Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 349 van de 461 [ 11515 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352 ... 461  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Ik denk het niet, anders hadden ze dit toch wel vaker bij controle scopie neem ik aan…
Ze vonden dit wel redelijk bijzonder dat het voer maar bleef hangen onderin…
Ik zal het in ieder geval even vragen als ik weer contact heb.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:15 



 
Profiel   

Marsie2 schreef
Ik ken ook een paard dat met eten schuimlippen kreeg, die bleek gebitsproblemen te hebben, maar dat kan bij die van jou dus niet aan de orde zijn, dan zou ik het verder ook niet weten eigenlijk...



Is geplette haver een optie of zou dat ook teveel prikken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:21 



 
Profiel   

Die van mij liet zojuist zonder aanleiding 4 flinke gapen zien. Dus ik zit weer in de stress :+

Ze krijgt onbeperkt hooi (maar ze kijkt daar niet echt naar om), weidegang (helaas groeit het gras niet harder maar er staat nog zat), 3 keer daags flinke emmer seniores priores en fibrebeet, af en toe een handje luzerne maar ik denk toch dat het weeromslag haar wat doet.

Is er nog iets wat ik haar kan geven wat mijn paard doet laten eten? Ze is een hele lastige, moeilijke eter en wanneer ze een nieuwe baal krijgt, dan duurt het weer een paar dagen totdat ze het eet. Eetopwekkende medicijnen misschien? :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:57 



 
Profiel   

Wat vervelend Nouvel! Geen ervaring mee.

Voor het bevorderen van de eetlust ben ik vorig jaar foenegriek gaan voeren. Geen idee in hoeverre het heeft bijgedragen maar hij is wel beter gaan eten. Leek of hij het kruidige in zijn bietenpulp erg kon waarderen.

Hier vandaag weer lichte koliek, bevestigd dat het vooral opspeelt als hij vanuit paddock op stal komt en zijn brokken eet. Gelukkig was het vandaag ook zo weer over. We gaan brokken bij binnenkomst vervangen door pulp. In de ochtend (als we brokken geven op stal), heeft hij geen last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 19:11 



 

eenitraM schreef
Die van mij liet zojuist zonder aanleiding 4 flinke gapen zien. Dus ik zit weer in de stress :+

Ze krijgt onbeperkt hooi (maar ze kijkt daar niet echt naar om), weidegang (helaas groeit het gras niet harder maar er staat nog zat), 3 keer daags flinke emmer seniores priores en fibrebeet, af en toe een handje luzerne maar ik denk toch dat het weeromslag haar wat doet.

Is er nog iets wat ik haar kan geven wat mijn paard doet laten eten? Ze is een hele lastige, moeilijke eter en wanneer ze een nieuwe baal krijgt, dan duurt het weer een paar dagen totdat ze het eet. Eetopwekkende medicijnen misschien? :’)


Kan je niet plakken van de laatste baal mixen met de nieuwe baal?

Alleen geeuwen als symptoom hoeft echt niet direct zweren te betekenen. Ik zie best vaak paarden gewoon eens een keer geeuwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 19:51 



 
Profiel   

Jorienn schreef
eenitraM schreef
Die van mij liet zojuist zonder aanleiding 4 flinke gapen zien. Dus ik zit weer in de stress :+

Ze krijgt onbeperkt hooi (maar ze kijkt daar niet echt naar om), weidegang (helaas groeit het gras niet harder maar er staat nog zat), 3 keer daags flinke emmer seniores priores en fibrebeet, af en toe een handje luzerne maar ik denk toch dat het weeromslag haar wat doet.

Is er nog iets wat ik haar kan geven wat mijn paard doet laten eten? Ze is een hele lastige, moeilijke eter en wanneer ze een nieuwe baal krijgt, dan duurt het weer een paar dagen totdat ze het eet. Eetopwekkende medicijnen misschien? :’)


Kan je niet plakken van de laatste baal mixen met de nieuwe baal?

Alleen geeuwen als symptoom hoeft echt niet direct zweren te betekenen. Ik zie best vaak paarden gewoon eens een keer geeuwen.


