Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

 
Profiel   

Deze vraag stel ik voor een kennis en hoor graag jullie ervaringen!

Het gaat om een anderhalf jaar oude Friese hengst, die momenteel een paar uur per dag in de bak staat met anderen en verder op stal.
Sinds een paar dagen heeft hij slijm bij lekkers eten en inmiddels gaat er bijna niets meer in. De dierenarts/ook tandarts is geweest en heeft hem behandeld. Daar kwamen geen dingen uit. Af en aan kan hij wat brokjes eten of een plukje gras of fijn hooi, maar het meeste wordt proppen en komt er weer uit.
Hij is erg hongerig en gefrustreerd en gaat dan knarsetanden (of dat komt ergens anders door, dat weet ik niet). Het is heel zielig om te zien. Zijn hele gezicht staat strak, alle spieren om de mond op spanning.
Nou dacht ik aan slokdarmverlamming (had zijn oma ook), maar weet daar veel te weinig van. Neem aan dat de DA daar ook wel aan gedacht heeft.

Iemand hier nog een idee/ervaring?
Dierenarts komt sowieso weer maar soms denken die niet aan alles.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:20 



 
Profiel   

Ik zou het paard eerst eens wat langer buiten zetten. Je paard zo lang is een stal laten staan is niet bevorderlijk voor paarden. Ik gok dat als het paard langer buiten kan komen, dit al een hoop frustratie bij het paard weg kan halen.

Aan de symptomen die je beschrijft, lijkt het wel alsof hij pijn heeft. Ik zou toch nog eens met je dierenarts om tafel gaan. Ik zou het zelf absoluut niet vertrouwen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:23 



 
Profiel   

Uit ervaring kan ik zeggen dat DA's helaas niet altijd denken aan problemen die weleens ras specifiek kunnen zijn. Voor de zekerheid zou ik de DA vragen of hij de optie van megaoesophagus ook heeft overwogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:24 



 
Profiel   

Na de tandarts eet hij niet meer?

Of is de tandarts na aanleiding van het niet eten langs gekomen?
Dan heel snel een andere dierenarts zoeken.
Hier is iets duidelijk aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:24 



 
Profiel   

Ik zou een 2e tandarts vragen.

Proppen draaien is vaak de tanden.

Geen tik tegen zijn hoofd gehad? Gebroken kaak of minder maar bijvoorbeeld tand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:32 



 
Profiel   

Hier ook ooit eentje gehad die begon met proppen.
Is uiteindelijk ingeslapen en na autopsie bleek ze grass disease te hebben.

Is neurologisch en tast het volledige spijsverteringsstelsel aan, dus niet meer kunnen slikken, wat er nog in zit begint er dan na een tijdje uit te komen als diarree bv, en uiteindelijk kwamen hier neurologische symptomen, wankelen en niet meer gericht kunnen stappen en uiteindelijk moet inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:36 



 
Profiel   

Hij at niet goed en daarom is de tandarts gekomen. Die is ook DA en 1,5 uur met hem bezig geweest.
Megaoesophagus klinkt als wijde slokdarm, ga ik opzoeken. Zou hij daar niet al eerder last van gehad moeten hebben?

Over buiten: ja, eens. Maar niet mijn paard en niet mijn beslissingen. Heb al allerlei opties hiervoor aangedragen die worden weggewoven.
Niemand hier vertrouwt het, daarom was de DA er en komt er morgen een andere (precies om de reden die jullie beschrijven)
En ik mocht hier wel om advies en ervaringen vragen.. ze maken zich echt zorgen
Die frustratie gaat echt om willen maar niet kunnen eten, daarvoor was het oké.

Edit: hij is 1,5. Geen diarree. Er komen nog wat drollen uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:39 



 
Profiel   

klinkt als verstopping slokdarm, da verder kijken naar kiezen en zo verder naar slokdarm dan maag/darmen.

zou iets meer info verwachten van de da nu als dan een antwoord: kweet niet ff afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:41 



 
Profiel   

Ik denk ook slokdarmverstopping. Arm dier, verdrietig zoiets te lezen..
Wel van belang dat de veearts morgen met een oplossing komt want een paard kan niet lang met lege maag staan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:50 



 
Profiel   

Wat ik zo gauw lees over slokdarmverstopping past wel, behalve dat zijn neus schoon blijft.

Er komt gelukkig wel iets in maar niet veel. Ik weet ook niet wat daadwerkelijk in de darmen terecht komt.

Begrijp ik goed dat het niet perse einde verhaal is maar dat je aanpassingen in management kan doen? Of ben omdat te hoopvol?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:57 



 
Profiel   

Hier een slokdarmverstopping gehad, maar dat paard was extreem onrustig, tot koliek-symptomen aan toe, dat kwam echt niet overeen met wat ik hier lees?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 19:57 



 
Profiel   

Als dat paard al een paar dagen niet kan eten, zou ik hier zo snel mogelijk een (andere) dierenarts bij laten komen. Ik heb altijd geleerd dat een paard dat niet eet of kan eten, spoed is.
Bij friezen komt slokdarmverlamming voor, maar misschien heb je gewoon een ietwat atypische slokdarmverstopping. Wij kunnen er niet in kijken, daarvoor heb je de dierenarts nog, of zelfs een scopie.

