Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:11

hasufel schreef:
Nou, ze gaan vanavond niet meer naar stal en kijken morgen even hoe het is (want hij at vanmiddag wel gras) 8)7

Ik kan nu alleen nog duimen
Ene persoon is het wel met me eens maar ze moeten het samen eens zijn. Ander doet niet aan klinieken en wil ook geen hengst op de trailer hebben

Ik heb spoed benadrukt, en lijden, en dat dingen die nu nog op te lossen zijn dat straks misschien niet meer zijn maar hier houdt het voor mij op helaas
:n



Dierenbescherming bellen. En alle gesprekken die je op whatsapp hebt er over laten zien aan ze.

Dit is spoed. En als ze het niet als spoed behandelen is het bewust verwaarlozen gezien ze nu op de hoogte zijn. Een paard kan niet zo lang veilig zonder een fatsoenlijke hoeveelheid eten in zijn maag.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:16

Weet je hoe hij verder is? Zit er weinig leven / pit meer in of?
Mijne had een maagimpactie, at ook een paar dagen niet / amper, maar zij was echt een hoopje ellende met dikke koorts ook. DA dacht aan een longontsteking, pas toen er per toeval een andere DA direct naar de kliniek gereden en de volgende dag was ze er niet meer. Ze kunnen dus een paar dagen rondlopen ermee, hoeven niet perce direct dood neer te vallen. Gras ging er trouwens nog wel in.

Friezen zijn zo hard voor zich zelf terwijl ze zelf helaas niet zo hard zijn
Lastig dat je zelf niks kan doen behalve advies geven

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:23

Als ze nu toch niet naar de kliniek gaan, waarom niet wél de gewone dierenarts bellen voor spoed.
Misschien is het wel een megaoesophagus en om dat goed in beeld te brengen heb je een scopie nodig, maar nu op dit moment is gewoon doorspoelen met een sonde het belangrijkste voor het welzijn van het paard en dat kan de eigen dierenarts ook.
Zeg maar dat het risico op een slechte afloop echt steeds groter wordt als er langdurig een verstopping blijft zitten.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:32

Is hij ingeënt voor tetanos? :) En zelfs als hij ingeënt is, wordt er aan tetanos gedacht?

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:34

GaelleS schreef:
Is hij ingeënt voor tetanos? :) En zelfs als hij ingeënt is, wordt er aan tetanos gedacht?



Idd klem dat is ook waar ik aan dacht

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 22:34

Dat heb ik al gezegd
Ze zijn ouder en heel eigenwijs
Er is geen whatsapp, daar doen ze niet aan
Er zijn meer verzorgers die er hetzelfde instaan als ik en we hebben het er echt veel over maar ik zie niet wat ik kan doen
dB komt denk ik erf niet op

Hij is verder redelijk normaal in z’n gedrag, iets rustiger misschien. Reageert verder goed en is sociaal naar de anderen. Iets meer in zichzelf zou ik zeggen.
Maar ik ken hem niet goed en nog niet zo lang dus vind ik lastig te zeggen

Ik snap jullie reacties heel goed! Die heb ik ook als ik zo’n topic lees. Merk dat het wel een beetje anders is als je er zelf deel van uitmaakt

Ik heb iig gezegd dat ik morgen hun bel om te vragen wat ze gedaan hebben
Als er dan niets gebeurd is zal ik druk zetten met bv DB bellen omdat ik dit echt niet vind kunnen (zeg ik nu.. even afwachten )

Ik ga er nu nog vanuit dat ze morgen die andere DA erbij halen

Edit: tetanus werkelijk geen idee

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:37

Je kan het altijd even laten vallen natuurlijk.

Ik wens je nog veel succes :j

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:38

Wanneer ze op een stalling met meerdere paarden staan mag je er toch vanuit gaan dat de entingen in orde zijn.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:40

Heb je gedacht aan Diastase? Dit kan zodanig vorderen dat paarden chronische tandontstekingen krijgen en mijn ervaring is dat niet iedere tandarts dit opmerkt. Een paard bij ons op stal heeft het aan beide kanten en te veel pijn met eten. Die wordt volgende week ingeslapen…

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 22:46

Er was laatst een topic over diastase, dat heb ik meegelezen. Lijkt me bij 1,5 jaar en zo acuut een probleem niet het eerste om aan te denken maar ik geef het door. Idem tetanus. Daar weet ik bij paarden niets van

Entingen geen idee. De paarden komen nooit in contact met andere paarden. Het is een particulier met paarden en verzorgers die ze wat beweging geven
In de zomer staan ze trouwens 24/7 op het land. Ze zijn nu pas per november op stal gekomen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 23:56

Tetanus lijkt me niet, dat gaat veel sneller, daar gaan geen paar dagen overheen totdat een paard dood-e doodziek is.

Diastasen lijkt me ook niet bij een anderhalf-jarige Fries.

Qua gebit/kaken zou het kunnen dat hij inderdaad een klap van een ander paard heeft gehad. Niet iedere DA is geschikt als tandarts, dus niet iedere DA zal dat zien. Ook is dat niet altijd aan de buitenkant te zien heb ik wel gemerkt bij een Welshje ooit. Dat kan je alleen zien met röntgenfoto's van de kaken. Wel kan je eens kijken of je langs zijn kiezen kan voelen, misschien krijg je ergens een terugtrek reactie van hem en dan weet je dat daar een probleem kan zitten.

En ja, een slokdarmverstopping kan ook. Soms kan dat vanzelf oplossen of met wat hulp van mensen die weten wat ze moeten doen, maar ik zelf ben er dan toch een voorstander van dat er een goede Paardendierenarts bij komt. Vaak zie je bij Friezen die later een slokdarmverlamming blijken te hebben dat ze eerst een paar keer een slokdarmverstopping hebben.

Een bijkomend probleem van niet eten is het ontwikkelen van maagzweren. Als ze die eenmaal hebben, eten ze ook vaak heel slecht vanwege de pijn aan de maag.

Zonder het paard te zien is het heel moeilijk om verder te bedenken wat er aan de hand is, heb je hem de laatste dagen nog buiten zien lopen en was zijn gedrag/zijn bewegen toen anders dan ervoor? Heeft hij dikkere benen dan hij normaal had? Is hij getemperatuurd? Heb je het idee dat zijn flanken sneller bewegen dan normaal als hij gewoon staat? Als ze sneller bewegen, is dat dan ook oppervlakkiger?

Ik vraag misschien wel veel ( van je)? Maar wie weet kunnen we je zo toch helpen. Het is heel frustrerend als je ziet dat een dier lijdt en als de eigenaar dan niet zijn verantwoordelijkheid op zich neemt. Ik duim voor je dat er toch een goede oplossing voor hem komt, het is wel duidelijk dat jij er erg mee zit!

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 08:45

Ik vind het prima hoor dat je zoveel vraagt.
Temperatuur was dacht ik oké.
Buiten lopen heb ik behalve gister na donker niet zelf gezien. Gister was ie ondanks het weer best rustig. Heeft wel dus geknabbeld aan kort gras langs de bak. Die dikkere benen dacht ik even te zien maar ze voelden normaal, ook niet warmer. Ik weet niet hoe de omtrek normaal is… ook daar is vergelijken lastig.
Ademen was normaal.

De groep verzorgers baalt ook van de gang van zaken. dB inschakelen zou betekenen dat wij allemaal weggestuurd gaan worden (is denk ik reële angst), en dan valt wel een essentieel deel van het welzijn van de paarden weg. Voor mij zou dat het waard zijn als hij daarmee geholpen is maar mijn beslissing heeft ook effect op anderen. Wij beraden ons nog op wat we kunnen doen.
Zó lastig dit..
Blijven duimen dat ze straks gewoon de DA erbij halen

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:21

Ben benieuwd hoe het nu verder is gegaan.
Een paard gaat uit gewoonte vanzelf wel beetje staan grazen en dergelijke, dat is niet direct een teken dat hij toch weer eet. Een slokdarmverstopping is echt gevaarlijk, en zoals je hem in je eerste post beschreef moet er wel iets gebeuren, dat gaat niet vanzelf over denk ik.
Hoe losten die mensen het dan op met de merrie die dit ook had? Of is het geen eigen gefokt veulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:28

hasufel schreef:
Ik vind het prima hoor dat je zoveel vraagt.
Temperatuur was dacht ik oké.
Buiten lopen heb ik behalve gister na donker niet zelf gezien. Gister was ie ondanks het weer best rustig. Heeft wel dus geknabbeld aan kort gras langs de bak. Die dikkere benen dacht ik even te zien maar ze voelden normaal, ook niet warmer. Ik weet niet hoe de omtrek normaal is… ook daar is vergelijken lastig.
Ademen was normaal.

De groep verzorgers baalt ook van de gang van zaken. dB inschakelen zou betekenen dat wij allemaal weggestuurd gaan worden (is denk ik reële angst), en dan valt wel een essentieel deel van het welzijn van de paarden weg. Voor mij zou dat het waard zijn als hij daarmee geholpen is maar mijn beslissing heeft ook effect op anderen. Wij beraden ons nog op wat we kunnen doen.
Zó lastig dit..
Blijven duimen dat ze straks gewoon de DA erbij halen

Snap wat je zegt, maar als ze niets doen dan ging ik toch dreigen met de dierenbescherming en die zou ik uiteindelijk ook bellen. Ongeacht de consequenties, want een paard laten lijden vanwege koppigheid eigenaren, daar zou ik niet werkeloos naar kunnen kijken.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:32

Ze maken zich erge zorgen. Maar: ze lijken het nog even aan. Gaan vanavond niets doen. Paard gast weinig naar buiten. Paard hoeft niet naar de kliniek.
Valt wel mee met die erge zorgen denk ik zo.
Frustrerend als zoiets in je omgeving gebeurt en je kan er zelf niets aan doen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:53

Hij heeft er slijm bij, is hij gecontroleerd op droes? hij heeft geen koorts maar wellicht wat a-typische symptomen. Eten willen ze dan vaak ook niet. Zijn de lymfen in de nek verdikt?

Blijf hameren op de dierenarts laten komen, eventueel een andere en probeer het anders samen met de verzorgers te betalen als de financieen het probleem zijn.

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:53


Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:27

Ik heb je beginpost nog eens gelezen en denk toch hieraan
https://www.horses.nl/articles/overmatig-kwijlen/

Mijn paard heeft dit vorig jaar ook gehad, kon ook niet eten, veel slijmen, strakke hals en voelde zich overduidelijk niet lekker.

Er staan ook wel wat posts hierover op bokt
Laatst bijgewerkt door Setteli op 02-12-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:27

Slokdarm verlamming?

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 10:59

Dat kwijlen is het niet, daarvoor teveel andere symptomen. Maar dank voor het meedenken.
Ik heb de link over de wetgeving doorgestuurd aan de andere verzorgers.

Zelf da betalen vind ik niet een probleem (financieel dan, verder natuurlijk belachelijk dat dat nodig zou zijn) maar bemoeienis wordt niet op prijs gesteld en het is niet ons paard, denk niet dat we wettelijk in ons recht staan dan

Droes is ook nog iets Idd
Ik heb geen opgezette klieren gevoeld (da had daar ook naar gevoeld) maar goed ik ben ook geen da
Neem ik ook mee!

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:16

Misschien kan je die dierenarts bellen die erbij is geweest, om te vragen wat jullie nu voor het paard kunnen doen?
Blijft vreemd dat hij of zij ‘niks kon vinden’ en hem zo heeft laten staan. Misschien nu bepaald voer wel of juist niet aanbieden, in de gaten houden of hij blijft mesten enz? Vanuit contact met die dierenarts?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:19

Marigold schreef:
Misschien kan je die dierenarts bellen die erbij is geweest, om te vragen wat jullie nu voor het paard kunnen doen?
Blijft vreemd dat hij of zij ‘niks kon vinden’ en hem zo heeft laten staan. Misschien nu bepaald voer wel of juist niet aanbieden, in de gaten houden of hij blijft mesten enz? Vanuit contact met die dierenarts?



Het is alleen de vraag hoe de eigenaar reageert als hij/zij er achter komt dat verzorgers zomaar de da bellen?
Als ze weg worden gestuurd kunnen ze nog minder voor het paard doen.

Of in ieder geval ervoor zorgen/vragen dat de da dat niet laat merken.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fries kan niet eten, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:21

Officieel mag de dierenarts dat niet eens doorgeven.

Maar ik zou me ook zorgen maken, dus begrijp ts wel en de lakse houding van de eigenaren begrijp ik ook niet.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:32

En de Fries is de enige met dit probleem? Niet dat hij last heeft van grasaren?

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:33

Als je zelf contact opneemt met de/een dierenarts, zorg dan dat de eigenaren er niet achter komen. Daar zijn ze niet van gediend en dan ben je helaas zo weggestuurd...
Als je aanbiedt om zelf te financieren, let dan wel op wat voor eisen ze daaraan stellen. Als je het zelf wel wilt betalen maar je mag de benodigde behandelingen niet laten doen dan is het sneu geld.

Ik vind jullie echt toppers dat jullie zo hard voor hem vechten! Ik hoop dat de dierenarts vandaag wat duidelijkheid kan geven.