Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Symptomen

 
Profiel   

Een pony die in het verleden brutaal werd behandeld, naar alle waarschijnlijkheid veel veulentjes heeft gehad en slecht voer kreeg, heeft nu weinig bespiering op de rug, een dikkere buik en diepe putjes boven de ogen. Wel een glanzende zachte vacht en goede gewrichten. Werd 17j geschat door de dierenarts en mogelijke ppid patiënte. Jullie ook al een pony gehad die onder deze omstandigheden positief testte ? Geen krullende vacht en geen vetophopingen te bespeuren...Kan haar toestand ook te verklaren zijn door de slechte behandeling ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:07 



 
Profiel   

Ts ik heb je andere topic gelezen en ik snap dat jullie die pony heel graag willen zeker omdat jullie er nu al dag of 10 mee bezig zijn.
Maar wacht echt het bloedonderzoek af voor je keuze maakt.
Mij is altijd gezegd problemen hoef je niet te kopen die krijg je vanzelf wel .
Het klinkt of jullie nu al heel gek zijn op de pony en daar door er niet meer realistisch naar kijken .
En eerlijk gezegd is dit wel een beetje een standaard verhaal hoe het bij veel maneges gaat . Je mag de pony voor de koop al tijdje gebruiken voordat deze gekeurd is . Zodat er door de ‘problemen “ die je normaal niet zou willen heen kijkt sabr de pony is zo lief .
Dus enigste advies wacht de uitslag af en maak dan de keus . Komt er toch ppid uit en je wilt echt kopen dan moet er echt heel veel van de prijs af. In mijn ogen is €500 dan meer als genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:50 



 
Profiel   

Ik snap ook wel dat jullie al gehecht zijn aan deze pony maar ik zou zelf nog wel twee keer nadenken voor ik deze pony zou aanschaffen. En net als wat hier boven gezegd wordt, niet meer dan 500 euro voor betalen, verkoper zou al blij moeten zijn als jullie hem een fijn huisje willen bieden.

Denk erom dat als ze echt cushing heeft je een strak schema moet hebben, zeker omdat ze ook hoefbevangen gevoelig is. Dan moet je echt zorg stoppen in huisvesting en voeding en kan je echt niet terecht op zomaar elke stal. Daarbij zullen er mindere periodes zijn waar je dochters mogelijk niet tot weinig kunnen rijden want je koopt in weze gewoon een zieke pony met de bijbehorende kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 22:04 



 
Profiel   

Oeps, betrapt‍♀️...ik wilde idd even een positief verhaal lezen...van een geval waar het geen cushing bleek te zijn..maar we gaan zowiezo de resultaten afwachten.De verkoper van de pony is de eigenaar van de stallen en heeft ze gekocht om weer te verkopen op de paardenmarkt nu 11/11.Hij kocht ze te duur en ik geloof nooit dat hij ze onder zijn vraagprijs zou wegdoen.Financieel (en emotioneel) gezien zou het voor ons niet verstandig zijn ze te nemen als ze positief blijkt te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 23:39 



 
Profiel   

Ze hoeven nog geen zichtbare symptomen te hebben om cushing te hebben. Mijn pony werd alleen mager en futloos, maar had wel cushing. Verder is er niks aan haar te zien. Mijn overleden Shetlander had het ook en het enige dat ik aan haar merkte was dat ze op het laatst lastig uit de wintervacht kwam. Verder ook geen zichtbare symptomen. Dus er zit niks anders op dan op de uitslag te wachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 00:09 



 
Profiel   

Onze welsh had ook cushing. Het was een heleboel gedoe met niet in de wei mogen, omdat ze dan hoefbevangen werd (heel sneu voor haar) en medicijnen die ze dagelijks moest, maar steeds problematischer werden ingenomen door haar. Zakken vol trucs gebruikt, maar kennelijk smaken ze erg vies.

Ondanks alle goede zorgen en dieten toch steeds weer hoefproblemen. We hebben haar uiteindelijk laten inslapen omdat lopen te pijnlijk werd.

En ook zij was lief en mooi. We hebben haar 18 jaar gehad (ze is 24 geworden)

[ img ]
Hier was ze 22, je zou toch niet denken dat ze cushing had? Je kunt het domweg niet altijd zien, maar de problemen zijn er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 00:18 



 
Profiel   

L16a schreef
Hij kocht ze te duur en ik geloof nooit dat hij ze onder zijn vraagprijs zou wegdoen.Financieel (en emotioneel) gezien zou het voor ons niet verstandig zijn ze te nemen als ze positief blijkt te zijn.


Als het iemand is met verstand van handelen dan heeft hij die pony zeker niet te duur gekocht wel wil hij er te veel voor vragen.
Mocht hij inderdaad wel teveel voor die pony betaald hebben dat is zijn risico, die hoeven jullie niet op te vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 01:01 



 
Profiel   

Geloof mij maar, stalhouder heeft een blik op deze pony geworpen en waarschijnlijk amper meer dan slachtgeld betaald. Zo niet heeft die er niet echt verstand van.
Bij mijn vorige stalhouder ook zat verhalen gehoord van mevrouw, vertelde altijd hele zielige verhalen bij ponies als er weer nieuwe klanten waren en die werden vaak gewoon een pony aangesmeerd met allerlei problemen zoals bevangenheid, cushing of pssm. En dan vaak ook nog voor drie keer de waarde wat ze er zelf voor betaalde, al loog ze altijd over de aankoop prijs.
Ponies kosten haar altijd slachtgeld en ze verkocht die dan aan naive klanten voor 1500 tot 2500 euro. En dan vaak ook verleasen of een maand op proef geven zodat klanten zich toch gingen hechten.

Vond het walgelijk om te zien, een van de redenen waarom ik snel verder ben gaan zoeken. Heb in mijn 10 jaar best wat gezien in de paardenhandel en de meeste paardenhandelaren kunnen mooi banketstaaf helaas.

Wat het natuurlijk extra zuur maakt voor de kinderen die vaak een band opbouwen met een pony om dan te horen dat ze of weer terug gaan of ziek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 01:09 



 
Profiel   

Kan zo zijn maar we zijn er natuurlijk nog niet zo lang om dat door te hebben. In ieder geval komt de dierenarts elke maand langs en was een klinische keuring geen probleem. De dochter is eigenlijk heel sterk en weet dat we haar niet gaan nemen als ze ppid positief blijkt (ze is veel flinker dan haar mama). Nemen we ze niet dan vertrekt ze zowiezo 11/10 naar de markt. De stal is geen manege maar zijn allemaal geen eigen paarden en er is dus geen plaats voor niet - betalende gasten. Spijtig genoeg maakt dat het stallen van een elders gekochte pony misschien nog wel moeilijker maar dat is dan maar zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 10:20 



 
Profiel   

L16a schreef
Kan zo zijn maar we zijn er natuurlijk nog niet zo lang om dat door te hebben. In ieder geval komt de dierenarts elke maand langs en was een klinische keuring geen probleem. De dochter is eigenlijk heel sterk en weet dat we haar niet gaan nemen als ze ppid positief blijkt (ze is veel flinker dan haar mama). Nemen we ze niet dan vertrekt ze zowiezo 11/10 naar de markt. De stal is geen manege maar zijn allemaal geen eigen paarden en er is dus geen plaats voor niet - betalende gasten. Spijtig genoeg maakt dat het stallen van een elders gekochte pony misschien nog wel moeilijker maar dat is dan maar zo.


Heel verstandig! Want het zijn niet alleen de eventuele kosten en problemen, maar je wilt geen paard of pony om nachtenlang wakker te liggen van de zorgen, steeds weer van opleving naar teleurstelling (en omgekeerd) te moeten gaan. Van genieten en ontspannen komt dan weinig.
Zoals iemand anders hier al zei: 'problemen krijg je waarschijnlijk toch wel, ook met een gezond dier'. Tenzij je doel is om zieke dieren een fijn leven te geven of ze te helpen revalideren, zou ik altijd voor een dier gaan dat zo gezond mogelijk is. Zeker als zo'n dier (en dat weet ik dus niet) voor een kind is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:11 



 
Profiel   

Even een tip, een handelaar koopt ze niet te duur, ja wanneer hij erachter komt dat het beest 10 jaar ouder is. Dus vertrouw hem niet op z’n blauwe ogen.
Bij het kopen van paarden ( alle dieren eigenlijk) schakel je Penny gevoel uit.
Problemen krijg je toch wel bij zo’n oudje dan hoef je ze niet te kopen.
Kijk voor een pony met goed karakter bvb een new Forrest staat er om bekend en investeer meer geld in een gezonde pony ipv hier al met een achterstand aan te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 11:15 



 
Profiel   

Ts de stalhouder heeft deze pony echt niet te duur ingekocht geloof mij . Dit is ook weer zo standaard verhaal . Dat is zijn brood naast de stal verhuur . Die kunnen met een blik inschatten wat een paard waard is.Die heeft de pony toch ook gezien ? Hoe ze eruit ziet die heeft niet heel veel meer als de slachtprijs betaald .

En als ze uiteindelijk naar de markt gaat krijgt hij ook niet heel veel meer .
Je zou bijna dan een bokker er heen sturen om te vragen wat de prijs is .
Eerlijk gezegd vind ik het erg dat er nog steeds zo gehandeld wordt ben al even uit de ‘gewone ‘ paardenwereld maar helaas het gebeurt nog steeds dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:22 



 
Profiel   

genja schreef
Ts de stalhouder heeft deze pony echt niet te duur ingekocht geloof mij . Dit is ook weer zo standaard verhaal . Dat is zijn brood naast de stal verhuur . Die kunnen met een blik inschatten wat een paard waard is.Die heeft de pony toch ook gezien ? Hoe ze eruit ziet die heeft niet heel veel meer als de slachtprijs betaald .

En als ze uiteindelijk naar de markt gaat krijgt hij ook niet heel veel meer .
Je zou bijna dan een bokker er heen sturen om te vragen wat de prijs is .
Eerlijk gezegd vind ik het erg dat er nog steeds zo gehandeld wordt ben al even uit de ‘gewone ‘ paardenwereld maar helaas het gebeurt nog steeds dus

Dat vind ik dus ook. Laat je niet afzetten! Overigens zijn oude paardjes vaak heel goed als eerste pony.Je kinderen en jijzelf kunnen er veel plezier en liefde van krijgen.Beter dan een groen dier waarmee je verongelukt.Maar,handelaren die topprijzen vragen voor een oudje aan onwetende kopers,dat kan niet natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 14:16 



 
Profiel   

anjali schreef
genja schreef
Ts de stalhouder heeft deze pony echt niet te duur ingekocht geloof mij . Dit is ook weer zo standaard verhaal . Dat is zijn brood naast de stal verhuur . Die kunnen met een blik inschatten wat een paard waard is.Die heeft de pony toch ook gezien ? Hoe ze eruit ziet die heeft niet heel veel meer als de slachtprijs betaald .

En als ze uiteindelijk naar de markt gaat krijgt hij ook niet heel veel meer .
Je zou bijna dan een bokker er heen sturen om te vragen wat de prijs is .
Eerlijk gezegd vind ik het erg dat er nog steeds zo gehandeld wordt ben al even uit de ‘gewone ‘ paardenwereld maar helaas het gebeurt nog steeds dus

Dat vind ik dus ook. Laat je niet afzetten! Overigens zijn oude paardjes vaak heel goed als eerste pony.Je kinderen en jijzelf kunnen er veel plezier en liefde van krijgen.Beter dan een groen dier waarmee je verongelukt.Maar,handelaren die topprijzen vragen voor een oudje aan onwetende kopers,dat kan niet natuurlijk.



Oudere pony’s zijn vaak de beste leermeester. Maar zeker als 1e pony in de familie moet deze wel gezond zijn en niet teveel minnen hebben .
En een brave kinderpony mag ook best wat kosten maar deze klinkt niet als braaf en gezond .
(Die andere topic van ts voor verhaal en foto’s)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 15:30 



 
Profiel   

Ik heb nu pas het andere topic gezien. Op de tweede foto ziet de pony er al beter uit dan op de eerste,waar ze enorm mager en dof is.Cushing,als ze dat zou hebben,is een nare en ongeneeslijke ziekte maar volgens ervaringsdeskundigen met prascend te onderdrukken (niet te genezen).Echter hoefbevangenheid is een vreselijke ellende.Als het paardje daar aanleg voor heeft moet ze wel op een aangepaste manier gevoerd en verzorgd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:54 



 
Profiel   

Is met prascend te onderdrukken, een pil kost meer dan een euro , misschien wel 1,50 keer 30 dus 45 euro extra per maand. En een streng voer beleid. Een pony met cushing kan imo nooit weer onbezorgd paard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:09 



 
Profiel   

bigone schreef
Is met prascend te onderdrukken, een pil kost meer dan een euro , misschien wel 1,50 keer 30 dus 45 euro extra per maand. En een streng voer beleid. Een pony met cushing kan imo nooit weer onbezorgd paard zijn.

Het kan ook problematisch zijn als je het paard niet thuis hebt staan maar op een stalling verder weg of zelfs 24\7 op de wei.Je moet dan wel iemand hebben die hem dagelijks zijn pilletje geeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 08:50 



 
Profiel   

haar toestand kan zeker te verklaren zijn door haar toestand. Voordat je besluit te gaan voor zo'n pony moet je je wel een paar dingen realiseren:
1. het gaat veel tijd en energie kosten om de pony weer bespierd te krijgen. Dat vraagt aangepast (extra) voer = extra kosten. Stem dit af met iemand die er verstand van heeft. Je zult niet de eerste zijn die er teveel voer in stopt en een hoefbevangen paard heeft.
2. Als je gaat trainen, doe dit onder begeleiding. Meestal willen we (onbewust) te snel en heb je kans op blessures. Blessures is echt geen lol met je knol, maar met buikpijn naar stal rijden om wat je zult aantreffen.
3. Je zult elke paar maanden een zadelmaker moeten laten komen. Het zadel wat nu past, past over een paar maanden niet meer. De eerste keren zal het zadel nog wel aangepast kunnen worden, het is waarschijnlijk dat je over een tijdje een ander zadel nodig hebt. Kijk even op een website van een zadelmaker wat de kosten zijn van de consulten. En waarschijnlijk ook een paar keer een fysio.
4. Een pony die meer in conditie komt, laat vaak een ander karakter zien. Een mager, ondervoede pony heeft geen energie om brutaal of dominant te zijn. Je weet nu eigenlijk niet wat je koopt.
5. Een mishandelde pony is niet altijd goed opgevoed. Als de pony beter in conditie komt, zal dit wel naar voren komen. Besteed vanaf het begin veel tijd aan werken aan de hand. Evt onder begeleiding.

En tot slot: kies voor de keuring niet de dierenarts die standaard op het bedrijf komt. Maar kies een eigen, andere dierenarts, die geen banden met het bedrijf heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:11 



 
Profiel   

L16a schreef
Financieel (en emotioneel) gezien zou het voor ons niet verstandig zijn ze te nemen als ze positief blijkt te zijn.


Als het financieel niet verstandig is als ze positief blijkt te zijn, ook goed nadenken of ze gezond wel financieel verstandig is. Ik wil je rekening niet maken, maar zelfs zonder PPID moet je echt een leuk potje hebben. Koliek of dergelijke kan snel gebeuren en de vaste kosten zijn er ook altijd

L16a schreef
In ieder geval komt de dierenarts elke maand langs en was een klinische keuring geen probleem. De dochter is eigenlijk heel sterk en weet dat we haar niet gaan nemen als ze ppid positief blijkt (ze is veel flinker dan haar mama). Nemen we ze niet dan vertrekt ze zowiezo 11/10 naar de markt. De stal is geen manege maar zijn allemaal geen eigen paarden en er is dus geen plaats voor niet - betalende gasten. Spijtig genoeg maakt dat het stallen van een elders gekochte pony misschien nog wel moeilijker maar dat is dan maar zo.


Sowieso zou ik verder gaan dan een klinische keuring. Foto's ter plaatse maken kost al helemaal niet meer zoveel als vroeger. En dan weet je tenminste echt wel iets.

Dat van die stallen is gewoon kitsch van de staleigenaar om druk bij je te zetten. Niet naar luisteren. Als je morgen met een paard komt, dan zal hij wel plek hebben. Dat zijn immers weer extra inkomsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:31 



 
Profiel   

Nou vind ik wel dat allerlei raadgevingen heel nuttig zijn,maar het zou jullie pony worden en niet die van Bokt.Dus als je echt verliefd bent dan zou ik me er niet van laten afhouden hoor. Want het leuke van paarden is toch dat het ook om liefde en emotie gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen