Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijtenbad, wat zit er in?

 
Profiel   

Ik hoor steeds meer over (anti) mijtenbaden voor paarden. Een bak die gevuld wordt met water en een goedje wat dan tegen mijten werkt.

Maar als ik dan navraag wat de ingrediënten zijn wordt er heel geheimzinnig over gedaan. Weet iemand wat er gebruikt wordt in die mijtenbaden? Is dat op basis van zwavel oid? Of zijn het kruiden? Of is het puur vergif en zijn ze daarom zo terughoudend met info geven?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 16:23 



 
Profiel   

Als het chemisch ("vergif") is, dan is het wettelijk verplicht de werkzame stof te vermelden, inclusief bijsluiter, bijwerkingen, wat te doen bij vergiftiging etc.
Als er een (diergeneeskundige) claim op staat, ook als het niet 'giftig' is, moet er ook een ingredientenlijst zijn.

Kortom, als er niets opstaat, zal er niets werkends inzitten. Gokje: zeezout in een concentratie van een procent of 5. Zelf naar het strand gaan is leuker en mogelijk goedkoper.

Staat er wél een claim op, dan mag je de firma aanklagen wegens overtreding van de wet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 16:30 



 
Profiel   

Ik neem aan iets van neocidol of cydectin, wat je zelf ook kunt halen tegen mijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 16:36 



 
Profiel   

Als je ze lang genoeg onder dompelt, zouden de exemplaren onder water dan niet ook domweg verdrinken? Is een oprechte vraag trouwens, want ik doe ook maar een gok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 16:59 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Als je ze lang genoeg onder dompelt, zouden de exemplaren onder water dan niet ook domweg verdrinken? Is een oprechte vraag trouwens, want ik doe ook maar een gok.


Denk het niet want ze graven gangetjes diep genoeg in de huid om de lymfebanen aan te tasten... beetje water overleven die krengen dan ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 17:05 



 
Profiel   

Dan heb ik niks gezegd +:)+ dankjewel voor je antwoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 17:09 



 
Profiel   

Een mijt is echt heel moeilijk dood te krijgen, daar ben je echt zwaar geschut voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 21:14 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als het chemisch ("vergif") is, dan is het wettelijk verplicht de werkzame stof te vermelden, inclusief bijsluiter, bijwerkingen, wat te doen bij vergiftiging etc.
Als er een (diergeneeskundige) claim op staat, ook als het niet 'giftig' is, moet er ook een ingredientenlijst zijn.

Kortom, als er niets opstaat, zal er niets werkends inzitten. Gokje: zeezout in een concentratie van een procent of 5. Zelf naar het strand gaan is leuker en mogelijk goedkoper.

Staat er wél een claim op, dan mag je de firma aanklagen wegens overtreding van de wet.


er zijn klinieken maar ook particulieren die dit soort baden aanbieden. Paard moet er dan geloof ik iets van 20 minuten instaan. Maar bij navraag over wat er inzit wordt dan geen uitspraak gedaan. Persoonlijk vind ik dat dus wel zorgelijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:23 



 
Profiel   

Op de eerste website vind ik, als ik zoek op mijtenbad paard.
"De paarden staan tot de knieën in een oplossing van water met byemite."

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:27 



 
Profiel   

Absolem schreef
Telpeva schreef
Als je ze lang genoeg onder dompelt, zouden de exemplaren onder water dan niet ook domweg verdrinken? Is een oprechte vraag trouwens, want ik doe ook maar een gok.


Denk het niet want ze graven gangetjes diep genoeg in de huid om de lymfebanen aan te tasten... beetje water overleven die krengen dan ook wel.

Dat klopt niet helemaal. Hangt af van welke mijtsoort. Sarcoptes mijten komen echter niet veel voor bij paarden. Chorioptes daar in tegen wel, en dat zijn de mijten die vaak aanwezig zijn bij paarden met sokken (en waarvoor de baden bedoelt zijn). Chorioptes leven echter vrij oppervlakkig op de huid en voeden zich met huidrestjes.

Overigens qua middelen is het meest gebruikte wateroplosbare middel Phoxim. Aka Byemite of Sarnacuran.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:04 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Ibbel schreef
Als het chemisch ("vergif") is, dan is het wettelijk verplicht de werkzame stof te vermelden, inclusief bijsluiter, bijwerkingen, wat te doen bij vergiftiging etc.
Als er een (diergeneeskundige) claim op staat, ook als het niet 'giftig' is, moet er ook een ingredientenlijst zijn.

Kortom, als er niets opstaat, zal er niets werkends inzitten. Gokje: zeezout in een concentratie van een procent of 5. Zelf naar het strand gaan is leuker en mogelijk goedkoper.

Staat er wél een claim op, dan mag je de firma aanklagen wegens overtreding van de wet.


er zijn klinieken maar ook particulieren die dit soort baden aanbieden. Paard moet er dan geloof ik iets van 20 minuten instaan. Maar bij navraag over wat er inzit wordt dan geen uitspraak gedaan. Persoonlijk vind ik dat dus wel zorgelijk..


Kijk eens op facebook bij Root ranch, je kan contact met haar opnemen. Zij kan je er meer over vertellen. Bij haar staan de paarden er wel iets langer in dan 20 minuten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:12 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Ik hoor steeds meer over (anti) mijtenbaden voor paarden. Een bak die gevuld wordt met water en een goedje wat dan tegen mijten werkt.

Maar als ik dan navraag wat de ingrediënten zijn wordt er heel geheimzinnig over gedaan. Weet iemand wat er gebruikt wordt in die mijtenbaden? Is dat op basis van zwavel oid? Of zijn het kruiden? Of is het puur vergif en zijn ze daarom zo terughoudend met info geven?


Het bad wat ik ken, bevat Byemite en soda. En water uiteraard.

En de paarden moeten er tenminste een uur in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:14 



 
Profiel   

Wat wel een groot nadeel is aan vrijwel alle baden, is dat ze koud water gebruiken. Voor een CPLer is dit uit den boze, de lymfevaten klappen spontaan dicht en dan worden de benen alleen maar dikker..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen