Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Radeloos

 
Profiel   

Een Barebackpad zou ik juist op dit paard niet doen.
Goede stabiliteit en ruggengraat vrijheid lijken me essentieel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 09:36 



 
Profiel   

Maar TS, is je paard eigenlijk al door een dierenarts nagekeken sinds het weer slechter gaat?

Dat lees ik namelijk nergens terug. En nou ja… er zijn veel redenen waarom een paard last kan hebben van haar rug. Ze is geconstateerd met milde KS, maar naast KS kan ze zich ook gewoon eens vastgerold hebben, of ze heeft, zoals hierboven vernoemd, last van haar SI. Of nog wat anders.

Waarom laat je je paard niet eerst eens gewoon nakijken bij een dierenarts? Desnoods een volledige second opinion in een andere kliniek. Je denkt bu dat het aan de KS ligt, maar ik lees nergens dat dit effectief bevestigd is door een arts.

Hier afgelopen week ook een paard met rugpijn, oorzaak hier bleek een kogelblessure RA te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:31 



 
Profiel   

Het klinkt als een jong paard dat nu al heel lang veel pijn heeft, o.a. door KS. Je kunt er nog 10.000 euro instoppen aan onderzoeken en trainers, maar wat is eerlijk naar je paard en naar je zelf. En je moet ook echt aan je eigen veiligheid denken! Er zijn genoeg mensen die dergelijke paarden op marktplaats aanbieden als weidemaatje, maar dat is verantwoordelijkheid afschuiven naar mijn mening, zo'n paard kan daarna in de handel verdwijnen. Ik vind inslapen niet gek in deze situatie. Heel veel sterkte ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 11:54 



 
Profiel   

Jemig dat is wel heel erg kort door de bocht..je weet helemaal niet of dit paard uberhaupt pijn heeft. Zijn ook genoeg paarden die opknappen door andere trainers oid. (niet dat ik zeg dat dit in dit geval zo is want ik heb er geen beeld bij) maar vaak genoeg meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:11 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik mis nog een optie, namelijk euthanasie.
Je hebt een 4 jarige merrie die al flink stuk is en standaard speciaal beslag nodig heeft voor haar PL.
Je kunt haar niet belasten, niet mee fokken en je kunt het je financieel niet veroorloven haar aan te houden naast een ander gezond paard.
Dan lijkt mij de keuze vrij simpel. Dat klinkt hard maar je merrie denkt niet zoals een mens, zij heeft geen besef van leven en dood.
Nu enorme kosten (blijven) maken voor een 4 jarige met deze diagnose is niet zinvol en gaat je naar alle waarschijnlijkheid nooit een vrij belastbaar paard opleveren.


Toen ik het verhaal las moest ik hier ook aan denken.
Het paard toont al pijn bij simpel aandraven, en is fysiek niet in staat om achter een groep aan te galopperen.
Is het dan niet humaner om er een eind aan te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:16 



 
Profiel   

Zonder diagnose is het niet zozeer humaner. Bij een paard met een bestaande problematiek wordt vaak alles aan die problematiek toegekend, niet altijd terecht. Ik ben zelf ook al eens in die valkuil gestapt: bang dat het paard onherstelbaar kreupel was door een al gekende aandoening, bleek gewoon een serieuze hoefzweer te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:50 



 
Profiel   

Misschien had ik mn paard ook maar beter in kunnen laten slapen nadat ze eerst knieproblemen had als 4 jarige en later problemen gaf onder het zadel (omdat het zadel niet bleek te passen na check zadelmaker nr 3). Oja en vervolgens kreeg ze een peesblessure en waren we weer een ruim jaar verder.

Paard is nu 7. En ik heb een heerlijk paard onder mijn kont, waar ik echt van kan genieten. Een paard dat hard door de wei rent, me door het bos draagt en steeds fijner wordt in de dressuurbaan.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik tegen inslapen ben. Nee, helemaal niet zelfs, ik heb een paar jaar geleden nog een geweldig 14 jarig paard laten inslapen op een kapotte knie en dat vonden veel mensen onbegrijpelijk, want hij leek zo vrolijk in de wei. Maar, het is nu eenmaal een feit dat sommige paarden meer tijd en soms andere training nodig hebben en dat het nu eenmaal geen gebruiksvoorwerpen zijn. En ja, soms heb je ook nog eens te maken met de factor pech tussendoor en gaat t allemaal nog wat moeizamer dan je graag gezien had.

Ik vind dat als je het besluit neemt om in te laten slapen dat is omdat de situatie uitzichtloos is en niet omdat het de weg van de minste weerstand is. Al zeg ik niet dat de TS dat zo doet.

Even een gedegen onderzoek op de kliniek zal al verhelderend werken. En daarbij kijkend onder welke omstandigheden dit paard het beste gehouden kan worden.
En ik ben zelf nogal voorstander van veel beweging :D


Laatst bijgewerkt door boemel op 29-11-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:10 



 
Profiel   

goldyc schreef
Waarom laat je je paard niet eerst eens gewoon nakijken bij een dierenarts? Desnoods een volledige second opinion in een andere kliniek. Je denkt bu dat het aan de KS ligt, maar ik lees nergens dat dit effectief bevestigd is door een arts.

Hier afgelopen week ook een paard met rugpijn, oorzaak hier bleek een kogelblessure RA te zijn.


Dit inderdaad. Zonder goede diagnose is m.i. inslapen echt een brug te ver hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:11 



 
Profiel   

Eerst laten nakijken door een da, nu blijft het gissen naar wat het zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:14 



 
Profiel   

Matheno schreef
Wildgirl schreef
Ik mis nog een optie, namelijk euthanasie.
Je hebt een 4 jarige merrie die al flink stuk is en standaard speciaal beslag nodig heeft voor haar PL.
Je kunt haar niet belasten, niet mee fokken en je kunt het je financieel niet veroorloven haar aan te houden naast een ander gezond paard.
Dan lijkt mij de keuze vrij simpel. Dat klinkt hard maar je merrie denkt niet zoals een mens, zij heeft geen besef van leven en dood.
Nu enorme kosten (blijven) maken voor een 4 jarige met deze diagnose is niet zinvol en gaat je naar alle waarschijnlijkheid nooit een vrij belastbaar paard opleveren.


Toen ik het verhaal las moest ik hier ook aan denken.
Het paard toont al pijn bij simpel aandraven, en is fysiek niet in staat om achter een groep aan te galopperen.
Is het dan niet humaner om er een eind aan te maken?



Niet achter de groep aan galopperen is niet meteen een gevolg van pijn. Mijn paard zou dat ook niet snel doen en de arabier werd zo hyper dat ze wel stuiterde maar niet vooruit ging in dat soort situaties.

Zonder een duidelijke diagnose zou er nog niet gesproken mogen worden over inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:38 



 
Profiel   

Precies dat, ook weleens gehad dat een paard onverklaarbaar kreupel was langere tijd en dierenartsen het dan gaan gooien op alles wat ze wel kunnen vinden maar waar een paard niet eens last van hoeft te hebben. Uiteindelijk na allerlei dure onderzoeken bleek het dier vast te zitten in de rug, waarschijnlijk een soort "spit" wat in de spieren geschoten was. Dat behandeld en probleem was opgelost, soms kan het ook gewoon zoiets "simpels" zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 16:29 



 
Profiel   

Wat een verhaal. Ik zou het persoonlijk niet kunnen om haar in te laten slapen. Ik begrijp ook dat als je de middelen niet hebt dat je dan radeloos bent. Ik heb persoonlijk ook zoon verhaal meegemaakt. Ik wou ook een persoon financieel helpen om haar paard beter te maken. Alleen was haar ego te groot om hulp te ontvangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:11 



 
Profiel   

Zonder een duidelijke diagnose zou er nog niet gesproken mogen worden over inslapen.


Daar ben ik het mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:14 



 
Profiel   

Nogmaals dank voor alle tips, adviezen en meningen.
Sinds haar diagnose een jaar geleden ben ik vooral aan het twijfelen geslagen en heb ik van alles geprobeerd om maar te kunnen rijden.
Maar ook mijn instructrice had er weinig vertrouwen in op het laatst.
Ik wil jullie melden dat ik haar inmiddels niet meer heb. Nee ze is niet ingeslapen maar heeft fijn plekje gekregen als niet rijpaard (nee ook niet als fokmerrie).
Ik ken deze mensen en het voelde voor mij goed om haar naar hen te laten gaan.
Ik vond het niet eerlijk tegenover haar om weer maanden te dokteren en van alles te proberen om perse te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:40 



 
Profiel   

Ik denk dat je daar goed aan doet. Fijn dat ze een fijn plekje heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:42 



 
Profiel   

Nou klinkt als een fijne oplossing zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:08 



 
Profiel   

Fijne update TS. Ik ben blij voor je dat zich een oplossing aangeboden heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 18:59 



 
Profiel   

Dat klinkt als een goede oplossing! Wel jammer dat het zo moet gaan, maar uiteindelijk denk ik wel een goed besluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:01 



 
Profiel   

Mooi maar moeilijk besluit. Sterkte ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:04 



 
Profiel   

Sterkte, klinkt als een goede oplossing!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen