdeling moet er al in de eerste plaats vet aanwezig zijn...


De vet% van man en vrouw verschillen fundamenteel Lusitana. Ook bij eenzelfe BMI/conditie, dan nóg heeft een vrouw een aanmerkelijk hoger % met een typerende verdeling.
Dat is niet slecht, gewoon een evolutionair anatomisch kernmerk.

hc

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:06

Misschien heeft Ankie met haar zeer slanke figuurtje mede daardoor wel zoveel succes met rijden, ze heeft van nature een betere beenligging dan iemand met mollige dijen Pling

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:35

Waarom moet óveral 'Anky' bijgesleept worden?
Haar 'goede houding' is een schoolvoorbeeld van de erosie van correct rijden en een schrikbeeld voor de stijl in Wenen.
Beter haar verre van dit onderwerp te houden want haar rijden is stríkt Klassieke(FEI) Dressuur en in Wenen rijdt men een specifieke versie van Hoge School welke zich onderscheidt van Saumur en renaissance stijl, welke allemaal géén Klassiek (FEI) Dressuur zijn. Het cruciale verschil heeft fundamentele uitwerking op de zit: actie = -reactie Pling

Op mijn site staat daar een eenvoudige uitleg over onder onderaan de pagina 'randvoorwaarden' in het hoofdtsuk 'zwakste schakel'.
Elementaire natuurkunde welke zit <-> stijl dicteert.

hc

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:01

beantsje schreef:
Maar ik ben het deels toch met HC eens. Een vrouw is niet gelijk aan een man! en dat heeft gevolgen voor de stijl.

Daar ben ik het ook mee eens. Volledig andere bouw op punten waar dat om correct met een paard mee te bewegen essentieel is. Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen correcte zit (en bijbehorend zadel) voor vrouwen mogelijk is. Die is alleen anders als voor mannen.
Het is dus wel te hopen dat ze zich dat realiseren in Wenen. Zo ja, dan wordt het echt boeiend, traditie tegenover wat nieuws.. zo nee, tja, dan zit het er in dat de vrouwen gewoon 'minder goed' gaan lijken, en dat haalt de kwaliteit van de presentatie achteruit.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:15

Huertecilla, ik ben zo vrij geweest om Anky aan haar haren erbij te slepen, omdat zij nou eenmaal, zeker op Bokt, het bekendst is. Verder ben ik het met je eens dat er een enorme kloof is tussen de FEI en de klassieke dressuur in Wenen en Saumur.
Vergeleken met de gemiddelde en bovengemiddelde Bokker zit Anky echter toch heel wat beter op haar paarden, dan de gemiddelde en bovengemiddelde Bokker.
Ik had overigens niet zozeer Anky en haar (FEI) manier van rijden op het oog, maar de verdeling van haar (schaarse) lichaamsvet. Haha!

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:37

Huertecilla schreef:
Black_White schreef:
HC, als ik jou posts begrijp, is een vrouw helemaal niet 'geschikt' om te rijden en een man wél.


????

Nee. Een vrouw met een typisch vrouwelijk anatomie zal gewoon wat meer in vaardigheid moeten investeren dan een man met een typsch mannelijke anatomie.

Er zijn wel meer vrouwen dan mannen met een pathologie welke hen ongeschikt maakt voor paardrijden.

Ik heb de brondocumenten vermeld opdat je het zelf kan nalezen als je er meer over wil weten.
Het boek van het artsenduo Schudsziarra vind ik zelf het meest verhelderend. De uitgave; Anatomy of Dressage, van de US dressuur organisatie is een erg goede, moderne vertaling van het duitse origineel.
Verplichte kost voor elke lesgeefmens (m/v) en elke ruiter (m/v) die correct rijden serieus nastreeft.

hc


Tja, HC je hebt het nu vooral over anatomie en dus het fysieke aspect van het paardrijden terwijl volgens mij er ook een groot stuk communicatie bij komt kijken. En volgens mij zijn vrouwen daar toch weer sterker in dan mannen. Dus mogelijk dat dat aspect de anatomische verschillen, en volgens jou zelfs anatomische beperkingen, kan opheffen.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:59

idd HC vrouwen en mannen verschillen weldegelijk, alleen rest mijn vraag...waarom de man als uitgangspunt nemen in deze? cultuur is vergis je niet, van veel grotere invloed geweest op onze latere historische tradities dan de natuurlijke oorzaken en verschillen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:23

tja celticpony, de man is nu eenmaal de traditie, dus is het logisch dat je die als uitgangspunt neemt.

n.b. als de spaanse rijschool eeuwenlang een vrouwendomein was geweest en de eerste man was nu toegelaten, had ik exact zo gereageerd. het gaat er niet om of mannen of vrouwen beter rijden, het gaat erom dat mannen en vrouwen als gevolg van hun verschillende lichaamsbouw een verschillende rijstijl hebben. Hoe groot dat verschil wordt specifiek voor de Hogeschooldressuur, kan ik niet inschatten maar ik ga denk ik eens in dat boek van HC duiken.

Overigens mag het toch opvallend heten dat ook buiten de Spaanse Rijschool de heren een hoofdrol spelen in het klassieke/academische rijden. Terwijl in de 'moderne' wedstrijdsport de dames de boventoon voeren.

HC is de vertaling in het engels of in het nederlands?

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:30

maar de vraag is eigenlijk...op welke fundamenten zijn tradities gebaseerd...kijk bijvoorbeeld naar de invloed van het katholisisme op het (voorheen dus bijna niet kunnen) functioneren van de vrouw in de maatschappij. Deze waarden hebben toen tradities gekweekt die anno 2008,domweg te simplistisch zijn om zonder slag of stoot te handhaven.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:40

nou ik hoop niet dat je nu het katholicisme de schuld geeft dat er geen vrouwen bij de Spaanse Rijschool zitten!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:57

Nogmaals, er zijn geen regels die vrouwen verbieden. Maar de rol van vrouwen in het klassieke rijden is minimaal en vrij modern. Sowieso zijn gewone vrouwen te paard iets van na de oorlog, volgens mij. Daarvoor was het alleen voor de edelen eneliten wegelegd, denk ik zomaar. Jullie kijken naar het nu, maar als je verder in de geschiedenis duikt, zul je merken dat vrouwen te paard helemaal niet zo gewoon waren.
Er waren dus, denk ik zo, simpelweg geen kandidaten. Tegen de tijd dat die zich wel gingen melden, waren de mannen nog altijd de baas over wie er bij kwam en wie niet en blijkbaar hebben die mannen steeds voor mannen gekozen (die wellicht ook gewoon de betere kandidaten waren).
Nogmaals, deze vrouwen hebben alleen de kans omdat ze gekozen zijn buiten de normale procedure en de oberbereiters geen stem hadden (en een hoop geld meenemen).
Hadden die dat wel gehad, dan waren ze misschien niet gekozen, tenzij ze duidelijk betere kwaliteiten hadden dan waar ze het tegen opnamen...
Overigens moeten ze een proeftijd van een maand doorstaan, dus ik zal maar niet te vroeg juichen.
Ze zullen heel wat doorzettingsvermogen moeten hebben.

Overigens werken op de stoeterij wel gewoon vrouwen. De SRS bestaat niet alleen uit de groep die publiekelijk optreed.

Als de dames werkelijk toegelaten worden, zullen we ze pas over vier jaar in het openbaar zien, trouwens.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:24

Lusitana schreef:
Nogmaals, deze vrouwen hebben alleen de kans omdat ze gekozen zijn buiten de normale procedure en de oberbereiters geen stem hadden (en een hoop geld meenemen).


Oei, dat vind ik wel heel bedenkelijk...

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:39

Ik ook, dat is mijn grootste bezwaar. Niet dat het vrouwen zijn, maar hoe en waarom ze er gekomen zijn.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:31

eigenlijk is het erg dat dat dan niet via de normale weg kon......

ik ben wel benieuwd hoe het gaat lopen

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:57

Lusitana schreef:
Maar de rol van vrouwen in het klassieke rijden is minimaal en vrij modern.


Wat in Wenen gebeurt is Hoge School. FEI is Klassiek. Pling

Ik neem aan dat je de term klassiek in de vorm tijd gerijpt gebruikt doch je voedt heirmee de bergipsverwarring in de NL paardenwereld hierover.
De rol van vrouwen in het paardrijden is beperkt punt. Alleen in het zádel in Klassiek Dressuur zijn ze recent overheersend.
Dat heeft door gebrek aan integratie van de vrouwelijke anatomie in de biomechanica van het rijden tot erosie van correct rijden geleidt.
De atlas van Dr. Nancy (vroúw!) Nicholson is echt héél goed en wetenschappelijk onderbouwd mbt correct rijden en legt ook een solide basis onder de consequenties van de vrouwelijke anatomie. Dat de anatomisch correcte zit/stijl niet geslachtsafhankelijk is en dat typsch mannelijke en typisch vrouwelijke lichamen dus een verschillende weg moeten volgen om op hetzelfde ideaal te komen.
Als dit niet geraliseerd wordt leidt de vrouwelijke anoatomie tot erosie van het correcte omdat dit dan niet bereikt wordt.

@Beantsje: http://www.amazon.co.uk/Anatomy-Dressag ... 318&sr=8-1

Echt een verrassend boek. Vooral omdat het al zo oud is. Verbazend dat het wel bekend is bij de mensen die er fundamenteel mee bezig zijn, heruitgegeven is door de VS dressuurorganisatie, maar dat de inhoud voor de ruiterij een geheim blijkt te zijn.
Echt onmisbaar voor een ieder die serieus is met ríjden. Succes met studeren.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:06

BrankaZ schreef:
volgens mij er ook een groot stuk communicatie bij komt kijken. En volgens mij zijn vrouwen daar toch weer sterker in dan mannen. Dus mogelijk dat dat aspect de anatomische verschillen, en volgens jou zelfs anatomische beperkingen, kan opheffen.


???

Eerder andersom.

Kijk eens naar de piramide van NH-beoefenaars. Aan de basis 99% vrouwen, aan de top 100% mannen....

Ik zie hier bij mijn HTK-experimenten tussen diersoorten dat de mannetjes veel betere communicators zijn. De topper met stip is hengst <-> beer (mannelijk varken).
Het verschil met merries en zeug is groot.
Ook een goede spiegel. Idem hetzelfde met honden.
Samengevat: nee, vrouwen zijn helmaal NIET betr is communiceren met paarden. dat is een fabel welke door vrouwen graag in stand gehouden wordt, maar door feiten tegengesproken.
Zelfs in het FEI Kassieke dressuur vrouwenbolwerk zijn de trainers.... mánnen. Wederom terwijl er aan de basis vrijwel uitsluitend vrouwen les geven.
Nee, dat is niet de schuld van mannen.
Zowel in klassiek als in NH komne vrouwen gewoon níet kwalitatief boven drijven.

hc

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:14

Wat betreft honden spreek ik je tegen. Daar heb ik n.l. wel wat ervaring in. Bekend is daar dat vrouwen beter kunnen belonen door hun hogere stem, terwijl mannen beter kunnen corrigeren met hun stem. Wat beter werkt is dus afhankelijk van de hond. Hoewel ik als vrouw nooit problemen heb gehad met 1 van beiden. Hond is hond en ben ik de baas.
Dat heb ik met mijn paard ook en er is wederzijds respect. Ik hoef hem overigens ook zelden te corrigeren.
Je kan het ontkennen, maar als je werkelijk gaat kijken naar het verleden is het een feit dat de vrouwen doordat ze thuis op het land aan het werk waren de communicatie beter hebben leren ontwikkelen. Terwijl de mannen op jacht fysiek sterker moesten zijn en meer lef moesten hebben.

Maar goed, mogelijk ben ik een uitzondering want ik heb persoonlijk vrij weinig met merries. En dat heb ik bij alle diersoorten. Katten zijn altijd katers geweest en honden altijd reuen. Gevoelsmatig meer mee.

Neemt overigens niet weg dat ik de fysieke verschillen erken en dat ik, zeker met de aanvullende info van Lusitana, ook terughoudend kijk naar deze ontwikkeling.

Sin

Berichten: 988
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:40

Huertecilla schreef:
Zelfs in het FEI Kassieke dressuur vrouwenbolwerk zijn de trainers.... mánnen. Wederom terwijl er aan de basis vrijwel uitsluitend vrouwen les geven.
Nee, dat is niet de schuld van mannen.
Zowel in klassiek als in NH komne vrouwen gewoon níet kwalitatief boven drijven.

hc


Dat heeft niets te maken met kwaliteiten.. dat heeft enkel te maken met het feit dat mannen de onweerstaanbare drang hebben om zich overal en constant te willen bewijzen.. jij bent daar trouwens een mooi voorbeeld van Haha!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:49

Huertecilla schreef:
BrankaZ schreef:
volgens mij er ook een groot stuk communicatie bij komt kijken. En volgens mij zijn vrouwen daar toch weer sterker in dan mannen. Dus mogelijk dat dat aspect de anatomische verschillen, en volgens jou zelfs anatomische beperkingen, kan opheffen.


???

Eerder andersom.

Kijk eens naar de piramide van NH-beoefenaars. Aan de basis 99% vrouwen, aan de top 100% mannen....

Ik zie hier bij mijn HTK-experimenten tussen diersoorten dat de mannetjes veel betere communicators zijn. De topper met stip is hengst <-> beer (mannelijk varken).
Het verschil met merries en zeug is groot.
Ook een goede spiegel. Idem hetzelfde met honden.
Samengevat: nee, vrouwen zijn helmaal NIET betr is communiceren met paarden. dat is een fabel welke door vrouwen graag in stand gehouden wordt, maar door feiten tegengesproken.
Zelfs in het FEI Kassieke dressuur vrouwenbolwerk zijn de trainers.... mánnen. Wederom terwijl er aan de basis vrijwel uitsluitend vrouwen les geven.
Nee, dat is niet de schuld van mannen.
Zowel in klassiek als in NH komne vrouwen gewoon níet kwalitatief boven drijven.

hc


Vrouwen en mannen zijn verschillend.
Dat een vrouw dus anders op een paard zal zitten dan een man, lijkt me vrij onvermijdelijk. Dat een vrouw zwakke punten heeft in haar anatomie, ook. Maar je kan je ook afvragen of de smalle heupen en brede schouders, dus het zwaartepunt vrij hoog, zo ideaal zijn voor rijden.

Het punt is, dat de rijderij zich eeuwen vanuit de man heeft ontwikkeld.
Op het punt dat vrouwen hun intrede deden, werden ze opgeleid volgens typisch mannelijke standaarden en moesten zich dus aanpassen om daaraan te voldoen.

Niet raar dat het moment dat er overwegend gaan vrouwen deelnemen in een discipline, tot herdefinitie van die standaarden kan leiden.

Voor africhting van een paard in welke discipline dan ook, is de anatomie van de ruiter van belang, maar niet doorslaggevend.


Dat mannen bovendrijven in NH of Klassiek, ligt meer aan de manier waarop mannetjesdieren en vrouwtjesdieren met elkaar omgaan. En bij mensen is nou eenmaal het mannetje degene met het meeste testosteron.

Overigens merk ik wel op, dat mannen die merken niet boven de vrouwen uit te stijgen, al op manegeniveau afhaken. Soort natuurlijke selectie. Blijft het goeroemateriaal vanzelf over.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:58

Tja Hoge School dan, bedankt voor de correctie, maar je begrijpt wat ik bedoel. Het rijden was voor vrouwen niet zo logisch heel vroeger.

snoevie, het kán wel via de normale weg, maar de oberreiters gaven nu eenmaal nooit de voorkeur aan vrouwen. Ik neem aan dat als er vrouwelijke kanditaten kwamen die hun geschikt leken, ze die wel aannamen. Aan de ander kant, als ze denken in de richting van HC, die zeker wel terecht is als je zuiver van vergelijkingen uitgaat en niet zozeer kijkt naar resultaten, is het nog logisch ook dat ze geen vrouwen kozen.

Nu heeft de heel wereld de kans om te zien of ze gelijk hadden.

Overigens HC, bij de Franse Rijschool heeft dus wel een vrouw zich tot ecuyer opgewerkt, (en dit is een serieus instituut, geen showgroep) en je kunt dus niet zeggen dat het onmógelijk is om Hoge School te rijden als vrouw op hetzelfde niveau als een man. Wel zal ze er ongetwijfeld meer inspanning voor moeten leveren.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:20

randalinpony schreef:
[Het punt is, dat de rijderij zich eeuwen vanuit de man heeft ontwikkeld.
Op het punt dat vrouwen hun intrede deden, werden ze opgeleid volgens typisch mannelijke standaarden en moesten zich dus aanpassen om daaraan te voldoen.



Je gaat geheel voorbij aan de het gegeven dat de anotomisch correcte zit los staat van de mannelijk of vrouwelijke anatomie.
Al zijn de wetten van Newton door een man gedifinieerd Cool , dat maakt ze nog niet ongeëmancipeerd en wel voor 100% op vrouwen van toepassing.

Het enige wat historisch ingevuld is, is de weg van de mannelijke anatomie naar een correcte zit/stijl.
Een aan de vrouwelijke anotomie aangepast trajec en idem zadels zijn logischerwijze essentieel voor het bereiken van die geslachtsonafhankelijke correcte zit/stijl.
In de praktijk is hier geen prake van en is de norm een holle rug, voorover gekanteld bekken, dijbeen-belasting = incorrecte zit dus stijl.

LEES Lusitana! Nergens schrijf ik dat een vrouw niet goed kan zijn. Ik schrijf alleen dat het een wetenschappelijk gegeven is dat een typische vrouwelijke anatomie een ander, minder makkelijk, opleidingstraject vraagt om tot een correcte zit/stijl te komen.

Al met al heeft een vrouw met biologisch typerende kenmerken een aantal achterstanden op een idem man. Dat is niemand te verwijten en heeft alleen een evolutionaire reden: vrouwen zijn geëvolueerd tot succesvolle kinderbaarders. Een aantal van de kritische succesfactoren, lichamelijk en geestelijk, daarvoor is strijdig met correct paardrijden.

Ik begrijp het nep-geëmanipeerde geneuzel erover verder niet. Mannen en vrouwen zijn gelijkwáárdig, niet gelijk.
Dames, tel je zegeningen; mannen kunnen geen kinderen baren en dat (het kinderen baren) is één van de grootste geschenken van de natuur.
De kostprijs is onder meer het simpele detail dat een typische vrouw óf harder aan een specifiek vrouwelijk traject moet werken óf correct rijden/stijl in Wenen erodeert.

Verder laat ik dit topic voor wat het is omdat het kennisniveau van de deelnemers teveel verschilt.
Veel succes met studie van de vermelde (vooral vroúwelijke) wetenschappelijke bronnen.


hc

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:29

Huertecilla schreef:
Dames, tel je zegeningen; mannen kunnen geen kinderen baren en dat (het kinderen baren) is één van de grootste geschenken van de natuur.

Het is maar wat je een zegening van de natuur noemt.... Ik vind het meer een culturele verplichting worden. Als je geen kinderen wilt als vrouw zijnde ben je vreemd en moet je dat verklaren.
Overigens een quote van mijn moeder: als mannen kinderen konden krijgen werd er direct meer aan geboortebeperking gedaan.

HC, wat mij ergert in deze discussie is niet dat jij puur wijst op de anatomische verschillen. Nee, jij koppelt aan die verschillen een superioriteit van mannen.
Verder vind ik jouw beweegredenen om uit deze discussie te stappen uiterst neerbuigend.