Jeuk onder de buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Jeuk onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 11:03

hoihoi,

mijn pony heeft sinds een dag of drie jeuk onder haar buik, op haar vorige huisje had ze dit ook ider jaar, ze kreeg het eigenlijk elke keer rond deze tijd, het zijn echt gewoon kale plekken met grijze/roodroze kleur, er komt een soort plakkerig vocht vanaf en het is warm...

ik lees in andere topics verschillende oorzaken maar het lijkt wel heel anders dan wat mijne heeft, ik zie veel over zomereczeem maar dat lijkt me gek want ze heeft verder geen jeuk. insulineresistentie lijkt me ook vreemd want ze is goed op gewicht (een beetje chubby miss maar zeker niet obese) en ze staat op gras maar doet het echt heel goed en krijgt veel beweging. een grote verandering is het dus ook niet want ze heeft geen veranderingen in haar voer gehad... het enige wat ik me misschien nog kan bedenken is dat het door de vliegjes komt want die zitten bij haar vaak wel tussen dr achterbenen en het zit daar net voor maar hoe dit eruit ziet vind ik dan wel een hele heftige reactie.

heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?

ps. ik wacht nog 1 dag af of het kleiner wordt en dan ga ik toch maar de veearts bellen, want het was de eerste dag gegroeid, maar gisteren was het juist kleiner en nu was het vanmorgen weer veel groter...

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Jeuk onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:25

Bij de mijne begon zomereczeem ook op enkel onder de buik schuren. Inmiddels staat ze onder een deken omdat ze anders alles kapot schuurt.
Ik zou zomereczeem dus zeker niet uitsluiten.

SCC

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:12

Dit kan zeer zeker zomer eczeem zijn !

Mijn haflinger merrie had ook alleen onder de buik jeuk. vanaf de singelplek tot aan haar uiers.
ze is getest op schimmels, mijten en andere dingen, maar er kwam niks uit. De dierenarts zei dat het toch echt zomer eczeem was aangezien ze met een vliegendeken met buikflap, en anti itch lotion weer opknapte.
plus buiten de zomer periode had ze nergens last van !

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:36

Steekvliegjes.
Gek wordt ik er van, de hele buik van mijn paard ligt open met van die vieze gele korstjes.
Vorig haar was het zo erg dat ze wel een ruin leek omdat de navel helemaal ontstoken was.
Schuren doet ze absoluut niet en soms zie ik die ellendelingen nog hangen als ik haar uit de wei haal.

Ik weet nooit zeker of dit hetzelfde is als knutjes maar ze zien er zo uit:

https://www.swrfernsehen.de/landesschau ... r-284.html

Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Jeuk onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 22:14

okee dankjulliewel!

heb haar ff getemperatuurd en was gewoon netjes dus ik leun ook steeds meer naar zomereczeem, ik twijfel alleen nog over een vliegendeken, zou dat helpen? want het is wel te ver naar achter om een buikflap overheen te doen zegmaar...

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Jeuk onder de buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:25

Eczeem deken op doen zoals de rambo sweet Itch hoody (geen vliegendeken) en eventueel een uierflap er aan.

Smeren met een vliegenwerend middel welke jeukstillend is. Pas op met smeren op een kapote huid!

In het zomereczeem topic vind je veel tips.

Gras kan zeker een trigger zijn!

Insuline resistentie heeft niet alleen met gewicht te maken. Die van mij was veel afgevallen en helaas waren de waardes erg verslechterd.

Voorkomen is beter dan genezen, dus op tijd een deken op en proberen te voorkomen dat de huid kapot gaat.