Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:34

Laatst bijgewerkt door Winged op 11-09-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:58

ik snap de reacties op zo'n nieuwsbericht nooit... Ik denk als eerste: oh mooi dat ze bewust zijn van het feit dat er veel mis is in de paardenwereld en dit ook willen onderzoeken.

Als de politiek niks aan dierenleed onder paarden doen steken ze volgens iedereen de kop in het zand (ook volgens mij) maar als ze wel iets doen is het weer niet het goede?? Of dan is het onbegonnen werk omdat er zoveel dierenleed is? Komop, je moet ergens beginnen!! Ik ben alleen maar blij dat ze proberen om dit aan te pakken en dat er langzamerhand meer controle op komt!
En dit gaat puur over de trainingsmethode en heeft niks te maken met blubberweides, bitten etc. Ze gaan heus niet in zo'n berichtje ALLE dingen zeggen waar ze aandacht aan besteden, zou nogal wat werk worden dan zeg. Ik snap dat soort reacties echt niet... Als je zo gaat redeneren kan je net zo goed niks doen en alles aan zn lot overlaten, want tja sporen kunnen ook mishandeling zijn...
Reageren jullie ook zo als het over mensen gaat? Reacties als "wat schieten we hiermee op? Er is ook nog altijd dat en dat en dat en dat... "
Mijn motto: een goed begin is het halve werk!!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:11

het gaat erom dat er veel en veel grotere misstanden in de paardenwereld zijn, dan die in verhouding paar paarden die rollkur gereden worden. Dat ze eerst die misstanden aanpakken die voor een grote groep paarden een verbetering opleveren. Dat zou inderdaad een goed begin zijn, die rollkur staat dan helemaal achteraan in het lijstje ´dingen-ter-verbetering-van-het-leven-van-paarden´

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:11

Volgens mij had Anky minister Verbrug haar mooiste verjaardags cadeau gegeven met de OS, tijdens het winnen van goud...(zie anky.nl etc.)..zal ze het toch weer moeten terug geven Bloos Haha! ...kom op mensen!...ze hebben de ballen verstand er niet van...1 keertje praten met gouden anky en alles is weer koek en ei!

ow en voor de rest kijken ze maar hoor!..ben de discussie zo zat..maar vind dit weetje wel erg komisch!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:16

kjoetie schreef:
het gaat erom dat er veel en veel grotere misstanden in de paardenwereld zijn, dan die in verhouding paar paarden die rollkur gereden worden. Dat ze eerst die misstanden aanpakken die voor een grote groep paarden een verbetering opleveren. Dat zou inderdaad een goed begin zijn, die rollkur staat dan helemaal achteraan in het lijstje ´dingen-ter-verbetering-van-het-leven-van-paarden´


Ok daar heb je totaal gelijk in. Maar dan nog, dit bericht zegt niks over de andere toestanden waar ze hun aandacht bij hebben (vraag me niet wat hoor) dus concluderen dat dit het enige is dat ze doen is voorbarig.
Bedenk je ook dat het logisch is dat de politiek zich met name bedmoeit met issues die in de pers komen. Dit is een aardig heftige discussie geweest in de media dus ik vind het niet zo raar dat ze hier iig even naar kijken. Zo werkt dat nou eenmaal! Niet alleen zaken die er werkelijk toe doen moeten aangepakt worden maar ze moeten zich ook bezig houden met zaken die onder de mensen spelen, waar media-aandacht naar toe gaat.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:17

Maar er zijn al wetenschappelijke onderzoeken geweest naar hyperflexie, en daar is niks uit gekomen. Hoeveel keer moet men het blijven onderzoeken...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:20

katiavl schreef:
Maar er zijn al wetenschappelijke onderzoeken geweest naar hyperflexie, en daar is niks uit gekomen. Hoeveel keer moet men het blijven onderzoeken...


Ik ken de onderzoeken niet, maar misschien zijn deze niet betrouwbaar genoeg? Of de uitkomsten te discutabel? Anders is het idd wel erg verspilde moeite...

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:24

Hebben we ook een juiste afbeelding van 'Hyperflexie'?

Zoolgangster

Berichten: 9720
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:24

Objectief fysiologisch bekeken, zal er misschien weinig narigheid uitkomen uit een onderzoek naar hyperflexie, maar als we alleen al bedenken dat een paard dat hyperflex loopt, niet vooruit kan kijken, en dus blindelings naar voren loopt/wordt gedreven, kan het toch een beperking van het dierenwelzijn inhouden. Zeg ik het nu wollig genoeg? Dat soort taal, daar houden ambtenaren namelijk van. Tong uitsteken
(Dat doe ik voor de ambtenaren die op Bokt kijken wat hyperflexie voor gevolgen heeft. Dromen )

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:26

Verklaring FEI Dressuur Commissie n.a.v. “Rollkur” workshop
Verklaring van de FEI Dressuur Commissie n.a.v. de “Rollkur” workshop gehouden te Lausanne op 31 januari 2006:
Naar aanleiding van de “Rollkur” Workshop die eind januari is gehouden en verschillende discussies die gepubliceerd zijn in de media, wil de Dressuur Commissie van de FEI graag het onderstaande meedelen:

-De FEI Dressuur Commissie, FEI Veterinaire Commissie en de FEI sub-commissie Welzijn heben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een groot aantal experts (veeartsen, ethologen, wetenschappers) te betrekken bij en te raadplegen wat betreft de analyse van “Rollkur”. Deze experts kwamen uit alle hoeken van de wereld van de hoogstaangeschreven universiteiten en beschikten over een brede expertise. De experts waren op generlei wijze verbonden met enige methode en zij presenteerden hun bevindingen op een open en onbevooroordeelde manier.

Vertegenwoordigers van de IDRC (International Dressage Riders Club) en de IDTC (International Dressage Trainers Club) waren ook uitgenodigd om deze workshop bij te wonen.

De vergadering stelde voor dat een meer wetenschappelijke benaming nodig was voor de methode en zij kwam overeen dat “Hyperflexie van de nek (Hyperflexion of the neck)” de methode beter beschrijft.

Op dit moment worden de wetenschappelijke bijdragen verzameld en zodra zij vbschikbaar zijn zullen ze worden gepubliceerd. Echter, het was duidelijk dat op basis van het huidige bewijs, de methode niet schadelijk is wanneer zij op de juiste manier wordt gebruikt. Het is duidelijk dat elke trainingsmethode die niet correct wordt toegepast niet acceptabel is, en dat aggressief rijden voorkomen moet worden en verboden.

- Het belang van een “Stewarding Systeem” bij het losrijden is duidelijk. De opleiding van de Dressuur Stewards gebaseerd op de FEI Reglementen en het handboek voor de Steward heeft plaatsgevonden. De FEI en de FEI Dressuur commissie zullen geen enkele vorm van misbruik toestaan.

-De FEI Veterinaire Commissie en de FEI Welzijns Sub-commissie zulllen hun onderzoek naar trainingsmethodes zoals "Hyperflexie van de nek" voortzetten.

- De FEI Dressuur Commissie wil het belang van de artikelen 401.1 en 401.3 van de FEI Dressuur Reglementen benadrukken die het welzijn van het paard beogen.

Tenslotte wil de FEI Dressuur Commissie herhalen dat deze workshop een eerste stap was en dat de FEI het op zich neemt om het welzijn van het paard in het oog te houden. De FEI Dressuur Commissie vraagt de media en andere belanghebbenden te wachten met het geven van verder commentaar tot het formele rapport gepubliceerd is.

Mariette Withages-Dieltjens
Voorzitter
FEI Dressuur Commissie
Bron: FEI press news

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:27

Samenvatting van Sjef's bijdrage aan de FEI workshop over 'over bending' (*)
The trainer\'s view on over bending (Rollkur) as a training aid for dressage competition
Mr Sjef Janssen
Ik ben uitgenodigd om te komen spreken over de methode waarop wij paarden trainen voor de dressuur. Dit kan het beste worden bereikt door de onderliggende filosofie uit te leggen en vervolgens met behulp van een serie passende foto\'s te illustreren.
Een van de belangrijkste zaken om in overweging te nemen is dat de rond en diep trainingsmethode slechts een van de vele middelen is die wij gebruiken in ons succesvolle systeem van training. Het is deze boodschap die ik wil overbrengen aan u.
(De onderstaande tekst komt niet uit het abstract van de presentatie van Sjef Janssen, maar is een weergave van de lezing door Claartje van Andel die aanwezig was bij de workshop. In deze weergave verwijst \'Ik \' naar Sjef Janssen)
Ik heb de lezing van Dr McLean aandachtig gevolgd en daarin herkende ik veel. Ik zou zeggen dat wij Dr McLean\'s \"operant conditioning in the learning process\" \"coöperative conditioning\" noemen aangezien wij van mening zijn dat het paard ook enige inbreng moet hebben.
Ik zal aangeven wanneer, waarom en hoe de laag, diep en rond techniek wordt gebruikt. Ik geef de voorkeur aan deze benaming boven over-bending of Rollkur.
[Vertaling volgt spoedig]
Wanneer: Laag, diep en rond (LDR) wordt stap voor stap in onze training opgenomen bij paarden die geschikt zijn voor deze techniek en die er van kunnen profiteren. De techniek wordt nooit gebruikt in de training van paarden jonger dan 6 jaar.
Waarom: Sommige paarden hebben profijt van deze techniek omdat zij problemen hebben met de verbinding in voorwaarts neerwaartse richting. Bij anderen moet het contact (aanleuning) verbeterd worden. Het kan zijn dat zij bang zijn om contact te houden. Er kunnen miljoenen dingen gebruikt worden en evenzovele houdingen. De training moet daarop worden aangepast, de LDR houding is slechts een van de vele houdingen.
Hoe: De training begint met een weerstand biedende hand, nooit een trekkende. Het wordt langzaam in de training opgenomen. The ideal reaction of the horse is when the rider is giving and loosing (in case lengthening) the reigns in the LDR position, the horse takes the reigns himself more downward down. That is the endgoal when using this LDR technique.
The advantages to me are the improvement in the connection, the physical advantages when training all parts of the athlete in all frames and the mental advantages to have the horse more concentrated on his rider. The disadvantages are the copying by unskilled trainers and riders, the unfamiliarity of the public and media with the advantages of this technique and the fact that LDR is no blue print for any horse.
Mijn conclusies zijn:
1. Er is nog veel verwarring over het wanneer, waarom en hoe van de LDR techniek.
2. LDR is een bruikbaar hulpmiddel wanneer het op de juiste manier wordt gebruikt bij de juiste paarden en geleidelijk wordt geintroduceerd door vaardige professionals.
3. As we are Role Models for the equestrian world, we have to take responsibility in that to pupils and by giving worldwide clinics to get the right message out.
Foto\'s: © Claartje van Andel/direct.
Meer foto\'s en samenvattingen van andere presentaties van de FEI workshop



sow...kunnen we even lezen....dit is eigenlijk het enige wat ik zo kon vinden

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:35

Zwerte schreef:
katiavl schreef:
Maar er zijn al wetenschappelijke onderzoeken geweest naar hyperflexie, en daar is niks uit gekomen. Hoeveel keer moet men het blijven onderzoeken...


Ik ken de onderzoeken niet, maar misschien zijn deze niet betrouwbaar genoeg? Of de uitkomsten te discutabel? Anders is het idd wel erg verspilde moeite...


ze zijn uitgevoerd op 3 verschillende universtiteiten, geen van alle merkte negatieve effecten op en 2 zelfs positieve (betere gangen, veel vertrouwen in de ruiter)

Verder zal dit waarschijnlijk een eeuwige discusie blijven tussen voor en tegenstanders, alleen dit is veel in de publiciteit en daar haakt de politiek dan weer opin.. inplaats van zich bezig te houden met de echte problemen.

De FEI onderzoekt het ook opnieuw en heeft tot nu toe geen standpunt tegen LDR genomen. Dus waarom zou de politiek zich erin gaan mengen als de sector zelf ook al onderzoek doet?

En tja het is nu ook zoeken naar iets wat tegen LDR is, lichamelijk kunnen we niks vinden, dus maken we dr een mentaal probleem van.. Tja de paarden van anky draaien tot hoge leeftijd mee in de topsport, dat zouden ze echt niet doen als ze niet "happy" zijn..

Anoniem

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:51

katiavl schreef:
Maar er zijn al wetenschappelijke onderzoeken geweest naar hyperflexie, en daar is niks uit gekomen. Hoeveel keer moet men het blijven onderzoeken...


Die onderzoeken hebben inderdaad niet aan kunnen tonen dat hyperflexie lichamelijk gezien schadelijk is. Dat een paard meer "vertrouwen" heeft in de ruiter in die houding is ook vrij logisch, omdat het gezichtveld tot de grond beperkt is.

Ander onderzoek (zie even mijn eerdere post) toon aan dat ondanks betere prestaties, meer "vertrouwen" en geen lichamelijke schade de paarden zelf de voorkeur geven aan de klassieke methode. Dat is voor mij overtuiging genoeg dat mensen die trainen op basis van hyperflexie egoïstisch bezig zijn met prestaties en letterlijk schijt hebben aan de geestelijke toestand van hun paard.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:01

Die Withages moeten ze ook eens een schop geven! Dit onderzoek is leuk, maar dit leidt ook weer eens nergens toe.

En ja, de betere prestaties snap ik ergens wel. Gaan we dan ook de turnstertjes met grof geweld in een spagaat trappen? Ja, dan komen ze wel verder! Alleen jammer dat zij wel kunnen zeggen dat het niet fijn is om zo behandeld te worden....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:54

Nimmy schreef:
Verder zal dit waarschijnlijk een eeuwige discusie blijven tussen voor en tegenstanders, alleen dit is veel in de publiciteit en daar haakt de politiek dan weer opin.. inplaats van zich bezig te houden met de echte problemen.


Nogmaals, vergeet niet dat de politiek zich wel bezig MOET houden met hypes in de media. Doen ze dit niet, dan komt daar weer kritiek op. Het is kiezen tussen 2 kwaden eigenlijk...

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:44

Esperanza schreef:
Die Withages moeten ze ook eens een schop geven! Dit onderzoek is leuk, maar dit leidt ook weer eens nergens toe.

En ja, de betere prestaties snap ik ergens wel. Gaan we dan ook de turnstertjes met grof geweld in een spagaat trappen? Ja, dan komen ze wel verder! Alleen jammer dat zij wel kunnen zeggen dat het niet fijn is om zo behandeld te worden....


Dat gebeurd al jaren. Met alle gevolgen van dien op latere leeftijd.


Citaat:
De training begint met een weerstand biedende hand, nooit een trekkende.

De filmpjes op YouTube laten soms heel wat anders zien. Lips are sealed

Citaat:
het gaat erom dat er veel en veel grotere misstanden in de paardenwereld zijn, dan die in verhouding paar paarden die rollkur gereden worden. Dat ze eerst die misstanden aanpakken die voor een grote groep paarden een verbetering opleveren.


Tuurlijk zijn er grotere misstanden in de paardenwereld. Maar waarom dit dan op de lange baan zetten? Zodat het straks een van de grootste misstanden is met allemaal stuk gereden paarden die geestelijk ook kapot zijn.
Ik zie dagelijks wannebee anky's die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn maar om dat anky en consorten het ook doen zal het wel goed zijn.
Mijn smid komt al regelmatig paarden tegen die door dit 'misbruikte'systeem kapot zijn maar de ruiters willen er niet aan.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:55

[/quote]
Ik zie dagelijks wannebee anky's die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn maar om dat anky en consorten het ook doen zal het wel goed zijn.
Mijn smid komt al regelmatig paarden tegen die door dit 'misbruikte'systeem kapot zijn maar de ruiters willen er niet aan.[/quote]

Dus zou het zo moeten zijn dat Anky en consorten hun trainingswijze aan moeten passen omdat er recreatie- en basisruiters zijn die denken dat ze ook volgens dit systeem kunnen rijden? Dat is natuurlijk ook wel erg krom. Waar gaat de discussie nu over? Over het gebruik van hyperflexie en de toepassing hiervan door profs óf het gebruik van hyperflexie door ruiters die niet weten waar ze mee bezig zijn? Want bij welke ruiters komt je smid?
Ik heb er geen verstand van, ben de eerste om dit toe te geven, maar denk ik dan (met mijn lekenverstand), als de manier waarop Anky (en Isabell ook, pas artikel gelezen waarin ze zegt achter Anky te staan in deze discussie en ook hyperflexie toepast) dit toepast en het is zó slecht, zouden haar paarden dan niet ontzettend blessuregevoelig zijn?

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:57


Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:01

Allemaal lief leuk en aardig dat ze een onderzoek gaat instellen en zich hiervoor gaat inzetten maar waarom? Laat ze eerst eens strengere straffen en duidelijkere omschrijvingen van dierenmishandeling opstellen. Al zou er uit dat onderzoek komen dat het dieronvriendelijk is, dan kan er alsnog niets mee gedaan worden. Een waarschuwinkje en nog een...en nog een... Met een beetje mazzel komt er ooit een boetetje. Kortom dit is puur punten scoren met een hot-issue. Maar het hele achteliggende concept, dat is te lastig...

Anoniem

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:03

NatasjavE schreef:
Bij hyperflexie zou het paard lager ingesteld moeten zijn. Deze loopt alleen met de kin op de borst en met de mond open.
Ik weet niet welken bekende ruiter op het paard op dit paard zit maar ik vind geen hyperflexie maar een opgerolt paard.
Nee daar wordt niemand vrolijk van en zeker het paard niet.

Bedoel je dit bijv.?

Afbeelding

close upje:

Afbeelding

Nog meer ellende op deze webpagina: http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:14

Nimmy schreef:
ze zijn uitgevoerd op 3 verschillende universtiteiten, geen van alle merkte negatieve effecten op en 2 zelfs positieve (betere gangen, veel vertrouwen in de ruiter)



een paard moet letterlijk blind vertrouwen op de ruiter in zo'n houding, ze zien geen bal meer Boos!

Anoniem

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:24

Arabesk schreef:
Nimmy schreef:
ze zijn uitgevoerd op 3 verschillende universtiteiten, geen van alle merkte negatieve effecten op en 2 zelfs positieve (betere gangen, veel vertrouwen in de ruiter)



een paard moet letterlijk blind vertrouwen op de ruiter in zo'n houding, ze zien geen bal meer Boos!


Ow jawel hoor! Die zwarte op bovenstaande foto's ziet zn mooie witte peeskapjes en een prachtig aangelegde rijbaan. Meer hoeft hij niet te zien toch, de ruiter kijkt voor hem wel naar de letters op de bakrand Clown .

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:31

oke...dan toch!...uuhhmm...oke ze zien geen bal meer!...maar als dat nou het ergste is???..natuurlijk is het niet leuk om geen bal meer te zien...maar als dat nou het ergste is en het wordt goed in de training gebruikt..waar hebben we het dan over??..ik geef eerlijk toe dat ik het ook geen fijn gezicht vind..maar als dit een stukje is van de training..kan ik alleen maar om het 'geen bal zien' niet afkeuren...want sorry, ik vind wel belangrijkere zaken die VEEEELLL MEER aandacht verdienen als dit en sorry..maar die minister vond de gouden plak wel een erg mooi cadau van Anky..waar hebben we het over??( dat mens weer t niet eens)...wordt het niet eens tijd om ons om echt dierenleed te gaan bekommeren..check WSPA, dierenasiels, bio industrie en dan hebben we het nog niet over de wannebee's gehad met slof/sporen/zweep...paarden die maar een uurtje de stal uitkomen...sorry hoor...vergeleken met dit, vind ik de rollkur maar een onzindingetje omdat een paard niet veel ziet..(maar daarnaast een zeer goede verzorging krijgt met alles erop en er aan incl. liefde)...bij sommige paarden worden de ogen eruit geschopt/gestoken/gebrand..

Heb meerdere clinics van Anky/Imke/tineke mogen meemaken en zoals het mij wordt uitgelegd vind ik het een duidelijk verhaal

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:45

Ben t helemaal met jasmijn eens er zijn veel ergere dingen dan de rollkur... Zeker door prof toegepast zie ik t als zinvolle aanvulling op klassiek rijden, want de basis van LDR is klassiek..

een paard wordt ook niet van de ene op de andere dag met zn kin op de borst getrokken, dit is een geleidelijk proces waarbij steeds de grens iets wordt verlegd (dat is trainen, grensen opzoeken en verleggen)..

Denk idd dat als een leek dit in de achtertuin na probeert te doen er zeer nadelige effecten zijn, maar tja omdat die het na zouden kunnen doen moet t maar helemaal afgeschaft worden, dan kan je de hele paardensport aan banden leggen, want tja dezelfde leek kan ook proberen om over 1.40 heen te springen, of een sloot nemen of wat dan ook...

Ik denk dat de politiek zich hier niet mee moet bemoeien en zich beter met zinnigere dingen kan bezighouden

Anoniem

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:48

Jasmijn76 schreef:
Heb meerdere clinics van Anky/Imke/tineke mogen meemaken en zoals het mij wordt uitgelegd vind ik het een duidelijk verhaal

Tuurlijk vertellen zij graag een goed verhaal. Het is immers hun manier van trainen, dus ze willen ons graag wijsmaken dat het heel goed is wat ze doen.
Maar ze vertellen er vast niet bij dat dit gebeurt d.m.v. inwerking van zéér scherp metaalwerk in de paardenmond waarbij er behóorlijk ingewerkt wordt op de gevoelige lagen van de mond. Zonder flinke pijninwerking krijg je de hyperflexie niet voor mekaar.
Maar ja, dat vertellen Anky, Imke en Tineke er natuurlijk niet bij.