Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stagiair van smid doet paard, nu flinke da rekening

 
Profiel   

Nee dat kun je niet.
Hij heeft geen resultaat verplichting alleen een inspannings verplichting. Ik betwijfel of dit onder grove nalatigheid valt. Ijzer eraf kan toeval zijn. Modderige wei is wel eens de schuldige. Of juist ontzettende droogte. Ook al het normaal nooit gebeurd.

Zelf ervaring mee. Nooit ijzer eraf en opeens meerdere keren in een paar weken. ( Maar mijn smid vroeg geen geld om het te herstellen)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:52 



 
Profiel   

Wat voor blessure is er trouwens uit het onderzoek gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:53 



 
Profiel   

Ik gok dat je enkel ergens recht op hebt, als je kunt aantonen dat jouw paard een blessure heeft opgelopen door het slechte bekappen. En dan nog wordt het lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:58 



 
Profiel   

Ok, best vreemde reacties hier. Lezen jullie wel goed?

Als iemand per direct zegt dat het paard platter op de voeten staat, takken van de ijzers dus verder naar achter liggen dus meer risico op aftrappen, hoe kan je dan bedenken dat er GEEN verband is...?

En afscheid nemen van mij als klant, haha prima geen probleem maar liever een smid die mn paard netjes doet dan een smid die mn paard verkloot

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 22:18 



 
Profiel   

hunter87 schreef
Ok, best vreemde reacties hier. Lezen jullie wel goed?

Als iemand per direct zegt dat het paard platter op de voeten staat, takken van de ijzers dus verder naar achter liggen dus meer risico op aftrappen, hoe kan je dan bedenken dat er GEEN verband is...?

En afscheid nemen van mij als klant, haha prima geen probleem maar liever een smid die mn paard netjes doet dan een smid die mn paard verkloot


Ik denk dat je dan direct gewoon had moeten eisen dat hij het er onder vandaan had gehaald en opnieuw eronder had gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 22:22 



 

Earth schreef
hunter87 schreef
Ok, best vreemde reacties hier. Lezen jullie wel goed?

Als iemand per direct zegt dat het paard platter op de voeten staat, takken van de ijzers dus verder naar achter liggen dus meer risico op aftrappen, hoe kan je dan bedenken dat er GEEN verband is...?

En afscheid nemen van mij als klant, haha prima geen probleem maar liever een smid die mn paard netjes doet dan een smid die mn paard verkloot


Ik denk dat je dan direct gewoon had moeten eisen dat hij het er onder vandaan had gehaald en opnieuw eronder had gezet.
Dat, en het is jouw woord tegen dat van je smid: jij zegt dat de stand veranderd is; je smid zegt van niet. Als je paard eerst drie weken goed loopt en dan pas een blessure, aan de knie, krijgt, lijkt het me moeilijk aantonen dat er wel een verband is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 22:28 



 
Profiel   

Zoals eerder gezegd hebben hoefsmeden geen resultaten plicht, maar inspannings plicht.
Je zou het gesprek aan kunnen gaan met je smid, maar het hoe dit uitpakt kan alleen naar geschat worden.
Als het slecht uitpakt, zou je eventueel naar de rechter kunnen stappen, maar ik betwijfel ten zeerste dat hij jou zal helpen hoe je wilt. Jij zal de bewijslast dragen, en probeer maar te bewijzen dat het inderdaad de schuld van de smid is dat jouw paard kreupel is.

Ik begrijp je frustratie, helaas ben ik bang dat je van een koude kermis gaat thuiskomen wanneer je hier vervolgstappen in zou willen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 22:29 



 
Profiel   

Tenzij er door een dierenarts is vast gesteld dat het niet bekappen van de stralen heeft geleid tot de blessure sta je echt alles behalve sterk.
Daarbij is de tijdsduur ertussen ook wel een moeilijk punt. Zeker gezien het feit dat je paard blijkbaar al snel ijzers eronder vandaan trapt (aanname door de grote springschoenen). Die 1 op 1 correlatie bewijzen is gewoon heel moeilijk.
Ik snap de emotie maar ik vrees gewoon voor domme pech

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 23:08 



 
Profiel   

Het lijkt me dat hij gratis een ijzer opnieuw onder kan slaan, en je kan bespreken dat je denkt dat dit door niet netjes werken komt en hoe jullie daar uit komen.
Maar die dierenarts heb jij zelf opdracht gegeven, die zul je zelf moeten betalen aangezien alleen jij verantwoordelijk hebt voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 23:09 



 
Profiel   

Nee, je kan hem niet aanspreken op deze kosten. Het zal bijna niet aan te tonen zijn dat de kreupelheid komt door verkeerd beslaan. Zeker omdat je smid al aangaf bij het beslaan zelf dat jij het verkeerd zag..
Bovendien zou een stagiair onder dusdanige begeleiding moeten staan dat het eindresultaat voor jou als klant daar niet onder te leiden heeft. Misschien dat hij er wat langer over doet oid (maar dat was juist niet het geval lees ik).

Zolang je smid niet toegeeft dat er iets verkeerd is gedaan, kun jij geen kosten verhalen.
Maar misschien wel goed om eens een goed gesprek met je smid aan te gaan. Ik zie in ieder geval genoeg verontrustende signalen om eens goed na te denken of je niet van smid wil wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 23:21 



 
Profiel   

Als jouw paard na het beslaan gewoon goed loopt dan valt 3 weken later niet meer vast te stellen dat het werk van de smid de blessure veroorzaakt. Ijzer er na 3 dagen af is natuurlijk balen maar hoeft niet perse te komen door slecht werk en heeft sowieso niets met de straal of zolen te maken.

Maar ook ik raadt je aan het gesprek aan te gaan. Spreek het uit en zoek indien nodig een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 23:33 



 
Profiel   

Raar. Ooit ons vogeltje (liefhebbers vogel, geen kanari) naar een DA gebracht nadat we hem hadden gevraagd of hij kon wieken. Ja hoor, geen probleem kom maar langs. Beest volledig verknipt, viel zichzelf kapot op de grond en in de kooi. Paar keer helemaal versuft en duf door het vallen. Vreselijk.
Toen naar een echte vogelarts gebracht en die heeft toen een brief voor ons geschreven dat onze vogel onnodig leed is aangedaan door foutief wieken. Vervolgens vogel onder narcose geopereerd. Die rekening heeft de eerste DA wel betaald. Daarna is ie ook gestopt met zijn praktijk vreemd genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 00:08 



 
Profiel   

Ik mis even de link met de DA en het slechte werk van de smid. Heeft de DA gezegd dat dit aantoonbaar komt door de fout van de smid? Alleen dan kan je hem ervan op de hoogte stellen en informeren over de kosten.
En dan nog is het de vraag of hij je dat verplicht is.
Ander voorbeeld: je pard is kreupel en krijgt daar pijnstillers voor. Van die pijnstillers krijgt hij maagzweren. Dan moet je zelf de kosten dragen voor de medicatie tegen de maagzweren. Dat is welliswaar een bijwerking van het medicijn, maar niet de schuld van de persoon die het medicijn voorschreef.
Net zoals een wondinfectie na operatie. Dat kan gebeuren en hoeft niet te komen door slecht werk.

Volgens mij is het alleen zo dat je de kosten kan verhalen als de smid echt een fout heeft gemaakt en dat direct oorzaak is geweest van de kreupelheid en dit ook aan te tonen is.
Maar ik ben geen jurist, dus daarvoor kan je beter iemand vragen met ervaring in het rechtssysteem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 00:14 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Raar. Ooit ons vogeltje (liefhebbers vogel, geen kanari) naar een DA gebracht nadat we hem hadden gevraagd of hij kon wieken. Ja hoor, geen probleem kom maar langs. Beest volledig verknipt, viel zichzelf kapot op de grond en in de kooi. Paar keer helemaal versuft en duf door het vallen. Vreselijk.
Toen naar een echte vogelarts gebracht en die heeft toen een brief voor ons geschreven dat onze vogel onnodig leed is aangedaan door foutief wieken. Vervolgens vogel onder narcose geopereerd. Die rekening heeft de eerste DA wel betaald. Daarna is ie ook gestopt met zijn praktijk vreemd genoeg.


Wat heeft dit te maken met een stel ijzers die er onderweg vliegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 00:40 



 
Profiel   

Je zou eens rechtsbijstand of juridisch loket om informatie kunnen vragen.

