Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Veulen weigert supplement tegen zand

 
Profiel   

Voor iedereen die zich zorgen maakt, waarom er zand binnen is gekomen is bekend en verholpen. Ik vraag om tips hoe ik het supplement bij haar binnen krijg niet om een vragen ronde waarom er zand in haar maag is gekomen. Dat biedt namelijk geen hulp. :))
Ze ligt ook niet vol met zand maar het was wel aanwezig in de mest dat de da vond dat er voor de zekerheid wat aan gedaan moest worden. Koliek wil je natuurlijk voorkomen, al helemaal bij zo'n kleintje. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:58 



 
Profiel   

Super dat de oorzaak weggenomen is!
Als het maar een beetje (niet alarmerend) is en de oorzaak van extra zandinname is weg zodat het niet erger kan worden, is het dan geen optie om even af te wachten, het veulen te laten wennen aan andere voedingsmiddelen zoals je normaal gepland had en dan pas na die wenperiode de zandkuur eraan toe proberen te voegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:06 



 
Profiel   

Gini schreef
Is er op dit moment geen andere oplossing om het overtollige zand uit haar maag te halen? Zandweg binnen krijgen bij een paard is überhaupt al een moeilijk kunstje wat zelfs bij de grootste vreetzakken niet lukt, als het dan gaat over een veulen dat nog niets lust, dan is het denk ik helemaal utopisch.
Het volgende zeg ik niet om je slecht te doen voelen, maar het is misschien toch wel een rood vlagje om je management wat te herbekijken? Een veulen van die leeftijd zou echt nog geen zandwegkuur nodig moeten hebben.


Geen zorgen om het veulen of het management! We weten hoe het komt en dit is uiteraard al aangepast (al voor het mest onderzoek aan). :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:08 



 
Profiel   

Gini schreef
Super dat de oorzaak weggenomen is!
Als het maar een beetje (niet alarmerend) is en de oorzaak van extra zandinname is weg zodat het niet erger kan worden, is het dan geen optie om even af te wachten, het veulen te laten wennen aan andere voedingsmiddelen zoals je normaal gepland had en dan pas na die wenperiode de zandkuur eraan toe proberen te voegen?


Goed idee, zal ik even met de da moeten overleggen of het eventueel nog even kan wachten, mochten de overige tips niet werken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:11 



 
Profiel   

Ja, snap ik, dat je eerst alles wilt proberen. Zandkuren vind ik op dat vlak gewoon vreselijk. Mijn paard doet er altijd moeilijk over en je moet er ook telkens zo veel van geven, dat moffel je niet snel ergens tussen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:13 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik vraag me af hoe het komt dat je veulen zand in zijn maag en darmen heeft zitten....
Dat is niet normaal en mogelijk kun je dus beter iets doen aan de oorzaak, dan je veulen brokjes op te dringen die het nog niet wil eten.

Wat is de oorzaak van het zand in je veulen?

De oorzaak is al weggenomen maar dat haalt niet het zand uit de maag wat er momenteel zit. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:14 



 
Profiel   

Dees schreef
Kiki1976, dat zijn allerlei mogelijke oorzaken die bij gezond management echt maar minimale verontreiniging op zouden kunnen leveren.

Al moet ik zeggen: een zogende merrie met veulen - die hoor je niet te voeren met slowfeeders. Die horen gewoon in een volle weide te staan. Ook al is het deze zomer wat natter dan andere zomers. Staat er voldoende gras op zo'n wei, dan is zand echt geen issue.
En de moeder van zo'n veulen hoort ook geen zand in de mest te hebben. Ook dan gaat er van alles fout in het stalmanagement.

Ik ben dus best benieuwd hoe het zover met dit veulen heeft kunnen komen.
Ik denk dat de oplossing dan ook in de oorzaak zit, niet in de symptoombestrijding. Al kan het wel al zover heen zijn dat ingrijpen nodig is geworden, wat overigens erg triest is.

