[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:46

Och nee Petra, wat erg!! Hopelijk is het toch nog steeds een hoefzweer.... Vreselijk die achtbaan elke keer!

Mirei heel veel sterkte!

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:01

Ach Petra, duimen dat het toch doorbreekt en een hoefzweer blijkt te zijn inderdaad.
Sterkte!

Mirei wat naar om zo je dier te moeten verliezen. Knuff.

Hier dinsdagavond heerlijk 10km door het bos gecrost. Het was heerlijk fris weer en dan is het echt oortjes er op en gaan.
We zijn inmiddels een jaar na de bevangenheid, ze doet het super goed en staat er heel mooi bij qua gewicht. Helaas zegt dat niets over haar suikers tot nu toe en staat ze dus wel apart van de rest, zonder gras.
Ze lijkt zich er wat bij neer te leggen maar ik kan mij toch niet aan het idee onttrekken dat ze minder gelukkig is dan in de groep en op het gras. Zal haar dat niet aandoen qua gezondheid maar blijf het een dilemma vinden.
Heb wel gezocht naar een ander plekje maar alles gaat hier de weide op in de omgeving. Of ze komt in een eigen paddock, maar dan nog zonder gezelschap. Tja dan wordt het niet beter dan wat ze nu heeft.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:28

Mirei wat verdrietig, veel sterkte met het verlies.
en voor Petra ook geen goed nieuws dus.
Wel heel verstandig en goed hoe je over de beslissing nadenkt ( geld ook voor jou Mirei dat je dat besloten hebt ).


Wij ( mens in het algemeen ) hebben echt vaak de neiging te lang door te gaan ( logisch we houden zoveel van ze en vinden de goede dagen een sort van dubbel tellen ).
Ik probeer nu al de kracht te vinden om als het zover is, niet te lang door te blijven proberen en er alvast vrede mee te hebben dat liever iets te vroeg in het geval van een paard meestal beter is dan veel te laat.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:49

Eleeke, ik ga met je mee in deze.
Eigenlijk is het soms niet eerlijk tegenover je dier om zó lang door te modderen....
maar áls ze dan opknappen en ze zijn weer zo goed dan is het het wel waard in onze ogen....
maar soms moet je je wel afvragen of die máánden pijn opweegt tegen een tijd weer happy daarna.

Ik denk daar vaak over na, en soms ben ik denk ik tóch egoistisch en zet door....
Chico kreeg 2 jaar geleden ESS, en is nu aardig stabiel..... en ben blij dat ik doorgezet heb toen. ( maar dat dier had geen pijn, wel ongemak en onbegrip wat er mis was met zichzelf)
Maar de arts en ik spraken wel af:
als hij dan toch hoefbevangen wordt, niet meer gaat liggen/rollen of als hij gewoon niet meer happy is neem ik afscheid. (slik)

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:10

Eleeke schreef:
Mirei wat verdrietig, veel sterkte met het verlies.
en voor Petra ook geen goed nieuws dus.
Wel heel verstandig en goed hoe je over de beslissing nadenkt ( geld ook voor jou Mirei dat je dat besloten hebt ).


Wij ( mens in het algemeen ) hebben echt vaak de neiging te lang door te gaan ( logisch we houden zoveel van ze en vinden de goede dagen een sort van dubbel tellen ).
Ik probeer nu al de kracht te vinden om als het zover is, niet te lang door te blijven proberen en er alvast vrede mee te hebben dat liever iets te vroeg in het geval van een paard meestal beter is dan veel te laat.


Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind het bij bevangenheid zo moeilijk omdat ze zoveel pijn hebben. Gelukkig heeft Ivy de afgelopen twee maanden niet veel last gehad. Ze kon lekker met haar vriendjes buiten in de paddock spelen en was regelmatig lekker aan het rennen en dollen. Maar zoals ze er nu bijstaat, dan kan ik haar niet meer aandoen. Ze komen om 1 uur, als de foto's weer een terugval laten zien is het gelijk klaar.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:28

Petra_O: Heel veel sterkte vanmiddag!!!! zo spannend, ik kreeg de kriebels tijdens het wachten op de dierenarts afgelopen maandag, als die foto's ook slecht waren geweest was het ook klaar geweest.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:20

Sterkte petra!!

Ben het er wel mee eens dat de meeste mensen te lang blijven doormodderen. Ik heb jaren geleden mijn fries laten gaan, mensen verklaarde mij voor gek maar heb tot op de dag van vandaag geen spijt van die beslissing. Ik vond dat ze niet paard waardig kon leven zonder pijnstiller en dan is het voor mij klaar. Tot op de dag van vandaag pijn in mijn hart maar zij is pijnvrij!

Mirei
Berichten: 190
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:26

Dankjewel voor jullie lieve berichtjes. Het was moeilijk te beslissen, maar heb er vrede mee ondanks al m'n verdriet.
Hij reageerde eigenlijk niet op metacam,en was absoluut niet zichzelf de laatste tijd.

Veel sterkte Petra!

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:43

:z
Eleeke schreef:
Mirei wat verdrietig, veel sterkte met het verlies.
en voor Petra ook geen goed nieuws dus.
Wel heel verstandig en goed hoe je over de beslissing nadenkt ( geld ook voor jou Mirei dat je dat besloten hebt ).


Wij ( mens in het algemeen ) hebben echt vaak de neiging te lang door te gaan ( logisch we houden zoveel van ze en vinden de goede dagen een sort van dubbel tellen ).
Ik probeer nu al de kracht te vinden om als het zover is, niet te lang door te blijven proberen en er alvast vrede mee te hebben dat liever iets te vroeg in het geval van een paard meestal beter is dan veel te laat.


In mijn beleving kan het nooit te vroeg, wel te laat. Ik begrijp ook niet altijd waarom mensen (te) lang blijven door gaan. Ik word er erg ongelukkig van om mijn paard met pijn te zien. Waarom zou ik dat willen rekken?

Morgen hoor ik ook of er sprake is van kanteling. Heb nog een 2nd opinion gevraagd bij mijn vorige smid en zij legde mij uit hoe het werkt met dubbele zolen, loslaten en waarom ze dan bevangen staan, maar niet zijn.
Hoe dan ook morgen foto’s van alle hoefbenen maken. Tevens van zn artrose waarvan ik nu niet kan zeggen of hij ongemak of pijn heeft. Ook die uitkomst is bepalend voor of hij mag blijven.
Waar anderen het wel een paardwaardig leven vinden, zie en voel ik dat toch anders. Zeker als blijkt dat het pijn betreft.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:53

Ivy is ingeslapen vandaag. Ze had geen hoefzweer, ze was gewoon opnieuw bevangen. Het hoefbeen was verder gekanteld en ze had heel veel pijn. Achter deed nu ook mee. En dat ondanks streng dieet. Ze was echt graatmager geworden, de ruggengraat lag erop. Het was gewoon klaar, ze was kapot.


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:15

Sterkte met het verlies :(:)

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:45

MarliesV schreef:
Hier dinsdagavond heerlijk 10km door het bos gecrost. Het was heerlijk fris weer en dan is het echt oortjes er op en gaan.
We zijn inmiddels een jaar na de bevangenheid, ze doet het super goed en staat er heel mooi bij qua gewicht. Helaas zegt dat niets over haar suikers tot nu toe en staat ze dus wel apart van de rest, zonder gras.
Ze lijkt zich er wat bij neer te leggen maar ik kan mij toch niet aan het idee onttrekken dat ze minder gelukkig is dan in de groep en op het gras. Zal haar dat niet aandoen qua gezondheid maar blijf het een dilemma vinden.
Heb wel gezocht naar een ander plekje maar alles gaat hier de weide op in de omgeving. Of ze komt in een eigen paddock, maar dan nog zonder gezelschap. Tja dan wordt het niet beter dan wat ze nu heeft.


Ik begrijp je helemaal. De vorige 2 keren heb ik het nog aangedurfd om haar weer op de wei te laten, ging toen telkens een jaar goed, maar nu was ze zwaarder bevangen met een kleinere aanleiding (vorige keren echt acuut overeten), dus nu beslist om haar op de paddock te houden. 's Nachts heeft ze gezelschap, overdag staat ze alleen. Ze is ook niet depri gelukkig, is nochtans een mentaal gevoelig paardje.

@Petra, ai, wat erg! Inderdaad de beste beslissing voor Ivy.

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:52

Heel veel sterkte Petra!
En voor Mirei ook.

Het is gewoon een rotziekte. Ik hoop zo dat ik mijn pony dit jaar zonder problemen erdoor krijgt. Van de kanteling links blijft ze wel last houden, linksom op de volte loopt ze net niet helemaal lekker. Dus we doen zoveel mogelijk rechtdoor dan loopt ze prima.
Hier gaat ze dit jaar ook niet de wei op.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:02

Weer 1 de strijd verloren..

Onwijs veel sterkte!!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:17

Oh nee, wat verdrietig... Heel veel sterkte Petra... ;(

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:50

Ach jeetje sterkte voor beide die nu voor inslapen hebben gekozen :knuffel:

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:26

Ik heb in haar goede periode afgelopen weken nog door Goof hier van bokt een mooie fotoshoot laten doen en wat ben ik daar blij mee. Ze was zo prachtig.

Afbeelding


Er was een dierenarts foto's komen maken die het echt niet goed inschatte. Ze bleef naar zeggen dat ze het niet zo beroerd vond. Toen ik later Utrecht belde over de foto's bleek dat het hoefbeen nog zes graden verder was gekanteld ten opzichte van acht weken geleden. Paard kon niet meer op of neer, ze heeft de hele nacht op dezelfde plek gestaan en heeft niet eens gedronken. Vandaag met extra pijnstillers kon ze nog een beetje door de paddock schuifelen. Ze liep helemaal scheef, kon niet meer recht vooruit. Mijn eigen dierenarts zag haar twee stappen zetten en heeft haar gelijk laten gaan.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:29

Veel sterkte wat ontzettend Kl*te dus toch weer helemaal mis. Goede beslissing, maar dat maakt het verdriet er niet minder om.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 00:34

Oh Petra wat verschrikkelijk en toch weer ergens onverwachts. Heel veel sterkte met her verlies van Ivy. Wat blijft het een onvoorspelbare rotziekte |(

Mirei voor jou ook veel sterkte! Het blijft een nachtmerrie om die keus te moeten maken. Y;(

Ik denk ook dat inslapen bijna altijd te laat komt, maar ik heb ook altijd het what if gevoel. Wat als ze er toch uitkomen en nog een paar goede jaren hebben. Wat als je nog een andere aanpak probeert. Wat als je nog heel iets langer vecht. Ja het is egoistisch want ze leven alleen maar voor ons en denk dat we er wel echt alles aan doen om zo goed mogelijk voor ze te zorgen.

Wol is gelukkig weer stabiel. Heeft heel even op bute gestaan en loopt nu weer goed. Maakt soms nog wat nare misstapjes maarja zn ogen doen natuurlijk ook niet bepaald waar ze voor zijn. Aan de hand is hij vrolijk aan het draven en sleurt hij je weer mee zoals altijd. Maar altijd in mn achterhoofd houdend dat het een keer ophoudt…. :\

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 04:54

Heel veel sterkte dames

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:12

Och jee Petra wat ontzettend verdrietig!! Hoe oud is Ivy geworden?

En je was de laatste keren elke keer nog zo positief dat het zo goed ging. Zo zie je maar wat voor rot ziekte het is en dat het zo vaak zo ineens toch over kan zijn. Dapper dat je de keuze hebt gemaakt en uiteindelijk gewoon de enige goede keuze, al wordt het verdriet en het gemis er natuurlijk niet minder om.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:16

Bedankt dames.

Ivy was pas elf. En het ging inderdaad een hele tijd onwijs goed met haar. Ze was nadat ze van de kliniek terugkwam zo blij en speels, lekker rennen en bokken. Heerlijk om te zien. Ik voelde elke dag naar pulsatie, en die was ineens weer terug. Eerst in die ene voet, daarna in alle vier. De bloedsuikerspiegel was gewoon niet onder controle te krijgen en ze was van binnen een tikkende tijdbom. Ik ben blij dat ze die paar weken nog lekker heeft kunnen genieten.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:46

Oh Petra ontzettend veel sterkte gewenst!!!!

Nicky liep gisteren gelukkig weer stukken beter na 2 dagen in de zuurkool te hebben gelopen.
Ga zo kijken hoe ze erbij staat!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:44

Wow, Petra....... heel veel sterkte ermee!!! gatverdamme

Chico liep gisteren wel weer beter, nu weer 1 beentje niet ok ipv 2 en loopt hard ook... ik hoop dat het idd een verstapping was...

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:27

Ach Petra, wat ontzettend verdrietig. Ik weet hoe moeilijk de beslissing is om je liefste te laten gaan. Ook al heb je er vrede mee omdat ze nu pijnvrij is, maakt dat je verdriet niet minder heftig.
Heel erg veel sterkte.