Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard rustig houden, tips?

 

Mijn jonge paard heeft veel blessureleed (bekken fractuur), en staat inmiddels al 6 maanden op rust. Dat wil zeggen: de eerste maanden strikte stalrust, en de laatste 4 maanden is ze aan de hand gestapt meerdere keren per dag.
Uiteraard barst ze van de energie en de pijn lijkt ook verdwenen.

Inmiddels loopt ze wat rond in een paddock, gesedeerd. Ze bokte aan de hand te veel en dit werd onveilig voor de personen die ermee rondliepen.
Om beweging gecontroleerd te laten verlopen, is ze de eerste maand ongeveer gesedeerd in de paddock gelaten. De sedatie wordt afgebouwd, maar ik zie wel erg op tegen het vervolg.

Over 3 weken haal ik haar op uit de kliniek. Thuis hebben we een uitloopje bij haar stal, van ongeveer 3,5 meter lang en 2 meter breed. Hier zal ze in het begin nog staan. Ze staat dan naast 2 andere paarden. Ik ben alleen bang dat ze de boel gigantisch gaat opbutsen met al haar energie en dat er ongelukken gebeuren. Hoe kan ik dit goed laten verlopen? Zodat mevrouw niet de hele tijd van en naar haar stal draaft/galoppeert en de boel op stelten zet?

De eerste paar dagen wellicht met wat tranquigel? Kruiden en dat soort middelen helpen niet.
Wie heeft tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:34 



 
Profiel   

Hoe jong is jong?
Zou d'r zo snel als medisch kan onder het zadel brengen en gaan rijden. Dan gaan de ergste puberstreken er wel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:37 



 

elnienjo schreef
Hoe jong is jong?
Zou d'r zo snel als medisch kan onder het zadel brengen en gaan rijden. Dan gaan de ergste puberstreken er wel uit.


Ze is 2,5. Dus dat is geen optie.
Wat mij betreft zijn het geen puberstreken, maar gewoon streken van een paard dat al 6 maanden op stal staat en barst van de energie die ze niet kwijt kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:53 



 
Profiel   

Ik heb er genoeg op 2,5 zadelmak gemaakt. Het is een prima leeftijd om er mee te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:54 



 
Profiel   

Kun je wel alvast met haar gaan longeren om energie kwijt te kunnen raken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:02 



 

Ja misschien is dat idd wel een optie. Ik zal het eens met de dierenarts overleggen. Zelf had ik daar nog niet aan gedacht.
Eigenlijk wilde ik haar nog een jaar de paddock op gooien, maar bij nader inzien is longeren misschien nog niet zo slecht. Al moet ik wel zeggen dat ik haar moeder ook heb, en die gaat met longeren vaak plankgas. Veel bokken en steigeren. Maar het is wel meer gecontroleerd dan helemaal los...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 15:27 



 
Profiel   

Ik heb met mijn 3jarige ook een hele tijd moeten stappen, ivm dat ze ingespoten was in de SI gewrichten. ook niet te houden als ik op het terrein bleef.
Ik heb hoofdstel in gedaan, longeerlijn eraan en over de weg gaan stappen (verklaar mijzelf voor gek - weg is ene kant een sloot en andere kant snelweg) paar brokjes in mijn zak gedaan en dan stuk lopen. Zo had zij genoeg te zien en veel indrukken. Ze was wel heel braaf en dapper en was niet snel onder de indruk van auto's etc. Uiteindelijk na een half uur wandelen toch even los in een kleine paddock zodat ze 2 tellen haar ei kwijt kon en daarna direct naar stal.

edit; uiteindelijk ook in de bak verschillende oefeningetjes gedaan om haar maar afgeleid en bezig te houden. over balkjes stappen, er tussen door. halthouden, achterwaarts etc.. maar risico dat ze los ging was er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:03 



 
Profiel   

In de stapmolen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:10 



 
Profiel   

Weleens naar een concord leader gekeken? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb weleens gehoord dat het voor juist dit soort gevallen wel wil helpen.

Nu rijden en longeren lijkt me voor het herstel niet fijn. Ze heeft vast een dip opgelopen in het uitgroeien en zou als eerste weer vrij moeten bewegen en vooral rechtuit lijkt me.

Hoe is het voer beleid? Hebben ze haar wel van het hardvoer afgehaald en op veel hooi staan? Je kan wat arm hooi kiezen en dan alleen een vitamine brokje.

Ook las ik laatst dat er een clinic werd gegeven voor mentale spellen. Dus net als met honden, maar dan met paarden. Beetje zoek spellen, aporteren etc.

Kan je trouwens haar moeder nog rijden? Dan zou ik kijken of ja haar met halster en hoofdstelletje ernaast mee kan nemen recht toe, recht aan in het bos. Ik doe dat echt met alle paarden en dat werkt fijn. Juist door een andere omgeving zijn ze onder de indruk en van veel stappen worden ze ook "moe".

Ik had een merrie die explodeerde en dat even niet mocht, dan stapten we eerst en deden haar daarna pas in de paddock. Anders ging ze daar uit haar plaat, hoe klein of groot de paddock ook was.

En misschien kijken of er aqua training in je buurt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:30 



 
Profiel   

bezig houden? Extra hooi in hooinet, liksteen, wortels, snoepjes, stukjes appel verstoppen etc. etc. Ik ken je paard verder niet dus weet niet wat bij hem helpt. Verder Sterkte! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:37 



 

eyavg schreef
bezig houden? Extra hooi in hooinet, liksteen, wortels, snoepjes, stukjes appel verstoppen etc. etc. Ik ken je paard verder niet dus weet niet wat bij hem helpt. Verder Sterkte! :(:)


Ze hebben (gelukkig) allemaal onbeperkt hooi en een liksteen.
Andere dingetjes kan ik wel verstoppen, maar daarmee kan ik haar natuurlijk maar eventjes bezighouden!
Wel een goede tip, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:40 



 

Pallatin schreef
In de stapmolen?


Dan moet je die wel hebben natuurlijk ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:40 



 

superpony schreef
Weleens naar een concord leader gekeken? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb weleens gehoord dat het voor juist dit soort gevallen wel wil helpen.

Nu rijden en longeren lijkt me voor het herstel niet fijn. Ze heeft vast een dip opgelopen in het uitgroeien en zou als eerste weer vrij moeten bewegen en vooral rechtuit lijkt me.

Hoe is het voer beleid? Hebben ze haar wel van het hardvoer afgehaald en op veel hooi staan? Je kan wat arm hooi kiezen en dan alleen een vitamine brokje.

Ook las ik laatst dat er een clinic werd gegeven voor mentale spellen. Dus net als met honden, maar dan met paarden. Beetje zoek spellen, aporteren etc.

Kan je trouwens haar moeder nog rijden? Dan zou ik kijken of ja haar met halster en hoofdstelletje ernaast mee kan nemen recht toe, recht aan in het bos. Ik doe dat echt met alle paarden en dat werkt fijn. Juist door een andere omgeving zijn ze onder de indruk en van veel stappen worden ze ook "moe".

Ik had een merrie die explodeerde en dat even niet mocht, dan stapten we eerst en deden haar daarna pas in de paddock. Anders ging ze daar uit haar plaat, hoe klein of groot de paddock ook was.

En misschien kijken of er aqua training in je buurt is?


Zo'n concord leader heb ik wel. Misschien is dat ook wel een idee.

Ze staat inderdaad op hooi en een vitaminebrok. Zo krijgt ze toch voedingsstoffen binnen en zo min mogelijk energie :)

De overige zaken ga ik even over nadenken. Aquatrainer vind ik erg tijdrovend en bovendien erg duur. Deze hele revalidatie kost al duizenden euro's. Het is wel een keertje voldoende.

Dank voor de tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 16:45 



 

Fietsen een optie? Lange stukken rechtuit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 00:37 



 
Profiel   

Ik zou haar niet nu al gaan belasten wbt longeren/ rijden.

Stappen aan de hand met concord leader, en ik zou denk ik er voor zorgen dat ze of op haar uitloopstukje staat of in de stal. Maar dat ze niet heen en weer kan gaan rennen tussen die twee.
Verder inderdaad arm voeren en gewoon aankijken hoe het gaat, het moet toch steeds sterker worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 08:21 



 
Profiel   

Beginnen met lange lijnen? Al is het alleen stappen, dat kan je prima opbouwen met een 2.5 jarige denk ik. Dan kan je gewoon gecontroleerd in de bak zijn energie er uit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 08:25 



 
Profiel   

Kan je geen grondwerk met haar gaan doen voor zover dat mag tijdens het herstel. Vaak worden ze daar in elk geval mentaal moe van, waardoor ze zich rustiger houden. Als je al best wat mag doen met haar qua zijgangen is het lichamelijk ook best vermoeiend en een mooie om spieren sterk te maken om haar voor te bereiden op het zadelmak maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 09:53 



 
Profiel   

Vermoedelijk zien de dierenartsen dit probleem ook wel in en krijg je gewoon wat mee voor de eerste weken thuis. Maar kan me je zorgen heel goed voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:01 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Ik heb er genoeg op 2,5 zadelmak gemaakt. Het is een prima leeftijd om er mee te beginnen.


Paard heeft een bekkenfractuur gehad, zit nog volop in revalidatie, heeft heel lang stalrust gehad, heeft door de fractuur en het niet-bewegen waarschijnlijk lichamelijk wel wat achterstand nu, moet rustig terug op krachten komen, heeft zoveel energie dat TS met sedatie aan de slag moet om het veilig te houden en jij adviseert om het dier net nu zadelmak te maken. Op grond van wat adviseer je dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zou haar niet nu al gaan belasten wbt longeren/ rijden.

Stappen aan de hand met concord leader, en ik zou denk ik er voor zorgen dat ze of op haar uitloopstukje staat of in de stal. Maar dat ze niet heen en weer kan gaan rennen tussen die twee.
Verder inderdaad arm voeren en gewoon aankijken hoe het gaat, het moet toch steeds sterker worden.

Idd ik zou ook niet direkt gaan belasten
Liever dan vele stukken wandelen of aan de lange lijnen wat oefenen
Misschien wat simpele vrijheidsdressuur om het hoofdje bezig /moe te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:14 



 
Profiel   

Ik denk dat zij mentaal uitgedaagd moet worden. Als in; hersenwerkjes en verrijkingen in en rondom stal. Als je niks te doen hebt en je verveelt je dan barst je toch ook van energie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:17 



 

Destiny22 schreef
Kan je geen grondwerk met haar gaan doen voor zover dat mag tijdens het herstel. Vaak worden ze daar in elk geval mentaal moe van, waardoor ze zich rustiger houden. Als je al best wat mag doen met haar qua zijgangen is het lichamelijk ook best vermoeiend en een mooie om spieren sterk te maken om haar voor te bereiden op het zadelmak maken.


Zijgangen zijn echt uit den boze. Paard heeft haar bekken gebroken en dit soort belasting is heel slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:31 



 

Bralindy schreef
Ik denk dat zij mentaal uitgedaagd moet worden. Als in; hersenwerkjes en verrijkingen in en rondom stal. Als je niks te doen hebt en je verveelt je dan barst je toch ook van energie?


Het is ook prima begrijpelijk. Ik vraag enkel naar ideeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:32 



 

Elisa2 schreef
Ik zou haar niet nu al gaan belasten wbt longeren/ rijden.

Stappen aan de hand met concord leader, en ik zou denk ik er voor zorgen dat ze of op haar uitloopstukje staat of in de stal. Maar dat ze niet heen en weer kan gaan rennen tussen die twee.
Verder inderdaad arm voeren en gewoon aankijken hoe het gaat, het moet toch steeds sterker worden.


Ja dat zijn prettige tips.
Concord leader, daarvoor moet ik haar wel eerst even laten wennen aan een hoofdstel en bit, maar dat moet lukken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 10:41 



 
Profiel   

Gini schreef
elnienjo schreef
Ik heb er genoeg op 2,5 zadelmak gemaakt. Het is een prima leeftijd om er mee te beginnen.


Paard heeft een bekkenfractuur gehad, zit nog volop in revalidatie, heeft heel lang stalrust gehad, heeft door de fractuur en het niet-bewegen waarschijnlijk lichamelijk wel wat achterstand nu, moet rustig terug op krachten komen, heeft zoveel energie dat TS met sedatie aan de slag moet om het veilig te houden en jij adviseert om het dier net nu zadelmak te maken. Op grond van wat adviseer je dit?

Ik zeg niet NU zadelmak maken, maar zodra de dierenarts hem genezen verklaart. Gewoon aan 't werk zetten op dat moment.
De suggestie hierboven genoemd vanuit het zadel van de merrie mee nemen op bosrit aan een halster lijkt mij ook een goed plan (indien hij handelbaar is) vanwege het goed voorwaarts kunnen gaan op die manier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-20 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen