Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:29

Wat een verschil, chapeau!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 06:12

Wauw wat een verschil!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:05

Heel fijn nieuws! Gefeliciteerd!

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:14

Dat begint er al goed uit te zien he! Super!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 10:32

Ik twijfel alleen of ik die vijfdaagse kuur panacur nog zou geven zoals de dierenarts zei. Zou dat niet te zwaar zijn na twee leverbotontwormingen?

Ben zo blij dat ik ze ontwormt heb tegen leverbot.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:35

Deze dierenarts lijkt een goed behandelplan te hebben.
Je kunt je twijfel aan haar voorleggen natuurlijk.
Zelf denk ik dat ik het wel zou volgen, zou jammer zijn als nu niet bijna alles weg is en je volgend jaar weer problemen krijgt.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:59

Eens met bovenstaande. Ik zou ook dierenarts volgen en even overleggen en dan doorpakken alszij dat aangeeft. Op een "sluimerend" wormenverhaal zit je echt niet te wachten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 19:14

Heb contact gehad met de dierenarts en zei raad aan om toch die kuur te geven maar begin november zodat de tweede ontworming goed heeft kunnen werken tegen de leverbot.

Ze zei van ze heeft die twee ontwormingen van de leverbot goed doorstaan en is er alleen maar beter van geworden. En het is zei de dierenarts wel even een aanslag op haar lichaam die ontworming maar nog altijd minder dan de aanslag die wormen aanrichten op het lichaam. Stel dat er toch nog een lichte besmetting is van bloedworm of de eitjes komen uit dan hebben we terug prijs en hervalt ze terug helemaal zei ze en dan gaat het nog moeilijker zijn om ze er bovenop te krijgen. Dus begin november wordt de vijfdaagse panacur gegeven.

Hopelijk binnenkort een gezond paardje dat kan genieten.

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:20

Goed zo,, fijne en goede dierenarts waar je op kan vertrouwen!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:21

Heel fijn dat het zo goed gaat!!! Lekker naar je DA luisteren, klinkt als dat je daar goed mee kan overleggen. Fijn dat ze langzaam aan weer spieren op kan bouwen.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:40

Ik ben zo blij voor je dat je nu een hele goede dierenarts hebt, die al jouw twijfel en vragen ook kan en wil beantwoorden! Super dat ze zo vooruit gaat, dat gaat toch eigenlijk best snel nu vind ik.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 07:13

Ja ik vind ook dat het goed gaat. En veel is er niet verandert aan haar voerbeleid . Ze krijgt nog altijd evenveel eten als ervoor. Krijgt nog altijd mariadistel en vitamine e bij. Wat ze wel nu bij krijgt is golden pasta sinds een week of twee voor haar weerstand en lever. Is kurkuma met zwarte peper en kokosolie. En dan natuurlijk de twee ontwormingen tegen leverbot.

Waar ze voor de ontworming precies nooit een gevulde buik had krijgt ze nu wel een goed rond buikje.
Denk dat ze nu echt wel de voedingsstoffen opneemt waar dat ze ervoor die gewoon doorsluisde ofzo?

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:22

Jet schreef:
Ik ben zo blij voor je dat je nu een hele goede dierenarts hebt, die al jouw twijfel en vragen ook kan en wil beantwoorden! Super dat ze zo vooruit gaat, dat gaat toch eigenlijk best snel nu vind ik.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Je ziet je paard echt snel verbeteren nu. Top gedaan!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:43

Als die andere twee geen verschijnselen hebben van een leverbotbesmetting en ze die niet bij jou kan hebben opgelopen, zou ik die andere twee er niet tegen ontwormen. Een paard met leverbot kan eitjes uitscheiden, maar die zijn niet levensvatbaar. Dat ligt anders als ze met schapen of runderen geweid worden of als er de jaren ervoor schapen of runderen op jouw weide hebben gelopen, maar daar ga ik even niet van uit. Ze noemen een paard een eindgastheer.
Een kort en interessant stukje met een filmpje: https://paardenkliniekgarijp.nl/leverbot/ .
Een uitgebreider artikel dat ook wel nuttig is om te lezen: https://fectest.com/leverbot-bij-paarde ... 6834e7a283 . Even erdoorheen kijken dat het van een wormtestbedrijf afkomt, maar de informatie is wel handig. Zo is er over leverbot nog wel veel meer te vinden.

In veel van de artikelen komt naar voren dat leverbot bij paarden een kans krijgen om te infecteren als ze al een wormbesmetting hebben. Daarom zal je dierenarts toch aanraden de vijfdaagse kuur met Panacur wel te doen.

Die voedingsstoffen kon ze eerder niet goed opnemen omdat de lever, galgangen, darmen en wie weet ook de maag geïrriteerd waren door de leverbot ( en andere wormen waarschijnlijk). Het is nu niet zo dat ze nu al volledig hersteld zal zijn van de leverbot-infectie, maar kennelijk wel al zoveel dat ze daarom nu al zo goed aankomt en zich weer veel fijner voelt.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 08:00

De andere paarden zouden niet tegen leverbot ontwormt worden maar zouden wel de vijfdaagse panacur krijgen voor zekerheid. Want bloedwormen zouden wel redelijk besmettelijk zijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:28

Wat een verschil, ze is echt mooi aan het bijkomen.

Goed gedaan TS! en de dierenarts ook!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 10:49

Hoop dat ze tegen dat het echt koud wordt een beetje een reserve heeft.

Zo is ze vandaag naar gelang ze staat zie je nog wel beetje ribben
Afbeelding
Afbeelding

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:40

O wacht, ik las het verkeerd, sorry. Ja, die vijfdaagse kuur voor alle drie is wel verstandig!

Dat spek op die ribben komt wel hoor, aankomen moet ook niet te snel gaan. Ze is van heel ver gekomen en ziet er overall toch veel beter uit dan op de oude foto's.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:19

Wat fijn! Klinkt ook allemaal heel positief. Ik zou zeker met deze veearts in contact blijven en haar advies volgen.
De komende tijd zie je nog wel veel veranderingen, het kost allemaal tijd. En zelfs als ze er al knap uitzien, gebeurt er van binnen nog van alles. In het voorjaar weet je niet wat je ziet denk ik.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:26

Beetje ribben zien is niet erg, ze ziet er al zoveel beter uit! Tegen de kou kan je haar kleden, als ze haar Deken niet molt.... lekker rustig opbouwen en geduld hebben, je bent goed op weg!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 20:50

Pumpkins schreef:
Beetje ribben zien is niet erg, ze ziet er al zoveel beter uit! Tegen de kou kan je haar kleden, als ze haar Deken niet molt.... lekker rustig opbouwen en geduld hebben, je bent goed op weg!


Ze heeft momenteel een dekentje op maar haal het elke dag even af om te kijken hoe ze staat en of ze niet terug invalt ofzo. En als overdag de zon schijnt en het is lekker warm mag ze even zonder deken. Ze heeft momenteel een regendeken vijftig gram. Daar heeft ze het voor snachts lekker warm onder en ondertussen krijgt ze een wintervachtje.

En momenteel heeft ze deze nog niet kapot gekregen. Derde keer goede keer zeker met het deken?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 20:55

Zelf vandaag voor het eerst gemerkt dat ze een mini snorretje heeft. Is me echt nooit opgevallen haha


Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:50

Haha, leuke foto ook!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 13:37

Even een update. Knollie doet het super goed.
Eet goed is vrolijk. Durft al is wat meer praat krijgen tegen de andere paarden.
Longeren gaat super. Hoewel ze hier graag soms bij explodeert.

Als we gaan wandelen zit de dochter erop en doet ze super braaf. Eigenlijk braver dan ernaast lopen. Dierenarts zei dat het geen enkel probleem is dat de dochter erop zit met wandelen.

Volgende week krijgt ze haar vijfdaagse panacur behandeling. En dan denk ik dat ze er volledig bovenop komt. Wordt dan ook normaal terug bloed getrokken om de leverwaardes en selenium en vitamine e enzo te testen. Want durf nu geen vitamine korrel bijgeven omdat bij de vorige bloeduitslag haar selenium te hoog was. Niet extreem en haar vitamine e wat laag was. Voor die reden kreeg ze enkel vitamine e bij zonder selenium

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even vergelijking van waar we komen

Afbeelding


Afbeelding

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:42

Wauw, ze ziet er goed uit! Ga zo door zou ik zeggen.
Dit zijn echt updates waar je alleen maar blij van kunt worden :)