Ja kan minimaal zijn maar toch meer dan je zou verwachten, stapelt zich wel op.
Nu zit er wel een verschil in grondsoort, hier staan ze op zandgrond en is het risico wel wat groter.
Wel of geen slowfeeder bij een zogende merrie hangt af van het dier naar mijn mening.
Bij ons op stal ook een merrie met een veulen aan de voet. Volop gras en altijd toegang tot hooi. Keuze uit zo los of uit de slowfeeder. Merrie is echt aan de maat nu (veulen is 2 maanden) maar ze is ronder/dikker dan mijn koudbloed merrie.

Wel ben ik met je eens dat je de oorzaak moet verhelpen. Maar lees nu in een bericht van ts dat dit is verholpen/opgelost.

Nu nog het zand eruit krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:18 



 
Profiel   

Beetje jammer dat TS vooral niet wil vertellen hoe het probleem is ontstaan ;)
Dáár zouden sommige veulenhouders van kunnen leren.

Zelf zou ik dit probleem, als de oorzaak écht is weggenomen en de ernst van de vervuiling écht niet groot is, gewoon afwachten. Als er geen zand meer bij kan komen, zal de normale darmwerking uiteindelijk het resterende zand wel opruimen. Met gewoon voer en volop weidegang in een vette weide.

Al die tips en truucs om iets "sandclear-achtigs" in je veulen te krijgen... ik weet niet.... je zou het veulen daar best wel eens mee kunnen beschadigen. Is het zand weg, maar het beestje voor de rest van zijn leven problematisch bij bijvoorbeeld het toedienen van orale medicatie. Nou ja. Ieder zijn keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 13:19 



 
Profiel   

Dat mogen jullie best weten hoor, ik wou er verder niet op in gaan omdat ik vroeg om tips en er anders een heel gesprek komt over hoe en wat. Maar dat is blijkbaar niet te voorkomen ;)

Mijn weides staat tegen de rijbak aan. De rijbak staat altijd open voor extra ruimte en zodat ze lekker kunnen rollen in het zand.
Ook kunnen ze na veel regenval (zoals de afgelopen dagen) hier droog staan, omdat die bodem het vocht heel goed opneemt.
(Ze hebben ook een schuilstal met bestrating).

Nou wordt de merrie momenteel niet gereden omdat ze een veulentje heeft (alleen een beetje longeren voor behoud van conditie en spieren).

Hierdoor groeide er wat plukken gras in de bak. De merrie zelf at daar niet van omdat ze gewoon een volle weide tot haar beschikking had en het niet lekker eten is door het zand wat meekomt.
Het veulen vond het blijkbaar wél heel interessant en trok het met wortel (en dus ook zand) en al uit de grond en at het op. Zodra we dit zagen hebben we de bak dicht gedaan.
We hadden haar er nog nooit eerder van zien eten maar wouden voor de zekerheid wel controleren.
Mest onderzoek gedaan en daar kwam dus inderdaad uit dat er zand in de maag was gekomen.


(Merrie is ook gecontroleerd en die had geen zand).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 14:06 



 
Profiel   

Je kan het echt niet altijd voorkomen hoor, voel je daar niet schuldig om. Je hebt de oorzaak weg gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 12:29 



 
Profiel   

Had je de psyllium slobber al gebrobeerd van Subli? Dat is misschien voor een veulen wat makkelijker dan harde brokjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 13:42 



 
Profiel   

Eefke85 schreef
Had je de psyllium slobber al gebrobeerd van Subli? Dat is misschien voor een veulen wat makkelijker dan harde brokjes.