Nee, helaas. Het is weer mis. Ze graast niet meer en raakt haar hooi helemaal niet meer aan. En nu ik zag hoe ze haar stal op kop had gezet...

Ik weet het niet meer. Wat kan ik nu nog doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 00:02 



 
Profiel   

Bijvoeren met spidibeet? Ik zou dr ook hopeloos van worden zeg als ze niks willen eten.. er is niks mis met de baal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 05:00 



 
Profiel   

Die van ons eet na de maagonderzoeken ook heel erg slecht, praktisch geen hooi meer…
Zijn ruwvoermix krijg ik nog wel naar binnen (pure feed) en ik heb grasbrok van Pavo gekocht die ik goed week en dat eet hij ook wel al is het niet super enthousiast.
Bietenpulp mag ik niet meer geven.
Echt vreselijk lastig als je het eten er wel in kunt kijken maar het wil niet…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 07:25 



 
Profiel   

Mijn paard is ook een moeilijke eter. Hij eet eigenlijk heel fijn hooi het beste. Ik voer nu ook grasmix bij, want dat eet hij tenminste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 08:41 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Die van ons eet na de maagonderzoeken ook heel erg slecht, praktisch geen hooi meer…
Zijn ruwvoermix krijg ik nog wel naar binnen (pure feed) en ik heb grasbrok van Pavo gekocht die ik goed week en dat eet hij ook wel al is het niet super enthousiast.
Bietenpulp mag ik niet meer geven.
Echt vreselijk lastig als je het eten er wel in kunt kijken maar het wil niet…


Waarom mag je geen bietenpulp meer geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 09:17 



 
Profiel   

Ik lees al een hele tijd met jullie mee en wil ten eerste iedereen veel sterkte en beterschap wensen.

Mijn Friese merrie heeft al langere tijd klachten die ik niet goed kan plaatsen en een maagzweer blijft in mijn achterhoofd zitten.

Ze heeft last van gas waarbij mestwater meekomt. Haar staart en benen zaten iedere dag helemaal onder. Het ene moment is ze fijn te rijden, andere dagen is ze stug en snel buiten adem. Ze kreeg droog hooi, Fibrebeet en brok van stal. Eerst van alles gaan proberen qua voer en probiotica supplementen, maar dat maakte weinig verschil. Op aanraden van de voerleverancier geschakeld naar alleen hooi en Hartog Digest lucerne, maar ook dat haalde niks uit. Overgang van paddocks naar weide maakte ook geen verschil.

Dierenarts geweest en allergie-, mest- en bloedonderzoek laten doen. Allergische reactie op timotheegras, olijf en Aspergillus fumigatus. Haematocryt percentage en totaal eiwit waren licht verlaagd, maar passend bij de normaalwaardes van het Friese ras. Mest was vrij van wormen en bij een meerdaagse test werd ook nauwelijks zand gevonden.

Voor de zekerheid een Equest Pramox, Audevard Yea Sacc Plus en flinke zandkuur (500 g psyllium per dag voor een week). Ik kwam geen wormen of zand tegen in de mest vervolgens dus daar leek de oorzaak niet in te liggen.

Ik heb hulp gevraagd aan de hooileverancier. Het meeste hooi kwam uit Nederland en was hoog in voedingswaarde (suiker, eiwit, energie). Ik heb geschakeld naar Frans hooi en dit laten testen. Dit bleek goed qua structuur, voldoende in eiwit en laag in energie en suiker. Ook hebben we een speurtocht gemaakt naar voer zonder timotheegras (allergie) met een hoog vet en eiwit gehalte, maar laag zetmeel en suiker gehalte. Uiteindelijk de keuze voor Pavo Ease & Excell gemaakt.

Ze staat nu sinds 3 maanden op het Frans hooi en het nieuwe voer. Buiten de maandelijkse zandkuren heb ik weinig geëxperimenteerd , omdat ik haar vertering ook wilde laten wennen naar alle veranderingen in korte tijd. Dit heeft tot nu toe het meeste tot verbetering geleid. Maar toch…

Ik vind haar nog steeds opgeblazen en veel scheten laten. Ze kan nog steeds wat mestwater laten lopen. Ter hoogte van haar blinde darm heeft ze aan beide kanten wat oedeem vorming. Na het rijden kan ze extreem lang en veel staan gapen. Ze blijft wat wisselend in haar lopen, dan fijn soepel en los, dan weer terughoudend en stug.

