Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:50

http://www.minlnv.nl / Nieuwsredactie


Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Gerda Verburg, heeft openlijk gereageerd op een brief van de directeur van de Nederlandse vereniging van Bescherming van Dieren, over trainingsmethoden bij paarden.

De directeur verzoekt tot een wettelijk verbod voor paardonvriendelijke trainingsmethoden. Zijn verzoek is gebaseerd op een persbericht, verschenen op de website van de FEI over 'hyperflexie'. In dit persbericht werd gesteld dat het gebruik van 'hyperflexie' gezien wordt als een vorm van zware mentale mishandeling en dat de FEI het gebruiken van deze manier van training niet ondersteunt.
Dit persbericht werd vlak na verschijnen weer ingetrokken en van de FEI website gehaald.

In 2006 heeft de FEI naar aanleiding van een aantal klachten dat de 'hyperflexie' trainingsmethode mogelijk schadelijk zou zijn voor het welzijn van het paard, een workshop georganiseerd voor 50 internationale wetenschappers en experts uit de internationale paardensport. De resultaten en conclusies van deze workshop zijn vastgelegd in een rapport. Daaruit komt onder andere naar voren dat:

* "In kundige handen tijdens de workshop blijkt dat er toch wel enige geringe vorm van mishandeling, reden tot zorg omtrent het welzijn van de paarden, en klinische problemen bij de paarden werden gevonden tijdens het gebruik van hyperflexie. Maar, wanneer hyperflexie not goed wordt uitgeoefend kan dit serieuze gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van het paard. Het kan tot mogelijke klinische verwondingen lijden, die de gezondheid en de trainingen van het paard kunnen beinvloeden.

* Er zijn overduidelijk regels nodig zodat FEI-officials actie kunnen ondernemen wanneer deze manier van trainen wordt gebruikt om paarden te mishandelen. Dit gaat op voor alle disciplines in de paardensport.

* Het veterinaire comite zal er op moeten toezien wat voor research er verder nodig is om te bevestigen of het paardenwelzijn 100% voorop staat tijdens trainingtechnieken met het gebruik van hyperflexie."


In de brief stelt de directeur van de Nederlandse vereniging van Bescherming van Dieren, dat het een gemiste kans is voor de paardensportsector om te laten zien dat het ernst is met het welzijn van paarden. In het verslag van de FEI workshop over 'hyperflexie' is aangegeven dat alle aanwezigen professionals unaniem waren in hun oordeel dat de paarden niet onder druk gezet mogen worden door de 'hyperflexie' trainingsmethode of enig andere trainingsmethode.
Te allen tijde moeten trainingsmethoden correct toegepast worden en moet het welzijn van het paard de hoogste prioriteit hebben.

Met de workshop laat de internationale paardenwereld zien dat zij haar verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van dit onderwerp. Dat sluit goed aan bij mijn beleid dat de verantwoordelijkheid voor het welzijn van dieren primair ligt bij de houder van het dier.

Ik heb daarom dan ook de paardensector gevraagd om met een plan van aanpak te komen om het welzijn van paarden te verbeteren. Trainingsmethoden is daarbij één van de vier hoofdaandachtspunten.

Deze verantwoordelijkheidsverdeling ontslaat mij echter zeker niet van mijn informatieplicht te volgen wat er sindsdien is gebeurd. Ik heb daarom de KNHWS en wetenschappers dan ook gevraagd om inzichten en onderzoeken op een rij te zetten die sinds 2006 zijn verschenen over het welzijn van paarden in relatie tot 'hyperflexie' en andere trainingsmethoden.

Op basis van deze nadere informatie zal ik spoedig een conclusie trekken.

Gerda Verburg
Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:06

De kop van dit bericht klopt niet: de minister laat onderzoeken of ingrijpen nodig is, dat is iets anders dan ingrijpen.

Dan is er nog dit stukje dat door de bokt-redactie verkeerd is vertaald:

Citaat:
In kundige handen tijdens de workshop blijkt dat er een mishandeling, reden tot zorg omtrent het welzijn van de paarden, of klinische problemen bij de paarden werden gevonden tijdens het gebruik van hyperflexie. Maar, wanneer hyperflexie not goed wordt uitgeoefend kan dit serieuze gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van het paard. Het kan tot mogelijke klinische verwondingen lijden, die de gezondheid en de trainingen van het paard kunnen beinvloeden.


Dit is het stukje uit de brief:

Citaat:
“Evidence presented at the workshop indicated that in experienced hands there was apparent abuse, improper welfare or clinical side effects associated from use of hyperflexion. However, if not practiced correctly, there are serious concerns for welfare and possible clinical injury that will affect a horse’s well-being and performance.


Oftewel: In ervaren handen was er duidelijk sprake van misbruik, slecht welzijn en klinische neveneffecten. Als het niet goed wordt toegepast, zijn er ernstige zorgen over het welzijn en de mogelijkheid op blessures die het welzijn en de prestaties van het paard aantasten.

Oftewel: In ervaren handen is het slecht, in onervaren handen is het verschrikkelijk.

Beetje vreemd dat de minister zelf nog eens een onderzoek gaat doen. De paardenwereld zelf zegt al dat het behoorlijk fout is en dan gaat ze het ook nog eens door mensen laten onderzoeken die er veel minder verstand van hebben...

Monnie_

Berichten: 2701
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:07

ik snap er eig niet veel van wat ze nou gaat doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 22:08

arno8 schreef:
Citaat:
In kundige handen tijdens de workshop blijkt dat er een mishandeling, reden tot zorg omtrent het welzijn van de paarden, of klinische problemen bij de paarden werden gevonden tijdens het gebruik van hyperflexie. Maar, wanneer hyperflexie not goed wordt uitgeoefend kan dit serieuze gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van het paard. Het kan tot mogelijke klinische verwondingen lijden, die de gezondheid en de trainingen van het paard kunnen beinvloeden.


Dit is het stukje uit de brief:

Citaat:
“Evidence presented at the workshop indicated that in experienced hands there was apparent abuse, improper welfare or clinical side effects associated from use of hyperflexion. However, if not practiced correctly, there are serious concerns for welfare and possible clinical injury that will affect a horse’s well-being and performance.


Oftewel: In ervaren handen was er duidelijk sprake van misbruik, slecht welzijn en klinische neveneffecten. Als het niet goed wordt toegepast, zijn er ernstige zorgen over het welzijn en de mogelijkheid op blessures die het welzijn en de prestaties van het paard aantasten.



That's what I meant Haha! Het stond er alleen een beetje vaag. Ik heb het even veranderd Lachen
Thanks!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:12

Ik denk dat in het engelse citaat het woordje 'no' vergeten is, voor 'apparent'. Anders slaat 'However' in de volgende zin nergens op.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 10-09-08 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:17

Daar zit ook wel wat in...

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:19

Monnie_ schreef:
ik snap er eig niet veel van wat ze nou gaat doen?


Eigenlijk niks. Maar dan wordt de dierenbescherming boos, dus om die koest te houden zegt ze dat ze een onderzoek instelt. Dat betekent dat een paar ambtenaren die heel veel belastinggeld kosten wat informatie via google en bokt bij elkaar schrapen en na een tijd trekken ze een conclusie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:20

hihihi echt geweldig........... ik hoop dat dit geneuzel nu voor eens en voor altijd uit de wereld geholpen wordt Lachen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:22

Goede zaak, onderzoek het maar eens zorgvuldig en op wetenschappelijke basis, dan zijn we voor altijd van het gezeur af.
Laat dan ook meteen onderzoeken of het plaatsen van ijzers, het gebruik van een scherp bit en het gebruik van scherpe sporen ook niet onder mishandeling valt. Voorts stel ik dan ook voor om de huis tuin en keuken bekappers cq bijvijlers ook onder de loep te nemen, dan hoeven we die discussie ook niet meer te voeren.
Wij mensen zijn de beesten onder de dieren, in alles wat we doen.

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:55

Denk zelf dat hyperflexie ook echt niets bijdraagt aan het welzijn van een paard. vind zelf slchte methode.. maar als je dit gaat verbieden, waar stopt het dan??

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:01

gaan we dan ook alle pennymeisjes op de manege aanpakken die het bit door de mond van hun pony flossen, de mensen die hun paard in een blubberweitje pleuren, mensen die met een snijdend touwhalster rijden en alle andere onzin die er met paarden gebeurd? Dan kunnen we de paardensector wel opdoeken en alle paarden weer de poesta opsturen. Of de Mora in. Worden ze vast blij van Knipoog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:35

kjoetie schreef:
gaan we dan ook alle pennymeisjes op de manege aanpakken die het bit door de mond van hun pony flossen, de mensen die hun paard in een blubberweitje pleuren, mensen die met een snijdend touwhalster rijden en alle andere onzin die er met paarden gebeurd? Dan kunnen we de paardensector wel opdoeken en alle paarden weer de poesta opsturen. Of de Mora in. Worden ze vast blij van Knipoog

Dat er nog mensen zijn die daar helemaal tegen zijn nog op een paard gaan zitten of een kar er achter sjorren met een Liverpoolstang op het onderste gaatje, want dan kan ik hem pas houden.

Ik denk dat er meer leed is op een manege en mensen die denken het ook allemaal te kunnen, dan iemand die er bewust mee omgaat, weet wat hij/zij doet en waarom hij/zij het doet.

Het valt wel op dat mensen die op die manier rijden, hun paarden op hoge leeftijd nog mooi mee doen in de wereld top, en nog jaren lang staat het paard vrolijk en wel in een wei op pensioen, terwijl een houthakker op een paard die het na doet niet oud wordt, 8 a 9 jaar????

Ik denk dat er meer gelet moet worden op de mensen die iets willen kopieren, dan mensen straffen die wel weten hoe en waarom zo te rijden. Aan de top is er meer controle van DA's dan bij een doorsnee paardenbezitter. Mocht het toch niet goed zijn, dan trekt een DA heus wel aan de bel.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:22

En wat is hyperflexie?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:40

De Rolkur. Laag en diep het paard over de rug rijden.
Ik dacht juist dat vast was komen te staan dat het in handen van een proffesional een goede methode was en in handen van de amateur niet.
Nou we zullen het wel horen.

Ik weet het niet, ik rij wel gewoon de klassieke manier, ben maar een gewone Amateur.
De topsporters hebben wel veel paarden die er behoorlijk oud meegeworden zijn. (Anky, Isabelle, Franke Sloothaak, Nicolle Uphoff)

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:45


Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:54

LindyH schreef:
Ik denk dat in het engelse citaat het woordje 'no' vergeten is, voor 'apparent'. Anders slaat 'However' in de volgende zin nergens op.


Goed gezien! Ik vroeg me ook al af waarom er 'however' stond..

Dus.. "geen aantoonbare klachten in deskundige handen.. " - - - dit biedt dan meteen weer de 'escape route' voor de dames en heren van de hogere dressuur. Maar eh.. op dat punt van discussie waren we toch al lang geleden aanbeland?
Politiek Den Haag vindt het wiel opnieuw uit? En daar betalen wij belasting voor. Hmmm..

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:33

Laatst bijgewerkt door Winged op 11-09-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:39

daar word je niet blij van nee........maar wat willen ze gaan doen,dit verbieden?
verbied dan ook maar de scherpe bitten,de mensen die hun paard in een blubberwei knikkeren,of binnenzetten en er niet naar omkijken,en zoals iemand al zei huis tuin en keuken bekappers want dat is allemaal slecht voor het paard.
en wie bepaald wat paardvriendelijk is en wat niet?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:09

Citaat:
verbied dan ook maar de scherpe bitten,de mensen die hun paard in een blubberwei knikkeren,of binnenzetten en er niet naar omkijken,en zoals iemand al zei huis tuin en keuken bekappers want dat is allemaal slecht voor het paard.

Cayenne schreef:
http://www.minlnv.nl / Nieuwsredactie
Ik heb daarom dan ook de paardensector gevraagd om met een plan van aanpak te komen om het welzijn van paarden te verbeteren. Trainingsmethoden is daarbij een van de vier hoofdaandachtspunten.

Gezien we de drie andere punten hier niet uitgelegd zien..wie weet. Knipoog
Hier is al uitgebreid eerder over gediscussierd. Als de paardenwereld nu niet zelf héél hard aan de noodrem trekt en onmiddellijk zorgt voor een paardgerichte in plaats van mensgerichte aanpak, dan zal binnen nu en tien jaar de niet-paardenwereld via de politiek voor ons beslissen hoe je een paard mag houden/rijden.
En geloof me, het gaat niet over wat we op de tv zien (ook..), de doorsnee niet-ruiter zijn maag keert om als hij of zij een manege binnen loopt, dus dat belooft.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:45

we zullen het afwachten,maar ik denk toch dat ze er niets aan kunnen/gaan doen.
er is een hoop dierenleed....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:28

Toekie schreef:
Zoiets? Of valt dit onder 'in onervaren handen'?

http://everyrider.typepad.com/photos/un ... oseupf.jpg
Anky kan er ook wat van ja...
http://img225.imageshack.us/img225/8743/p1250054be8.jpg

Verdrietig Ik word hier niet vrolijk van. Maar dan ben ik vast een zeikerd...


Bij hyperflexie zou het paard lager ingesteld moeten zijn. Deze loopt alleen met de kin op de borst en met de mond open.
Ik weet niet welken bekende ruiter op het paard op dit paard zit maar ik vind geen hyperflexie maar een opgerolt paard.
Nee daar wordt niemand vrolijk van en zeker het paard niet.
Laatst bijgewerkt door Winged op 11-09-08 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:53

Als met het paardenleed wil verminderen moeten als eerste al die atributen niet meer gekocht kunnen worden.
Dus beginnen waar de rijkunst op houd en dat is bij Divoza of de plaatselijke paardenshop.

En dan ga ik wel langs de kant staan met een schaar en tang om de overgebleven martelwerktuigen door te knippen. Duivel

Anoniem

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:08

De ruiter op die vos is Laurens van Lieren (ff googelen op rollkür en afbeeldingen Knipoog )

http://www.horseconnexion.org/Dutch/Res ... /Index.htm
bij dressuur en dan D.4 staat een samenvatting van wetenschappelijk onderzoek naar hyperflexie waarbij de paarden mochten kiezen voor klassiek of rollkür.

Voor de mensen met weinig tijd de korte conclusie: meer dan de helft van de testpaarden gaven de voorkeur aan de klassieke methode.

Een ander onderzoek (ook op die site te vinden) heeft aangetoond dat paarden gereden met een slof in hyperflexie meer gewicht op de achterhand nemen.

Het is maar net waar je prioriteiten liggen als ruiter; prestaties of een happy paard?

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:23

sorry dit is geen rolkur, maar trek kur zoals je velen ziet rijden op elke wedstrijd waar dan ook!!! laag en rond is dit zeker niet.
het lijkt mij meer een moment opname die je van elke ruiter/amazone kan maken als het paard te sterk wordt op het moment van terugkomen!!! ziet er niet uit maar zo zijn er vele foto's te maken die veeeeel erger zijn enz

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:27

Goeie zaak, aanpakken die hap. Zoals bovenstaande foto denken veel mensen wel dat het zo moet en rijden dus wel zo. Goed dat er een onderzoek ingesteld wordt.