Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:32

Ik zeg toch ook erachteraan dat ze er ongetwijfeld meer inspanning voor moet leveren, HC, ik erken de verschillen. Knipoog

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:38

Ik kan alleen met brankaZ eens zijn, vind je hautain overkomen. En dat geeft echt geen positief beeld. De personen die echt kennis bezitten zullen nooit roepen dat iemand te weinig kennis heeft. Nee zij zullen het juist delen, lesgeven..... En niet zichzelf verheerlijken tot hoog geplaatst ivoren torentje. Kennis is toepassing en kan rijken tot verheven woordendiarree, of ervaring zoals veel bokkers hebben.

Dat newton de wetten heeft uitgevonden is alleen maar een logisch gevolg van de plaats van de man. Vrouwen hadden die kans toen gewoon niet. Pas later als vrouw van een wetenschapper of de paar die geluk hadden.

En zoals de evolutie staat niks stil, en is er nu een kans tot het volmaken van de vrouwelijke zit naar perfectie. Want waren vrouwen toen hoger geplaatst hadden we gewoon een discussie over de man en hoge school.
Plus dat de vrouw beter in staat is om aan te leren, dus voor een zachtere aanpak kan zorgen. Wat het ontstaan van de hoge school zeker gemist heeft... Ach gut

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:51

Huertecilla schreef:
Er zijn wel meer vrouwen dan mannen met een pathologie welke hen ongeschikt maakt voor paardrijden.



hc


Interessante uitspraak uit jouw mond; uit een ander topic heb ik begrepen dat jij zelf voor langere ritten pijnmedicatie moet slikken "om je paard niet te hinderen"(quote). In mijn ogen zou dat zeker kwalificeren als een pathologie die je op zijn minst mínder geschikt maakt om paard te rijden....Maar zo zal je het zelf niet interpreteren.
Frequentere pathologie bij vrouwen in relatie tot (on)geschiktheid voor paardrijden? dáár zou ik wel eens wat harde wetenschappelijke data van willen zien.
Wat betreft de niet- pathologische verschillen tussen man en vrouw hier geldt in mijn opinie Johan´s devies "elluk voordeel heb zun nadeel", m.a.w. er zijn óók aspecten van de vrouwelijke fysiologie die hen geschikter maken voor paardrijden.
De hele discussie over psychische geschiktheid is vrij onzinnig, met name de geventileerde analogieen uit het dierenrijk zijn onwetenschappelijke polemiek (geen probleem een paar diersoorten te noemen die het tegendeel "bewijzen").
Het is misschien jammer voor het traditionele aspect van de Spaanse rijschool, maar het gaat er bij mij toch niet in dat biologische verschillen tussen de geslachten dermate grote veranderingen in de rijstijl noodzakelijk maken, dat deze rijstijl geschaad word door vrouwelijke deelname. In de tegenwoordige rijstijlen die door beide geslachten worden beoefend (en dat zijn bijna alle), zie ik geen verschillen in de technieken van mannen en vrouwen.
Misschien relevant voor deze discussie te vermelden dat ik een man ben.

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:35

Citaat:
Al met al heeft een vrouw met biologisch typerende kenmerken een aantal achterstanden op een idem man.


Een aantal achterstanden?? Staat de man dan als suprieur standaard voor het menselijk ras? Omdat de man na het begin van de jaartelling en het begin van de ondrukking van de vrouw (met name door die mooie bijbel en religie) overheersend moest zijn (en alle kansen kreeg). Goh, kijk wat daarvan terecht is gekomen...

Tja HC, met dit soort zinnen krijg ik een beeld van jou waarin ik een betwetertje lees die het over het algemeen niet zo hoog heeft zitten met vrouwen... Ja, wel met vrouwen die schrijven dat mannen beter rijden in dit geval.

Kan er niet gewoon gezegd worden dat vrouwen ANDERS rijden?
Al die paarden die nu voor het grootste deel door vrouwen bereden worden, mankeren die allemaal nu wat (lichamelijk)? Nee toch?