Aanstaande maandag breng ik haar weg naar de kliniek, dinsdagochtend krijgt ze een gastroscopie. Ergens hoop ik dat het maagzweren zijn. Dat zou zoveel voor me verklaren en geeft weer handvaten qua behandeling. Ergens hoop ik dat ze schoon is als ik sommige van jullie verhalen lees over de moeizame behandelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 10:06 



 
Profiel   

Soms ben je inderdaad blij met iedere diagnose, maar voor jou en je paard hoop ik op iets "simpelers" dan maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 10:25 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Nouvel schreef
Die van ons eet na de maagonderzoeken ook heel erg slecht, praktisch geen hooi meer…
Zijn ruwvoermix krijg ik nog wel naar binnen (pure feed) en ik heb grasbrok van Pavo gekocht die ik goed week en dat eet hij ook wel al is het niet super enthousiast.
Bietenpulp mag ik niet meer geven.
Echt vreselijk lastig als je het eten er wel in kunt kijken maar het wil niet…


Waarom mag je geen bietenpulp meer geven?


Omdat het voer te lang in zijn maag blijf zitten en ze zijn bang dat bietenpulp te zwaar is of teveel nog uitzet in de darmen waardoor de passage in de maag vertraagd wordt.
Of dit echt zo is is ook niet zeker, maar alles nu om het te verbeteren maar even…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 11:33 



 
Profiel   

Pffff wat lastig allemaal met paardjes die niet willen eten! Sterkte allemaal.

Kreeg hier van de dierenarts nog tip om grasmix bij te voeren. Dat is minder scherp als luzerne en wordt meestal met veel smaak gegeten.

Toen paard hier op zijn slechts was heb ik alles met wortels gecombineerd, dat was enigste wat ik er nog in kreeg. Met zware kuur pretnison ging het gelukkig weer goed met de eetlust.

Vitamine B, appelazijn en foenegriek heb ik ook gehoord als eetlustopwekkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 11:42 



 
Profiel   

Ik geef ook grasmix standaard samen met Gastro+ en wat supplementen, toch ook om extra kauwen te bevorderen. Als het hooi er niet goed ingaat geef ik daar ook altijd wat extra van, gaat er eigenlijk altijd goed in. Luzerne werd mij inderdaad afgeraden wegens het feit dat het soms te scherp is voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:47 



 
Profiel   

Wafer is ook fijn om te geven. Dit is in blokjes geperste luzerne. Niet scherp en moeten ze lang op kauwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 14:05 



 
Profiel   

Chesss schreef
Gastro+ en een toppunt van topsport



@Chesss wat bedoel je met toppunt van topsport?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:03 



 
Profiel   

Paard van de brokken gehaald afgelopen woensdag en weer terug naar graanvrij. Zoals ze tot juli afgelopen jaar gehad heeft.

Vandaag 0 problemen met wegdraven. Super fijn gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:07 



 
Profiel   

Wow wat een verschil dan zeg, goed dat je dat hebt geprobeerd!

Iemand hier ervaring met Bonpard motility?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:10 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Wow wat een verschil dan zeg, goed dat je dat hebt geprobeerd!

Iemand hier ervaring met Bonpard motility?


Ik heb altijd gedacht dat ze last had van granen maar de staleigenaresse dacht dat ze na 10 maanden wel weer op brok kon… geprobeerd maar dat is het dus niet.

Over 2 weken veearts/osteo. Die za wel zeggen dat ze op hooi moet. Maar ben bang dat ze dat niet gaat doen. Hebben voordroog van eigen land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:14 



 
Profiel   

Wel verhelderend als je dat dan nu zo duidelijk merkt, daar kun je wat mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:39 



 

Mijn merrie wilde tijdens haar "slechte tijd" de Pavo hay chuncks wel graag eten. Nadat ze behandeld is met Omeprazole heb ik haar nooit meer op krachtvoer gezet.
Ze krijgt nu gras, mooie voordroog en in de winter 70 gram Pavo Vital plus en wat wortels. In de zomer schrap ik de Vital plus.