Ik zou het paard liever ook meer buiten zien, maar denk niet dat dat het urgentste probleem is op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:03 



 
Profiel   

Bij een fries en niet eten / slijmen zou ik direct denken aan slokdarmverlamming, zeker als het ook nog eens in zijn lijn voorkomt. Dat het al een paar dagen duurt is wel apart
Ik zou daarnaast ook bang zijn voor maagzweren, van het lange niet eten, frustratie (en dus stress) en weinig vrije beweging kan dat snel gaan. Heel naar voor jullie dat het zo lang duurt :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:04 



 
Profiel   

Eet hij wel slobber of geweekt voer? (geweekte bietenpulp/grasbrok of senior priores oid?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:06 



 
Profiel   

Ik bel de eigenaar zo op met wat jullie zeggen. Denk niet dat er vanavond nog een DA gaat komen.

Het duurt niet onafgebroken, maar gaat steeds weer wat beter/slechter
Geen koliekverschijnselen en ook niet superonrustig. Wel boos op z’n eten inmiddels

Edit slobber wil hij niet
Schijfjes wortel en appel gingen wel

Ik wil morgen wel seniores priores voor hem halen als dat kan helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:07 



 
Profiel   

Zou maar eens gauw naar de kliniek toe gaan dan en m door laten lichten als hij al een paar dagen amper eet. Hij is vollop in de groei en het is bijna winter hij heeft alle energie hard nodig.

Niet op bokt treuzelen. Maar opladen en racen naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:07 



 
Profiel   

hasufel schreef
Ik bel de eigenaar zo op met wat jullie zeggen. Denk niet dat er vanavond nog een DA gaat komen.

Het duurt niet onafgebroken, maar gaat steeds weer wat beter/slechter
Geen koliekverschijnselen en ook niet superonrustig. Wel boos op z’n eten inmiddels

Edit slobber wil hij niet
Schijfjes wortel en appel gingen wel

Ik wil morgen wel seniores priores voor hem halen als dat kan helpen



Slobber moeten ze leren eten.

Je kan het extra verdunnen zodat hij het op kan drinken. Sommige vinden dat prettiger
Seniores prioris is ook een vorm van slobber Immers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:09 



 
Profiel   

hasufel schreef

Schijfjes
wortel en appel gingen wel



Echt schijfjes?

Die rondjes?

Want dat kan heel goed verstoppingen veroorzaken. Google er maar eens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:09 



 
Profiel   

Oh, kijk
Maar schijfjes krijgt hij normaal nooit, is zeker niet de oorzaak. Wel direct mee stoppen dus.
Kliniek zie ik ze niet doen maar zal het wel doorgeven .
Wat kan een kliniek/DA doen aan slokdarmverstopping?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:18 



 
Profiel   

Je weet momenteel niet eens wat het is. Bij een slokdarmverstopping maken ze de slokdarm leeg door er een darm in te stoppen en er water door te spoelen tot de verstopping los komt. Voor hetzelfde geld is het echter een verlamming of wat erger, dan heb je een scopie nodig, dat zal op de kliniek moeten.

Was het demijne geweest, had ie na enkele dagen niet eten, ook al op de kliniek gestaan, eerlijk gezegd. Maar het is niet jouw paard TS, dus jij kan er ook niet veel aan doen, begrijp ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:22 



 
Profiel   

hasufel schreef
Oh, kijk
Maar schijfjes krijgt hij normaal nooit, is zeker niet de oorzaak. Wel direct mee stoppen dus.
Kliniek zie ik ze niet doen maar zal het wel doorgeven .
Wat kan een kliniek/DA doen aan slokdarmverstopping?

Doorspoelen, dan zit er niks meer vast.
Met al meerdere dagen amper eten en duidelijk pijn is inmiddels een maagzweer er bij (of oorzaak, dat proppen maken zie je dan ook wel) waarschijnlijk.

Zo'n maagzweer kan zich uiteindelijk door de maagwand heen vreten met een dodelijke maagruptuur tot gevolg. Zonder eten zoals dit paard doet begint dat aardig spoed en kliniek geval te worden zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:22 



 
Profiel   

Oei. Nee mijn paard had ook al lang op de kliniek gestaan… hoorde vanavond pas dat ie dit al dagen had, ik heb wel beeld ny.
Nee kan ook verlamming zijn, urgentie is duidelijk voor me hoor maar Idd niet mijn paard.
Ik vind het alleen zo zielig en zou graag zien dat hij goed geholpen wordt
Echt heel raar dat de DA dit niet genoemd/onderzocht heeft
Blijkbaar blindgestaard op gebit

Edit: erg bedankt voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:27 



 
Profiel   

Vertel ze dan maar kort en bondig dat het wel eens flinke spoed kan zijn en ze moeten zorgen dat ze met dat dier op de kliniek komen, hij heeft gruwelijk honger en kan niet eten. Gaan ze ook dood aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:39 



 
Profiel   

De slokdarm hoeft niet perse helemaal verstopt te zitten, er kan ook iets dwars/vast zitten zoals een schijf wortel of hooiprop. Dan gaat er nog wel iets in maar niet veel. Uiteindelijk gaat dat zoveel pijn doen dat ze niks meer eten. Dit is een spoedgeval en snap niet dat een veearts dit niet erkend heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:46 



 
Profiel   

Nou, ze gaan vanavond niet meer naar stal en kijken morgen even hoe het is (want hij at vanmiddag wel gras) 8)7

Ik kan nu alleen nog duimen
Ene persoon is het wel met me eens maar ze moeten het samen eens zijn. Ander doet niet aan klinieken en wil ook geen hengst op de trailer hebben

Ik heb spoed benadrukt, en lijden, en dat dingen die nu nog op te lossen zijn dat straks misschien niet meer zijn maar hier houdt het voor mij op helaas
:n
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 20:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen