Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 17:24

knhs.nl


In de voorlopige uitslag na marathon en dressuur op het WK Vierspannen staat Nederlandse kopman IJsbrand Chardon op een voorlopige eerste plaats met een minimale voorsprong op zijn naaste concurrenten. In het klassement van de marathon staat Chardon op een voorlopige derde plaats.

De Zweed Thomas Eriksson noteerde de beste resultaten in de marathon. Mark Weusthof reed zich naar een zeer knappe zesde plaats in de marathon en bewijst het Nederlandse team daarmee een zeer goede dienst want ook het team gaat aan de leiding in de (nog niet goedgekeurde) tussenstand.
Derde teamlid Koos de Ronde reed na zijn crash in hindernis drie in belang van team de wedstrijd gecontroleerd uit en staat voorlopig op plaats 53. Doordat hij de wedstrijd wel goed voltooid heeft blijft zijn dressuurscore wel meetellen voor het team resultaat.

Van de individueel startende Nederlanders reed Ton Monhemius zich naar een hele knappe 12e positie, Theo Timmerman 20e, Hans Heus 26e, Peter de Ronde 35e en Harry De Ruijter 45e.
Definitieve uitslagen zullen rond 18.00 uur bekend zijn.

De marathon van het WK Vierspannen in Beesd werd vandaag bezocht door circa 40.000 mensen.

Kijk voor uitslagen op http://www.wkvierspannen.nl

Bewegende beelden zijn te zien op http://www.paardensport.tv

Update: Sammie @ [VN] Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen


Verwant artikel
[ON] Koos de ronde getroffen door grote pech
[ON] Sterke WK marathon voor IJsbrand Chardon
[VN] IJsbrand Chardon stuurt naar een voorlopige tweede plek
[VN] Koos de Ronde vijfde na eerste dressuurdag WK vierspannen

Lakiesha

Berichten: 470
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Purmerend

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:14

Ik had het al gehoord dat Ton zo goed had gereden, gaaf hoor Go jij! Go jij!

kally
Berichten: 5258
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:34

Hoe groot kan je pech zijn door twee keer in een jaar om te gaan..........
En dan net nu......helaas, gelukkig staat het team nog op goud koers........

Nillie

Berichten: 196
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:30

Knap dat Mark z'n positie zo goed verbeterd heeft. Voor hemzelf , maar helemaal voor het team! OK dan!

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:46

Ja idd pech en jammer van Koos. Zag het gebeuren....
Verder prachtige wedstrijd trouwens! Super mooie hindernissen, vooral al dat water.

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:59

Ik ben ook geweest vandaag.
Zaten mooie hindernissen tussen.
Waterhindernis was mooi opgezet, maar vond hem helemaal niet zo spectaculair.
Echt balen van Koos!
Thomas Eriksson heeft echt super gereden!

Billy

Berichten: 20714
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:03

De bodem in h9nderfnis 3 werd steeds slechter vanmiddag,
Als de paarden het water inmoesten zag je ze steeds in een kuil kmallen.
Waar Koos omhgegaan is, was net een draaipunt uit het water, dus daar zal ook een flinke kuil gezeten hebben.
Jammer, en eigenlijk een WK onwaardig dat de hindernis zoveel slechter werd gedurende de dag....

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:15

Monhemius had ook een klein probleempje op hetzelfde punt als de Ronde maar de kar bleef gelukkig op zijn wielen. Super gereden van hem en dat met die vervelende start van het seizoen.

Vond dat ze hindernis 3 keurig op orde hielden.

Billy

Berichten: 20714
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:17

Boven water wel, onder water was dat niet te doen helaas.....

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:20

Ze hadden de marine in kunnen zetten Pling
Denk niet dat je de bodem onder water echt kunt bewerken eenmaal in de wedstrijd. Denk dat als er echt een bodemprobleem was geweest er meer mensen last van zouden hebben gehad behalve de Ronde en Monhemius. Ik was bang dat het rechte stuk van hindernis 7 slecht zou worden maar dat viel ook mee met glibberen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:21

knhs.nl

Chardon eerste, Weusthof sterk, pure pech De Ronde
IJsbrand Chardon heeft in het tweede onderdeel van de Wereldkampioenschappen Vierspannen zijn achterstand op de Amerikaan Chester Weber, de winnaar van de dressuur, omgezet in een kleine voorsprong van 2,46 strafpunten. Indien de Westlander zondag in de afsluitende vaardigheidsproef geen fouten maakt, is hij voor de vierde maal in zijn rijke carrière de beste menner ter wereld.

Aangemoedigd door naar schatting zo’n 80.000 enthousiaste toeschouwers, die voor een geweldige ambiance zorgden, zette Chardon een belangrijke stap op weg naar de overwinning. Hij werd derde na een foutloos gereden marathon, al ging het op de tweede van acht hindernissen bijna mis. De wagen kwam even klem te zitten en dreigde een ogenblik te kantelen toen twee wielen los van de grond kwamen, maar nader onheil kon worden voorkomen.

,,Ach, ik was geen moment bang om te gaan. Het was meer schrik dan dat het erg was. Ik zat gewoon iets te nauw bij de paal, de wagen sprong omhoog, zoiets kan nu eenmaal gebeuren. Maar ja, op een wereldkampioenschap moet je risico’s nemen. Met zo’n sterk deelnemersveld kun je geen moment op safe rijden.’’

Hoewel ook Chester Weber een voor zijn doen goede marathon afwerkte, nam Chardon de leiding in het klassement over. ,,Ik moest twintig seconden goed maken en hoorde iemand roepen dat ik na drie hindernissen al vijftien seconden op hem had goed gemaakt. Ik sta er goed voor, maar achterover leunen, nee, dat is er nog niet bij.’’

Voor de vaardigheidsproef, het kegeltjesrijden, is Chardon de laatste starter. ,,Hopelijk kan hij dan al puur voor zichzelf rijden, dat in de landenwedstrijd de buit dan al binnen is”, zei Mark Weusthof die het landsbelang diende door ook een prima dag te hebben. Geen moment voelde de menner uit het Overijsselse Rossum zich gehinderd door de duimblessure. ,,Een zwaar, selectief parcours, een WK waardig. Ik heb goed gereden.’’

Dat goede gevoel gold helaas niet voor Koos de Ronde, want de Nederlandse kampioen liep op hindernis drie een nat pak op toen zijn wagen weg gleed en de drie berijders in het water terecht kwamen. ,,Pure pech”, zei De Ronde wiens jongere broer Peter evenals Theo Timmerman eerder op de dag al onderweg een groom was kwijt geraakt.

Wat gebeurde er nou precies op de derde hindernis, was de vraag aan Koos de Ronde. Het antwoord: ,,Ik wilde de bocht goed aansnijden, maar mijn paard rechtsachter, Majoor, schrok ergens van en duwde het paard linksachter, Nietje, naar boven, een bultje grond op. Toen kwam mijn voorwiel in een kuil onder water terecht en hup, daar gingen we. Ik probeer nog te corrigeren en ik reed gelijk terug, maar er was geen houden aan. Jammer, want in de eerste en tweede hindernis ging het juist héél goed.’’

Weg waren zijn kansen op een individueel succes. ,,Maar ik dacht meteen aan het teambelang en heb de marathon uit gereden. Als ik zondag toch met mijn goede dressuurproef heb bijgedragen aan de overwinning in de landenwedstrijd, zal het leed wat zijn verzacht.’’ Daarin lijkt een Nederlandse zege in aantocht, het verschil met de nummer twee, Hongarije, bedraagt ruim tien punten.

Het WK Vierspannen is zondag vanaf 10.00 uur opnieuw live te volgen via http://www.paardensport.tv
Hier zijn ook interviews en achtergrondreportages te bekijken.

Uitslag marathon: 1. Tomas Eriksson (Zweden) 90,44, 2. Jozsef Dobrovitz (Hongarije) 91,62, 3. IJsbrand Chardon (Den Hoorn Zh) 94,97, 4. Ludwig Weinmayr (Duitsland) 95,33, 5. Christoph Sandmann (Duitsland) 95,72, 6. Mark Weusthof (Rossum Ov) 96,04, 7. Zoltan Lazar (Hongarije) 96,39, 8. Fredrik Persson (Zweden) 96,52, 9. Daniel Wurgler (Zwitserland) 98,99, 10. Boyd Exell (Australië) 99,51, 12. Ton Monhemius (Halfweg) 101,07, 20. Theo Timmerman (Putten) 108,99, 26. Hans Heus (Eerbeek) 113,10, 28. Herman ter Harmsel (Rijssen) 116,15, 35. Peter de Ronde (Zwartewaal) 122,83, 45. Harry de Ruijter (Kessel Lb) 133,20, 53. Koos de Ronde (Zwartewaal) 170,82.

Stand individueel: 1. Chardon 131,19, 2. Chester Weber (Verenigde Staten) 133,65, 3. Dobrovitz 139,62, 4. Exell 140,47, 5. Wurgler 140,72, 6. Eriksson 143,30, 7. Sandmann 143,59, 8. Lazar 144,65, 9. Werner Ulrich (Zwitserland) 149,97, 10. Weusthof 150,82, 16. Timmerman 155,84, 18. Monhemius 159,69, 22. Ter Harmsel 167,61, 26. Heus 170,96, 39. Peter de Ronde 189,83, 44. De Ruijter 193,62, 52. Koos de Ronde 217,28.

Landenklassement, na dressuur en marathon: 1. Nederland 273,69, 2. Hongarije 284,27, 3. Zwitserland 290,69, 4. Verenigde Staten 291,46, 5. Duitsland 292,30.

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:15

Hoooi!

Wij zijn er geweest, het was erg leuk, er ging een hele stoet achter IJsbrand Chardon aan,

het publiek bij Koos : oooeeh ah Oooooooh(dat was dus de val)

wij waren ergens anders aan het kijken, bij peter was er een paard over de sweng gestapt dus groom heeft hem los gemaakt en toen waren ze het parcours al af, was wel heel ver lopen hoor

parkeerplaats naar het terrein was best lang, en tussen de hindernissen zat ook een behoorlijk afstand!

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:17

Kimble schreef:
Ik ben ook geweest vandaag.
Zaten mooie hindernissen tussen.
Waterhindernis was mooi opgezet, maar vond hem helemaal niet zo spectaculair.
Echt balen van Koos!
Thomas Eriksson heeft echt super gereden!


klopt viel wel mee hoe spectaculair vond ik ook!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:20

tommieee2 schreef:
Hoooi!

Wij zijn er geweest, het was erg leuk, er ging een hele stoet achter IJsbrand Chardon aan,

het publiek bij Koos : oooeeh ah Oooooooh(dat was dus de val)

wij waren ergens anders aan het kijken, bij peter was er een paard over de sweng gestapt dus groom heeft hem los gemaakt en toen waren ze het parcours al af, was wel heel ver lopen hoor

parkeerplaats naar het terrein was best lang, en tussen de hindernissen zat ook een behoorlijk afstand!



Je wordt wel heel fit van een weekendje WK met al dat gewandel en geren en de 3 kilo appels die ik aan het eind van de dag in mijn tas had Huilen van het lachen

carrie79

Berichten: 1006
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:55

ik was er ook het was echt fantastish...hele hordes renden achter chardon aan...super om te zien...en iedereen schreeuwen en joelen Haha!

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:04

Ik heb genoten!

silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:22

Ik vond het geweldig! Heel jammer van koos! Stond er vlabkij! Gewoon dikke pech! Chardon is wel een showbink hoor! Geweldig hoe die dat publiek op de banken kreeg in de marathon! En natuurlijk geweldig van zijn overwinning!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voorlopige uitslagen marathon WK Vierspannen - update -

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:09

Geweldige wedstrijd!!
Ook de bodem van hindernis 3 hebben ze trouwens regelmatig bewerkt. In die tijd dat wij daar stonden (3kwartier??) Hebben ze een paar keer een hoop zand erin gegooid met de shovel. Maar het blijft moeilijk om te kuilen onder water klein te houden. Pure pech, als Koos die bocht 5 cm wijder had aangereden was er waarschijnlijk niets gebeurd. Maarja, je moet nu eenmaal risico's nemen om een wedstrijd als deze te kunnen winnen.