Verder houd ik het management in de zomer en winter gelijk. Overdag op het land (1.5 hectare met strookbegrazing, in de winter hebben ze uiteindelijk de gehele 1.5 hectare en 's nachts op de paddock 20 x 44 mtr met schuilstallen van 6x3 met een luifel van ruim 1 mtr, voordroog in slowfeeders en in haybars.

Vooralsnog gaat dit goed. Voorheen liet ik ze in de zomer 24/7 op het land staan, maar de wisseling/overgang naar de paddock in de nacht gaf teveel stress. Nu dus voor het overgrote deel 365 dgn per jaar elke dag hetzelfde. Afgezien van de weersomstandigheden, daar kan ik (gelukkig) geen invloed op uitoefenen......

Bij mijn paard waren de zweren echt stress gerelateerd. Toen mijn pony dood ging begon ze ineens weer als een malle lucht te zuigen. Zo vreselijk zielig om te zien. Ze heeft ruim een week lang naar de pony gezocht. Werkelijk hartverscheurend.

Ik probeer haar echt zoveel mogelijk stress vrij te houden, rijd dus geen wedstrijden meer en ook de routine van paarden naar weiland en paddock brengen hou ik strikt gelijk. Dit helpt haar ontzettend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:57 



 
Profiel   

Ik voer ons paard met maagproblemen al zolang we hem hebben vrijwel graanprij, Pure feed balance en easy (en verder speedibeet en pure feed slobber met gemicroniseerd lijnzaad).

Nu gaven ze van de week op de kliniek aan dat hij op aangepast voer moet omdat zijn maag niet goed leegt, het te lang duurt voor het voer eruit is.
Hij mag dus ook geen bietenpulp meer.
Ik neem dat aan, wat moet dat moet en dat is prima, hij moet beter worden, klaar…

Maar omdat het voer besteld moest worden kregen we het niet gelijk mee.
Ik ging thuis even kijken wat het nu precies was en nu blijkt er zowel lucerne als een behoorlijke hoeveelheid granen in te zitten…
Dat verbaast me best wel voor voer dat voor maag en darmen geadviseerd wordt…
We hadden al besproken dat hij geen lucerne mag, dat zou niet goed voor zijn maag zijn en hij reageert er gedragsmatig ook slecht op, wordt er gespannen van.
En dan ook nog die granen…

Ik krijg het er een beetje benauwd van, het voelt niet goed om dat te gaan voeren en ik ga het maandag ook even rustig overleggen…
Lastig dit…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:02 



 

Kan mij goed voorstellen dat je hier wat nerveus van wordt Nouvel. Is alleen een vit/min brokje geen optie voor jouw paard?

Ik merk dat mijn paard (dat niet dezelfde problemen heeft als die van jou) zo is opgeknapt nadat ik alle krachtvoer eruit heb gegooid. Zodra ze ook maar een snoepje of handje basisbrok krijgt gaat ze luchtzuigen.
Als ze dat niet krijgt doet ze het absoluut niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:05 



 
Profiel   

Hij krijgt pure feed balance , dat is een soort vitamine brokje, gebaseerd op geperst ruwvoer, en daarbij een ruwvoermix van hetzelfde merk.
Maar omdat ze nu constateerden dat het voer te lang in zijn maag blijft zitten wilden ze dat ik speciaal voer zou gaan geven.
Prima leek me, want wij willen ook dat ‘ie beter wordt, maar ik word dus nog niet blij van de samenstelling van dat voer…
Dat is wel een dilemma, want ik wil natuurlijk wel dat hij van die ellende af komt…
Maar de vraag is wat gaat er niet goed, en kunnen we daar niet op een andere manier iets aan doen dan voer gaan geven met lucerne en granen…

Ik kreeg van iemand ook advies om zemelen en psyllium bij mijn huidige voer te geven, en dat zou ik bijv liever proberen. Maar ik wil ook niet tegen de dierenarts in gaan… ik ben ook niet deskundig…
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 349 van de 461 [ 11515 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352 ... 461  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen