Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 264 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Soura schreef
MissyNr1 schreef
Bij mijn Quarter merrie is het gaatje 3 cm. Helaas is ze er super handig mee en zie dus weinig resultaat na ongeveer 3 weken. Kreeg vandaag nog tijdens een buitenrit van een langsfietsende meneer de vraag of ze "zwanger" was...


Ik heb mijn Thinline op 5 cm. Ik dacht ook dat mijn pony totaal niets af val. Ik weeg haar regelmatig op zo'n grote paardenweegschaal. Ze bleek maar liefst 25 kilo af gevallen te zijn in een maand, terwijl er aan de buitenkant nog nauwelijks iets te zien is. Ze valt eigenlijk sneller af dan de bedoeling is (ze zou op 11 kilo per maand moeten zitten, maar kwam dus uit op 25 kilo in een maand). Soms is geen resultaat zien, niet per se dat er niks gebeurd :j


Ah dat geeft weer wat hoop! Ze is alsnog echt wel te vet.. Vooral op haar ribbenkast
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 19:53 



 
Profiel   

Hi!

Even een tijdje niks geplaatst. Helaas heel druk geweest met verven in mijn nieuwe appartement en vervolgens druk met de verhuizing. Elaya heeft hierdoor 1,5 week a 2 weken minder gedaan. Was direct goed terug te zien.... Helaas :( Deze week weer fanatiek bezig geweest, maar vrijdag wordt ze door de osteopaat behandeld en dan zal ze weer enkele dagen stil staan. Daarnaast ben ik tot zaterdag 7 augustus op vakantie en zal ze dus een weekje heel weinig doen. Mijn osteopaat pakt haar enkel woensdag even op aan de longeerlijn om te kijken hoe ze loopt. Ben daar al blij mee.
Ik twijfel nog of ik een ander er mee aan de slag laat gaan de dagen daarna donderdag, vrijdag en zaterdag. Echter vind ik dit met het idee dat ze behandeld is niet erg prettig. Doe ik liever zelf. Beetje lastig want dan zal haar omvang wel weer toenemen :')

Heb ook mijn stopweek van de gluco balance gehad. Ben ik sinds zondag weer mee gestart dus hopelijk gaat dat ook weer zo fijn werken als voor mijn stopweek. Merkte echt goed verschil met het voeren. Wel zoals werd aangeraden dus een stopweek gehouden.

Ik zal deze week nog even een foto uploaden. Al is het maar voor mezelf om later terug te kunnen zien hier. Als ik de foto van een maand geleden bekijk kan ik best wel even een beetje snikken om hoe snel ze dus binnen enkele weken weer ontzettend is aangekomen.
Hoe gaat het bij jullie zo in de zomermaanden met dit groeizame weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 11:43 



 
Profiel   

Pff ja het blijft een lastige zoektocht naar de juiste balans eigenlijk he? Ik zou haar ook niet uit handen geven na een behandeling.. die 3 dagen meer of minder werken zal het verschil ook niet maken denk ik ;)

Ik ben hier wel tevreden op het moment met het gewicht, foto begin Juli:
[ img ]

En nu;
[ img ]

Er lijkt misschien niks af (is denk ik ook niet het geval) maar ze heeft inmiddels wel weer een paar uur weidegang, wat ze tot deze maand helemaal nog niet mocht. Dus ik ben op dit moment al enorm tevreden dat ze niet spekvet geworden is :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 11:51 



 
Profiel   

Ik zie wel echt verschil hoor! Gek he, ook eentje dus die per week kan verschillen of in ieder geval met een paar weken. Fijn dat het ook op gras goed gaat dan.

Ik heb dus t idee dat bij die van mij 3 dagen al wel uit maakt :') maar heb ook t idee dat ik er enorm in ben doorgeslagen omdat ik me er zo rot over voel. Waarschijnlijk maken die drie dagen ook echt niks uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 11:54 



 
Profiel   

Hoi iedereen!

Ik heb 5 paarden (nu ja, 3 en 2 pony's) die samen in 1 kudde staan.
De 2 oudjes (Margriet, Belgisch trekpaard van 25 en Willow, Hannoveraner van 22) doen het momenteel prima *\o/* Die drie andere, tjaaaaaa...

Ik heb dus nog
- Glorious Bastard, of Bas voor de vrienden, Quarab van 8
- Cadel, Welsh pony (kleine C) van 11
- Sagan, Welsh pony (kleine C) van 10

Die zijn veel te rond. Van die bolletjes op stokjes, zo zien ze er uit.
De eerlijkheid gebied mij te vertellen dat ze de vorige 4 maanden amper iets gedaan hebben, aangezien ik eind maart mijn enkel nogal grondig brak en nu nog volop aan het revalideren ben. Maar ook daarvoor waren ze aanzienlijk te zwaar.

