Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dikke koker

 
Profiel   

Mijn shetlanderruin van 24 heeft een dikke koker. Het lijkt steeds groter te worden. Het is gewoon zacht en niet pijnlijk of warm. Hij is verder gewoon schoon. Pony is niet ziek. Herkend iemand dit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:02 



 
Profiel   

Ik zou zeggen; Bel de dierenarts voor advies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:03 



 
Profiel   

Hier ook eens gehad.. Ophoping van vuil in de koker.. Da gebeld en die heeft onder verdoving het zaakje grondig schoongemaakt.. Dag later was alles weer normaal.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:14 



 
Profiel   

xPearl schreef
Ik zou zeggen; Bel de dierenarts voor advies?


Precies dat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:36 



 

Kan ook een boontje in de urineleider zijn of ophoping van smegma in de koker. Even DA bellen en even opletten hoe hij plast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 17:46 



 
Profiel   

Kan natuurlijk gewoon een boontje zijn. Misschien niet wat je wilt horen, maar het kan ook een tumor zijn. Onze vorige tinker had ook heel lang een dikke koker en dat bleek achteraf een tumor te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 18:12 



 
Profiel   

Die van mij heeft er in het voorjaar wel eens last van, dan heeft hij te veel suikerrijk gras binnen gekregen. Dat kan ook gebeuren op koude ochtenden als de zon schijnt, dan is het fructaangehalte in het gras ook erg hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 18:20 



 
Profiel   

Zou als ik jou was toch eens naar de Da gaan en laten uitschachten om te zien of er iets aan de hand is. Misschien is er niks te vinden, maar dan heb je dat iig gecheckt.

1 van mijn ruinen heeft ook een dikke koker. Da heeft 'm uitgeschacht en schoongemaakt, maar er zaten geen bonen of erge viezigheid, ook de huid was niet geïrriteerd of tekenen van een tumor. Mijn Da gaf aan verder niks te kunnen verzinnen behalve vochtophoping die ook door ouderdom zou kunnen zijn. Overigens lijkt hij er zelf geen last van te hebben. Schacht normaal uit bij plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 18:24 



 
Profiel   

beweegt je pony wel genoeg?
mijn ruin had het als hij teveel stil stond en dat kon ook op de wei zijn.
ga in elk geval er mee stappen, kijk of het daarna ook wat wegtrekt.
sommige ruinen krijgen in plaats van dikke benen door het stilstaan een dikke koker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 18:35 



 
Profiel   

Heeft hij een goed dik opgestrooide droge ligplek, zodat hij zonder te spetteren kan uitplassen en hij voldoende diep kan slapen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 19:45 



 
Profiel   

Ik zou een dierenarts bellen. Mijn vorige bijrijpaard had van de ene op de andere dag een dikke koker. Anderhalve week laten hebben we hem in laten slapen. weet even niet wat hij had maar de DA kan uitslag geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 20:25 



 
Profiel   

ellepel schreef
beweegt je pony wel genoeg?
mijn ruin had het als hij teveel stil stond en dat kon ook op de wei zijn.
ga in elk geval er mee stappen, kijk of het daarna ook wat wegtrekt.
sommige ruinen krijgen in plaats van dikke benen door het stilstaan een dikke koker.

Dit heeft mijn oudste vorig winter ook gehad... Bewoog niet voldoende en kreeg een dikke koker.

Verhuisd naar andere wei (zelfde weidebazin) met track om bij stallen/zand paddock en drinkbak te komen. Hierdoor bewoog hij meer en 's anderdaags was de koker al een heel pak minder dik.

@TS: echter als het met beweging niet slinkt zou ik toch een dierenarts om raad vragen. Voelt het ook warm aan of stinkt het? (smegma ruikt niet prettig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 20:29 



 
Profiel   

Hij staat op een track. Krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders. Soms even grazen op gras maar ivm bevangenheid in het voorjaar beperkt. Koker voelt wel schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 20:39 



 
Profiel   

Mijn ruin kreeg ook van het een op het andere een dikke koker, hij is 5 dagen later ingeslapen.

Hij had een agressieve vorm van kanker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 20:47 



 
Profiel   

Bij mijn oude ruin bleek het een symptoom van PPID te zijn. Toen hij prascend kreeg ging de zwelling ook weer weg.

Maar net als bovenstaanden adviseer ik: echt even dierenarts bellen. Tumoren aan de penis zijn veel voorkomend bij oude(re) ruinen. Dat kan je beter even laten uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 10:14 



 
Profiel   

Zou er toch even een DA naar laten kijken.
Even kijken naar de oorzaak.

Mijn paard krijgt van verschillende oorzaken een dikke koker.
-Allereerst van vuil. Dit kan tot heel diep in de koker komen en daar gaan zitten schuren. Met uiteindelijk wondjes tot gevolg.
-Verkeerd hooi/kuil. te nat en/of te eiwitrijk
- te weinig beweging.

Of een combi van die zaken.
De DA heeft bij hem ooit een verstoorde lymfe drainage vastgesteld. Na een fikse kokerontsteking keert het gewoon geregeld terug.
Bij hem helpt een vochtafdrijver. Maar dan moet je wel eerst uit kunnen sluiten dat het geen andere oorzaak heeft zoals hier boven genoemd. (Bonen, ontstekingen, tumor)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 10:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen