Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 09:00

http://www.minLNV.nl / Nieuwsredactie


De vaste kamercommissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft Minister Gerda Verburg verzocht te reageren op de uitzending van Netwerk van 28 augustus jongstleden, over de sterk toegenomen verwaarlozing van paarden, zoals geconstateerd door de Landelijke inspectiedienst.

In de uitzending wordt naar voren gebracht dat een trend gaande lijkt dat steeds meer mensen een paard of pony aanschaffen zonder dat zij voldoende kennis hebben om deze goed te verzorgen, wat uiteindelijk kan leiden tot gezondheids- en welzijnsproblemen. Dit blijkt mede uit het toegenomen aantal meldingen van verwaarlozing bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en het aantal bezoeken en acties dat de LID naar aanleiding hiervan onderneemt. Er wordt aangegeven dat deze groep paardenhouders meer educatie nodig heeft.

Mij is bekend dat het aantal meldingen van verwaarlozing toeneemt. Zoals ook aangegeven is in mijn brief van 28 februari dit jaar waarin ik antwoord geef op vragen van het lid Van Gent over verwaarloosde pony's, heeft de Landelijke Inspectiedienst in 2007 50 processen-verbaal opgemaakt aangaande paarden en/of pony's, op basis van artikel 37 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Daarnaast zijn 73 paarden en pony's in beslag genomen. Hierbij betrof het zes paarden van een commerciele instelling.
De andere paarden zijn in beslag genomen bij particulieren. Voor de eerste helft van 2008 zijn dat 40 processen-verbaal en 22 inbeslagnames. In 2007 zijn door de Algemene Inspectiedienst (AID) zes paarden in beslag genomen van een commerciele instelling. In 2008 zijn er nog geen inbeslagnames geweest.

Op de vraag wat ik voornemens ben te doen, indien zelfregulering door de paarden-en ponyhouderij deze gevallen verwaarlozing niet ondervangt, heb ik in februari jongstleden aangegeven dat ik eerst de sector de gelegenheid zal geven om met welzijnsverbeterende maatregelen te komen op het gebied van huisvesting, voeding, training en transport. Met de Sectorraad Paarden (SRP) heb ik afgesproken dat zij dit jaar komen met een Plan van aanpak, met een uitrolperiode van 3 jaar. De SRP is hier hard mee bezig.

De diversiteit aan spelers binnen de sterk groeiende sector is echter groot, en loopt uiteen van beroepsmatig zeer professionele fokkers tot de individuele burger die hobbymatig een enkel paard houdt. De SRP en de bij de SRP aangesloten organisaties vormen belangrijke kanalen voor kennisverspreiding en voorlichting, maar de in de uitzending van Netwerk aangegeven doelgroep is ook voor hen een lastig te bereiken groep. Veelal zijn het namelijk mensen die noch zijn aangesloten bij 1 van de organisaties van de SRP, noch bij een andere organisatie die zich met paarden(welzijn) bezig houdt.

Op dit moment loopt in opdracht van LNV een onderzoek van LEI-Wageningen UR naar hoe verschillende typen paardenliefhebbers beter bereikt kunnen worden met bestaande (en nieuw ontwikkelde) kennis over preventie en vermindering van welzijnsproblemen bij paarden. Het onderzoek wordt dit najaar afgerond.
De SRP en Wageningen UR werken hierin nauw samen en de SRP zal gebruik maken van de uitkomsten van het onderzoek voor de nadere invulling van hun Plan van Aanpak. Dan wordt naar verwachting ook duidelijker op welke manier de in de uitzending van Netwerk bedoelde groep daadwerkelijk en effectief bereikt kan worden.

Ik zal dit najaar in overleg met de SRP en de Wageningse onderzoekers bezien welke acties ondernomen moeten worden om deze doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Daarbij zullen we ook samenwerking zoeken met andere organisaties zoals de Dierenbescherming.

Gerda Verburg
Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit


Verwant artikel:

[VN] Steeds meer paardenleed in Nederland door verwaarlozing

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:17

"Hierbij betrof het zes paarden van een commerciele instelling."