Met de pony's rijd ik dubbelspan, dat zou ik nu ongeveer terug kunnen gaan oppakken. Normaal rijd ik 2x per week met de koets (een kort ritje van ca 1 uur en een lange rit van 2 à 3 uur) en longeer ik ze 1 of 2 keer.
Met Bas rijd ik een keer of 3 - 4, waarvan 1 x les. Als ik 3 keer rijd probeer ik ook een keer te longeren. Hij wordt momenteel 2x per week gelongeerd (sinds een week of 3) en 1 à 2 x per week gereden door mijn trainer, telkens ongeveer een uur (momenteel nog korter en veel stap).

Ze staan momenteel 's nachts op stal door omstandigheden (2 weides terug ingezaaid in het najaar, dus daar wil ik ze nog geen hele nacht op, staat ook veel te vet + de oudjes die een grote emmer pulp/luzerne/slobber bij krijgen waar ze wel even mee zoet zijn en veel hooi, en ik wil niet dat de kleintjes dit gaan afpakken natuurlijk). Ze staan op stro en krijgen daar natuurlijk hooi. Overdag (van 6u - 22u) staan ze in de wei, momenteel gaan ze een half uurtje tot een uurtje per dag ook naar de "nieuwe" wei voor ze binnenkomen.

Ik voeder in 3 beurten, o.w.v. de oudjes vooral: om 5u30, om 11u30, om 17u30 (ongeveer, kan weleens een half uur verschil op zitten).
De 3 dikkerdjes krijgen per voederbeurt letterlijk 1 klein handje Light Mix Zero (van de Aveve, de Boerenbond in België zeg maar). That's it. Ze krijgen dit handje omdat ik de anderen dan wél hun brokken/pulp geef en ze anders nogal staan te hengelen + Sagan krijgt iets bij voor z'n hoeven.
Overdag dus in de wei, 's nachts op stal met hooi (mss nogal veel maar ik ben als de dood voor maagzweren en koliek :+ ).

Bon, lang verhaal, sorry, maar wou een vrij volledig beeld geven.

Sowieso gaan ze nu wel terug regelmatiger bewegen hé, maar hoe ver / op welke manier denken jullie dat ik dat best kan opbouwen? Zelf ben ik nogal beperkt in rijden op 't moment maar ik hoop daar binnenkort beterschap in te zien... Longeren kan altijd. De stapmolen ligt helaas nog in stukken tot na de grote verbouwingen dus da's niet voor 't eerste jaar geloof ik...

Any thoughts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 19:20 



 
Profiel   

Tja, meer bewegen en minder eten.. bij ons staan d’r nu veel in de 24/7 groep met graasmasker op.

Die van mij nu, de bovenste is van 19 juni en de ander vandaag. Glucobalance en graasmasker doen hun werk :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 20:13 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Hier compost van paardenmest, wat hooi, stro, gezonde kruiden e.d die ik te veel van heb en in de weg staan. Van de herfst wil ik kalken en/of lava erop gooien. Landje is mooi divers met verschillende grassen, kruiden en bloemen en dat hou ik graag zo. Alleen het spul wat ik er niet op wil (zoals jkk en berenklauw) haal ik weg.


Stukken waar ik al compost heb gegooid zijn al flink bijgetrokken. Maar zonder enorme groeispurt of iets.


Is dat dan paardenmest van je eigen paarden en hoelang heeft dat dan kunnen composteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 13:40 



 
Profiel   

vur schreef
puppy1128 schreef
Hier compost van paardenmest, wat hooi, stro, gezonde kruiden e.d die ik te veel van heb en in de weg staan. Van de herfst wil ik kalken en/of lava erop gooien. Landje is mooi divers met verschillende grassen, kruiden en bloemen en dat hou ik graag zo. Alleen het spul wat ik er niet op wil (zoals jkk en berenklauw) haal ik weg.


Stukken waar ik al compost heb gegooid zijn al flink bijgetrokken. Maar zonder enorme groeispurt of iets.


Is dat dan paardenmest van je eigen paarden en hoelang heeft dat dan kunnen composteren?


Klopt. Ik reken een maand, ik doe aan warmte/snel composteren. Intensief, maar snel klaar. Ik heb geen ruimte om 2 hele grote hopen op te slaan. Warmte composteren doodt ook wormen en zaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 14:01 



 
Profiel   

Ik had er nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Wel erg bewerkelijk lees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 17:20 



 
Profiel   

Sinds vorige maand geef ik m’n haf 1x per 4 weken een kuur vlozaad om zandkoliek te voorkomen (korte weide) zo’n 500gr vlozaad per dag en dan 7 dagen. Maar merk echt dat ook nu tijdens de 2e kuur de wat dikkere nek van mijn haf lijkt weg te smelten. Eerder in het topic hadden we het al eens over de positieve eigenschappen van vlozaad op insulineresistentie en te dikke paarden. Zou het dan toch verband hebben? Dacht deel dit even hier. Best interessant. Het vlozaad doet meer dan de glucobalance.
Ik weet dat je vlozaad niet dagelijks moet geven omdat het dan de werking tegen zand verliest. Maar ik ga het als kuur inzetten als ik merk dat de nek van m’n paardje weer wat harder en dikker wordt.
Let wel: ik ben geen dierenarts en geef hier geen advies ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 17:38 



 
Profiel   

Marigo schreef
Sinds vorige maand geef ik m’n haf 1x per 4 weken een kuur vlozaad om zandkoliek te voorkomen (korte weide) zo’n 500gr vlozaad per dag en dan 7 dagen. Maar merk echt dat ook nu tijdens de 2e kuur de wat dikkere nek van mijn haf lijkt weg te smelten. Eerder in het topic hadden we het al eens over de positieve eigenschappen van vlozaad op insulineresistentie en te dikke paarden. Zou het dan toch verband hebben? Dacht deel dit even hier. Best interessant. Het vlozaad doet meer dan de glucobalance.
Ik weet dat je vlozaad niet dagelijks moet geven omdat het dan de werking tegen zand verliest. Maar ik ga het als kuur inzetten als ik merk dat de nek van m’n paardje weer wat harder en dikker wordt.
Let wel: ik ben geen dierenarts en geef hier geen advies ;)


Ja, ik heb dat ook zeker gehoord.... maar mooi dat je het nu dus echt zelf merkt wanneer je een kuur doet.
Is zeker heel erg interessant.
Maar wel een kostbare toestand zulke forse kuren.
Voer je dan de husk of de zaden? Koop je groot in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 21:00 



 
Profiel   

Remco Sikkel benoemt psyllium ook in zijn boek. Sinds ik dat gelezen heb geef ik het dagelijks.
Het schijnt effect te hebben op de bloedsuikerspiegel, glucose en insuline.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 21:40 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Remco Sikkel benoemt psyllium ook in zijn boek. Sinds ik dat gelezen heb geef ik het dagelijks.
Het schijnt effect te hebben op de bloedsuikerspiegel, glucose en insuline.


Ik ben wel benieuwd hoe lang je dit nu geeft en of je verschil merkt. Hoeveel geef je er van en de husk of vezel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 05:51 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheden. :)
Ik ben nu toevallig met een zandkuur bezig, de husk gaat er hier prima in. Maar niet in die hoeveelheden die in het artikel stonden dat hier gedeeld was.
Daarnaast geef ik het 5/6 dagen per 4 weken, niet doorlopend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:50 



 
Profiel   

Ik hou de onderhoudsdosering aan dat Puur aangeeft, dus ik geef zo'n 15/20 gram per dag.

https://www.nmlhealth.com/puur/puur-psyllium-350-g

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:13 



 
Profiel   

Wat interessant Marigo dat de vlozaad zoveel reactie geeft bij jouw paard.

Ik geef regelmatig kruiden die ik uit laat meten en er is nu veel op reiniging en darmen gemeten, ook psyllium zaad zit er nu in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:30 



 
Profiel   

Ik geef trouwens deze https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Ik merk dat haar manenkam soepel blijft en dat ze ondanks dat ze op gras staat (wel met masker) en amper beweegt dankzij blessure ze niet aankomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:35 



 
Profiel   

Interessant. En hoeveel geef je dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 08:53 



 
Profiel   

2 eetlepels, dat is ergens tussen de 15 en 20 gram per dag.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook Glucobalance bij geef. Maar ik heb gemerkt dat dat vooral helpt bij zo'n opgeblazen grasbuik. Dus met beiden gaat het echt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:22 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
2 eetlepels, dat is ergens tussen de 15 en 20 gram per dag.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook Glucobalance bij geef. Maar ik heb gemerkt dat dat vooral helpt bij zo'n opgeblazen grasbuik. Dus met beiden gaat het echt goed.


