[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:13

@iwan,
Maar stro kan al een dooddoener zijn
Sws het op stal staan kan voor flink Problemen zorgen.

Wat de trigger geweest is, dat kan ik je ook niet zeggen.misschien een verkoudheidje, teveel schimmelsporen is slecht hooi of stro.
Of een opstapeling van allerlei dingen tesamen.

Hoe is ze dan als ze ochtends uit stal komt? Is ze dan ook benauwd?
Is haar ademhaling beter nadat ze buiten gestaan heeft?

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:44

Tancreda4 schreef:
Welke zouttherapie locaties zijn er? Iemand een idee? Ik zit in omgeving Alphen ad Rijn zuid Holland.

Vandaag m'n flexineb geprobeerd weer na lange tijd maar dat is echt onbegonnen werk helaas


Eventueel in nispen zit paarden kuuroord Wagemakers die hebben ook een zoutbox

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:03

Mijn paard is van zijn hoesten af inmiddels (na immunotherapie), maar ik heb hem nog steeds op equibedding ipv stro en stoom zijn hooi ook nog altijd. Misschien zou het weer kunnen, maar ik ga het risico niet lopen. Ook vernevel ik hem nog regelmatig eens een week met silvaplex als ik denk dat het risicovol is (vb heel warm en stoffig of veel pollen oid).

Darmen goed op orde is inderdaad ook echt van belang. In de periode dat de mijne begon met hoesten had hij ook vaak last van mestwater. Hier ook hard op ingezet en nu dus ook weer mooie mest.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:40

Misschien een stomme vraag, maar wat voor tijdschakelaar hebben jullie? Is het voldoende om gewoon een 24 uurs tijdschakelaar te hebben(gaat tie dan gewoon iedere dag dezelfde tijd aanhouden hoe ik m heb ingesteld of moet ik m steeds opnieuw inschakelen) of moet ik een week tijdschakelaar hebben?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:01

Weet het al :+ haha

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:18

hagelslag schreef:
@iwan,


Hoe is ze dan als ze ochtends uit stal komt? Is ze dan ook benauwd?
Is haar ademhaling beter nadat ze buiten gestaan heeft?

Maakt geen verschil.

En niet op stro wordt lastig, ik sta op een pensionstal, dan zouden de buurpaarden ook op andere bodembedekking moeten staan.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:46

IwanLuver schreef:
hagelslag schreef:
@iwan,


Hoe is ze dan als ze ochtends uit stal komt? Is ze dan ook benauwd?
Is haar ademhaling beter nadat ze buiten gestaan heeft?

Maakt geen verschil.

En niet op stro wordt lastig, ik sta op een pensionstal, dan zouden de buurpaarden ook op andere bodembedekking moeten staan.



Tsja... Stro is toch vaak een probleem.
Of slecht ruwvoer

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:58

hagelslag schreef:
Tsja... Stro is toch vaak een probleem.
Of slecht ruwvoer


Inderdaad. En daarbij kan zelfs goed ruwvoer kan nog problemen geven, hooi althans, aangezien in hooi hoe goed ook altijd wel iets stof en schimmelsporen zitten.

Wij staan ook op pension, stal met uitloop, en konden op een hoek gaan staan, dus maar 1 buurpaard. Als naast hem leeg komt zorgt stal er als het even kan dat het volgende paard ook op mot of vlas staat. Is tot nu toe altijd gelukt. Als het ooit zover komt dat het niet lukt kunnen we als het echt nodig blijkt altijd binnen nog dichtmaken (buiten kunnen ze dan nog gewoon aan elkaar).

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:42

N_B_N schreef:
Tancreda4 schreef:
Welke zouttherapie locaties zijn er? Iemand een idee? Ik zit in omgeving Alphen ad Rijn zuid Holland.

Vandaag m'n flexineb geprobeerd weer na lange tijd maar dat is echt onbegonnen werk helaas


Eventueel in nispen zit paarden kuuroord Wagemakers die hebben ook een zoutbox


Maar volgens mij hebben die wel andere apparatuur dan bv equi zouttherapie/ equisana/ pk zouttherapie weet niet of die werking gelijk is...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:55

IwanLuver schreef:
hagelslag schreef:
@iwan,


Hoe is ze dan als ze ochtends uit stal komt? Is ze dan ook benauwd?
Is haar ademhaling beter nadat ze buiten gestaan heeft?

Maakt geen verschil.

En niet op stro wordt lastig, ik sta op een pensionstal, dan zouden de buurpaarden ook op andere bodembedekking moeten staan.


Ik denk dat dit het antwoord op je vraag is..... het komt door het management.
Op deze manier zal het waarschijnlijk ook terug blijven komen of verergeren....

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:04

Helaas is hier in de buurt geen alternatief voor pensionstalling.

Volgende week gaan ze dag en nacht naar buiten, zoals elk zomer.
Vorig jaar is het hoesten in het 24/7 buiten seizoen begonnen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:58

Vleddertje1 schreef:
N_B_N schreef:

Eventueel in nispen zit paarden kuuroord Wagemakers die hebben ook een zoutbox


Maar volgens mij hebben die wel andere apparatuur dan bv equi zouttherapie/ equisana/ pk zouttherapie weet niet of die werking gelijk is...


Dat durf ik je eigenlijk ook niet te zeggen. Heb mij daar niet in verdiept

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 23:06

Doen jullie water over het hooi gieten in de Haygain? Ik heb vanochtend voor het eerst gestoomd, met een 20 minuten a half uur werd het warmer en met ongeveer 40 minuten zat hij op 90 graden en met 3 kwartier op 100 graden. Ik heb m in totaal een uur aangehad, want ik had gelezen dat t hooi minstens 10 minuten in de groene zone moet stomen. Ik doe m echt goed vol, tot aan de rand, en dus alles ook goed aan. Het zijn stukken van een grote baal hooi, dus er ligt wel wat los maar het meeste in stukken(niet zo vast als bij de plakken van kleine baaltjes hoor). Maar ik vond her en der wat hooi waarvan ik dacht of dat het wel goed gestoomd was(niet heel veel hoor). Vanavond heb ik nog een keer de volgende lading voor de avond/nacht ook een uur gestoomd, maar dit keer een gieter water erin/erover heen leeggegooid. Nu had ik wel het idee dat het beter was gestoomd, althans dat de stoom overal beter bij is gekomen.
Hierdoor komt er natuurlijk behoorlijk wat water uit het gat onderin, en dat geeft best wat gedoe, heb al een groter bakje eronder gezet en de haygain op een pallet, zodat het water niet overal naar toe gaat.
Kan het zijn dat ik er misschien te veel hooi in stouw? En dat tie er toch wat moeite mee heeft? Als ik er geen gieter water in leeg giet.
Of stouwen jullie m ook helemaal vol maar laten jullie m dan langer stomen?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 07:11

Wij doen nooit water over het hooi zelf, en het wordt echt wel goed gestoomd. Onze timer staat op een uur, dan zit het echt lang genoeg in het groen, en daarna zit het hooi er altijd nog tot de volgende dag in. Dan stoomt het dus na het echte stomen als het ware nog wat door. Ons hooi gaat er altijd geperst in, goed vol, en het is altijd goed gestoomd. Dat laatste doen we trouwens sinds we weten dat dat ook gewoon kan, en omdat het meeste van zijn hooi binnen in een soort hooibak gaat. Aangezien het net gestoomde hooi best lang warm blijft betekende dat dat alle damp in zijn box neerkwam zeg maar. (en als het koud is lijkt het dan net of de boel in de hens staat :+ )

Als je water erop gooit wordt het toch gewoon natter waardoor het misschien meer lijkt of het goed gestoomd is?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:13

Ik had ergens gelezen dat je er water overheen kan gieten zodat het beter/sneller stoomt. Maar nu staat tie ook aangesloten op de timer voor een uur per keer en blijft het langer zitten voordat het gevoerd wordt. Gisteren voerde ik het eigenlijk gelijk nadat ik de stomer na een uur uit had gezet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 08:55

Samantha89 schreef:
Ik had ergens gelezen dat je er water overheen kan gieten zodat het beter/sneller stoomt. Maar nu staat tie ook aangesloten op de timer voor een uur per keer en blijft het langer zitten voordat het gevoerd wordt. Gisteren voerde ik het eigenlijk gelijk nadat ik de stomer na een uur uit had gezet.


Door een beetje water over de bovenkant en langs de zijkanten te gieten krijg je inderdaad meer 'trek'.
Het stoom zoekt die vochtigheid blijkbaar op.... vraag me niet hoe het werkt -O-

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:00

Ik had inderdaad echt het idee/gevoel dat het stoom overal beter bij was gekomen. Dus ik had voor de zekerheid gisterenavond ook nog water eroverheen gegoten voor de portie wat ik zo ga geven. Voor vanavond doe ik het niet, kijken wat het verschil dan is omdat ik het dan langer erin laat zitten.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:35

Het ging afgelopen week zo goed. Lastig om te zeggen of het weer een rol heeft gespeeld of dat de equimucin en respulmin ervoor zorgde dat ze zo goed ging. Gisteren gestopt met medicatie, vandaag tijdens het rijden, echt tijdens het rijden, niet bij de 1e x aandraven, weer een enorme hoestbui. Ook een beetje slijm na het rijden uit dr neus, niet dat hele dikke gelukkig. Na het rijden vond ik haar ook wel weer benauwd ogen. Was qua weer ook wel behoorlijk warm en drukkend.

Ik moet morgen de dierenarts weer bellen. Wel een vernevelaar besteld, die ik ga ombouwen. Hopelijk helpt zoutoplossing vernevelen haar door de lastige dagen heen.

Ze heeft het ook nog gehad over cortisonen (?) via een puffer/inhalator toedienen. Vind het alleen zo lastig, kan en wil haar ook niet altijd zomers op de medicijnen zetten.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:46

Hier na 4 keer zwartzaadolie gegeven te hebben geen kuch meer gehoord. Ik hoop dat dit zo blijft voorlopig.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:19


Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:27

Ik geef dat ook inderdaad. Van naturzade via Amazon het goedkoopste dat ik kon vinden. Ik weet nog niet of het nou echt werkt, maar geef het iig tot de fles op is

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:38

N_B_N schreef:
marleen_usar schreef:
Hier na 4 keer zwartzaadolie gegeven te hebben geen kuch meer gehoord. Ik hoop dat dit zo blijft voorlopig.


https://www.horseflex.nl/product/zwarte ... r-paarden/

Marleen geef jij dit? Ik heb erover getwijfeld maar vond het toch best duur :=


Makana verkoopt het ook. Wellicht is het daar goedkoper?

Als m'n merrie hoest komt er wat slijm mee uit d'r keel. Niet uit d'r neus. Ze slikt dan ook veel en is met rijden vaak wat dorstig. Dat ging afgelopen ruim een jaar echt veel beter. Daarvoor moest ze uit elk watertje onderweg drinken en direct na het rijden sowieso. Helaas is dat nu weer wat terug. Gisteren weer flinke fluim uit de mond tijdens een kuch. Is dit een herkenbaar bij iemand hier?

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:16

Ik heb iets van 13 euro betaald inclusief verzendkosten, dan is het geen grote fles maar ik doe er best lang van.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:00

:( Ik zit er even door heen en weet echt niet meer wat ik nog kan doen.

Mijn paard heeft zware astma. En staat altijd wat zwaarder te ademen. Maar vanavond was het weer goed mis. Stond ze weer flink te pompen.
Dierenarts gebeld. Maar een andere dierenarts dan mijn eigen had dienst en wist niks van haar dossier. En eigenlijk ook niks over luchtwegproblemen. Hij kon wel langs komen om buscopan en dexa-ject te spuiten.

Ik heb vriendelijk bedankt. En heb der 3 ampulles flixotide gegeven in der flexineb en vervolgens nog ruim 3 kwartier met zoutoplossing staan vernevelen. En 4 pompjes ventipulmin gegeven.

Morgenochtend bel ik meteen mijn eigen dierenarts.


Ze staat in een inloopstal op strokorrels, krijgt geweekt hooi, overdag loopt ze op de wei, en iedere dag minimaal een halfuur staat ze met der neus in de flexineb.

Wandelen, longeren , enz doen we al niet meer omdat ze altijd zwaarder ademt we doen alleen tutten en poetsen.

Heel eerlijk weet ik gewoon niet meer wat ik nog kan doen om het haar zo aangenaam mogelijk te maken.

Hebben jullie nog tips of ideeen?
Heel eerlijk weet

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:08

felicity schreef:
:( Ik zit er even door heen en weet echt niet meer wat ik nog kan doen.

Mijn paard heeft zware astma. En staat altijd wat zwaarder te ademen. Maar vanavond was het weer goed mis. Stond ze weer flink te pompen.
Dierenarts gebeld. Maar een andere dierenarts dan mijn eigen had dienst en wist niks van haar dossier. En eigenlijk ook niks over luchtwegproblemen. Hij kon wel langs komen om buscopan en dexa-ject te spuiten.

Ik heb vriendelijk bedankt. En heb der 3 ampulles flixotide gegeven in der flexineb en vervolgens nog ruim 3 kwartier met zoutoplossing staan vernevelen. En 4 pompjes ventipulmin gegeven.

Morgenochtend bel ik meteen mijn eigen dierenarts.


Ze staat in een inloopstal op strokorrels, krijgt geweekt hooi, overdag loopt ze op de wei, en iedere dag minimaal een halfuur staat ze met der neus in de flexineb.

Wandelen, longeren , enz doen we al niet meer omdat ze altijd zwaarder ademt we doen alleen tutten en poetsen.

Heel eerlijk weet ik gewoon niet meer wat ik nog kan doen om het haar zo aangenaam mogelijk te maken.

Hebben jullie nog tips of ideeen?
Heel eerlijk weet


Wat erg voor jou en je paard. Heb je wel eens zouttherapie bij Equisana gedaan? Bij ons heeft de flexineb wel het hoesten verminderd maar stond nog steeds af en toe te hoesten en benauwd. Nu een week terug van Equisana en geen een dag meer benauwd geweest en hoesten met 90% verminderd. Ik weet alleen niet hoe lang hij klachtenvrij blijft maar zelfs met de Ventipulmin en Equisolon was hij niet zo goed als nu. Misschien het proberen waard. Heel veel sterkte