Nadeel hiervan is wel dat een maar een heel laag psyllium gehalte bevat, nl maar 23%
maar wellicht wel idd een optie om ze aan de smaak te laten wennen. Anderzijds kan je dat ook doen om van een veulenbrok een slobber van te maken en er de psyllium door te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:01 



 
Profiel   

Mijn veulen (ook 2,5 maand) heeft ook zand en staat ook op sandclear. Hij at wel al snel van de moeder mee maar uit een eigen bak at hij niet echt, heb ook appelmoes geprobeerd, slobber er van gemaakt maar hij moest er niets van weten.
Toen gemengd met het biks van moeders en dat at hij wel graag, misschien toch omdat de geur en smaak hem al bekend voorkwam?
Ze stonden overigens op een volle weide en ook zeer groot maar uitgerekend stond meneer elke keer met zijn neus in een klein stukje zand. Was ik de ene aan het afzetten had hij de volgende alweer gevonden…
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:05 



 
Profiel   

Ik zou dan overleggen of je paraffine kan geven dmv een spuit in de mond.

Onze shet had wat zand en psyllium werkt wel, maar te weinig en je krijgt vaak gewoon niet genoeg binnen.

We zijn daarop meerdere keren per dag een volle spuit paraffine in de mond gaan geven een week lang. Ze vinden het niet lekker en je moet echt even volhouden om meerdere keren flink te geven, maar kan wel bij zand net even dat zetje zijn.

Wat eet je veulen wel? Om zand te voorkomen, wil je eigenlijk dat je paard geen tekorten heeft, veel vezelrijk voer binnen krijgt wat de darmen stimuleert en vrije beweging. Vrije beweging krijgt het al en de rest is bij een jonger veulen wel moeilijk, maar je kan kijken wat de moeder binnen krijgt en eventueel een bak met hooi neerzetten.

Brokjes of muesli komt wel. De een gaat er direct met zn neus in en de ander niet. De merrie moet het eigenlijk het veulen leren, maar het zegt niks dat ze het veulen nu nog niet bij het voer laat. Dan vindt de merrie het te vroeg en of niet nodig, wat echt te begrijpen is als je naar de natuur kijkt.

Maar leren dmv samen eten is ook experimenteren met aanbod en hoe je aanbiedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:16 



 
Profiel   

Ik weet eigenlijk niet anders dan dat veulens op een gegeven moment zand gaan eten.
Ze krabben gewoon een plek in de wei kaal ...
Ik heb van onze DA begrepen dat dit normaal is en dat het zand eigenlijk altijd weer vanzelf afgevoerd wordt. Maar misschien is het bij die van jou net iets erger? Ik zou me niet direct heel veel zorgen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:20 



 
Profiel   

Kendra schreef
Ik weet eigenlijk niet anders dan dat veulens op een gegeven moment zand gaan eten.
Ze krabben gewoon een plek in de wei kaal ...
Ik heb van onze DA begrepen dat dit normaal is en dat het zand eigenlijk altijd weer vanzelf afgevoerd wordt. Maar misschien is het bij die van jou net iets erger? Ik zou me niet direct heel veel zorgen maken.


Zoals ik het begreep was het om te voorkomen dat het zand op blijft bouwen en ze uiteindelijk koliek krijgt. Dat mocht er toch nog weer zand binnen komen, dit er iig uit was. Aangezien mevrouw graag wortels uit de grond trekt haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 20:46 



 
Profiel   

Als het echt niet lukt zou je kunnen proberen lijnzaad te koken dit wordt een slijmerig goedje en zorgt ervoor dat het alle zand mee naar buiten neemt dit kan je evt wat dunner maken en met een spuitje toevoegen. Een aantal jaar geleden heeft mijn merrie zware koliek gehad en ik moest haar een flinke hoeveelheid hiervan geven maar ze wilde niet eten dus zo via spuitvorm gegeven en een paar uur later knapte ze al op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:00 



 
Profiel   

Even een update!

Psyllium vezels geprobeerd en dit wou ze absoluut niet.
Geprobeerd het te mengen met appelmoes en vla, zonder succes.
En het verstoppen in gras of hooi trapte ze ook niet in. Als laatst nog met een spuit geprobeerd maar dat is niet te doen bij dat eigenwijze ding haha

De oplossing was voor ons om met de merrie uit 1 grote bak mee eten. Dit wekte wel haar interesse in brok, al at ze er nog niet echt van.

De volgende dag hebben we geprobeerd of ze een hapje wou van de brokjes die ze in eerste instantie kreeg, met succes!
Dat hapje steeds verder uitgebreid en onderhand eet ze bijna de gehele hoeveelheid.
Wel moeten we het interessant houden voor haar :+ :
Eerst krijgt ze alleen de brokjes, wanneer ze daar op uitgekeken is doen we er wat lijnzaad olie over.. als ook dat niet meer lekker genoeg is gaat er wat suiker overheen.
De laatste korrels verstoppen we in een dikke pluk gras of hooi, en dan is bijna alles weg!
Elke dag eet ze iets meer en gaat het er iets makkelijker in :)

Iedereen bedankt voor het meedenken!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:01 



 
Profiel   

precies wat ik ook wilde voorstellen, parafine. maar dat hangt van de ernst af. Anders zou je stro/schors kunnen proberen, de ruwe vezels nemen wat zand mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:04 



 
Profiel   

Gewoon de psyllium vezels halen, oplossen in water en dan met een dikke spuit a la wormenspuit naar binnen spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:07 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik zou dan overleggen of je paraffine kan geven dmv een spuit in de mond.

Onze shet had wat zand en psyllium werkt wel, maar te weinig en je krijgt vaak gewoon niet genoeg binnen.

We zijn daarop meerdere keren per dag een volle spuit paraffine in de mond gaan geven een week lang. Ze vinden het niet lekker en je moet echt even volhouden om meerdere keren flink te geven, maar kan wel bij zand net even dat zetje zijn.

Wat eet je veulen wel? Om zand te voorkomen, wil je eigenlijk dat je paard geen tekorten heeft, veel vezelrijk voer binnen krijgt wat de darmen stimuleert en vrije beweging. Vrije beweging krijgt het al en de rest is bij een jonger veulen wel moeilijk, maar je kan kijken wat de moeder binnen krijgt en eventueel een bak met hooi neerzetten.

Brokjes of muesli komt wel. De een gaat er direct met zn neus in en de ander niet. De merrie moet het eigenlijk het veulen leren, maar het zegt niks dat ze het veulen nu nog niet bij het voer laat. Dan vindt de merrie het te vroeg en of niet nodig, wat echt te begrijpen is als je naar de natuur kijkt.

Maar leren dmv samen eten is ook experimenteren met aanbod en hoe je aanbiedt.


Veulen en merrie krijgen naast gras ook hooi aangeboden. Dit eet het veulen wel erg goed! En dan natuurlijk nog de melk van haar moeder haha

Merrie geeft idd voldoende in haar melk dat het veulen de brok nog niet 'nodig' heeft, heb ik gehoord van de dierenarts en onze voer adviseur!

Heb haar nu gelukkig wel zo ver dat ze brokjes eet voor het zand! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:10 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Gewoon de psyllium vezels halen, oplossen in water en dan met een dikke spuit a la wormenspuit naar binnen spuiten.

Zie bericht boven jou, is inmiddels opgelost :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 21:12 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Gewoon de psyllium vezels halen, oplossen in water en dan met een dikke spuit a la wormenspuit naar binnen spuiten.

Hoeveel gram deed je vermengen met water en in de spuit?
Veulen is 4,5 maand en weigert alles. maar moet haar spul echt innemen.
Ze moet 50 gram. Hoe deed jij dat ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-22 09:52 



 
Profiel   

FennyPower schreef
c_alsemgeest schreef
Gewoon de psyllium vezels halen, oplossen in water en dan met een dikke spuit a la wormenspuit naar binnen spuiten.

Hoeveel gram deed je vermengen met water en in de spuit?
Veulen is 4,5 maand en weigert alles. maar moet haar spul echt innemen.
Ze moet 50 gram. Hoe deed jij dat ?

Iemand ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-22 09:18 



 
Profiel   

Wat is je vraag? Als ze 50 gram moet vermeng je dat in een spuit en duw je dat naar binnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-22 09:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen