Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:12

wat een prestatie zeg.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:44

jury schreef:
Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?


Zeg nooit nooit, maar ik heb ook mijn bedenkingen hierover. 37 jaar is stokoud, volgens mij te vergelijken met een 100-jarig mens die een marathon loopt (en wint). Lijkt mij sterk.

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:32

Denk op zich dat menig paard zo wel oud wil worden, maar hier zijn de meesten al afgeserveerd met 18/20jr. .........
Vondt het knappe prestatie van het paard en amazone............

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:37

Wat een enig verhaal! Dacht ook even: dit kan nooit, maar toch. Hartstikke knap. Leuk verhaal ook over Anatola. Ga het straks meteen aan de ex-pensionado hier op stal vertellen. 19 jaar en blakend van werklust: hij mag lekker nog jaren door!

Danielle_h

Berichten: 390
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Almere

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:39

Ik vind het een hele prestatie.

We moeten maar zo denken, als een paard van die leeftijd het begeeft op een wedstrijd is dat helemaal niet naar, om het maar zo te zeggen. Hij is dan gestorven tijdens iets wat hij heel graag doet.
De eigenaresse, weet vast heel goed wat ze doet. Ook de DA's op zown wedstrijd zijn heel streng, als het paard het niet kan, mag hij echt niet aan de start verschijnen.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:42

In een woord super!! Ik heb inderdaad al vaker gelezen over deze combinatie. Persoonlijk zou ik op zo'n leeftijd niet meer topsport bedrijven met zo'n besje, maar toch. Ik ben benieuwd wat ze hem te eten geeft Knipoog Bij mij in de buurt staat ook een kruising fjord/arabier die ook al 30 schijnt te zijn, je zou het echt niet geloven als je hem ziet en die is ook nog elke dag aan het werk geweldig vind ik dat.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:51

nadita schreef:
jury schreef:
Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?


Zeg nooit nooit, maar ik heb ook mijn bedenkingen hierover. 37 jaar is stokoud, volgens mij te vergelijken met een 100-jarig mens die een marathon loopt (en wint). Lijkt mij sterk.

Ik heb geen idee hoe èn of je zoiets kan vergelijken met 'de mens'. Ik vind dit een heel bijzondere prestatie in elk geval en ik weet wel zeker dat het ook een prestatie is die velen niet kunnen nadoen. Natuurlijk is een paard van 37 jaar oud al op leeftijd, maar op basis daarvan hoef je nog niet per definitie afgeserveerd te zijn!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:08

Op basis van dit verhaal blijkt toch gewoon dat je als paard niet afgeserveerd hoeft te zijn op je 20e.
Kn je heel sceptisch zeggen dat het niet kan, maar het blijkt dat het kan!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:08

nadita schreef:
jury schreef:
Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?


Zeg nooit nooit, maar ik heb ook mijn bedenkingen hierover. 37 jaar is stokoud, volgens mij te vergelijken met een 100-jarig mens die een marathon loopt (en wint). Lijkt mij sterk.


Ja dat klopt, ons leeftijdsbeeld van een paard is verstoord.

Wij vinden 18 al heel oud, maar dat is hetzelfde als zeggen dat een mens van 35 al heel oud is.

Veel van de dressuurpaarden moeten al presteren vóór ze 10 zijn, terwijl de hogeschool paarden van de Spaanse Rijschool pas de ring ingaan voor de shows als ze minstens 10 zijn.

Misschien moeten we onze paarden eens wat láter gaan inrijden Ja

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:26

vind dat je twee verschillende paarden ziet een heel oudje met dikke benen en een oud koppie en dan zie je een foto van een paard die staat te drinken lijkt veel jonger slanker dan......

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:28

ik vind het knap het paard ziet er ook geen 37 jaar uit. en als hij het nog aan kan zou ik het ook proberen

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:05

als het paard het aankan, waarom niet? en dan is endurance toch eigenlijk wel ideaal, lekker bitloos en altijd veearts in de buurt
een paar maanden geleden stond er in CAP een artikel over oudere paarden, daar stond een arabier in die al over de 30 was toen ze in de endurance STARTTE!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:14

Ik herrinner me Happy uit de endurance hier in NL.
weet geen exacte leeftijden, maar die had ook op hoge leeftijd nog erg veel lol in zijn rondjes.
En Joy la Vie en Rose loopt ook nog steeds lekker door Lachen

Ja hoor, het kan best. Maar ZO oud zal weinig voorkomen idd.
Erg knappe prestatie. En het paardje zal het heus goed doen, ze worden veterinair goed gecontroleerd voor, tijdens en na de wedstrijden, dus als er wat met het beestje zou zijn zou dat meteen opgemerkt moeten worden.

Niniane

Berichten: 6442
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:03

jury schreef:
Ben ik erg negatief als ik zeg dat dat nooit kan. Een paard van 37 jaar dat nog bereden wordt over deze afstanden?

Zolang het paard aangeeft dat dat nog kan en het paard gezond is en geen gebreken.. Wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet kan?

Vind het juist super dat dit paard op zo'n leeftijd nog zo'n prestatie neerzet!
Petje af voor dee combi.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:04

Als het kan, kan het maar ik geloof niet dat het kan. (dat zijn een hoop kannen).
Ik heb nog nooit een 37 jarig paard "in vol gebruik" gezien. Jullie?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:06

Zoals Djilan al zei:

Djilan schreef:
Deze combinatie wordt al een hele tijd gevolgt en er zijn al meerdere artikelen over verschenen. Daarnaast wordt in Amerika ven combinaties alles heel goed bijgehouden. Dus ga er gerust maar vanuit dat het klopt Knipoog

Dit komt niet uit de lucht vallen. Knipoog

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:08

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com
De Open Sweepstakes competitie is de zwaarste trail klasse in Amerika. De paarden en ruiters leggen rond de 60 mijl af tijdens een 2-daags evenement. De paarden moeten op een snelheid van tenminste 5 mijl (8 km) per uur zitten. De deelnemers worden geacht om langs obstakels te kunnen manouvreren zoals stammen en complete omgevallen bomen. Ruiter en paard worden beoordeeld.

De eerste prijs gaat uiteindelijk naar het hoogst scorende paard tijdens het evenement.


Mensen, het gaat hier om een trail-wedstrijd, niet om endurance. De wedstrijd gaat niet op snelheid, maar op jury-beoordeling, net zoals de 'bak-trail' in de western. 8 km per uur is een jogtempo (lanzame draf). Als je als mens flink doorstapt haal je dat ook bijna. Ik vind de vergelijking met een honderdjarige die de marathon wint dus niet opgaan. Wel dat hij de marathon loopt in zijn eigen tempo, wat natuurlijk ook heel knap is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:09

Dan nog gaat het om 60 mijl oftewel 96 km. Lachen

Vergelijk het met een honderdjarige die de Nijmeegse vierdaagse in een lekker wandeltempo loopt. Kilometers maken. En het terrein zal toch echt anders zijn dan wij hier in het vlakke georganiseerde Nederland gewend zijn. En wat ik al zei, obstakels op je pad remmen je snelheid behoorlijk. Knipoog

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:15

Die 96 km zijn dan wel weer verdeeld over twee dagen. Lachen
Het is ook knap, maar niet zwaar onverantwoord en onmogelijk, zoals hier wel wordt gezegd.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:17

Wat een prestatie! Wow!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:20

Voor een goed getraind paard is dat idd niet zwaar onverantwoord en onmogelijk. Niet voor een 10-jarige, maar ook niet voor een 37-jarige.

Meer info over competitive trail riding is overigens hier te vinden:

http://www.natrc.org/
http://moosewood.tripod.com/trail.html

Citaat:
Judging is based upon each horse starting the ride with a perfect score of 100 points. Sample score card. (opens in new browser window, close window when done), evaluated as follows:

* Soundness 45%
* Condition 40%
* Trail ability and manners 15%

While primary judging is on the horse, the riders also compete for Horsemanship awards and are judged on the care, handling and riding of their mounts through out the ride. The Horsemanship score card consists of:

* Grooming, In hand presentation, tack and equipment 20%
* Trail Equitation 50%
* Trail care, safety, courtesy. Stabling, and general comments 30%

NATRC provides for one-day (type B), 2-day (A), and 3-day (AA) rides. Daily mileage is between 15 and 40 miles to be covered in a preset number of hours riding time, depending upon the division entered. The main objective is to work all horses over an identical trail in the same length of time, thereby having a basis of fair comparison for determining the horse's soundness, condition, and manners. While this is not a race, judgement in timing and pacing is important; the winner being the one (among other criteria) who rode his horse at a consistant pace throughout the ride.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:28

macke schreef:
vind dat je twee verschillende paarden ziet een heel oudje met dikke benen en een oud koppie en dan zie je een foto van een paard die staat te drinken lijkt veel jonger slanker dan......


Ik zie echt geen dikke benen...
Hangt er ook vanaf hoe een paard op de foto wordt gezet, (laatste foto in topic is niet op zijn charmantst) en het is echt wel dezelfde en ik vind het een knappe prestatie!

Beesje heeft een goed baasje en als dit is wat ie nog graag doet.. helemaal toppie toch! Petje af voor de combi!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:28

amondi schreef:
yoh, 2 uurtjes in een bak of 95 km op topsnelheid in een trail......

En die opmerking over kapot gereden sportpaarden is onnodig grievend.... ik denk dat het gemiddelde cowboy paard, koetspaard of werkpaard de 10 jaar nog niet eens haalde.....

Ik denk meer in de lijn van jury, leuk disney verhaal maar niet mogelijk.

Leuk voor jouw paard dan als je gelooft dat ie op zijn 20e versleten is.

Een paard is gemaakt voor zulke prestatie's, niet te vergelijken met een mens. En ga maar eens na, veel sportpaarden zijn tot hun pensioen topfit, zodra ze de hele dag in de wei staan gaan ze hard achteruit. Dat is juist de valkuil, paard moet blijven bewegen dan kunnen ze dat tot op hoge leeftijd volhouden.
Hetzelfde geld ook voor drachtige merrie's, rust geven al maanden voor de geboorte zorgt er juist voor dat het herstel ook langer duurt. Als je tot vlak voor de geboorte (rustig) blijft doorrijden kun je er ook vlak na de geboorte al weer op.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:33

Oud oud wat is nou oud, het gaat om het paard en zijn leven die zorgen ervoor wanneer een paard oud is.

Hier in Nederland gaat een menig paard al met 20 jaar met pensioen IMO is dat nergens voor nodig als de gezondheid het toelaat, moet je gewoon blijven rijden

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:42

wat een super prestatie...heerlijk dat dr paard nog lekker fit is ..

bij ons op stal staat ook een oudje nu bijna 30....29 jaar en loopt ook nog vaak zo'n 3 uur op een dag met zijn leasertjes..en daar is hij helemaal druk en wild en bokken en doen...