Maar heel eerlijk ik denk wel dat je aan het kortste eind trekt. Volgens mij valt het niet aan te tonen dat de hoefsmid zijn werk niet goed zou hebben gedaan. Heeft de dierenarts bevestigd dat het door het bekappen komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:26 



 
Profiel   

De kosten van het er nieuw onder slaan van de ijzers kan je nog wel in overleg proberen vergoed te krijgen van je smid.
Hier worden ijzers er ook gratis weer op nieuw onder gezet als die in korte tijd er onderaf liggen.

Zolang de DA niet zwart op wit wilt bevestigen dat het de schuld is van de smid dat je paard kreupel is, ga je dat niet juridisch hard kunnen maken om die kosten vergoed te krijgen van de smid.
Wat een smid uit coulance zou willen vergoeden om welke reden dan ook, kan natuurlijk afwijken van wat je juridisch kan bewijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:57 



 
Profiel   

Je kunt het beste hierover met je smid in overleg. Vertel de hem de punten die je hier ook noemt en dat je naar aanleiding van dit alles ook met dierenartskosten zit.

Een smid is zonder echt bewijs dat dierenartskosten zijn ontstaan door zijn werk niet verplicht die te vergoeden overigens, maar wie weet doet hij iets uit coulance.

Maar nogmaals ga eerst eens rustig praten met de beste man en het liefst zet je alles op papier zodat je niks vergeet tijdens het gesprek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:15 



 
Profiel   

Onze smid heeft ook een stagiair mee, vroeg een tijdje terug of ik het oké vond dat hij de paarden bekapte, uiteraard onder toeziend ook van onze vaste smid, heb ik geen problemen mee, als onze smid dat vertrouwen heeft in die jongen, prima, plus hij kijkt en controleert mee.
Heeft de smid van jou wel gevraagd of stagiair je paard mocht doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:31 



 
Profiel   

Wat vervelend ts! Kosten voor het terug onderslaan kun je denk ik nog wel over in overleg.
Maar ik vraag me dus af, en ik weet lang niet zoveel van hoeven en ijzers als sommige anderen hier in het topic, is het niet heel logisch dat als er nogmaals een ijzer af gaat, dit bij hetzelfde been is? De nagelgaten zijn vast ruimer, of er is net op andere plekken genageld dan normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:41 



 
Profiel   

Het is natuurlijk ook prettig voor je eigen gevoel dat er een schuldige is voor de blessure van je paard. En dat er 'recht' wordt gedaan aan de fout/fouten.

De stagair, de andere stand van de hoef die je zag, de afgetrapte ijzers, het vergeten de zool bij te snijden.

Je kan er proberen een juridisch verhaal van te maken. Je kan je smid de deur uit doen. Juist bij hem (of anderen en de sociale media) gaan klagen en vergoedingen of coulance eisen. Een gesprek met hem aangaan over wat er mis is gegaan.

Maar waar gehakt wordt vallen spaanders, ieder mens zit wel eens mis, en iedere student moet ergens leren.

Ik denk dat niemand in dit verhaal moedwillig je paard de vernieling wilt hebben.

Ik zou het erbij laten. Je smid eens vragen of hij iets kan betekenen in de huidige stand van zaken met de blessure. De stagiair vertellen dat je het zo knap vind dat hij zo'n zwaar beroep kiest en dat je hoopt dat hij heel goed wordt in het vak. Want dat hebben we nodig.

En het gat in je bankrekening maar even vullen met de centjes die je anders had besteed aan een terrasje, vakantie, concert of nieuw setje. Het leven is soms niet eerlijk en sh*'t happens.

Het is ook een beetje hoe je zelf in het leven staat hoe je erop reageert.

Sowieso veel sterkte met het blessureleed, want dat is nooit leuk....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:51 



 
Profiel   

Dit geeft me weer een deja vu aan het houden van paarden met ijzers...
Man man wat een gezeur heb ik daar mee gehad zeg. Die ijzers lagen er continue af. Springschoenen werkten ook niet, zelfs de xxl niet. Alleen de ruin hield ze goed onder. De merries niet. Met longeren of in de paddock los kon je er donder op zeggen dat ze er weer eentje kwijt waren.

Maar goed, dit is heel vervelend voor je en ja het zou heel goed kunnen komen door de stagiair. De smid is verantwoordelijk voor de stagiair. Enige probleem is dat je niet kan bewijzen dat het komt door het handelen van de stagiair.
Mijn merrie is weleens vernageld geweest door de smid, dit is duidelijk aangetoond op foto’s op de kliniek. Maar de kosten konden we niet verhalen op de smid. De rechtsbijstand heeft het toen bij ons afgekocht. Ze begonnen er niet aan. En dit was heel duidelijk oorzaak gevolg verhaal. In jouw case zit het nog wat vager. Dus gewoon betalen en hopen dat je paard snel opknapt. Je kan een goed gesprek voeren met je smid dat je voortaan wilt dat de stagiair hem niet meer beslaat en meer niet. Of afscheid nemen en een andere smid zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:58 



 
Profiel   

Eens met Kelly.

Het is lastig aan te tonen of dit door het bekap werk komt. Wellicht de eerste keer aftrappen pech gehad en door toen al een lichte blessure te hebben iets minder snel het been weg te zetten en nog een aantal keer af te trappen.

Mijn merrie trapte pas geleden na jaaaaaaaaren geen problemen ook opeens kort na elkaar 2x dr ijzers eraf/krom. Oh en 2 jaar terug 1x eraf en had toen gelijk twee maanden een dik been.
Maar daar ga ik echt m'n hoefsmid niet op aan kijken. oliebol happens.

Je hebt wel wat opties zoals hierboven al wordt genoemd. Het gesprek aan gaan, hem aansprakelijk proberen te stellen, de deur uit doen... Maar je kan je afvragen of het je je waard is en of het zin heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:08 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Is achterhaald hoor... Door het bijsnijden van de straal belemmert je de natuurlijke werking ervan want met ijzer en bijsnijden kan de straal de grond niet goed meer raken en dus de natuurlijke pompwerking niet meer doen. Om die reden lopen paarden dus ook gevoelig als ze van ijzers af komen waarna de eigenaar dan denkt dat paard niet zonder ijzers kan.

Maar als het medisch is dat die op ijzers moet is het uiteraard een ander verhaal. Al blijf ik bij mijn standpunt dat er vaak teveel gesneden wordt aan de voeten.


Dat is niet achterhaald, maar heet natuurlijk bekappen. Laat hoeven nu maar aan een goed opgeleide en ervaren smid over. :D

Voor mij zou dit wel een reden zijn om een andere smid te zoeken trouwens. Niet dat een paard het ijzer er een keer of misschien nog een keer aftrapt, maar dat zonder overleg de stand wordt veranderd wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:33 



 
Profiel   

Babootje schreef
maar dat zonder overleg de stand wordt veranderd wel.

Wie zegt dat het zo is?? Eigenaren zien zoveel aan hun paarden wat er helemaal niet is... Helemaal als er zo vanuit emotie word gereageerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:46 



 
Profiel   

Babootje schreef
Art_Ificious schreef
Is achterhaald hoor... Door het bijsnijden van de straal belemmert je de natuurlijke werking ervan want met ijzer en bijsnijden kan de straal de grond niet goed meer raken en dus de natuurlijke pompwerking niet meer doen. Om die reden lopen paarden dus ook gevoelig als ze van ijzers af komen waarna de eigenaar dan denkt dat paard niet zonder ijzers kan.

Maar als het medisch is dat die op ijzers moet is het uiteraard een ander verhaal. Al blijf ik bij mijn standpunt dat er vaak teveel gesneden wordt aan de voeten.


Dat is niet achterhaald, maar heet natuurlijk bekappen. Laat hoeven nu maar aan een goed opgeleide en ervaren smid over. :D

Voor mij zou dit wel een reden zijn om een andere smid te zoeken trouwens. Niet dat een paard het ijzer er een keer of misschien nog een keer aftrapt, maar dat zonder overleg de stand wordt veranderd wel.

Maar volgens de smid is de stand toch niet veranderd?

TS heb je misschien foto materiaal dat de stand anders is? Anders blijft het een welles nietes verhaal met de smid
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 84 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen