[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:15

Wat een leuke verschillen!

Ik zou inderdaad kijken naar een voer waar zowel weinig suiker als zetmeel in zit. Daarom heb ik gekozen voor FiberForce, dit combineer ik met de Nutri Support zodat ik geen kilo's hoeft te voeren (wij voeren 1 x per dag). Eventueel is de Silhouette ook een handige als je daarnaast spierafbraak tegen wil gaan.

Fijn dat je paard zo blij is Ymediem!

Ik heb mijn merrie nu van 17.00 tot 10.00 uur een graasmasker om, ze is alsnog erg handig met de slowfeeders. We mengen het hooi nu met stro, dus ben benieuwd.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:49

Sophiah schreef:
Vraag, ik wil havens natural balance gaan voeren aangezien er haast geen suiker inzit en paard moet afvallen. Wie voert dit ook aan zijn/haar paard en geef je er dan vitaminebrok bij?


Waarom zou je beide voeren?
Alleen een vitamine brok waar alles in zit is meestal voldoende.
Zeker als ze moeten afvallen is het overzichtelijker om terug te gaan in soorten als dat kan.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:51

Ik gebruik beide omdat mijn paard gevoelige darmen heeft. De prebiotica in de FiberForce helpt daar enorm bij. Daarnaast moet ik een aantal supplementen voeren oa ivm artrose door een ocd, die eet ze anders niet op.

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:59

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een graasmasker? Zit er aan te denken deze aan te schaffen voor het weideseizoen. Maar vind het er zo sneu uit zien. Maja, beter dat dan te dik :+

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:06

Dennenboom schreef:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een graasmasker? Zit er aan te denken deze aan te schaffen voor het weideseizoen. Maar vind het er zo sneu uit zien. Maja, beter dat dan te dik :+


Ja, twee geprobeerd. De ‘standaard’ en een thinline. De eerste heeft het zo’n 8 minuten vol gehouden tot finale breuk, de laatste 13 :+ Mijn paard staat dus overdag op de restjes van de strookbegrazing en ‘s nachts apart.

Met de shet ging het vroeger wel goed.

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:14

Poekkie schreef:
Dennenboom schreef:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een graasmasker? Zit er aan te denken deze aan te schaffen voor het weideseizoen. Maar vind het er zo sneu uit zien. Maja, beter dat dan te dik :+


Ja, twee geprobeerd. De ‘standaard’ en een thinline. De eerste heeft het zo’n 8 minuten vol gehouden tot finale breuk, de laatste 13 :+ Mijn paard staat dus overdag op de restjes van de strookbegrazing en ‘s nachts apart.

Met de shet ging het vroeger wel goed.


Ah oké! Mijn paard hebben we geprobeerd apart te zetten maar die gaat door de draden heen om bij de ander in de wei te komen :') dus dacht misschien is een graasmasker wel wat zodat ze toch bij elkaar kunnen blijven

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:15

Onze Ember draagt inderdaad een graasmasker, dat scheelt bij hem enorm. Zoals je op de foto kunt zien, kan hij er gewoon mee kroelen en zo.

Afbeelding

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:23

Suzanne: Dat is wel fijn. En met drinken? Gaat het dan niet schuren als het nat wordt?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:31

Bij mijn shet die hem vroeger (vorige eigenaar maar ik was verzorgmeisje zeg maar en leaste zijn weidemaat) 24/7 op had, heb ik nooit schuurwondjes kunnen ontdekken. Drinken ging prima uit die speciekuipen. Een automatische drinkbak lijkt me wel moeilijker.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:40

Ik meld mij met mijn dikkie.

Afbeelding
Hier staat hij wel mega onflatteus; hij had jeuk en stond te schuren.

Dit is Mattie, een Franse Draver van 13 jaar oud. Hij staat nu een halfjaar al stil wegens mijn gezondheid. Langzaamaan kom ik echter weer genoeg op de been om hem weer op te gaan pakken vanaf de grond en uiteindelijk het zadel.

Hij was al wat aan de stevige kant voor ik uitviel, maar we waren lekker bezig met het managen ervan. Toen ik hem na anderhalve maand weer terug zag schrok ik toch wel. :=

Voor nu ben ik overgestapt op Vitalbix Daily Balancer ipv Subli Dieetmix (wegens lager suiker/zetmeel gehalte). Hij krijgt daar 250 gram per dag van.
Van de zomer moet meneer eraan geloven en krijgt hij een graasmasker om. We hebben het al geoefend, en hij eet er prima door. Het is voor nu ook vooral het managen van zijn voeding, omdat ik hem gewoon nog niet de beweging kan geven die nodig is.

Ik zal vooral meelezen in dit topic (tot nu toe al erg informatief!) en af en toe reageren of een update plaatsen. :)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:45

Welkom :)
Weinig charmante foto idd :')

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:12

Dennenboom schreef:
Suzanne: Dat is wel fijn. En met drinken? Gaat het dan niet schuren als het nat wordt?

Dat valt erg mee, qua schuren. Kwestie van even zoeken naar de juiste maat en het juiste type. Hij kan zowel uit een zelfdrinker als uit een specikuip goed drinken

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:25

Dennenboom schreef:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een graasmasker? Zit er aan te denken deze aan te schaffen voor het weideseizoen. Maar vind het er zo sneu uit zien. Maja, beter dat dan te dik :+


Mijn fjord heeft van 17.00 tot 10.00 uur een graasmasker om. Ze krijgen hooi gemengd met stro uit slowfeeders, maar toch eet ze te veel. Met het masker kan ze gewoon alles, ook kriebelen etc. Alleen wat minder eten :)

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:41

Hier in de zomer ook een graasmasker zodat pony gewoon lekker paard kan zijn met zijn groep op de wei. Hij droeg hem tot november ook in de groep om ruwvoer inname te vertragen en dus beperken. Tot ik zag dat hij stopte met eten en dus doorhad dat het niet weg ging. Vanaf mei gaat het masker weer op en ook gewoon in de groep zo nodig. Hij doet er verder alles mee: drinken, kroelen, jonge blaag op z'n plek zetten etc. :)

Maar inderdaad, hij ziet er wat vreemd en sneu uit in zijn zomertenue :))

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Leo op 13-04-21 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:43

Leo schreef:
Hier in de zomer ook een graasmasker zodat pony gewoon lekker paard kan zijn met zijn groep op de wei. Hij droeg hem tot november ook in de groep om ruwvoer inname te vertragen en dus beperken. Tot ik zag dat hij stopte met eten en dus doorhad dat het niet weg ging. Vanaf mei gaat het masker weer op en ook gewoon in de groep zo nodig. Hij doet er verder alles mee: drinken, kroelen, jonge blaas op z'n plek zetten etc. :)

Maar inderdaad, hij ziet er wat vreemd en sneu uit in zijn zomertenue :))

[ [url=m/UX7hvP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je blaas af en toe terug op zijn plek zetten lijkt me wel een interessante handeling :D

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:44

_O- dat is inderdaad wel bijzonder om te zien, en nog met graasmasker ook :')

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:25

Leo schreef:
Hier in de zomer ook een graasmasker zodat pony gewoon lekker paard kan zijn met zijn groep op de wei. Hij droeg hem tot november ook in de groep om ruwvoer inname te vertragen en dus beperken. Tot ik zag dat hij stopte met eten en dus doorhad dat het niet weg ging. Vanaf mei gaat het masker weer op en ook gewoon in de groep zo nodig. Hij doet er verder alles mee: drinken, kroelen, jonge blaag op z'n plek zetten etc. :)

Maar inderdaad, hij ziet er wat vreemd en sneu uit in zijn zomertenue :))

[ [url=m/UX7hvP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Komisch gezicht _O- Misschien toch wel het overwegen waard

Dank voor de reacties!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:55

Ik heb vorig jaar voor het eerst een graasmasker aangeschaft, de thinline.
Die van mij staat een dagdeel in de wei in de zomermaanden en hij heeft ‘m afgelopen seizoen op gehad, dat is goed bevallen.
Ik ga het dit jaar weer doen.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:55

Hier ook de Thinline. Zeer tevreden over.
Ik wilde eigenlijk geen graasmasker omdat ik de 'oude' varianten meer muilkorven vond, maar dat heb ik met deze niet.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:04

Beide mijn paarden hebben er 1 van cheepo. De oudste heeft hem vorig jaar 21/7 op gehad van begin mei tot ergens in juli toen het zo warm was. De echte vette van begin mei tot en met september, met uitzondering tijdens de hittegolf. Die had op een gegeven moment iets schuurplekjes. Uiteindelijk een andere maat genomen (groter) en bont er in gelegd. Dat is daarna ook verder goed gegaan.

Hooi eten kunnen ze er hier niet mee. Ze krijgen het niet uit het voederrek. Maar dat voer ik in de zomer toch niet. Voor water heb ik een waterton gezet omdat de oudste er niet mee uit de sloot wil drinken.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:47

Ik heb vandaag mijn 2 dames laten wegen. Moeders van 22 is 1.55 en woog 533 kg. Haar dochter van 11 is 1.54 en woog 565 kg. Ik heb alleen even geen idee wat normale gewichten zijn. Moeders staat al 2 jaar grootdeels stil en heeft echt geen zware bespiering. De andere wel, maar dat is toch wel ook een vetje.

Maar hoe verder dun te krijgen is ook wel een puzzel...

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:53

Gaf de ‘weegmeester’ geen indicatie van wat hun ideaal gewicht zou zijn?
Hoe hou je ze nu en hoeveel werken ze?

Hier is het zomerseizoen weer begonnen.
De afgelopen 2/3 weken heb ik moeten opbouwen op gras waardoor ze 1-3 uur op een volle wei kwamen per dag. Helaas is dat al terug goed zichtbaar ondanks 5x per week een uur werken _-:( Dusja, nu terug op strookbegrazing en ‘s nachts apart met een klein netje hooi en blijven volhouden van minstens 5u per week onder het zadel te lopen en dan gaat het er hopelijk snel terug af.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:42

Nee geen indicatie verder. Eigenlijk heeft ze alleen de schaal neergezet en kaartje geschreven.

Ze staan nu nog op stal met zandpaddock. Vanaf volgend weekend gaan ze 24/7 het land op.
Ze krijgen beide 1 keer per dag en hooinet van 7/8 kg.
Moeder krijgt daarnaast nog 2 keer een volle portie van ongeveer 2 kg per keer. Totaal dus ongeveer 11/12 kg. Verder ongeveer 450 gram equifyt senioren muesli per dag. Ze loopt 2 keer in de week 20 minuten aan de longeerlijn en gaat ook 2 keer in de week ongeveer een uur mee naar buiten stappen onder het zadel. Meer kan en mag ze ook niet echt. Ze valt straks op de wei met een grasmasker wel af. Dus om haar maak ik me nog het minst druk.

Dochter krijgt 2 keer per dag een klein plukje. Die krijgt totaal denk ik ongeveer 10 kg hooi. Die krijgt 300 gram equifyt gold, magnesium en 70/80 gram eiwitten. Ze doet 4 a 5 keer in de week zwaar werk (vergelijkbaar met Z2) in de bak. Afhankelijk hoe goed ze het werk aankan loopt ze of nog 2 keer aan de longeerlijn, of heeft rust.
Ze is de afgelopen maanden echt heel stabiel in haar gewicht, afvallen lukt niet. Ze kan slecht tegen granen en heeft behoorlijk veel spierproblemen gehad de afgelopen paar jaar. Ze lijkt nu behoorlijk goed op dit moment. Als ik minder eiwitten geef merk ik dat vrij snel in het feit dat ze spierpijn krijgt.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:09

Hoi,

Ook ik meld me! Mijn haf is helaas te dik geworden :(. Door een complicatie bij de paardentandarts kunnen we het bewegingsniveau even niet veel opschroeven. Je zou denken dat problemen met de tanden even zou helpen met afvallen, maar meneer eet zich er gewoon doorheen.
Hij heeft al een vrij dikke manenkam, klein beetje kussentjes bij de staartaanzet en zachte vetjes op schouders. Ik wil er echt mee aan de slag om grotere problemen zoals HB te voorkomen.
Dieet nu:
Van 8.30 tot 16.00 weidegang (kort gras jammer genoeg) zonder graasmasker.
8.00 uur 1,5kg voordroog (tegen hooi aan droge stof gehalte is 800). Wel rijk.
16.00 uur 3kg ruwvoer mengsel van armer kruidenhooi en het voordroog. Geen brok.
22.00 uur 2kg ruwvoer mengsel van kruidenhooi en voordroog.
Hij staat op stro en knabbelt hier wel van gedurende de nacht, maar eet z’n stal niet leeg. Ik weeg z’n hooi af zodat het nu op 6,5kg per dag uitkomt. Ik begrijp dat dit een aanbevolen hoeveelheid is voor een Haflinger rond 500kg die op dieet is. Ik kan helaas niet ander nog armer hooi op deze stal aanschaffen.
In de ochtend krijgt ie nog 70gr Pavo Vital + +magnesium citrate + Glucobalance balance + 70gr Cavalor Fiber Force (voor structuur en dan gaat het er smakelijker in, goed voor de darmen).
Komend weekend verhuizen we naar een plek waar ik de mogelijkheid heb om hem op de paddock te houden nu zijn inspanningsniveau nog laag is.
Het is niet bevestigd maar ik weet bijna zeker dat mijn haf gevoeligheid heeft mbt insuline. Hij wordt nog dik van lucht. Beweging gaat helpen, maar kan nu helaas even niet behalve 15-20 minuten longeren. Buiten aan de hand wandelen lukt nog niet omdat hij zich erg druk maakt en het gevaarlijk wordt.
Het wordt nog een hele uitdaging, dus alle tips zijn welkom. Waar ik na zoeken niet echt uitkom: wat is nu een aanbevolen hoeveelheid hooi als ze op de paddock staan (met slow feeder). Nog steeds die 6,5kg of mag dat omhoog omdat er geen gras is?
Foto van mijn iets te volle knapperd:
Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:15

6,5 kg ruwvoer + een volle dag gras is wat het KWPN sportpaard hier eet als die onbeperkt krijgt en die staat zelfs net ietsjes te dik. Die 6,5 kg hooi is aanbevolen maar dan als totaal en niet naast nog eens zo veel gras.

Dit is toch eerder een dieet om aan te komen dan om af te vallen? Ik zou die voerbeurt van 16u er al volledig tussenuit halen als hij dan net van het gras komt.
En wat is het nut om een half uurtje voor weidegang er 1,5 kg rijk voordroog doorheen te proppen?