PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:09

BigBen schreef:
Mizora schreef:
@BigBen: Glucobalance is een kruidenmengsel dat als volledig mengsel niet wetenschappelijk getest is, dat is iets anders dan kwakzalverij.

Glucobalance is niet wetenschappelijk getest, maar het wordt verkocht met de slogan "Het product is een aanvullend diervoeder dat ervoor zorgt dat de receptoren gevoeliger worden voor insuline waardoor de glucoseopname verbeterd wordt". Zo'n claim, zonder enig bewijs, is pure kwakzalverij.

Ik wou hier even op terugkomen.

Veel mensen gebruiken het supplement glucobalance bij hun PSSM1/2 paarden. Dat wordt in dit topic ook regelmatig aanbevolen. Ik kan dat moeilijk volgen.

Glucobalance wordt gepromoot als een middel dat de gevoeligheid voor insuline verbetert. Alleen, bij PSSM paarden is de gevoeligheid voor insuline sowieso al verhoogd ("verbeterd") in vergelijking met gezonde paarden. Bloedsuiker wordt door PSSM paarden veel sneller opgenomen. Waarschijnlijk wordt ook méér bloedsuiker opgenomen.

Bij PSSM paarden wil je eigenlijk liever zien dat ze wat minder gevoelig zijn voor insuline. Dat hun gevoeligheid voor insuline terug op een normaal niveau komt. Terwijl glucobalance net claimt dat het de gevoeligheid voor insuline verhoogt.

Kortom, als glucobalance werkelijk werkt zoals het gepromoot wordt, dan is het bij PSSM paarden contraproductief. Het zal de PSSM alleen maar slechter maken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:27

Insuline of glucose..?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:57

Hoe lang duurde het bij jullie voor je de uitslag kreeg van de PSSM2 test? Ik weet toch vrijwel zeker dat ik 3 weken zag staan, dus ik heb elke dag 3x ingelogd om te kijken deze week, maar nog niks :+

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:24

BrittS schreef:
Hoe lang duurde het bij jullie voor je de uitslag kreeg van de PSSM2 test? Ik weet toch vrijwel zeker dat ik 3 weken zag staan, dus ik heb elke dag 3x ingelogd om te kijken deze week, maar nog niks :+


het lab is verhuisd, waardoor het nu langer duurt dan die 3 weken, en dan nog deze 2 dagen dat het lab dicht is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:50

Ze zijn idd net verhuisd naar een grotere locatie en ze zijn in duitsland nogal van de verschillende feestdagen idd (pasen, Pinksteren, dan zijn er echt veel mensen “verplicht” vrij)
Dus er zal idd vast wel wat uitloop zijn momenteel

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:34

Oke, het ging mij er even om dat ik me niet vergist had en ik nog een maand lang elke dag 3 keer voor niets zou kijken :P Maar dan blijf ik dat gewoon doen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 12:20

En het Corona testgebeuren levert ook nog steeds vertraging op, dus idd ga maar uit van een maand.

Succes met wachten. Het is idd een recept voor OCD ...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:40

Toen mijn sample eenmaal geregistreerd was in het systeem bij CAG
Had ik met twee weken de uitslag binnen geloof ik (vrijdag voor de verhuizing stond ie online)
Maar als het meezit levert de verhuizing ook weer snellere resultaten op uiteindelijk .
Want groter lab/grotere capaciteit
(Maar uitloop is idd niet onmogelijk momenteel )

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:52

Hij is binnen, n/p4 :)
Ik zie en behandel hem al jaren als ''ziek'' paard, dus geen verrassende uitslag en daarom ook wel een soort van blij mee gek genoeg. Moet zeggen dat hij echt wel heel goed gaat hoor, maar hij is lichaam-technisch gezien gewoon anders.
Verklaart ook de aanval (spierbevangen/hoefbevangen) die hij nu 2 keer heeft gehad, een keer in 2017 en dan dus drie weken terug.

Voor de geïnteresseerden: Magic's ouders zijn Incrediblue Too en Woldhoeves Cecilia (Zips Jewel).

Nu eerst eens lezen over specifiek p4 :j

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:14

Niet fijn BrittS, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel fijn is om het te weten.

Wat dingetjes bij elkaar over P4 (misschien voor anderen ook handig om bij elkaar te hebben staan)

Van PSSM.eu:

P4 is een mutatie van het MYOZ3 gen, een gen dat myozenine3 codeert. Myozenine is een component van de Z-disk die andere Z-disk eiwitten bindt en deze mutatie tast derhalve de integriteit van de Z-disk aan. In muizen is dit mechanisme al aangetoond; bij mensen zou dit tot op heden onopgeloste spierproblemen kunnen verklaren.

Van PSSM & MFM Awareness:


Over P4 is dus helaas het minst bekend omdat dit niet een variant is die ook bij mensen voorkomt.

Je zou ook eens in de Facebook groep kunnen vragen naar ervaringen. Eén van de beheerders heeft ook een paard met P4 en heeft zich er goed in verdiept.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:17

Balen de p4 uitslag maar inderdaad een bevestiging wat je misschien al wist. Nu kan je specifiek nog dieper graven op deze vorm. Succes

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:30

Mac schreef:
Niet fijn BrittS, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel fijn is om het te weten.

Wat dingetjes bij elkaar over P4 (misschien voor anderen ook handig om bij elkaar te hebben staan)

Van PSSM.eu:

P4 is een mutatie van het MYOZ3 gen, een gen dat myozenine3 codeert. Myozenine is een component van de Z-disk die andere Z-disk eiwitten bindt en deze mutatie tast derhalve de integriteit van de Z-disk aan. In muizen is dit mechanisme al aangetoond; bij mensen zou dit tot op heden onopgeloste spierproblemen kunnen verklaren.

Van PSSM & MFM Awareness:
[ Video ]

Over P4 is dus helaas het minst bekend omdat dit niet een variant is die ook bij mensen voorkomt.

Je zou ook eens in de Facebook groep kunnen vragen naar ervaringen. Eén van de beheerders heeft ook een paard met P4 en heeft zich er goed in verdiept.

Duidelijke interessante video. Ik had dat kanaal nog niet eens ontdekt.


Hierzo elke dag wat gedaan, maar helaas kreupel nu. Hoef is warm. Morgen komt de smid. Hooi test is onderweg. Verder ga ik het hele voer maar omgooien.
Hij had altijd al zon jeuk maar niet perse dat ik het schokkend vond. Nu toch maar eens kijken wat Luzerne vrij doet.

Eiwitten blijft een discutabel punt. Is dat nou wel of niet handig bij een iets te dik pssm1 paard?

Vit e, magnesium, zout blijft natuurlijk sowieso, maar adhv keuze balancer kan daar eventueel nog 3 amino (ik heb horseflex liggen) of eiwitten bij?

Het is zoveel om te lezen. Ben nu bezig met alles echt echt te begrijpen biologisch gezien, maar dat is best een hele studie :+

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:40

Duidelijk en interessant filmpje, klinkt toch wel heftig. Bedankt voor het delen! Ik heb al even zitten zoeken op de facebookpagina, maar over specifiek P4 is niet persee heel veel te vinden. Ga de komende tijd nog even verder spitten natuurlijk en anders zal ik haar eens vragen.

Ik merk trouwens niet heel duidelijk verschil op het dieet in de dagelijkse dingen. Hij krijgt het nu ruim een maand. Al duurde de aanval van laatst niet heel lang, de eerste aanval in 2017 duurde toen echt weken, toen kreeg hij dat dieet niet en wist niemand wat er mis was, dus wellicht heb ik hem er toch een soort van mee gered deze keer..

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:02

Even een pssm2-vraag, hebben jullie ooit ontdekt dat graan (in dit geval spelt) bijvoeren helpt met ademhalingsproblemen en invallen? Wegens mijn shet een slokdarminstructie gehad heeft heb ik de spelt een week achterwege gelaten en mijn merrie is terug spontaan aan het invallen. Ze krijgt nochtans nog steeds haar extra eiwitten.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:01

Ik meld mij ook om meer kennis met betrekking tot dit onderwerp krijgen.

Onze fokmerrie (haflinger v. Allachar) is ook positief (p1/n) getest op PSSM1. Ze had geen noemenswaardige klachten, maar omdat er steeds meer over te doen is in haflingerland haar uit voorzorg laten testen.. Direct haar nakomelingen ook laten testen. Hiervan blijkt er één ook p1/n te zijn. De anderen zijn gelukkig negatief getest op dit gen.

De merrie hebben we nu op (gevoelsmatig) minder 'rijk' hooi gezet. De basisbrok vervangen door de Efficient van Voermeester en ik ben lijnzaadolie en vitamine E bij gaan voeren. En ik weet niet of het tussen mijn oren zit, maar ik merk dus echt al verschil.. Ze lijkt na een half uur minder snel te verzuren en het 'diesel-gevoel' aan het begin van de training lijkt ook een stuk minder.. Ik rijd haar daarnaast niet anders (M dressuur, crossen en springen op BB-niveau) en ben zelfs een tandje meer gaan trainen.

Ik hoop wat te leren van al jullie ervaringen rondom deze ziekte..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:57

BrittS schreef:
Duidelijk en interessant filmpje, klinkt toch wel heftig. Bedankt voor het delen! Ik heb al even zitten zoeken op de facebookpagina, maar over specifiek P4 is niet persee heel veel te vinden. Ga de komende tijd nog even verder spitten natuurlijk en anders zal ik haar eens vragen.

Ik merk trouwens niet heel duidelijk verschil op het dieet in de dagelijkse dingen. Hij krijgt het nu ruim een maand. Al duurde de aanval van laatst niet heel lang, de eerste aanval in 2017 duurde toen echt weken, toen kreeg hij dat dieet niet en wist niemand wat er mis was, dus wellicht heb ik hem er toch een soort van mee gered deze keer..


Ik zou sowieso ook de amerikaanse en engelse groepen eens induiken, daar komt p4 regelmatig voorbij

maessie

Berichten: 5746
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:00

Mjoor, er is ook een haflinger pssm topic ;) Wat is de moedersvader van jou merrie? Mijne is ook een Allacher nl.. Die laat ik ook testen.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:03

maessie schreef:
Mjoor, er is ook een haflinger pssm topic ;) Wat is de moedersvader van jou merrie? Mijne is ook een Allacher nl.. Die laat ik ook testen.


Oh thanks :D , ga ik daar ook even doorheen spitten *D
Moedersvader is Haron van de Milt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:10

...PSSM2 test voor mijn andere paard zojuist verstuurd :=

Nu ik weet dat Magic n/p4 is wil ik toch weer wat eiwitten gaan proberen, ik dénk dat de aanval 4 weken terug een PSSM aanval is geweest, maar toch voelt het niet goed om weer de erwteneiwitisolaat te gaan geven, hij krijgt nu wat Agrobs Myo Protein Flakes, maar daar moet ik best veel van geven wil ik aan een redelijke dosering eiwitten komen.

Welke eiwitten zou ik kunnen proberen? Anders dus dan de erwteneiwitisolaat?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:09

Rijst of soja?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 18:22

Rijsteiwit zou ik dan zeggen. Daar hoor ik de minste reacties op.
Misschien extra lysine of 3amino - of krijgt hij die al?

Niet fijn Mjoor. En ja, het effect van een nieuw en geschikter dieet kun je al heel snel merken soms :j . Fijn, want als beweging daarmee ook makkelijker wordt, heb je twee factoren waar je winst mee kunt boeken.

Kirania: ik ben niet zo van het granen voeren dus ik kan het je niet zeggen.
Op PSSM type 2 (behalve Px) zou het verder niet echt invloed kunnen hebben dus misschien dat de extra energie uit spelt helpt?

Elin: op het mechanisme van PSSM type 1 heeft eiwit in principe geen invloed.
Eiwitten voeren kan juist ook helpen bij het afvallen en verliezen van bv vet pockets.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:47

3 amino krijgt hij al, ga eens zoeken naar producten van rijsteiwit! Bedankt :D

edit; bruine rijsteiwit kan ik vinden overal, dat lijkt me dan prima toch?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:53

BrittS, het is wel whey maar de Vitella horse Care muscle maker is hier wel een hit geweest :) Op het erwteneiwitisolaat had ik hier niet zo'n goede respons.

Mac, ja, wie weet! Ik ben benieuwd wat het geeft na een paar maanden van dit voer. Normaal geef ik dus ook nooit granen maar ze had echt niks van 'spunk' meer :n haver doet dan weer niets voor haar.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:22

Britts
Die idd

Ik heb nu ook rijst proteine besteld
De erwt naak ik thuis wel op in proteine pannekoekjes ofzo
Ze heeft er geen slechte reactie op, maar ze eet het gewoon super slecht waar ik het ook in stop

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:16

Top. Ik ga hem bestellen zodra de kleine verpakking er weer is :)

Net al de bloeduitslag van mijn Quarter gehad, die is eigenlijk heel goed, CK iets verhoogd, maar verder niet. Ik moest hem een week lang aan het werk zetten voor de bloedafname, inclusief rijden, zo konden ze zien of hij het werk van afgelopen week aan kon. Zo is het mij gisteren tijdens het afnemen uitgelegd in ieder geval. Als de uitslag slecht was geweest zou hij dus eigenlijk afgeschreven zijn. Ik zat er om die reden wel een beetje doorheen gisteravond, denk je een gezond jong paard te kopen omdat je oude paard zoveel mankeert, lijkt hij misschien nog wel slechter te zijn.. Heel erg blij dus met de uitslag, advies van de DA is nu om de PSSM2 test af te wachten en te starten met het dieet, in de hoop dat zijn rugspieren daarvan opknappen.