Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Radeloos

 
Profiel   

Kendra schreef
Zonnebloem92 schreef
Aangezien ik haar nu ruim anderhalf jaar heb is me 1 ding wel opgevallen : ze heeft in de lente en zomer beduidend minder last dan in de herfst/winter.

Loopt ze in het voorjaar/de zomer ook langer buiten? Beweging is vaak wel belangrijk bij een knie die op slot gaat.

Dit inderdaad, en/of last van nat, koud, vochtig weer (typisch voor spier en gewrichtsklachten), heeft ze al een deken op bij zulk weer?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 12:02 



 
Profiel   

Ik mis inderdaad in het verhaal de factor beweging en hoe er precies getraind wordt.
Het kan allemaal een wereld van verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 12:50 



 
Profiel   

Om even duidelijk te scheppen: ze heeft geen last van haar knie.
Ze haken niet en ze kan ook gewoon weg galopperen, maar normaal galopperen vind zij lastig.
Ze galoppeerd niet krachtig, komt haast niet vooruit, springt vooral omhoog en lijkt net op een hert. Kan vooral in rechtergalop wel eens bokken en ze springt verkeerd aan, overkruist en springt vaak over. Dit dus alleen onder het zadel,zonder ruiter gaat dit veel soepeler.
Dit zijn ook wel typische klachten die bij ks passen.
Van knieën die blijven haken is al maanden geen sprake.

Een deken krijgt zij ook tijdig om, ondanks dat ze binnen staat en niet geschoren is.

Wat betreft training, ik heb al vanaf maart iemand die revalidatie trainer is en veel ervaring heeft met ks. Ik heb elke week les en zij traint zelf ook met haar.
Ik heb zelf alle vertrouwen in haar en als ik op andere paarden rij en voel hoe fijn zij onder me bewegen, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat mijn paard ondanks alle inspanning een fijn rijpaard voor mij wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:07 



 
Profiel   

Is haar SI onderzocht? Qua gedrag klinkt het als mijn merrie, die is los en aan de longe helemaal ok (volgens arts van Wolvega zou ze fluitend door een klinische keuring komen) maar zodra je er op gaat zitten staat ze bokkend stil op de plek. Niets voor haar omdat ze altijd wil werken normaal. Rug uitverdoofd zonder resultaat maar na een inwendige echo van haar SI blijkt daar enorme artrose te zitten. Bij haar komt het van de bevalling eerder dit jaar, ze is 6...enige dat ze konden zeggen was; zet maar een jaar weg en dan kijken of de artrose stabiel is en ze evt pijnvrij is. Maar verder is ze gewoon haar blije zelf..kan er alles mee behalve rijden.

Overkruisd aanspringen en overspringen herken ik ook...dat deed ze eerder nooit maar de laatste tijd wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 14:33 



 
Profiel   

De knie hoeft niet te haken om met kou last te hebben.
Mijn 5 jarige loopt nu ook vaak de eerste 10 minuten niet helemaal lekker, dat komt echt uit de knieen terwijl er niets mis is met de knieen. Dat is voornamelijk nog slapte van de spieren om de knie in combinatie met kou stijfheid. Galop vind ze dan ook niet echt een goed idee todat ze goed warm is. De stapmolen lijkt dat probleem redelijk weg te nemen.
Dat hoeft het bij jou natuurlijk niet te zijn maar ik zou ook niet gelijk het ergste denken. Kou op de banden doet bij mijn eigen lijf ook niet veel goeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 18:56 



 
Profiel   

Dan nog mis ik trainings info. Wij kunnen niet ruiken hoe vaak dit paard per week getraind word.
Met consequente training moet je al snel aan 5x per week denken namelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:22 



 
Profiel   

Heb je de nek/hals ook op de foto laten zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 19:38 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Ik heb zelf alle vertrouwen in haar en als ik op andere paarden rij en voel hoe fijn zij onder me bewegen, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat mijn paard ondanks alle inspanning een fijn rijpaard voor mij wordt.


Lees dit gedeelte van je eigen bericht eens 3x terug.
Indien het vertrouwen ontbreekt heeft het ook geen zin er nu nog kapitalen aan geld en energie in te steken mijn inziens.
Sterkte TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 21:33 



 
Profiel   

Dat stukje was ook wat mij opviel.
Ts lijkt daarin haar keuze al gemaakt te hebben maar wil nog bevestiging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 22:44 



 
Profiel   

Ik heb er zelf inderdaad geen vertrouwen in dat ik ooit met haar kan doen wat ik wil doen, maar hoop eigenlijk een beetje op vergelijkbare verhalen, wat daar verder allemaal nog is geprobeerd en hoe het is afgelopen.
Hoop nog altijd op een wonder, maar heb er een hard hoofd in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 23:19 



 
Profiel   

Dier dat al problemen heeft terwijl ze nog niet eens uitgegroeid is, is vaak slecht nieuws. Ja sommigen groeien er overheen, maar groei betekent ook dat veel van het skelet nog flexibel is en makkelijker gaan staan naar wat mis is om dat te ontlasten. Als je de tijd hebt kan je kijken wat een jaar of zelfs 2 aan weidegang geeft qua beter/slechter, maar met KS heeft dat zijn nadelen. Aan de andere kant mocht jij een tijdje om wat voor reden ook niet kunnen trainen, hoe lang blijft een paard dat eigenlijk consequent 5x/week fysiotherapie training nodig heeft goed?

Of de KS etc. aangeboren is of daarna gekomen, voor de fok is zo'n dier niet geschikt, want niet gezond. Of dat aangeboren is of pechvogel, afgezien van wat het veulen er genetisch van meekrijgt wil je die belasting de merrie ook niet aandoen.

Kort gezegd : houden mits pijnvrij of euthanasie/slacht.

Begrijp dat het goed zeer doet als je hoopt nu geen problemen te kopen en met een jong dier alsnog weer ellende voor je neus hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 23:49 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Ik heb er zelf inderdaad geen vertrouwen in dat ik ooit met haar kan doen wat ik wil doen, maar hoop eigenlijk een beetje op vergelijkbare verhalen, wat daar verder allemaal nog is geprobeerd en hoe het is afgelopen.
Hoop nog altijd op een wonder, maar heb er een hard hoofd in.


Als het echt KS is en het zit maar op een paar doornuitsteeksels dan kan het met goed gevolg worden geopereerd. Wordt al veel gedaan.

Kruislings aanspringen of overspringen/als een konijn gallopperen met 2 achterbenen tegelijk kan met heel veel te maken hebben. Niet per se met KS.
Mijn paard heeft het ook een tijdje gehad als gevolg van vastgelegen te hebben. is helemaal goed gekomen. Met laten kraken en goede training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 07:38 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Om even duidelijk te scheppen: ze heeft geen last van haar knie.
Ze haken niet en ze kan ook gewoon weg galopperen, maar normaal galopperen vind zij lastig.
Ze galoppeerd niet krachtig, komt haast niet vooruit, springt vooral omhoog en lijkt net op een hert. Kan vooral in rechtergalop wel eens bokken en ze springt verkeerd aan, overkruist en springt vaak over. Dit dus alleen onder het zadel,zonder ruiter gaat dit veel soepeler.
Dit zijn ook wel typische klachten die bij ks passen.
Van knieën die blijven haken is al maanden geen sprake.

Ehm ja dit zijn ook klachten die passen bij slappe kniebanden, maar het hoeft natuurlijk niet perse het een of het ander te zijn. Het kan ook een combinatie van verschillende zaken zijn. Staat het bekken recht? is ze weleens nagekeken door een goede osteopaat/ fysio? Heb je beeldmateriaal?

Een deken krijgt zij ook tijdig om, ondanks dat ze binnen staat en niet geschoren is.

Wat betreft training, ik heb al vanaf maart iemand die revalidatie trainer is en veel ervaring heeft met ks. Ik heb elke week les en zij traint zelf ook met haar.
Ik heb zelf alle vertrouwen in haar en als ik op andere paarden rij en voel hoe fijn zij onder me bewegen, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat mijn paard ondanks alle inspanning een fijn rijpaard voor mij wordt.


Wat zegt je trainer er dan over? wat denkt zij? het lijkt me dat ze veel ervaring heeft dus ook goed moet kunnen inschatten hoe en wat. De meeste paarden met KS die ik gekend heb hadden veel spanning en vluchtgedrag ohz vanwege de KS en pijn maar konden alles wel gewoon goed qua gangen dus het SI-gewricht is ook geen gekke optie om na te laten kijken bij de galop klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:12 



 
Profiel   

Weet je wat ik in mijn hoofd niet echt vereenzelvigd krijg?
Er werd de diagnose kissing spines gesteld en de dierenarts wilde het eigenlijk zelfs niet kissing spines noemen, een jaar verder staan we met een paard dat de afgrond van inslapen inkijkt.
Als dit gerelateerd is aan de KS dan is er toch een verkeerde diagnose gesteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:14 



 
Profiel   

Gini schreef
Weet je wat ik in mijn hoofd niet echt vereenzelvigd krijg?
Er werd de diagnose kissing spines gesteld en de dierenarts wilde het eigenlijk zelfs niet kissing spines noemen, een jaar verder staan we met een paard dat de afgrond van inslapen inkijkt.
Als dit gerelateerd is aan de KS dan is er toch een verkeerde diagnose gesteld?


Nee zo kan je dat niet stellen. Ten eerste heeft het ene paard al last van een lichte mate KS en het andere paard kan doorlopen met ernstige KS. Ten tweede is KS eigenlijk nooit het enige probleem. Je hebt vaak een kip en ei verhaal bij KS. Er zijn eigenlijk altijd wel ook andere problemen aanwezig, vaak in de benen. En welke er eerder was kom je nooit meer achter. Als een lichaam niet in balans is dan volgt compensatie en bij compensatie komt overbelasting en dus problemen. Die chronisch worden als niet ergens de cirkel wordt onderbroken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:29 



 
Profiel   

Even los van andere beslissingen…. Ik lees dat dit paard binnen staat?
Alle paarden, maar met name zo’n jong dier met problemen, worden alleen maar slechter met dat eindeloze stilstaan.
Dan heeft revalidatietraining ook niet zoveel zin.
Naar buiten ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:35 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Ik heb er zelf inderdaad geen vertrouwen in dat ik ooit met haar kan doen wat ik wil doen, maar hoop eigenlijk een beetje op vergelijkbare verhalen, wat daar verder allemaal nog is geprobeerd en hoe het is afgelopen.
Hoop nog altijd op een wonder, maar heb er een hard hoofd in.


Via pb heb ik je aangeboden om telefonisch het verhaal van mijn paard toe te lichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:54 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Gini schreef
Weet je wat ik in mijn hoofd niet echt vereenzelvigd krijg?
Er werd de diagnose kissing spines gesteld en de dierenarts wilde het eigenlijk zelfs niet kissing spines noemen, een jaar verder staan we met een paard dat de afgrond van inslapen inkijkt.
Als dit gerelateerd is aan de KS dan is er toch een verkeerde diagnose gesteld?


Nee zo kan je dat niet stellen. Ten eerste heeft het ene paard al last van een lichte mate KS en het andere paard kan doorlopen met ernstige KS. Ten tweede is KS eigenlijk nooit het enige probleem. Je hebt vaak een kip en ei verhaal bij KS. Er zijn eigenlijk altijd wel ook andere problemen aanwezig, vaak in de benen. En welke er eerder was kom je nooit meer achter. Als een lichaam niet in balans is dan volgt compensatie en bij compensatie komt overbelasting en dus problemen. Die chronisch worden als niet ergens de cirkel wordt onderbroken.


Dank je. Klinkt eigenlijk wel logisch ja. Ik heb zelf geen ervaring met KS en ik zou met de eerste diagnose dus redelijk positief gesteld zijn en zou nooit verwachten na een jaar al voor een keuze te moeten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 10:08 



 
Profiel   

Ik zou eventueel in pb mijn verhaal wel willen doen aan ts. Het is geen positief verhaal en ik heb mijn grote lieve veel te jonge vriend een maand geleden laten inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 10:56 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Om even duidelijk te scheppen: ze heeft geen last van haar knie.
Ze haken niet en ze kan ook gewoon weg galopperen, maar normaal galopperen vind zij lastig.
Ze galoppeerd niet krachtig, komt haast niet vooruit, springt vooral omhoog en lijkt net op een hert. Kan vooral in rechtergalop wel eens bokken en ze springt verkeerd aan, overkruist en springt vaak over. Dit dus alleen onder het zadel,zonder ruiter gaat dit veel soepeler.
Dit zijn ook wel typische klachten die bij ks passen.
Van knieën die blijven haken is al maanden geen sprake.

Een deken krijgt zij ook tijdig om, ondanks dat ze binnen staat en niet geschoren is.

Wat betreft training, ik heb al vanaf maart iemand die revalidatie trainer is en veel ervaring heeft met ks. Ik heb elke week les en zij traint zelf ook met haar.
Ik heb zelf alle vertrouwen in haar en als ik op andere paarden rij en voel hoe fijn zij onder me bewegen, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat mijn paard ondanks alle inspanning een fijn rijpaard voor mij wordt.



Dit beeld past bij problemen / artrose van het SI gewricht. Dat zou ook kunnen verklaren dat ze er in koude tijden meer last van heeft.
Is dat al eens onderzocht?

O en nog een vraagje: hoe train je TS?
Wedstrijd gericht / wedstrijdhouding of vooral op lang en laag?
Voor zowel KS als SI problemen is dit laatste wel essentieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 11:03 



 
Profiel   

Gini schreef
Weet je wat ik in mijn hoofd niet echt vereenzelvigd krijg?
Er werd de diagnose kissing spines gesteld en de dierenarts wilde het eigenlijk zelfs niet kissing spines noemen, een jaar verder staan we met een paard dat de afgrond van inslapen inkijkt.
Als dit gerelateerd is aan de KS dan is er toch een verkeerde diagnose gesteld?


De dierenarts wilde het eigenlijk geen KS noemen dus in hoeverre is er dan überhaupt een diagnose?
Er zijn nog tal van andere oorzaken die dit beeld kunnen veroorzaken.
Ik zou voor een second opinion gaan maar dan wel redelijk blanco. Geef aan wat de klachten zijn maar niet teveel zinspelen op KS. Door het beslag zijn de knieproblemen natuurlijk al duidelijk.

Ik kan niet goed vinden in hoeverre dit paard dagelijks vrije beweging krijgt? Zoveel mogelijk vrije beweging naast de training lijkt mij wel goed.

Is het wervelkanaal van het zadel wel voldoende breed? Met een breder kopijzer pasje slechts een klein gedeelte van het zadel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 23:45 



 
Profiel   

Ik heb je foto's gezien en ik zou dit ook classificeren onder een milde vorm van KS.
Dit kom je bij veel jonge paarden tegen. Feitelijk zitten maar op 1 plek de doornuitsteeksels wat tegen elkaar aan. Je zou nog kunnen kiezen voor inspuiten om te kijken of dit verschil maakt in het beeld wat je hebt.
Maakt dit echt verschil (wat ik betwijfel) is dit heel goed te opereren.

Ik vraag me af waarom je als enige oplossing aan inslapen terwijl er nog zoveel behandelopties zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:52 



 
Profiel   

Het lastige is dat je al snel alles op die bevinding gaat gooien. Dat herken ik zelf ook wel uit het verleden.
Maar niet alles wordt mogenlijk daardoor veroorzaakt.
Ik zat gisteren met buitenrijden nog te denken aan dat wegrennen van die andere paarden. In hoeverre kon je paard dat echt niet, of was het gewoon niet zo erg geschrokken? Ik denk dat als er andere paarden gaan rennen die van mij ook hooguit even een drafje aanzet, die is met haar barocke karakter niet zo snel van de leg.
Ik zou hoe dan ook nu eerst weer even terug naar waar je was met de lange lijnen totdat bewegen weer soepel gaat. Misschien vind je er dan in de tussentijd iemand voor die het graag als een uitdaging wil nemen.
Ik kan ook goed begrijpen dat er voor jou zelf geen toekomst in zit, dat is geen schande.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 08:56 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Om even duidelijk te scheppen: ze heeft geen last van haar knie.
Ze haken niet en ze kan ook gewoon weg galopperen, maar normaal galopperen vind zij lastig.
Ze galoppeerd niet krachtig, komt haast niet vooruit, springt vooral omhoog en lijkt net op een hert. Kan vooral in rechtergalop wel eens bokken en ze springt verkeerd aan, overkruist en springt vaak over. Dit dus alleen onder het zadel,zonder ruiter gaat dit veel soepeler.
Dit zijn ook wel typische klachten die bij ks passen.
Van knieën die blijven haken is al maanden geen sprake.


Dit verhaal past wat mij betreft juist niet bij KS. Die paarden galopperen meestal graag en gemakkelijk. Dit klinkt mij meer als een bekkenprobleem of (in combinatie met) een knieprobleem linksachter.

Ook neurologisch zou ik haar goed na laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:13 



 
Profiel   

Waarschijnlijk ken je het verhaal wel, maar als je het over een wonder wilt hebben, moet je het verhaal van Frumm(el) lezen
[PP] [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Zijn medische problemen zijn anders, maar zeker niet minder dan die van jouw paard.


Als je denkt dat het zadel een grote rol speelt in de problemen, is het dan geen optie om met een barebackpad te rijden tot ze helemaal is uitgegroeid?

Hoe dan ook, heel veel sterkte.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen