Kuilmais

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 16:58

Is er iemand die ervaring heeft met kuilmais? Voor- en nadelen?
Ik wil dit misschien geven aan mijn paard, maar ik twijfel toch omdat ik het product niet goed ken

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:59

Kuilmais is koeienvoer. Koeien hebben 4 magen.
Oftewel, waarom zou je iets dat niet bedoeld is om door 1 maag verteerd te worden aan een paard geven?

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 17:04

Ibbel schreef:
Kuilmais is koeienvoer. Koeien hebben 4 magen.
Oftewel, waarom zou je iets dat niet bedoeld is om door 1 maag verteerd te worden aan een paard geven?


Dit wordt blijkbaar ook wel gegeven aan paarden om bij te komen, bij het dagelijkse krachtvoer. Of ja, dit heb ik toch al gehoord

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 17:11

Dat werd vroeger veel gedaan. Goedkoop en makkelijk voorhanden.
Tegenwoordig zijn de inzichten in wat goed is voor een paard duidelijker geworden. Plus er zijn veel betere alternatieven ondertussen die juist gemaakt zijn voor paarden.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 17:45

Tja hier hebben we een oude die het er goed op doet bietenpulp en of priores blief mevrouw niet zo dus over na de mais en daar doet ze het prima op voor haar laatste tijd ( ze heeftvwijnig tot geen gebit word jaarlijks na gekeken en ze is 30 + en oud+ stijf
maar wel lol in haar leven in de wei)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:04

Ik ken wel stallen waar ze het voeren, maar dat zijn in de meeste gevallen grote stallen en vaak fokkerijen of pensioenpaardjes. Daar wordt het gegeven als extra naast hooi enz. of als dikmaker en vaak alleen in de wintermaanden.

Of het nu wel of niet goed is tja verschillende meningen en theorieën zijn er over te vinden, maar voor sommige paarden werkt het goed.

Maar je ziet het wel steeds minder als vroeger zoals eerder al aangegeven werd in dit topic.

Kijk wel uit als je mais wil gaan voeren want het is ook heel zetmeelrijk en als je b.v. een hoefbevangen gevoelig paardje hebt dan kan het risico verhogend zijn. En het kan koliek veroorzaken omdat paarden mais minder goed kunnen verteren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:08

Ik ken wel stallen waar ze het nog steeds voeren. Is makkelijk niet gek duur en zeker bij paarden in training, vallen ze niet zo snel in.
Maar ga je naar de theorie, hoort het niet in een paard.

Het ene paard moet er echt aan wennen, het andere paard eet het zo en de volgende eet het amper.
Wel soms een voordeel als ze een voerbak vol krijgen dat ze af en toe wat nemen en steeds wat te eten hebben.

Maar het zou nooit mijn keus zijn en er zijn genoeg andere opties als je paard bijv moet aankomen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:50


LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:06

Waar ik wel eens kom hebben ze vorig jaar een pony veel kuilmais gegeven omdat ze te mager was en het resultaat was zwaar hoefbevingen met voor in allebei de hoeven een gekanteld hoefbeen...

Geef dit aub NOOIT aan paarden, want je voert ze kapot...

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:17

LvdO schreef:
Waar ik wel eens kom hebben ze vorig jaar een pony veel kuilmais gegeven omdat ze te mager was en het resultaat was zwaar hoefbevingen met voor in allebei de hoeven een gekanteld hoefbeen...

Geef dit aub NOOIT aan paarden, want je voert ze kapot...

Dat geldt voor al het voer.. als je te veel geeft heb je altijd het risico op hoefbevangenheid.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:21

Maar bij een zetmeel bom als mais wel heel snel.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:26


Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:46

DuoPenotti schreef:
Maar bij een zetmeel bom als mais wel heel snel.

Klopt, je moet het ook niet aan paarden geven die gevoelig zijn voor HB en IR.
Maar zoals bij mijn arabiertje (21) die eerder te dun dan te dik wordt, werkt het prima om wat bij te voeren als ik merk dat hij toch wat extra's nodig heeft (naast 18+ en speedibeet).

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:48

Ja dan kan het wel. Al is er tegenwoordig zoveel beters te krijgen dat mais voor mij persoonlijk de laatste optie zou zijn.

Mooi duidelijk stuk ellepel.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:51

Hier is ooit een jong paard s nachts ontsnapt. Ik vond na ruim 3 weken nog onverteerde mais uitgescheten. Gelukkig niet ziek geworden maar het is ongeschikt bijvoer voor paarden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:14

Mais komt van het amerikaanse continent en ons huispaard uit eurazie (ja daarvoor amerika, maar toen was de mais er nog niet). Die 2 zijn niet samen ontwikkeld zeg maar. Niet voor niets dat paard beter tegen haver of gerst kan. Nog afgezien van het feit dat een paard weinig amylase aanmaakt om zetmeel af te breken en dus op te kunnen nemen. Voer wat een paard qua spijsvertering gewend is en geef dat in rijkere en minder kauwwerk vorm. Hoe meer oppervlak (dus hoe kleiner het voer) hoe beter/meer er uit opgenomen wordt. Vandaar dus slobbers (grasbrok, bietenpulp, etc.) en gehakseld hooi.

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 12:09


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Kuilmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 13:21

Denk dat je beter kan kijken naar de mix van gedizo. Is snijmais met nog wat dingen erbin