[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 02:17

Ik heb even jullie advies nodig...
Mijn merrie is geen ernstige eczeem, waarschijnlijk in haar jonge jaren wat verkeerde voeding, maar ik heb haar nu 4 jaar en elk jaar wordt het minder. Echter dit jaar geen veulen aan de voet, maar ook niet mogen trainen ivm blessure, en wel over gestapt naar voordroog ivm allergie van haar maatje. Dus, jeuk en overgewicht. Gelukkig inmiddels de training weer aan het oppakken, dus hoop op verbetering.

Ik kan/kon haar zonder deken houden, vorig jaar (met veulen) 1 a 2 keer gesmeerd met derfen rond september, en verder top jaar. Nu is de tweede fles derfen er al bijna door.

Ja, het spul werkt. Maar verdorie, de manen zijn echt op geen enkele manier ook maar iets wat lijkt op wit te krijgen. Derfen en zand ivm rollen etc is echt drama. Hoe kan ik dit ooit toonbaar houden/krijgen? Het gaat ook vreselijk klitten. Zelfs de derfen van vorig jaar die de manen uitgroeid is nu na 4 keer manen wassen en ontelbare regenbuien nog steeds op een nare manier aanwezig in d'r manen.


Afbeelding

Ik ben dus op zoek naar een manier om of de manen goed schoon te krijgen, of een ander middel wat fijn werkt en dit niet heeft. Derfen clear maakte geen verschil, skin calmin was qua viezigheid iets minder, maar qua werking ook. Is wel al 2 jaar geleden, zag toevallig dat ik de fles nog heb en er nog wat in zit, dus wellicht smeer ik dat er van de week in. Een spray oid mag van mij ook, paard heeft vooral jeuk door hoog gevoeligheid. Het is niet dat ze tot bloedens toe schuurt of een hele dikke kam heeft. Als ze een vlinder ziet vliegen tijdens het rijden knikt ze al met d'r neus omdat er iets voorbij vliegt zeg maar :+

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:28

heb je al geprobeerd of het er uit wil met afwasmiddel ? dreft? droogshampo?

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:52

Hier 1 met witte manen en Derfen. Ik was met Cowboy Magic, de yellow out versie en laat dit een minuut of 5 inweken, dan uitspoelen en dan nog een keer wassen met tea tree voor de jeuk. Werkt hier top, pony heeft mooie witte manen.
Maar dat klitten herken ik alleen van het onder de deken zetten zonder vlechten, ik heb ze dus in het seizoen altijd gevlochten. Veel werk maar hier een behoudt voor de manen.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:08

Ze draagt geen deken en altijd vlechten, voor los is het te lang, dan staat ze erop. Afwasmiddel is geprobeerd, cowboy magic nog niet, thanks!

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:38

Wassen met groene zeep of zilvershampoo en dan de Antiklit spray van cowboy magic erin.
Succes , drama een witte , maar wel mooi als ze schoon zijn haha.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:11

Helaas werken die beide shampoos niet, cowboy magic gaat erin met vlechten, maakt helaas geen verschil met andere anti klit. Blijkbaar doet paardlief iets uniek raars :+

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:51

En groene zeep ook niet? Dat krijgt bij mijn haflinger alles wit wit! En zeker met daarna teatree nog.. dan is t echt glanzend wit.
Wel vervelend!

Bij die van mij blijft 1 been irriteren.. de rest ook wel, maar 1 meer omdat ze denk ik telkens de jeukende korsten weer open bijt... ik smeer elke dag met sudocreme maar dat is maar 1 keer daags.
Ik ben er gewoon niet vaker.. iemand nog tips??

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 05:57

wendy1987 schreef:
En groene zeep ook niet? Dat krijgt bij mijn haflinger alles wit wit! En zeker met daarna teatree nog.. dan is t echt glanzend wit.
Wel vervelend!

Bij die van mij blijft 1 been irriteren.. de rest ook wel, maar 1 meer omdat ze denk ik telkens de jeukende korsten weer open bijt... ik smeer elke dag met sudocreme maar dat is maar 1 keer daags.
Ik ben er gewoon niet vaker.. iemand nog tips??


Bij de mijne werkt helaas echt maar 1 ding.. afdekken zodat ze er niet meer bij kunnen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:28

dat kwam wel van de vliegen toch?
geen andere reden voor jeuk? mijt,of bacteriƫle infectie?
wat je nog kunt proberen is om de sudocreme even weg te laten,met een droge doek de boel schoon maken.
even niet met water er op hoor, en heel licht een laagje vaseline of uierzalf er op te doen.
kan net zijn dat de sudocreme teveel uitdroogt waardoor het gaat irriteren.
vaseline is net wat vetter en misschien dat dat net werkt?


hier gaat het wel redelijk.

Afbeelding
hij staat net in wat kort gras,maar het is even niet anders.
voor zijn leeftijd moet hij gewoon wel meer eten, en lang gras kan hij niet kauwen
wat wondjes op de staartwortel, en wat jeuk op de hals,maar het is allemaal nog wel te doen.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:30

T komt voor zover ik weet echt van de vliegen. Zelfde plekken op hoofd, alleen in deze tijd van t jaar.. ook op andere voorbeen wel maar toch minder. Zal als ik eraan denk eens foto's maken zo op stal!

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:22

wendy1987 schreef:
T komt voor zover ik weet echt van de vliegen. Zelfde plekken op hoofd, alleen in deze tijd van t jaar.. ook op andere voorbeen wel maar toch minder. Zal als ik eraan denk eens foto's maken zo op stal!


Ik gebruik leovet bio huidolie op de benen. Houd de huid soepel en lijkt ook de jeuk te verminderen.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:37

Ik ben weer vergeten foto's te maken denk ik elke keer pas aan als t schoon en ingesmeerd is...
Heb vliegen beenbescherming gekocht. Maandag binnen dus dinsdag passen. Hopelijk werkt dat.
Er zitten zoveel vliegen op... zo wordt t nooit beter, zo'n vicieuze cirkel...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:45

vervelend is dat he, ik hou van de zomer,maar het zijn altijd zulke zorgen steeds.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:46

Heyhey,
mijn merrie heeft geen zomerexceem, maar een letterlijke insectenbetenallergie (niet specifiek op knutten, maar ook en vooral op gewone muggen). Die staat dus in de zomer altijd onder een vliegendeken met buikflap. Momenteel heb ik een amigo bug buster en die zit als gegoten. De deken is echter helaas aan het verslijten.

Nu vroeg ik me af of de pasvorm van de amigo evolution hetzelfde is als van de bug buster? En of er andere wezenlijke verschillen zijn tussen de bug buster en de evolution? Zijn ze allebei even luchtig of is een van de twee meer zweterig is als het ander? Ze houdt het in de zomer namelijk 24/7 op. Ik heb heel bokt al doorzocht maar vind nergens ene vergelijking van beide dekens, dus hopelijk kan iemand hier me verder helpen!

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:33

Hebben jullie eczemers dit jaar ook meer last dan normaal?

Of heeft het te maken met de immuniteitsdip + verkeerde voeding bij onze merrie? (koliekoperatie + dieetvoeding speciaal voor darmen, maar dus niet zonder suikers enz).

Pff, inmiddels is ze al meer dan de helft van haar manen kwijt, ligt open en ook haar voorpluk kwijt. Dat is echt al jaren geleden dat het zo erg was. :'(

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:39

Op dit moment is het echt heel erg bij ons qua ecxeem maar ze worden ook gestoken door vanalles. Vliegen/ dazen en die rotmugjes...paarden zitten onder de bulten, vooral de ecxemers en schuren zich tot bloedens toe open.

Als iemand nog tips heeft, ze krijgen Fibra qua voer en staan ingepakt in ecxeemdekens. Het is gewoon zielig zo.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:40

goldyc schreef:
Heyhey,
mijn merrie heeft geen zomerexceem, maar een letterlijke insectenbetenallergie (niet specifiek op knutten, maar ook en vooral op gewone muggen). Die staat dus in de zomer altijd onder een vliegendeken met buikflap. Momenteel heb ik een amigo bug buster en die zit als gegoten. De deken is echter helaas aan het verslijten.

Nu vroeg ik me af of de pasvorm van de amigo evolution hetzelfde is als van de bug buster? En of er andere wezenlijke verschillen zijn tussen de bug buster en de evolution? Zijn ze allebei even luchtig of is een van de twee meer zweterig is als het ander? Ze houdt het in de zomer namelijk 24/7 op. Ik heb heel bokt al doorzocht maar vind nergens ene vergelijking van beide dekens, dus hopelijk kan iemand hier me verder helpen!


Bel anders even een ruitersportzaak die beide in het assortiment heeft, ik denk dat zij je dit wel kunnen vertellen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:21

Hier geen last en en dikke bos en nergens een plekje..... ik laat hem zelfs dagen zonder deken. Dat is me 10 jaar niet gelukt.

Wat doe ik anders?: max 3 uurtjes per dag op het gras en Happy Skin van Greenvalley

__Suzanne__

Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:26

Ember heeft veel minder jeuk dan vorig jaar! Hij draagt wel zijn deken, maar nauwelijks jeuk. Verschil met vorig jaar: geen gras meer, en afgelopen zomer/herfst een intensieve homeopatische behandeling

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:59

Mijne heeft minder jeuk naar mijn idee, maar wel genoeg plekken hoor, en dus ook dr benen nu, wat ze nooit gehad heeft. zitten toch meer vliegen ofzo..
Maar ze blijft wel altijd iets jeuken hoor, zag dr staart ook weer plekje nu..
Maar das redelijk onder controle te houden. Heb wel beenbeschermers nu voor dr mocht t met dr benen slechter gaan of niet opknappen.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:55

Dus heel wisselend allemaal.. Dan zal het bij ons meisje toch echt komen door de externe factoren..

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:43

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag mijn gepensioneerde eczemer van de Veluwe opgehaald. Het was niet onder controle te krijgen/houden met deken. En hij zit er dus helaas "nogal onder." Vooral zijn manenkam en hals hebben veel te lijden gehad onder het schuren. Hij heeft het nog nooit zo extreem gehad, dus ik ben nogal zoekende.

Afbeelding

Aantal jaar terug heb ik Derfen gebruikt, maar met deze open huid/wondjes zoek ik iets anders.

De dierenarts komt er sowieso bij kijken, volgende week. Maar tot die tijd wil ik alvast iets doen, naast wassen met betadine.

Ik hoop dat ik hier tips/adviezen kan opdoen.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:42

Ik ben sinds een week of 3/4 begonnen met Happy Skin. Vooral de repellent spray en de zomereczeem spray ben ik erg tevreden over! Ik kan mijn paard bij lange na niet zonder deken zetten (wat sommige die de spray gebruiken wel kunnen), maar ik hou nu wel alles onder controle en heb geen nieuwe wondjes meer sinds ik het gebruik :D
Een tijd geleden had ik mijn paard zelfs met kokerflap staan omdat de koker helemaal open lag, nu dat genezen is spray ik het om de 1 a 2 dagen in met de zomereczeem spray en heb geen kokerflap meer hoeven gebruiken!

De wondgel van happy skin lijkt hier redelijk zn werk te doen, maar vind ik een beetje vies plakkerig spul. Heb het idee dat ik gesmolten snoep op mn paard sta te smeren :=

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:56

Mijn paard krijgt nu ook meer jeuk. Ze begint ineens aan haar voorpluk. Geen idee waar het aan ligt.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:21

het is meestal rond deze tijd van het jaar dat het bij veel dieren erger is
denk misschien meer vliegen,of een ander soort waar ze op reageren.
de paarden die op gras staan, bij ons zijn dr paarden nu 1x rond geweest en beginnen aan de 2e snee,dat is toch wat korter en malser.

mijn ruin zit vanaf vandaag aan de antibiotica en pijnstiller want die had een paar nare ontstoken wonden aan de onderkant van zijn kaak zitten.
heb geen idee wat dat doet met zijn eczeem.of dat het er mee te maken heeft.
maar we gaan het zien.

wat hier nog het beste helpt

goed inpakken.
weinig suikers,
wel genoeg vitamines
bewegen,bewegen,bewegen!