Niet alleen de mensen met een buitenhuisje en een leuke shet voor in de achtertuin, zoals het algemene beeld weleens wordt geschetst bij ' steeds meer mensen nemen een paard zonder er iets van af te weten... '

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:34

De paardensector is de laatste jaren enorm gegroeit dus is het vrij logisch dat dergelijke praktijken steeds vaker aan het licht komen,
Verwaarloosde paarden hebben helaas altijd al bestaan.
Er zijn altijd al broodfokkers geweest die het niet zo nauw met dierenwelzijn nemen.
Net zo als er altijd al particulieren geweest zijn met een lapje grond waar ze een aantal shetlanders neer zetten.
Ik vraag me dan ook serieus af of het percentage van verwaarloosde paarden ook is toegenomen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:31

1: De laatste jaren is er een enorme opleving in belangstelling voor dierenleed. Dat dat leidt tot meer meldingen laat zich raden.

2: Niet bij iedere melding is er ook daadwerkelijk sprake van missstanden, de toename in meldingen kan dus evengoed komen door verminderde kennis bij de groep melders, als door verminderde kennis bij de groep dierenhouders.
Iemand die driehoog achter in Den Haag woont kan zich best storen aan de paarden zonder regenjas die hij op zijn rondje op zondag tegenkomt.

Aan de andere kant kan verhoogd bewustzijn bij het publiek ook leiden tot het meer aan het licht komen van al langer bestaande misstanden.
Na de media-aandacht voor kindermishandeling werd ook meer gemeld, maar of dat te wijten was aan een toename van dit probleem?

3: Als je wilt weten of dierenleed werkelijk is toegenomen, zul je je cijfers op orde moeten hebben. Uit dit artikel is weinig op te maken.

Een TV programma vermoedt een tendens (dierenleed is 'in' dus kijkcijfers verzekerd), en hup, kamervragen.
Rare manier van politiek bedrijven, als je het mij vraagt.

EDIT:OVerigens worden in dit artikel twee verschillende dingen op de grote hoop gegooid:

De aanwezige welzijnsproblemen in de sector, die dus wel reguleerbaar zijn, en het verwaarlozen van dieren, een fenomeen dat zich voltrekt geheel los van de standaarden voor welzijn.
De aanpak van deze twee totaal verschillende zaken vergt een heel andere aanpak.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:51

Ik denk dat de regels voor paarden houden zoals die in Zweden zijn, een voorbeeld kunnen zijn hoe we het hier zouden kunnen aanpakken. Hier een samenvatting, te lezen in het 'Sportpaardentopic' samengevat en vertaald door Liljebo:

liljebo @ [HK] Het nieuwe soort paard: het sportpaard

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:11

Een goede tip dus voor de minister laat haar contact opnemen met Zweden.
Het volgende punt is hoe gaat men dit allemaal checken?
Regels zijn stap 1 maar de uitvoering is stap 2...

Anoniem

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:27


randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:18

JoviBan schreef:
Deze campagne is er voor de gezelschapsdieren:

http://getactive.peta.org/campaign/nl_c ... oR9sqHbD8W

Een goed iets, vind ik. En dit mag wat mij betreft ook gelden voor het houden van paarden.



Tja. Zolang in verpleeghuizen, instellingen voor gehandicapten, in de opvang voor jongeren en op vele andere gebieden waar kwetsbare mensen bij betrokken zijn nog zoveel mis is, vind ik het absurd om een hele machinerie in het leven te roepen om te zorgen dat mensen hun goudvis niet te kort doen. Al dat regels verzinnen en controleren kost bergen geld.

En gaan we dan alsjeblieft ook het ouderbewijs invoeren? Iedereen neemt maar kinderen...

Geld kan maar een keer uitgegeven worden. Liever aan de kinderen die nu in een cel zitten te wachten op opvang in de jeugdhulpverlening, de zwakzinnige die aan zijn bed gebonden ligt, de demente oudere die maar een keer per week gedouchet mag worden.

Bovendien ben ik bang dat al die mensen die nu zo op regels aandringen, uiteindelijk in hun eigen staart blijken te bijten....

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:56

randalinpony schreef:
1: De laatste jaren is er een enorme opleving in belangstelling voor dierenleed. Dat dat leidt tot meer meldingen laat zich raden.

2: Niet bij iedere melding is er ook daadwerkelijk sprake van missstanden, de toename in meldingen kan dus evengoed komen door verminderde kennis bij de groep melders, als door verminderde kennis bij de groep dierenhouders.
Iemand die driehoog achter in Den Haag woont kan zich best storen aan de paarden zonder regenjas die hij op zijn rondje op zondag tegenkomt.

Aan de andere kant kan verhoogd bewustzijn bij het publiek ook leiden tot het meer aan het licht komen van al langer bestaande misstanden.
Na de media-aandacht voor kindermishandeling werd ook meer gemeld, maar of dat te wijten was aan een toename van dit probleem?

3: Als je wilt weten of dierenleed werkelijk is toegenomen, zul je je cijfers op orde moeten hebben. Uit dit artikel is weinig op te maken.

Een TV programma vermoedt een tendens (dierenleed is 'in' dus kijkcijfers verzekerd), en hup, kamervragen.
Rare manier van politiek bedrijven, als je het mij vraagt.

EDIT:OVerigens worden in dit artikel twee verschillende dingen op de grote hoop gegooid:

De aanwezige welzijnsproblemen in de sector, die dus wel reguleerbaar zijn, en het verwaarlozen van dieren, een fenomeen dat zich voltrekt geheel los van de standaarden voor welzijn.
De aanpak van deze twee totaal verschillende zaken vergt een heel andere aanpak.



gelukkig....allemaal aanstellerij!!ik ben blij dat verwaarlozing nooit voorkomt in nederland,ik kan weer lekker slapen.
Het was gewoon een schreeuw om aandacht van de media en politiek....godzijdank.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:34

Helemaal mee eens randalinpony!
Laat ze eerst eens wat meer aan mensenleed denken, en dan misschien eens uitzoeken wat er in de bioindustrie gebeurt?
Nee, men ziet een paar verwaarloosde paarden, en niet die duizenden andere dieren in veel slechtere omstandigheden!

Wat die zweedse regels betreft: Ik denk dat de meerderheid van paardeneigenaren het beste met zijn/haar paard voorheeft. Een deel is (te) onwetend over bepaalde zaken, dus daar zou voorlichting misschien wel baten. Er zullen altijd mensen blijven die zich er 'expres' niets van aantrekken, maar of regels dan zullen helpen? Ik denk iig dat ze meer kwaad dan goed zullen doen.

Modderweiden verbieden? Dan komt geen enkel paard meer buiten in de winter (of na een bui)!
Heb jij het geld om je weiden op te hogen? Dan zou daar ook weer enorme subsidies voor moeten worden verstrekt enz...
Laat staan dat leken denken dat ze die regels kennen, dus wel kunnen beoordelen of dat arme paardje daar in die kale wei last heeft van de regen.

(Bij ons stond de dierenbescherming op de stoep: paarden in te kleine, kale wei zonder schuilstal tijdens regenbui. Idd, klopt, daar stonden onze moddervette schetlanders. Weliswaar zonder schuilstal, maar met permanente schaduw, beschutting van een muur en dichte heg. 'Ze zagen er zo koud, nat en zielig uit in de regen'. Alsof een paardenvacht niet waterdicht is! Zo worden onze pony's ook vaak gevoerd (ondanks 'NIET VOEDEREN'-bordje). Ze hebben zo weinig gras... Boos! )

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:57

geerke schreef:
randalinpony schreef:
1: De laatste jaren is er een enorme opleving in belangstelling voor dierenleed. Dat dat leidt tot meer meldingen laat zich raden.

2: Niet bij iedere melding is er ook daadwerkelijk sprake van missstanden, de toename in meldingen kan dus evengoed komen door verminderde kennis bij de groep melders, als door verminderde kennis bij de groep dierenhouders.
Iemand die driehoog achter in Den Haag woont kan zich best storen aan de paarden zonder regenjas die hij op zijn rondje op zondag tegenkomt.

Aan de andere kant kan verhoogd bewustzijn bij het publiek ook leiden tot het meer aan het licht komen van al langer bestaande misstanden.
Na de media-aandacht voor kindermishandeling werd ook meer gemeld, maar of dat te wijten was aan een toename van dit probleem?

3: Als je wilt weten of dierenleed werkelijk is toegenomen, zul je je cijfers op orde moeten hebben. Uit dit artikel is weinig op te maken.

Een TV programma vermoedt een tendens (dierenleed is 'in' dus kijkcijfers verzekerd), en hup, kamervragen.
Rare manier van politiek bedrijven, als je het mij vraagt.

