Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard sleept met achterbenen; hoefschoenen?

 
Profiel   

Heeft hij dan dus moeite met het buigen van zijn knie? De kniebanden zitten dacht ik eerder vast aan de spier die zorgt voor het strekken van de knie. Dus dan snap ik de relatie slappe kniebanden en slepen niet zo goed.

Ik dacht dat slepen met de achterbenen meer te maken heeft met problemen in de rug en het si-gebied. Misschien een idee om daar eens naar te laten kijken? Dan zal het effect van je training misschien ook groter zijn.

Qua hoefschoenen: ik heb de floating boots. Gaan al lang mee en is stevige schoen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:34 



 
Profiel   

Ik zou hier heel huiverig voor zijn, aangezien hoefschoenen meestal antislip zijn en dus een remmend of blokkerend effect zullen in de beweging naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 12:25 



 
Profiel   

Ik zou hier ook huiverig voor zijn, om dezelfde reden als die Tessebes benoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 15:39 



 
Profiel   

Ik zou er toch voor kiezen om de hoefschoenen achterwege te laten en het stuk over de weg je teugeltjes iets korter te pakken, kleine moeite om hem eventjes ietsjes meer op de achterhand te rijden en zodra je in het bos ben lekker alles los toch? Je hoeft niet dressuurmatig aan de gang te gaan maar gewoon je paard wat op lengte pakken en achter er ietsjes meer onder te zetten is kleine moeite lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 15:50 



 
Profiel   

Nu moeten we niet met z’n allen ineens doen alsof 6 x per jaar een buitenritje ineens continue dressuurmatig moet gebeuren. Is het beter voor het paard? Fysiek misschien wel, maar mentaal dan ook? Is 6x per jaar ontspannen rijden ineens zo’n belasting? Die vraag kan alleen de dierenarts/behandelaar beantwoorden.
Ts vraagt hier gewoon om ervaringen van slijtage van hoefschoenen en of deze alleen om de achterbenen gebruikt kunnen worden.


Beste Ts,

Je kunt makkelijk goede hoefschoenen gebruiken voor die paar keer per jaar dat je naar buiten gaat.
Er zijn zo ontzettend veel merken waarbij ik kan geloven dat iemand door de schoenen het bos niet meer ziet.
Zou je adviseren om een passervice te laten komen.
Zij hebben alle kundigheid en weten ook over alle merken de voor en nadelen.
Echter is het wel belangrijk rekening te houden met 2 dingen..
1. Passen kun je het beste doen als het paard net bekapt is, stem daar je afspraak op af.
2. De meeste passers zijn zo ontzettend druk dat het paar weekjes kan duren voordat zij langs kunnen komen.
Maar omdat zij (zeker als je het aangeeft) meerdere merken en modellen hebben moet je makkelijker tot een keuze kunnen komen.
Zij kunnen ook meteen je vraag beantwoorden over wel of niet alleen om achterbenen.
As je Google gebruikt, heb je zo al 2 “grote” passervices die meteen oppoppen.

Hopelijk heb je er iets aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 16:20 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik zou hier heel huiverig voor zijn, aangezien hoefschoenen meestal antislip zijn en dus een remmend of blokkerend effect zullen in de beweging naar voren.

Waar ben je dan precies huiverig voor?
Hoefschoenen worden zo gemaakt dat ze ongeveer even 'antislip' zijn als een gewone hoef. Daar zal variatie in zitten maar het is niet zo dat je paard ermee aan de grond plakt zodra hij zijn voet neerzet :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 22:05 



 
Profiel   

Ik kreegde tip vaak en veel hellinkjes gaan stappen. Worden de knieen sterk van. Dus ben ik met mijn beest heel vaak dijkje op dijkje af gegaan. Binnen twee weken had ik al resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 22:08 



 
Profiel   

Katyatje schreef
Tessebes schreef
Ik zou hier heel huiverig voor zijn, aangezien hoefschoenen meestal antislip zijn en dus een remmend of blokkerend effect zullen in de beweging naar voren.

Waar ben je dan precies huiverig voor?
Hoefschoenen worden zo gemaakt dat ze ongeveer even 'antislip' zijn als een gewone hoef. Daar zal variatie in zitten maar het is niet zo dat je paard ermee aan de grond plakt zodra hij zijn voet neerzet :P


Aangezien dit paard het nodig heeft bij een naar voren gaande beweging van de hoef, om de toon te beschermen tegen overmatige slijtage. Dus niet het werk waar hoefschoenen normaal gesproken voor gebruikt worden. Een hapering in de beweging zal sneller tot overbelasting leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:32 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga er nog even goed over nadenken. Mochten er hoefschoenen komen, gaan we dat zeker laten aanmeten door iemand met verstand ervan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:15 



 
Profiel   

Google eens op TK Hufschuhe en/of TK horseboots. Dat is een duits merk met een open teen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:36 



 
Profiel   

soesita schreef
Google eens op TK Hufschuhe en/of TK horseboots. Dat is een duits merk met een open teen.


Alleen slijt hij dus juist op de teen af, dus dat lijkt me dan geen goede oplossing? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:14 



 
Profiel   

Misschien dan toch die zes keer per jaar op buitenrit stappen over het asfalt wanneer je daar niet dressuur matig bezig wil zijn. Want wanneer hij blijkbaar zo erg sleept dat na één buiten rit de boel kaal is gaan hoef schoenen ook niets uithalen. Word een duur grapje, misschien warm rijden in de bak, het stukje asfalt dressuur matig bezig zijn en je probleem is ook opgelost want in de bak tilt hij wel zijn benen op toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:29 



 
Profiel   

bigone schreef
Misschien dan toch die zes keer per jaar op buitenrit stappen over het asfalt wanneer je daar niet dressuur matig bezig wil zijn. Want wanneer hij blijkbaar zo erg sleept dat na één buiten rit de boel kaal is gaan hoef schoenen ook niets uithalen. Word een duur grapje, misschien warm rijden in de bak, het stukje asfalt dressuur matig bezig zijn en je probleem is ook opgelost want in de bak tilt hij wel zijn benen op toch?


Inderdaad, als het niet anders is dan houdt het gewoon op met draven buiten de berm. Dan moeten we alleen even zien of het in stap niet te ver afslijt.

Warmrijden in de bak is wel een goed idee, maar dan ben je zo al weer een kwartier tot half uur aan het rijden. Dat bovenop het half uur/ 3 kwartier om in het bos te komen ben ik in totaal al 1,5 tot 2u aan het rijden zonder uberhaupt in het bos geweest te zijn.

We gaan het gewoon nog even aankijken zo, en anders weer verder kijken. Ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer over hoefschoenen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:56 



 
Profiel   

Marjo schreef
bigone schreef
Misschien dan toch die zes keer per jaar op buitenrit stappen over het asfalt wanneer je daar niet dressuur matig bezig wil zijn. Want wanneer hij blijkbaar zo erg sleept dat na één buiten rit de boel kaal is gaan hoef schoenen ook niets uithalen. Word een duur grapje, misschien warm rijden in de bak, het stukje asfalt dressuur matig bezig zijn en je probleem is ook opgelost want in de bak tilt hij wel zijn benen op toch?


Inderdaad, als het niet anders is dan houdt het gewoon op met draven buiten de berm. Dan moeten we alleen even zien of het in stap niet te ver afslijt.

Warmrijden in de bak is wel een goed idee, maar dan ben je zo al weer een kwartier tot half uur aan het rijden. Dat bovenop het half uur/ 3 kwartier om in het bos te komen ben ik in totaal al 1,5 tot 2u aan het rijden zonder uberhaupt in het bos geweest te zijn.

We gaan het gewoon nog even aankijken zo, en anders weer verder kijken. Ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer over hoefschoenen :D


Even out of the box: hoe lang/intensief rijd je als je níet naar het bos gaat? En hoe zien de hoeven eruit na alleen de heenweg? Zou ook nog kunnen dat je training an sich prima effect heeft op zijn bewegingspatroon, ook tijdens een buitenrit, maar dat hij op de terugweg moe is en daardoor meer sleept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:32 



 
Profiel   

C_estmoi schreef
Marjo schreef

Inderdaad, als het niet anders is dan houdt het gewoon op met draven buiten de berm. Dan moeten we alleen even zien of het in stap niet te ver afslijt.

Warmrijden in de bak is wel een goed idee, maar dan ben je zo al weer een kwartier tot half uur aan het rijden. Dat bovenop het half uur/ 3 kwartier om in het bos te komen ben ik in totaal al 1,5 tot 2u aan het rijden zonder uberhaupt in het bos geweest te zijn.

We gaan het gewoon nog even aankijken zo, en anders weer verder kijken. Ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer over hoefschoenen :D


Even out of the box: hoe lang/intensief rijd je als je níet naar het bos gaat? En hoe zien de hoeven eruit na alleen de heenweg? Zou ook nog kunnen dat je training an sich prima effect heeft op zijn bewegingspatroon, ook tijdens een buitenrit, maar dat hij op de terugweg moe is en daardoor meer sleept.


In de bak rijd ik vaak zo'n 30-40 minuten, tijdens een les zit ik snel aan 60 minuten.
Hoe het er na de heenweg uitziet weet ik niet. Afstappen doe ik liever niet omdat hij vrij nerveus kan zijn. Ik heb wel het idee dat het op de terugweg juist minder is omdat hij dan actiever is, maar dat baseer ik dan puur op het geluid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:38 



 
Profiel   

Hoe actiever/alerter, hoe minder gesleep. Maak hem maar gewoon goed wakker in de bak en dan hup op weg. Dus toch gewoon dressuur rijden en wat heter maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:40 



 
Profiel   

Marjo schreef
soesita schreef
Google eens op TK Hufschuhe en/of TK horseboots. Dat is een duits merk met een open teen.


Alleen slijt hij dus juist op de teen af, dus dat lijkt me dan geen goede oplossing? :)



Misschien een aparte vraag voor je gevoel, maar worden zijn tenen niet gewoon te lang gelaten? Met een kortere, afronde teen zou hij misschien beter kunnen afrollen en minder slepen, dat zou betekenen dat hij zichzelf trimt op buitenrit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:47 



 
Profiel   

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar hier heb ik een vergelijkbare situatie. Ook een paard dat met moeite zijn achterbenen op kan tillen. Is medisch niks mis, maar heeft een wat onhandige bouw. Met buitenrijden kunnen zijn achterhoeven flink slijten, zelfs tot op het leven.

Hier zijn de renegade viper hoefschoenen een uitkomst. Ik gebruik ze nu 7 jaar (ene keer meer dan de andere keer) en de achterhoeven zijn nu voor het eerst toe aan vervanging.

Ik gebruik ze vooral na een bezoekje van de hoefsmid, om te voorkomen dat ze echt te kort worden. Als de hoeven wat langer worden passen de schoenen niet meer ideaal en rij ik weer zonder.

Let op: het is wel erg handig om voor alle 4 de hoeven schoenen te kopen. Zeker de renegade vipers zetten een paard toch wel een paar centimeter omhoog en je wil niet dat ze scheef gaan lopen.

Het kost een flinke smak geld, maar ze zijn het meer dan waard. Wel is het handig om voor de eerste keer iemand te laten komen die kan helpen opmeten. Mijn paard liep er vanaf het eerste moment zonder problemen op weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 19:02 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Marjo schreef

Alleen slijt hij dus juist op de teen af, dus dat lijkt me dan geen goede oplossing? :)



Misschien een aparte vraag voor je gevoel, maar worden zijn tenen niet gewoon te lang gelaten? Met een kortere, afronde teen zou hij misschien beter kunnen afrollen en minder slepen, dat zou betekenen dat hij zichzelf trimt op buitenrit :)


Nee dat maakt niet zoveel uit, hij sleept altijd wel namelijk.


mariettek schreef
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar hier heb ik een vergelijkbare situatie. Ook een paard dat met moeite zijn achterbenen op kan tillen. Is medisch niks mis, maar heeft een wat onhandige bouw. Met buitenrijden kunnen zijn achterhoeven flink slijten, zelfs tot op het leven.

Hier zijn de renegade viper hoefschoenen een uitkomst. Ik gebruik ze nu 7 jaar (ene keer meer dan de andere keer) en de achterhoeven zijn nu voor het eerst toe aan vervanging.

Ik gebruik ze vooral na een bezoekje van de hoefsmid, om te voorkomen dat ze echt te kort worden. Als de hoeven wat langer worden passen de schoenen niet meer ideaal en rij ik weer zonder.

Let op: het is wel erg handig om voor alle 4 de hoeven schoenen te kopen. Zeker de renegade vipers zetten een paard toch wel een paar centimeter omhoog en je wil niet dat ze scheef gaan lopen.

Het kost een flinke smak geld, maar ze zijn het meer dan waard. Wel is het handig om voor de eerste keer iemand te laten komen die kan helpen opmeten. Mijn paard liep er vanaf het eerste moment zonder problemen op weg.


Bedankt voor de tip!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 19:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen