Stoeterij Dick Hoefnagel zit klem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Stoeterij Dick Hoefnagel zit klem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:09

www.brabantsdagblad.nl


De zoektocht naar een nieuwe vestigingsplaats voor de Waalwijkse stoeterij Dick Hoefnagel verloopt moeizaam. De paardenhouderij zit nu nog aan de Winterdijk, maar moet daar wijken voor natuurproject Natte Natuurparel.

Hoefnagel werkt met de gemeente aan een verplaatsingsplan. Een eerste versie daarvan diende hij drie jaar geleden al in. Aan de Winterdijk kan Hoefnagel geen kant meer uit. Zijn bedrijf telt 180 paarden. Een deel huist in stallen aan de Winterdijk. De rest staat in 's-Gravenmoer en Almkerk.

Geschrokken is Hoefnagel van een artikel in het Brabants Dagblad waarin geschreven werd over illegale activiteiten van de paardenhouder. Hij geeft toe dat de bedrijfsvoering niet spoort met het uit 1983 daterende bestemmingsplan. Dat plan had al lang herzien moeten worden, maar dat is niet gebeurd. De gemeente heeft de paardenhouderij al die jaren gedoogd. " Van moedwil is geen sprake", aldus Hoefnagel. Hij wijst meteen ook op de goede samenwerking met de gemeente.

"Het valt niet mee om een nieuwe geschikte locatie te vinden", zegt Hoefnagel. De vraag naar agrarische grond in de regio is volgens hem erg groot. Dat is, zegt Hoefnagel, onder meer het gevolg van natuurprojecten die her en der uitgevoerd worden en waarvoor boeren plaats moeten maken. "Hierdoor zijn de grondprijzen sterk gestegen", weet Hoefnagel. Er zijn wel veeboeren die stoppen, maar die staan niet te popelen om hun bedrijf te verkopen. "Begrijpelijk", vindt Hoefnagel, "want ze moeten dan meteen afrekenen met de belasting tegen een tarief van 50 procent." Als er al een veehouderij te koop komt, moet die wel betaalbaar zijn. Hoefnagel: "Want met kopen alleen ben ik er niet. Ik moet ook nog fors investeren in aanpassingen, omdat voor een paardenhouderij andere eisen gelden dan voor een koeienbedrijf".

Hoefnagel heeft zeker 30 hectare nodig. "En dat moet dan nog kleigrond zijn. Zand is niet goed voor paarden. Als een paard te veel zand binnen krijgt, lopen ze grote kans zandkoliek te krijgen." Hoefnagel wil in de buurt blijven, omdat hij hier naam heeft gemaakt. Het bedrijf bestaat al meer dan honderd jaar. Eerst als koeienboerderij, sinds 18 jaar als stoeterij.

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Stoeterij Dick Hoefnagel zit klem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:33

Ik duim dat het allemaal goed komt, want ik heb mijn paarden er altijd tot volle tevredenheid in de opfok lopen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Stoeterij Dick Hoefnagel zit klem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:08

Wat een waanzin, geen paarden op zandgrond................... dus er zouden geen paarden in grote stukken van Overijssel, Drenthe, Brabant, Limburg, friesland etc. lopen kunnen?
Wij zitten hier ook op zandgrond en met ons vele anderen en we hebben nog NOOIT zandkoliek gehad!