Het zijn trouwens allemaal oudere boeken/onderzoeken waarnaar gerefereerd wordt, in mijn opzicht zijn de technieken in rijden al flink veranderd en meer divers (verschillende stijlen).

Niets blijft zoals het was... (tenzij je er keihard aan vasthoudt). Knipoog

Wat de Spaanse rijschool betreft... Of er vrouwen in komen of niet, heel bijzonder om te zien vind ik het eigenlijk niet. Bloos Ik vind het wel sport als het deze dames lukt! Cool

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:59

Huertecilla schreef:
Ik schrijf alleen dat het een wetenschappelijk gegeven is dat een typische vrouwelijke anatomie een ander, minder makkelijk, opleidingstraject vraagt om tot een correcte zit/stijl te komen. Al met al heeft een vrouw met biologisch typerende kenmerken een aantal achterstanden op een idem man.

Hoe kom je daar bij? Mannen en vrouwen zijn anatomisch even ongeschikt om boven op een paard te zitten. Ieder op een andere manier, maar ik zie voor beiden voor en nadelen.
Dat er in mannelijke rijstijl-zit-zadels al traditie is die eeuwen terug gaat, en daar al veel studie in geinvesteerd is wil niet zeggen dat een juiste zit voor vrouwen (momenteel een beetje een grijze zone) moeilijker zou zijn.
Al bij al leert iedere vrouw vandaag al een vent op een paard te zitten. Dat mag wel eens beginnen veranderen Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:29

http://www.equinestudies.org/knowledge_ ... _ride.html

Herkenbaar?
De foto van jerez een paar reacties terug is illustratief. Ook kermerkend is dat de plaatster dacht dat het illustrief voor geen verschil is.

Hoe je het ook wendt of keert is het een vrouwenprobleem, geen mannenprobleem. Los het op, of niet, maar leg de 'schuld' van eigen situatie niet bij een ander.

Ik heb mijn zeer vrouwelijke vrouw met een aangepast leertraject tot de zit 'van' Schusdziarra helpen komen.
Haar eerste stap was bewuste onvaardigheid Afgod
Verbeter je zit, begin bij jezelf Cool

Nogmaals veel succes met vergroting van kennis, kunde en vaardigheid. De vrouwspecifiek info ís er.

hc

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:55

boeiend artikel, ik ga het uitgebreid lezen!

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:59

Huertecilla schreef:
BrankaZ schreef:
volgens mij er ook een groot stuk communicatie bij komt kijken. En volgens mij zijn vrouwen daar toch weer sterker in dan mannen. Dus mogelijk dat dat aspect de anatomische verschillen, en volgens jou zelfs anatomische beperkingen, kan opheffen.


???

Eerder andersom.

Kijk eens naar de piramide van NH-beoefenaars. Aan de basis 99% vrouwen, aan de top 100% mannen....

Ik zie hier bij mijn HTK-experimenten tussen diersoorten dat de mannetjes veel betere communicators zijn. De topper met stip is hengst <-> beer (mannelijk varken).
Het verschil met merries en zeug is groot.
Ook een goede spiegel. Idem hetzelfde met honden.
Samengevat: nee, vrouwen zijn helmaal NIET betr is communiceren met paarden. dat is een fabel welke door vrouwen graag in stand gehouden wordt, maar door feiten tegengesproken.
Zelfs in het FEI Kassieke dressuur vrouwenbolwerk zijn de trainers.... mánnen. Wederom terwijl er aan de basis vrijwel uitsluitend vrouwen les geven.
Nee, dat is niet de schuld van mannen.
Zowel in klassiek als in NH komne vrouwen gewoon níet kwalitatief boven drijven.

hc

volgens mij heeft dat veeeel meer te maken dat mannen betere commercanten zijn Knipoog
ze weten zich beter te verkopen, en hebben ook meer behoefte aan 'macht' en erkenning enzo

Lusitana

Berichten: 22448
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:38

Er zijn natuurlijk ook mensen die alleen met de "springers" van een Hoge School werken en dat vergt bepaald een andere vaardigheid. Deze paarden voeren op shows feitelijk alleen hun "airs" uit (met daar tussen door wat onduidelijk gedribbel Knipoog dit zijn heel ander paarden dan die in de quadrille worden getoont). Hun opleiding is dus ook anders.

Er zijn ook paarden die aan de lange lijnen of tussen de pilaren getoont worden en daar hoeven de dames dus niet eens op.
Haha!

Ik weet verder niet hoe de procedure exact is binnen de school. Maar ze hebben in elk geval vier jaar opleiding en dan zien we weer, zou ik zeggen (als ze de proefmaand al doorkomen).

Grappig trouwens dat ze voor een Spaanse rijschool in en Duits sprekend land toch veel Franse termen voeren, maar dat terzijde.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:27

Huertecilla schreef:
http://www.equinestudies.org/knowledge_ ... _ride.html

Herkenbaar?
De foto van jerez een paar reacties terug is illustratief. Ook kermerkend is dat de plaatster dacht dat het illustrief voor geen verschil is.

Hoe je het ook wendt of keert is het een vrouwenprobleem, geen mannenprobleem. Los het op, of niet, maar leg de 'schuld' van eigen situatie niet bij een ander.

Ik heb mijn zeer vrouwelijke vrouw met een aangepast leertraject tot de zit 'van' Schusdziarra helpen komen.
Haar eerste stap was bewuste onvaardigheid Afgod
Verbeter je zit, begin bij jezelf Cool

Nogmaals veel succes met vergroting van kennis, kunde en vaardigheid. De vrouwspecifiek info ís er.

hc


Ik heb dat artikel gelezen. Het legt volgens mij vooral uit waarom de traditionele manier van lesgeven, op mannelijke leest geschoeid, niet voor vrouwen werkt.

Zover waren we al he, dat mannen en vrouwen anders in elkaar zitten en dus ook anders op een paard zitten. Niet beter, niet slechter, anders. Wie het paard niet hindert maar soepel en in balans uitzit, zit goed. En soepel meezitten is niet voorbehouden aan het mannelijk geslacht.
Maar een rijstijl bestaat bepaald niet alleen uit de manier van zitten, maar ook uit het communicatiesysteem waarvan gebruik wordt gemaakt en ook het leertraject dat het paard moet doorlopen.

Overigens is de insteek van de auteur, dat ze zelf ooit op traditionele wijze les had en dus nooit haar paard leerde uitzitten.
Of dat aan komt doordat haar lesgevers uitgingen van mannelijke behoeften, of dat het aan andere dingen lag, is nog maar de vraag.
Ik had als jong meisje een zit als een huzaar Clown dankzij vele uren rondcrossen op een ongezadelde pony.
Nu niet meer dankzij een spieraandoening. Het skelet is een ding, maar spiersoepelheid en conditie is een ander. En je gevoel voor balans is nog wat anders.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 02:23

Huertecilla schreef:
Ik heb mijn zeer vrouwelijke vrouw met een aangepast leertraject tot de zit 'van' Schusdziarra helpen komen.


Ik ben erg benieuwd wat de specifieke oefeningen hiervoor zijn? in hoeverre wijkt dit af van bijv. centered riding? heeft zij ook een zadel dat hiermee rekening houdt?

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:25

Vind 't wel leuk dat er vrouwen zijn toegelaten, maar wel jammer van de traditie..

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:50

hoezo jammer van de traditie?
leg eens uit dan?

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:53

De mensen die jammer van de traditie vinden, zitten ze nog elke dag voor het haardvuur sokken te stoppen, dat ze geleerd hebben in de opleiding huisvrouw.

Als tradities niet doorbroken worden, hadden we nu geen opleidingen, geen hoogstaande zakenvrouwen, geen blote benen Tong uitsteken geen internet maar bokt per postduif. Veranderingen zijn logisch

Anoniem

Re: Nu ook vrouwen toegelaten in Spaanse Rijschool Wenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:03

Inderdaad, hoezo "jammer van de traditie"?
Wat is daar zo jammer aan en wat is nou werkelijk het verschil wat het dan allemaal zo anders zou maken?