EDIT:OVerigens worden in dit artikel twee verschillende dingen op de grote hoop gegooid:

De aanwezige welzijnsproblemen in de sector, die dus wel reguleerbaar zijn, en het verwaarlozen van dieren, een fenomeen dat zich voltrekt geheel los van de standaarden voor welzijn.
De aanpak van deze twee totaal verschillende zaken vergt een heel andere aanpak.



gelukkig....allemaal aanstellerij!!ik ben blij dat verwaarlozing nooit voorkomt in nederland,ik kan weer lekker slapen.
Het was gewoon een schreeuw om aandacht van de media en politiek....godzijdank.


Geerke, je reactie is wat mij betreft het gevolg van niet goed (willen) lezen.

Tuurlijk is het lekker om vast te houden aan je sentiment dat het allemaal heeeeeel erg is. Dat is het ook.
En ja, dat wordt inderdaad door zowel media als politiek uitgebuit.

Maar van regelmakers, dus de politiek, verwacht ik wel wat meer dan dat ze zich door directe sentimenten laten leiden.

Dat ze zich wat dieper ingraven in de problematiek, niet dit demagogisch geneuzel om wat stemmen bij de partij voor de dieren weg te kapen.

Aan de ene kant heb je verwaarlozing, mishandeling. Dat is een heel specifiek probleem, waar al speciefieke oplossingen voor bestaan. Je zult dit probleem helaas net zo min uit kunnen roeien als het verwaarlozen en mishandelen van kinderen - dat is zuur genoeg.

Een heel ander punt is de met de ethologie van het paard knellende 'normale' huisvesting en handeling die in de sector nog gebruikelijk is.

Dat kan je door de politiek op de grote hoop laten vegen, maar dan ben jij als paardenbezitter straks degene die de zure appel door de strot krijgt.
Omdat je je door je sentimenten liet lijden en daardoor niet oplette.

Stellen dat ik wil beweren dat verwaarlozing nooit voorkomt is belachelijk. Dat ik de ernst van het leed wil bagatelliseren ook.
De feiten liggen er.

Ik ben alleen benieuwd naar de cijfers en een degelijke uitleg daarvan.
Zolang niet bekend is hoe groot de paardenpopulatie in Nederland nu is, en hoe hard hij groeit, lijken die cijfers me nogal... natte vingerwerk.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:00

ik heb te vaak met verwaarlozing te maken om dit zonder sentiment beargumenteren.....sorry.
je zou eens een weekje met de lid op stap moeten,dan weet je misschien waar ik het over heb....en dan bedoel ik echt niet een paard wat in de blubber staat.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:11

Tja. In de gevallen die jij bedoelt pleit ik voor een houderverbod.
Kost de samenleving niets, scheelt een hoop leed.

Maar de politiek buigt zich over de hele sector, en het beleid voor de hele sector zou niet tot stand mogen komen vanuit door de emoties die zulke excessen oproepen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:17

houderverbod kan pas als er wat wetten verandert worden...
volgens mij moet je dan toch bij de politiek zijn.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:24

Weet ik.

Maar die wetsveranderingen horen in een ander kader dan welzijnsverbeteringen voor alle andere paarden.
Volgens mij vallen de wetten die veranderd moeten worden onder strafrecht, en de bepalingen om welzijn in het algemeen te verbeteren beslist niet.

Je hebt trouwens PB.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Minister Verburg wil verwaarlozende doelgroep bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:38

bedankt voor de pb!(ik doe soms vrijwilligerswerk voor de db hier in frankrijk,liever zo min mogelijk,aangezien de bureaucratische muren steeds dikker worden waar ik tegen aan bots)
je kunt als politiek toch echt geen onderscheid maken...het probleem is er gaat (de zoveelste)waarschijnlijk een nieuwe regel/wet komen over het houden en huisvesten van paarden en die geldt gewoon voor iedereen die paarden heeft...zo gaat dat met wetten.
Het is onmogelijk hier uitzonderingen bij te maken,zovan,pensionstallen daar geldt die wet niet voor,dat zit wel goed...
De goeden zullen weer onder de slechten moeten lijden,zoals altijd.
Ik vind dat de politiek eerst de straffen eens moet verhogen,en inderdaad een houder verbod....als je 1x de fout bent ingegaan,afgelopen geen dieren meer...en dan ook controleren natuurlijk,en daar zijn in nederland niet zo heel goed in.

Maar als je inderdaad ziet hoeveel fouten er worden gemaakt bij de kinderbescherming,het lijkt wel of het niet fuctioneerd en iedereen langs elkaar heenwerkt.
Ik heb soms het gevoel dat alle instanties een zooitje zijn...
maar goed dat is een ander onderwerp.