Is dit ook te voeren met brokken of moet het natgemaakt worden icm bijvoorbeeld een slobber?
Als het heel plakkerig word dan eet mijn paard het helaas niet en ze krijgt op dit moment ook alleen Vitalbix daily complete dus iets nat er doorheen mengen is altijd lastiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:32 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
2 eetlepels, dat is ergens tussen de 15 en 20 gram per dag.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook Glucobalance bij geef. Maar ik heb gemerkt dat dat vooral helpt bij zo'n opgeblazen grasbuik. Dus met beiden gaat het echt goed.


Ik lees af en toe bij omdat mijn paard ook wel wat kilo’s kwijt mag :o

Vind het heel interessant om dit bij te geven. De glucobalance is gisteren op gegaan.

15-20 gram lijkt me alleen erg weinig voor een paardenlijf. Maar als jij zegt dat je verschil merkt, zal het wel voldoende zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:46 



 
Profiel   

Ik geef nu husk als zandkuur. Laatst 400 gram per dag, verdeeld in 2-3 keer. Hij had enorm wat zand in de darmen en zo'n grote kuur is goedkoper dan een operatie of zelfs je paard verliezen..
Verder 200 gram, gewoon in 1 keer. Zelfs als het behanglijm wordt vrret hij het op. Maar volgende keer ga ik denk ik voor het zaad, wordt net even minder snel plakkerig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:10 



 
Profiel   

Duplo schreef
maitestar23 schreef
2 eetlepels, dat is ergens tussen de 15 en 20 gram per dag.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook Glucobalance bij geef. Maar ik heb gemerkt dat dat vooral helpt bij zo'n opgeblazen grasbuik. Dus met beiden gaat het echt goed.


Is dit ook te voeren met brokken of moet het natgemaakt worden icm bijvoorbeeld een slobber?
Als het heel plakkerig word dan eet mijn paard het helaas niet en ze krijgt op dit moment ook alleen Vitalbix daily complete dus iets nat er doorheen mengen is altijd lastiger


Het moet nat gemaakt worden en wordt dan echt behanglijm als je het te lang laat staan :+
Maar als je het goed nat maakt en gelijk geeft is het gewoon een slobber.

vaaleriee schreef
maitestar23 schreef
2 eetlepels, dat is ergens tussen de 15 en 20 gram per dag.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook Glucobalance bij geef. Maar ik heb gemerkt dat dat vooral helpt bij zo'n opgeblazen grasbuik. Dus met beiden gaat het echt goed.


Ik lees af en toe bij omdat mijn paard ook wel wat kilo’s kwijt mag :o

Vind het heel interessant om dit bij te geven. De glucobalance is gisteren op gegaan.

15-20 gram lijkt me alleen erg weinig voor een paardenlijf. Maar als jij zegt dat je verschil merkt, zal het wel voldoende zijn.


Ik probeer ook maar wat hoor, Puur zegt dat dat genoeg is voor onderhoud en ik merk gelukkig wel verschil.
Ik kan een tijdje wat meer geven, kijken of ik dan nog meer verschil merk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:13 



 
Profiel   

Ik doe de pitjes vaak even marineren in wat lijnzaadolie dan nemen ze niet zoveel vocht op. Gooi daar zemelen bij en water en ze vreet het dan zo op (bij een kuur van 300 a 400 gram per dag)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:17 



 
Profiel   

Op advies van de DA geef ik tijdens een zandkuur het gewicht van mijn paard in grammen vlozaad per dag. Mijn DA gaf aan dat fabrikanten echt een te lage dosering voorschrijven voor zand. Maar dat is zand. Voor positieve effecten insuline en suiker ben ik ook wel benieuwd naar de minimale hoeveelheid. Nadeel is wel als je het elke dag geeft, de werking mbt zand dan weer minder wordt. Of zou dat dan bij kleinere hoeveelheid als 50 gram per dag niet uitmaken?
Ik bestel ook bij PitPit. Wij kopen groot in met de hele stal. Dan kost een zak van 2,5 kilo 15,95. Ik heb 3,5 kilo nodig per kuur. Dus ben zo’n 25-30 euro per maand kwijt. Maar wat al gezegd is: dat is maar een kleine kostenpost in vergelijking met hoeveel goeds het doet!
Ook ik geef het door de slobber met heel veel water. Die van mij eet die 500 gram per dag weg alsof het niets is hahaha toch handig zo’n veelvraat af en toe :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 264 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen