Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 20 van de 39 [ 958 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 39  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Actuele prijs hooi

 
Profiel   

Ja!! Zeker giftig!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 11:14 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
robert45 schreef
Al het jacobskruid staat nu rijkelijk in bloei. Makkelijk te herkennen nu. Als er nergens in je land of direct naast het land wat de vinden is dan valt het wel wat mee. Staan er wel hier en daar pollen, verwijder ze dan met handschoenen aan.

Voor hooiland idem, loop er even door en je ziet het snel genoeg of het er groeit.


Is de jonge plant giftig in hooi? Dus die waar nog geen bloemen in zitten. Want die herken ik dus niet. Wel de grote exemplaren. Die trek ik eruit

De rozet is ook prima te herkennen, maar moeilijker te vinden in lang gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 18:45 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
robert45 schreef
Al het jacobskruid staat nu rijkelijk in bloei. Makkelijk te herkennen nu. Als er nergens in je land of direct naast het land wat de vinden is dan valt het wel wat mee. Staan er wel hier en daar pollen, verwijder ze dan met handschoenen aan.

Voor hooiland idem, loop er even door en je ziet het snel genoeg of het er groeit.


Is de jonge plant giftig in hooi? Dus die waar nog geen bloemen in zitten. Want die herken ik dus niet. Wel de grote exemplaren. Die trek ik eruit

Je hebt maar 2% nodig in een baal voor dode paarden/schapen/koeien. Onze buurman heeft er 18 dood gehad, onderzoek heeft het toen uitgewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 07:34 



 
Profiel   

Ze moeten eerst hun eigen lichaamsgewicht aan jacobskruid hebben gegeten voordat de lever ermee stopt als ik het me goed herinner, toch?
Maar uiteraard is elke plant die in het hooi zit er een te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 07:46 



 
Profiel   

2% is voldoende in een baal voor leverfalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 07:50 



 
Profiel   

2 % van een baal of 2 % van het lichaamsgewicht??

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:03 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ze moeten eerst hun eigen lichaamsgewicht aan jacobskruid hebben gegeten voordat de lever ermee stopt als ik het me goed herinner, toch?

600 kg aan jakobskruis kruid is nogal wat :D :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:03 



 
Profiel   

2% in een baal is voldoende daarvoor, is bij onze buurman helemaal uitgezocht. Via een loonwerker balen aangeleverd gehad, zat dus jkk in, het heeft hem 18 koeien gekost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:04 



 
Profiel   

Hier staan achter mijn weide 2 ezeltjes. Zijn een jaar of 15 en eten elk najaar hun weide leeg met verdroogde stengels JKK. En die staat behoorlijk vol :+
Al 15 jaar lang en nog steeds niks aan de hand tot nu toe.
Soms begrijp ik het allemaal niet zo goed meer :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:06 



 
Profiel   

2% in een baal zegt weinig. Hoe groot is de baal, met hoe veel eten ze er van.. Als je een baal hebt van 100 kilo, dus 2 kilo aan jacobskruid erin, en ze eten er met 10 paarden van, dan krijgen ze per paard 200 gram jacobskruid binnen, wat dus 0,04% van hun lichaamsgewicht is.
Zou je zo'n baal dagelijks geven, ja dan gaat het ophopen in de lever. Maar een enkele keer zou geen kwaad moeten kunnen (al wil je dat niet natuurlijk en 2% is erg veel en moet een boer/loonwerker toch zeker herkennen bij het maaien).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:08 



 
Profiel   

JeanneV schreef
8nnemiek schreef
Ze moeten eerst hun eigen lichaamsgewicht aan jacobskruid hebben gegeten voordat de lever ermee stopt als ik het me goed herinner, toch?

600 kg aan jakobskruis kruid is nogal wat :D :D :D

Dat zeiden ze vroeger, maar ik heb het opgezocht, en het schijnt dat ze 5 tot 20% van hun lichaamsgewicht kunnen eten voordat ze problemen krijgen.
(schapen en geiten kunnen schijnbaar wel meerdere keren hun lichaamsgewicht verdragen := )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:10 



 
Profiel   

https://www.dkavv.nl/paarden/jacobskruiskruid/
misschien interresant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:11 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
2% in een baal zegt weinig. Hoe groot is de baal, met hoe veel eten ze er van.. Als je een baal hebt van 100 kilo, dus 2 kilo aan jacobskruid erin, en ze eten er met 10 paarden van, dan krijgen ze per paard 200 gram jacobskruid binnen, wat dus 0,04% van hun lichaamsgewicht is.
Zou je zo'n baal dagelijks geven, ja dan gaat het ophopen in de lever. Maar een enkele keer zou geen kwaad moeten kunnen (al wil je dat niet natuurlijk en 2% is erg veel en moet een boer/loonwerker toch zeker herkennen bij het maaien.


Dat zou je wel verwachten, onlangs is een perceel weide verkocht naast mij, de wei staat aardig vol met jkk, loonwerker heeft het gemaaid-geschud-geperst in balen. Toen hij wilde gaan persen die dag heb ik aan de jongen gevraagd of hij de jkk er van te voren uit had gehaald (dus voor maaien of voor persen) hij wist niet eens wat het was, langs de slootkanten stond het nog helemaal vol.... Was een hele jonge jongen maar toch, je zou het wel verwachten dat ze het weten.


Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 05-08-21 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:14 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Dat zeiden ze vroeger, maar ik heb het opgezocht, en het schijnt dat ze 5 tot 20% van hun lichaamsgewicht kunnen eten voordat ze problemen krijgen.
(schapen en geiten kunnen schijnbaar wel meerdere keren hun lichaamsgewicht verdragen := )

Ik blijf het vaag vinden. Een groot paard weegt [makkelijk gezegd] 600 kg... 30 - 120 kg kan schadeloos gegeten worden... Is dat gedroogd? Of 30 kg aan ongedroogde planten die je uit de wei trekt? Is nogal verschil!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:14 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
8nnemiek schreef
2% in een baal zegt weinig. Hoe groot is de baal, met hoe veel eten ze er van.. Als je een baal hebt van 100 kilo, dus 2 kilo aan jacobskruid erin, en ze eten er met 10 paarden van, dan krijgen ze per paard 200 gram jacobskruid binnen, wat dus 0,04% van hun lichaamsgewicht is.
Zou je zo'n baal dagelijks geven, ja dan gaat het ophopen in de lever. Maar een enkele keer zou geen kwaad moeten kunnen (al wil je dat niet natuurlijk en 2% is erg veel en moet een boer/loonwerker toch zeker herkennen bij het maaien.


Dat zou je wel verwachten, onlangs is een perceel weide verkocht naast mij, de wei staat aardig vol met jkk, loonwerker heeft het gemaaid-geschud-geperst in balen. Toen hij wilde gaan persen die dag heb ik aan de jongen gevraagd of hij de jkk er van te voren uit had gehaald (dus voor maaien of voor persen) hij wist niet eens wat het was, langs de slootkanten stond het nog helemaal vol.... Was een hele jonge jongen maar toch, je zou het wel verwachten dat ze het weten.


Ik snap best dat een knul op een trekker bij een loonbedrijf dat niet weet. Die komt enkel de handelingen uitvoeren. Als ze bermen maaien zit er ook zooi in. Ziet er allemaal hetzelfde uit.
Hij verkoopt het niet dus wat zou hij er van moeten weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 08:30 



 
Profiel   

er zijn bitter weinig mensen die de schadelijkheid ervan kennen en naar mijn idee zijn paardenmensen er nog meer van op de hoogte dan veel landbouwers(hier in de buurt komt het nog veel minder voor dan in sommige streken), en hier maaien buren echt stukken waar jkk staat, en geven dat integraal aan hun koeien, die hebben geen flauw benul!
de boer van wie wij onze boerderij kocht vroeg of we zijn hooi wilden voor onze paarden, toen ik vriendelijk bedankte dat er jkk in zat, viel hij uit de lucht(nadien uitgelegd hoe schadelijk het kan zijn).
volgens mij geloofde hij mij niet, maar over de middag had hij iemand opgebeld en die bevestigde waarschijnlijk wat ik zei en in de namiddag zag ik hem de planten uitstekken....
jammer dat er nog zoveel onwetendheid is eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 17:26 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
er zijn bitter weinig mensen die de schadelijkheid ervan kennen en naar mijn idee zijn paardenmensen er nog meer van op de hoogte dan veel landbouwers(hier in de buurt komt het nog veel minder voor dan in sommige streken), en hier maaien buren echt stukken waar jkk staat, en geven dat integraal aan hun koeien, die hebben geen flauw benul!
de boer van wie wij onze boerderij kocht vroeg of we zijn hooi wilden voor onze paarden, toen ik vriendelijk bedankte dat er jkk in zat, viel hij uit de lucht(nadien uitgelegd hoe schadelijk het kan zijn).
volgens mij geloofde hij mij niet, maar over de middag had hij iemand opgebeld en die bevestigde waarschijnlijk wat ik zei en in de namiddag zag ik hem de planten uitstekken....
jammer dat er nog zoveel onwetendheid is eigenlijk


Dan vraag ik me af wat voor koeienboer dat verder is. Voeding is zo ontzettend belangrijk voor koeien en hun melk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 18:43 



 
Profiel   

Nu ken ik overigens geen koeien weides waar het in staat.
Misschien daarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 18:47 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nu ken ik overigens geen koeien weides waar het in staat.
Misschien daarom?



Maar als je weet wat je wel in je weide wil hebben moet je ook weten wat je er niet in wil hebben. En lukraak met de gifspuit rond kan in deze tijd ook niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 18:49 



 
Profiel   

Komt niet door gif.
Jkk groeit op arme grond. Daarom in bermen en natuurland veel jkk.
Ook paarden houders die weinig mesten hebben meer kans op jkk.
Boeren bemesten hun land daarom geen jkk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:01 



 
Profiel   

Daarnaast houden ze de grasmat ook in goede conditie, ze proberen kale plekken zo veel mogelijk te voorkomen. Ook dat gaat op paardenweides nogal eens mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:07 



 
Profiel   

Ja inderdaad ook dat zeker :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:09 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Dat zeiden ze vroeger, maar ik heb het opgezocht, en het schijnt dat ze 5 tot 20% van hun lichaamsgewicht kunnen eten voordat ze problemen krijgen.
(schapen en geiten kunnen schijnbaar wel meerdere keren hun lichaamsgewicht verdragen := )

Maar de problemen zijn onomkeerbaar; het spul stapelt zich op.
Dus ieder jaar een beetje is op termijn net zo funest als heel veel in 1 keer.
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... kruiskruid

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:31 



 
Profiel   

Zeker! Daarom is het ook zo’n rotspul.
Maar het is dus niet zo dat een enkele baal met 2% jacobskruid direct dodelijk is voor een groot paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 19:43 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
er zijn bitter weinig mensen die de schadelijkheid ervan kennen en naar mijn idee zijn paardenmensen er nog meer van op de hoogte dan veel landbouwers(hier in de buurt komt het nog veel minder voor dan in sommige streken), en hier maaien buren echt stukken waar jkk staat, en geven dat integraal aan hun koeien, die hebben geen flauw benul!
de boer van wie wij onze boerderij kocht vroeg of we zijn hooi wilden voor onze paarden, toen ik vriendelijk bedankte dat er jkk in zat, viel hij uit de lucht(nadien uitgelegd hoe schadelijk het kan zijn).
volgens mij geloofde hij mij niet, maar over de middag had hij iemand opgebeld en die bevestigde waarschijnlijk wat ik zei en in de namiddag zag ik hem de planten uitstekken....
jammer dat er nog zoveel onwetendheid is eigenlijk


Maar dan zouden er toch veel meer koeien ziek worden en dierenartsen alarm slaan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 20:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 20 van de 39 [ 958 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 39  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen