Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 141 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Ik ben even de blog kwijt, maar zag het op het Haflinger forum op FB ook wel eens voorbij komen. Dat de gedachte van een stop periode is dat je paard alle reserves kan opmaken. Om vervolgens dan wellicht weer met een andere brok te beginnen.
Ergens lijkt me vaak veranderen van brok ook niet ideaal voor de spijsvertering? Hoe vaak wissel je? Na elke zak? Elk kwartaal/seizoen? 1x per jaar?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:36 



 
Profiel   

Hmm ik begrijp dit ook niet helemaal. Mij is altijd geleerd zo min mogelijk te wisselen en ik baal ook vreselijk dat ik nu opnieuw alles moet omgooien. Zou het niet beter zijn om na een bepaalde periode eens bloed af te laten nemen om te zien of er tekorten zijn en daar eventueel een supplement voor toe te voegen aan het voerschema? Of zeg ik dan iets heel vreemds?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:41 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ik lees her en der (geen officiële bronnen) dat het ook goed is om zo af en toe een stop periode in te lassen voor de vitaminebrok.
Jullie hier ervaring mee? Voor/tevens? En hoe lang?


niet helemaal een stop,maar als ze zomers in de wei staan geef ik minder.
dan nog maar 2x per week.
maar paar week niks zou dan ook wel kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 11:21 



 
Profiel   

Er zijn ook voeders die de samenstelling met de seizoenen veranderen met verschillende seizoensgebonden kruiden, dus dan is het denk ik al minder van belang. Ik wissel meestal als ze het niet zo goed meer eet, dan laat ik het weer uitmeten.

Ik denk dat wisselen van een vitaminebrok niet zoveel kwaad kan voor de spijsvertering. In de natuur wisselen ze ook zelf van voeding, denk dat dat nig een beetje voortkomt uit de tijd dat ze veel krachtvoer kregen. Dan lijkt het mij belastender dan die 200 gram vitaminebrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:16 



 
Profiel   

Eens met Laura_, ik wissel tussen Pavo Vital en Marstall force af en toe, meer uit praktisch oogpunt. Als er een zak leeg is neem ik een van de twee mee uit de dichtstbijzijnde winkel. Nooit iets van gemerkt.

Wisselen van ruwvoer heeft veel meer effect, daar krijgen ze natuurlijk ook veel grotere hoeveelheden van binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:24 



 
Profiel   

Ik kom mij hier ook even melden zie door de bomen het bos niet meer (nooit gedacht met een altijd perfecte of net te magere pony) maar heb nu een 3jarige erbij en die is van niks dik lijkt het (staan niet samen gestald). Hij is nog niet aan het werk op af en toe longeren na. En hij krijgt nu voor het gewicht wat hij hoort te zijn VitalBix daily complete. Hij kreeg eerder een basic basisbrok bij de vorige stal waar hij tijdelijk stond. Hij glom goed, hoeven zagen er goed uit maar moet je veel te veel van voeren. Maar nu hij op de Daily complete staat breken zijn hoeven ineens af. Hij is net pas naar de smid geweest dus dat vind ik vreemd. Ik heb dit vaker voorbij zien komen bij Vitalbix.

Ik heb destijds voeradvies aangevraagd waarin Vitalbix aangaf dat ik eerst veel meer moest voeren dan de dagelijkse dosering ivm eventuele te korten. Ik heb dit niet gedaan. Wellicht komt het daardoor maar ik vrees eigenlijk dat deze brok niet bij dit paard past.

Hebben mensen een betere suggestie?
Hij krijgt onbeperkt hooi, gras met strookbegrazing.

Zelf zie ik pavovital en marstall force voorbij komen. Best wel een gok als marstall force slecht gegeten wordt want ik wil het niet weer moeten mengen met iets want dat zijn voor overbodige extra's.

Ik verwacht wel dat hij slanker wordt als hij aan het werk gaat maar dat duurt nog wel even. We doen alles rustig aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:30 



 
Profiel   

Kan je misschien van een stalgenootje een keer een kleine hoeveelheid vitaminebrok lenen?
Daarnaast heb je van pavo en marstall ook kleinere verpakkingen kopen. Toch wat vriendelijker om te testen.

De brokjes mixen met een hand lucerne/timothee of een beetje tarwezemelen is ook nog een optie. Daar zal je paard echt niet van aanzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:51 



 
Profiel   

NienkeV1994 schreef
Dat kan zeker. Vitalbix bevat organisch gebonden selenium waarbij de regulering door de darmwand wegvalt voor welke mineralen wel en niet nodig zijn. Er kan dus te veel selenium opgenomen worden. Wat selenium kan doen is de plek van zwavel innemen in het lichaam. Zwavel (ook een mineraal) bouwt zwavelbruggen en creëert daarmee stevigheid in de hoeven (en ook de huid en haren). Selenium kan dat niet, dus als selenium de plek van zwavel in neemt kan dit in zwakkere hoeven resulteren als je langdurig organisch gebonden selenium voert. Kort gezegd. Dit komt vaker voor bij paarden die balancers met organisch gebonden selenium krijgen.

Ik quote mezelf even wat betreft Vitalbix en slechte hoeven.

Ik zou dus zoeken naar een balancer zonder organisch gebonden selenium. Pavo Vital bevat dat ook. Marstall Force niet, Metazoa ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:18 



 
Profiel   

Blaze1994 schreef
Ik kom mij hier ook even melden zie door de bomen het bos niet meer (nooit gedacht met een altijd perfecte of net te magere pony) maar heb nu een 3jarige erbij en die is van niks dik lijkt het (staan niet samen gestald). Hij is nog niet aan het werk op af en toe longeren na. En hij krijgt nu voor het gewicht wat hij hoort te zijn VitalBix daily complete. Hij kreeg eerder een basic basisbrok bij de vorige stal waar hij tijdelijk stond. Hij glom goed, hoeven zagen er goed uit maar moet je veel te veel van voeren. Maar nu hij op de Daily complete staat breken zijn hoeven ineens af. Hij is net pas naar de smid geweest dus dat vind ik vreemd. Ik heb dit vaker voorbij zien komen bij Vitalbix.

Ik heb destijds voeradvies aangevraagd waarin Vitalbix aangaf dat ik eerst veel meer moest voeren dan de dagelijkse dosering ivm eventuele te korten. Ik heb dit niet gedaan. Wellicht komt het daardoor maar ik vrees eigenlijk dat deze brok niet bij dit paard past.

Hebben mensen een betere suggestie?
Hij krijgt onbeperkt hooi, gras met strookbegrazing.

Zelf zie ik pavovital en marstall force voorbij komen. Best wel een gok als marstall force slecht gegeten wordt want ik wil het niet weer moeten mengen met iets want dat zijn voor overbodige extra's.

Ik verwacht wel dat hij slanker wordt als hij aan het werk gaat maar dat duurt nog wel even. We doen alles rustig aan.



Hier even op aanhakend:
Bij mijn paard is niets in haar dieet veranderd, en sinds zij 3 weken geleden naar de smid is geweest (ze gaat iedere 8 weken) heeft ze plots afgebrokkelde hoeven.

Wat ik hiermee wil zeggen: het is mogelijk dat het niet helemaal aan het voer ligt, je zou altijd in een andere periode weer Vitalbix DC kunnen proberen om te kijken of het toch een andere factor is geweest.

Mijn merrie staat op Marstall Force overigens, ongeveer 2 maanden hiervoor op Vitalbix DC en merk geen verschil. Puur wegens prijsverschil nu Marstall Force gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:24 



 
Profiel   

Ik ben juist aan het overwegen om 2 soorten vitamine korrels te gaan geven.
Beide die je weinig hoeft te geven zoals de force.

Ik voer nu force en ben daar gewoon tevreden over.
Maar het is toch dag in dag uit hetzelfde.
En juist omdat je dit weinig voert kan ik me bijna niet voorstellen dat als ik dat regelmatig switch met een ander dat dit problemen geeft zoals het wel kan doen als je ander hooi krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:33 



 
Profiel   

NienkeV1994 schreef
NienkeV1994 schreef
Dat kan zeker. Vitalbix bevat organisch gebonden selenium waarbij de regulering door de darmwand wegvalt voor welke mineralen wel en niet nodig zijn. Er kan dus te veel selenium opgenomen worden. Wat selenium kan doen is de plek van zwavel innemen in het lichaam. Zwavel (ook een mineraal) bouwt zwavelbruggen en creëert daarmee stevigheid in de hoeven (en ook de huid en haren). Selenium kan dat niet, dus als selenium de plek van zwavel in neemt kan dit in zwakkere hoeven resulteren als je langdurig organisch gebonden selenium voert. Kort gezegd. Dit komt vaker voor bij paarden die balancers met organisch gebonden selenium krijgen.

Ik quote mezelf even wat betreft Vitalbix en slechte hoeven.

Ik zou dus zoeken naar een balancer zonder organisch gebonden selenium. Pavo Vital bevat dat ook. Marstall Force niet, Metazoa ook niet


Dankje! Dan ga ik 1 van die 2 verder uit pluizen. Ik heb nog 2 zakken vitalbix helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:43 



 
Profiel   

ik geef nu inmiddels een paar weken de pure victorious secret balancer.
maar ik weet niet, op de vital waren ze gewoon lekker fit en blij en met dit zie ik toch wat minder energie.
vind ze alle vier anders, weet niet goed wat het is.
mijn ruin is normaal dol op wandelen,maar moet hem nu zowat mee trekken
ik ga het wel gewoon opmaken,had 3 kilo besteld en maar even kijken hoe het blijft gaan.
op zich ook geen goede vergelijking,want het is zomer, en ze lopen 24/7 op de wei.
dus dan zijn ze toch vaak wat rustiger dan in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 17:41 



 
Profiel   

Ik lees hier over stopweken, verschillende merken afwisselen, en organisch gebonden selenium in sommige balancers. Sluit mooi aan bij mijn huidige twijfels. Ben ooit toen het net bestond ongeveer begonnen met metazoa, toen op Vitalbix overgegaan en toen hij dat niet meer graag at op Pavo Vital. En nu agrobs naturmineral. Maar ik weet het niet. Hij doet het er niet slecht op hoor, maar ik heb toch telkens het idee dat het anders/beter kan. Ik begin me bijvoorbeeld steeds meer af te vragen hoe het zit met de vitamines en mineralen geconcentreerd in zo'n heel klein beetje brok. Of het niet allemaal erg synthetisch is ofzo, niet natuurlijk. Weet iemand daar iets over toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 20:18 



 
Profiel   

Soms, heel soms, word ik van mezelf best moe met al het gepluis en gezoek over en naar voer.
Voor mezelf doe ik dat ook niet.
Ik wissel vanalles wel af in periodes.
Heb nu een jonkie, geen koudbloed maar wel redelijk sober ras. Maar er moet wel iets in voor groei en ontwikkeling vind ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 20:21 



 
Profiel   

Ik was echt mega tevreden over de F4F van Equilife, daar deden onze pony's het ontzettend goed op. En zeker voor onze oudere Tinker merrie met PPID en overgewicht was deze mineralenkorrel echt perfect. :j Ik vind het dus ook ronduit klöte dat het al maanden niet leverbaar is..

Daarna ben ik overgestapt op Vitalbix Daily Complete (de variant met timothee), maar daar ben ik twee dagen gelegen acuut mee gestopt wegens het plotse brokkelen van de hoeven van beide pony's, terwijl ze allebei van nature hele mooie, harde en kerngezonde hoeven hebben. Echt bizar.

Nu heb ik vandaag de Farrier's Formula 'Double Strength' besteld. Dat ga ik mengen met een handje Fibermix van Vitalbix, dat gaat er bij onze pony's in als zoete koek. De FF is dan wel geen mineralenkorrel, maar ik ben tot dusver nog geen vitaminekorrel tegen gekomen waarvan ik denk.. Jaaa, dat is hem! Zeker voor onze oudere merrie ben ik echt wel kieskeurig.

Voor nu is het dus de FF en ik hoop héél erg dat de F4F snel weer leverbaar is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 21:30 



 
Profiel   

Wat betreft de Vitalbix DC: hoe zou het kunnen dat na een paar weken een voer proberen de hoeven ineens afbrokkelen? Naar mijn idee doet een hoef er in totaal een 9 - 12 maanden over om te groeien zodat het nieuwe hoorn de grond bereikt. Heel vaag. Ook is zink een enorm belangrijk spoorelement voor hoef en haar. Ik denk dat veel mensen zink vergeten.
Oh ja en vergeet natuurlijk niet je Fe(4):Cu(1):Zn(3):Mn(3), Ca(2-3):Mg(1), K(3-9):Na(1) en zoveel andere verhoudingen die belangrijk zijn :+ :')

Toch vind ik het gek hoe 2 mg aan selenium ineens betekend dat 2 mg van een andere vitamine/mineraal niet meer door het lichaam opgenomen kan worden (met een dunne darm van 20m lang, blinde darm van 1m en de dikke darm die 3/4m is). Hoeveel gram/mg aan sporenelementen kan een paard dan tot zich nemen.
Niet te vergeten dat TOEGEVOEGD ijzer niet goed blijkt te zijn, zeker omdat wij in Nederland al een enorm ijzerrijke bodem hebben (zit overigens in marstall en agrobs oa) wat dan de opname van koper en zink zal beïnvloeden, maar als een paard geen insuline resistentie heeft, zal het ook niet al het ijzer in zich opnemen wat het binnen krijgt. En ook moeten opletten dat vitamine C ervoor zorgt dat ijzer beter wordt opgenomen, dus wil je dat wel in het voer gezien het lichaam zelf vitamine C kan aanmaken en dus voldoende in het lichaam zit. En dat er in veel voeders alles behalve genoeg koper zit om aan bovenstaande verhoudingen te voldoen, zeker in het weideseizoen.

Ik sluit mij bij je aan Muze met de toevoeging: Ik hou van voer maar ik haat het ook :+

En laten we niet vergeten dat waarschijnlijk niemand van ons dit zo secuur bekijkt bij ons eigen dieet :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 21:30 



 
Profiel   

En om deze reden ben ik aan t leren uitmeten met een biotensor nav horsecomplete metingen eerder :D

Die verhoudingen en tabellen zijn hartstikke leuk, maar je weet niet hoeveel hooi je paard eet en wat hij daarvan opneemt. Ik heb dat losgelaten. Uiteindelijk zegt dat naar mijn idee mening vrij weinig.

Mijn paard blijkt goed te gaan op subli ponybrok en af en toe een (halve) pavo koek (sinds die geen luzerne meer bevat :j ).
Ook aan supplementen is hij vrij constant; glucosamine, glucobalance, af en toe fir carbon clay en/of microcomp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 22:27 



 

Muze schreef
Soms, heel soms, word ik van mezelf best moe met al het gepluis en gezoek over en naar voer.
Voor mezelf doe ik dat ook niet.
Ik wissel vanalles wel af in periodes.
Heb nu een jonkie, geen koudbloed maar wel redelijk sober ras. Maar er moet wel iets in voor groei en ontwikkeling vind ik..


Hier precies hetzelfde :+
Voor nu houd ik aan wat mijn pony wil eten. Hij staat 24/7 op de wei en het enige wat hij daarnaast eet is Pavo Vital. Z'n muesli laat hij staan maar voor dat kleine beetje Vital komt hij aangerend naar het hek.
Ik heb de Vital al eerder geprobeerd en dat beviel toen helemaal niet maar nu gaat het eigenlijk prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 04:49 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
En om deze reden ben ik aan t leren uitmeten met een biotensor nav horsecomplete metingen eerder :D

Die verhoudingen en tabellen zijn hartstikke leuk, maar je weet niet hoeveel hooi je paard eet en wat hij daarvan opneemt. Ik heb dat losgelaten. Uiteindelijk zegt dat naar mijn idee mening vrij weinig.

Dus van een behoorlijk wetenschappelijke benadering overstappen naar hocus pocus omdat dat meer zegt? Nu ben je me echt kwijt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:20 



 
Profiel   

dat is heel persoonlijk of je het hocus pocus vind.
ik heb vroeger ook wel voer laten uitmeten met een biotensor, wel merr dan alleen voer trouwens.

toverbal, echt zo als jij het zegt he _O-
ik verdiep me er niet meer in, mijn beide ponys zijn nu 28 en 29, en eigenlijk zijn ze gewoon prima gezond dus heb ik het waarschijnlijk altijd wel goed gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:29 



 
Profiel   

Ik herken wat jullie zeggen! Pfff…moedeloos van te worden. Maar toch merk ik verschil. Mijn paardje deed het echt super slecht op Pavo Vital en is nu met Equillin (balancer + immuno kuur) echt opgeknapt! Dat merk ik aan vacht en gedrag. Appeltjes op de billen komen weer terug.
Toch ben ik ook erg geïnteresseerd geraakt in de voerwijze van Per Naturam (fijn advies van gehad na Equiday) en filosofie van PureHorse. Beide zijn toch meer gericht op het voeren van de juiste samenstelling aan kruiden/planten. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:37 



 
Profiel   

Ik voer nu vitalbix met timothee, echter schuren mijn beide paarden erop sinds het gebruik. Iemand hier ervaring mee? En wat is een goed alternatief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:06 



 
Profiel   

Mijne is ook wat jeukerig op vitalbix maar dan de breed and grow.

Wbt per naturam en / of pure horse. Zeer interessant en ik geloof daar ook absoluut in.
Alleen m’n portemonnee vindt dat echt minder fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:10 



 
Profiel   

Achterom schreef
Dus van een behoorlijk wetenschappelijke benadering overstappen naar hocus pocus omdat dat meer zegt? Nu ben je me echt kwijt :o


Wat is er precies wetenschappelijk aan onderbouwd aan zelf aanrommelen met gemiddelde waarden?

Wat voor de een werkt, werkt voor de andere niet. Voor ons werkt dit top :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:51 



 
Profiel   

Muze schreef
Mijne is ook wat jeukerig op vitalbix maar dan de breed and grow.

Wbt per naturam en / of pure horse. Zeer interessant en ik geloof daar ook absoluut in.
Alleen m’n portemonnee vindt dat echt minder fijn.



Hier ook eentje die jeuk heeft op de vitalbix breed & grow helaas.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 141 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen