Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

 
Profiel   

Uit het zonlicht houden lijkt hier toch het belangrijkste.
Mijn paard heeft na de diagnose zo'n 3 weken op prednison gestaan. Daarna vonden we de bijwerkingen te erg worden. De grootste korsten waren toen weg, maar was zeker nog niet over. Hij kreeg ook nog een opleving op een been dat daarvoor vrij was, maar ook dat lijkt nu weer onder controle. Hij is nog niet volledige vrij van korsten, maar alle is rustig en genezende en dat dus zonder heftige medicijnen. Het os nog wel een beetje ondersteund met een spray, maar ik ben even de naam kwijt.

Dus nu is het beleid dagelijks bij naar buiten gaan sokken aan. Wij gebruiken Tubigrip, en met behulp van elektriciteits/isolatie tape voorkomen we dat ze afzakken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 23:09 



 
Profiel   

Didi2021 schreef
2 Jaar geleden heb ik een Welsh pony van 4 toen der tijd gekocht.
3 Weken nadat hij bij ons was gekomen ontdekte we iets aan zijn oog, na lang zoeken en ook naar Utrecht te zijn geweest kwam er een immuungemedieerde Keratitis uit.
Op Advies toen implantaten oog laten zetten zodat medicijn constant wordt afgegeven. Helaas heeft dit een maand goed gewerkt en zijn we toch weer aan het bijdruppelen met ciclosporine en als het echt opzet dexamethason, ook staat hij altijd met een kap op buiten in de wei.

Bij enten checken we het oog voordat we verder gaan aangezien we vaak zien dat na enten er een opleving komt.

Qua voeding een beetje gaan zoeken om zijn immuunsysteem te helpen en was ik langzaam aan over aan het gaan naar Vitalbix ( dit is ongeveer week of 6 geleden )

2.5 weken geleden voelde ik ineens mok bij hem, dus beetjes geschoren en gaan behandelen.
Helaas werd het steeds erger en rare was de mok zat op zijn kogel binnen en buitenkant. In de ochtend dikke onderbenen.
Dierenarts erbij, van alles geprobeerd en afgelopen maandag heb ik hem opgepakt en naar de kliniek gebracht.

Daar zijn ze nu bezig om alles wat rustig te krijgen en dat lukt ook wel.
Wat er nu uitgekomen is is dat hij Vasculitis heeft, wat ook weer aangerekend wordt aan het zwakkere immuunsysteem.
Bloedonderzoek nieren en lever goed, wel bloedarmoede.

Waarschijnlijk krijg ik hem dit weekend mee naar huis met 6 weken pretnison.

Graag zou ik toch eens een second opinion willen om misschien is te onderzoeken of ik iets aan mijn management kan doen waardoor ik intern hem onder controle kan houden en we niet telkens naar deze zware medicijnen hoef te pakken.


ik kan alleen maar Silver whinnies sokken adviseren!! Ik ben hele winter bezig geweest vorig jaar met 2x prednisonkuur, antibiotica omdat er een ontsteking bij kwam en heel veel zalfjes smeren. Met de silver whinnies was het binnen een paar weken rustig! en nu helemaal geen medicatie meer nodig maar wel met sokken aan buiten. (dat ben ik nu voorzichtig aan het afbouwen om te kijken hoe het gaat)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 15:57 



 
Profiel   

Annika bedankt voor je antwoord, inmiddels is zijn bloed ook onderzocht en is zijn coombs test positief. Er blijft van alles bijkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 16:25 



 
Profiel   

volg


Laatst bijgewerkt door Tyrzavm op 18-07-23 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 11:01 



 
Profiel   

Ja graag. Welke beenbeschermers heeft je paard om? Ze lijken mooi lang, over de hoef heen te vallen. Wanneer heb je deze beenbeschermers om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 11:48 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Tyrzavm op 18-07-23 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 14:32 



 
Profiel   

Aangezien ze ook dikke kogels heeft, moet je wel oppassen voor drukkingen bij deze beschermers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 08:26 



 
Profiel   

Mijn paard verdroeg op die heftige vasculitis momenten inderdaad alleen bandages met goede zachte onderlappen want die kreeg ook overal drukkingen van. Ook omdat hij veel vocht in de benen kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 09:04 



 
Profiel   

Ik heb een tijdje de Arma beschermers gebruikt en ook de lemieux vind ik erg mooi, maar ze gaven hier wat schuurplekken rond de koot, precies het gedeelte wat nu weer opspeelt.

Heb daarom maar vier nieuwe whinny soxs besteld, wat wel even spannend was omdat ik geen Nederlandse aanbieder kan vinden. Maar bij VLC Europe is het verbazingwekkend goed gegaan, ondanks dat ze alles in het Frans hebben. Mocht iemand dus nog moeten bestellen, raad ik die wel aan :)

Nu heb ik er 6 liggen, daar moet ik dit weer wel mee door kunnen komen.
Maar voor het geval dat, hebben jullie ervaring met bontgevoerde springschoenen dragen 24:7 voor een dag of twee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:26 



 
Profiel   

Springschoenen was binnen een uur een rauwe plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 12:40 



 
Profiel   

Hier kreeg hij ook aan 1 been nieuwe plekjes precies onder de rand van de springschoen.

Bij mijn paard gaat het nu gelukkig heel goed. Wat minder daglicht blijft toch veel doen. Hij gaat nu ook zonder sokken naar buiten, maar plekjes blijven nog steeds kleiner worden. Hij is bijna korsten-vrij *afkloppen voordat het weer actiever wordt*

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:33 



 
Profiel   

Bontgevoerde springschoenen geven bij mijn paard schuurplekken, al na een paar uurtjes. Voor rijden (maximaal een uurtje) gebruik ik Westropp Neopreen springschoenen. https://www.equimatch.nl/westropp-westr ... oenen.html

Voor langere periode zijn springschoenen niet geschikt. Ik gebruik voor langere periodes de Cashel Leg Guards over de Whinny sokken heen. Die schermen de kroonrand af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:56 



 
Profiel   

Bestaat het ook op het hoofd?
Vriendin van mij heeft een paard die hier last van heeft. Meer dan gewoom verbranden en dacht dat de DA toen ook gezegd had dat dit kwam door zon(uv) allergie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 23:18 



 
Profiel   

Ik heb daar eigenlijk nog niet van gehoord. Dit betreft leukocytoclastische pastern vascultis, waarbij pastern op het been slaat. Elders op het lichaam zou ook fotosensibiliteit kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 23:57 



 
Profiel   

Ik kom even mee lezen en volgen.

Mijn av veulen heeft zeer waarschijnlijk vasculitus.

Onder behandeling van de kliniek nu, ab zalf en verband. Kuur vochtafdrijvers en ontsteking remmers is nu klaar. Volgende week weer controle.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Fotos van de korsten heb ik niet. En van vandaag helaas ook niet maar zag er al beter uit!

Hij staat 24/7 buiten en krijgt op hooi en gras na alleen een beetje vitalbix.
En 1 waterbak zit vaak wat appelazijn in

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 23:34 



 
Profiel   

Acht wat een zielig poppetje. Zit er nu verband op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 18:44 



 
Profiel   

EvelienKiss schreef
Acht wat een zielig poppetje. Zit er nu verband op?


Ja gaas met antibiotica zalf en dan verband erom

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 23:32 



 
Profiel   

Ach jee, nu al vasculitis. Wat een nachtmerrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 00:04 



 
Profiel   

Beterschap voor de kleine!
Maar als het inderdaad vasculitis is, dan heeft antibiotica toch geen zin? Vasculitis is namelijk auto-immuun en antibiotica helpt tegen bacteriën. Of is het alleen preventief vanwege open plekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 00:17 



 
Profiel   

Er zaten ontstekingen op de open plekken. Vandaar de zalf.
De dierenarts vermoed vasculitus, vrijdag moeten we weer op controle ik wil dan vragen om een biopt om zeker te zijn

Gister zijn verband moeten vervangen omdat hij alles eraf had. Zijn been is wel eindelijk terug mooi slank na 4 week en geen korstjes op de open plekken meer.

Hiervoor kwam er een andere dierenarts die te weinig deed en behandelde. Kreeg hij ook geen vochtafdrijvers en moest maar 24/7 op stal voor 2 week.

Deze kliniek behandeld hem goed, met geduld en hij mag gewoon buiten met zijn vrienden als ik het verband maar in de gaten houd.

Als ik hem op stal zet breekt hij uit naar mijn boerenpaard en de boerenpaard breekt naar binnen naar hem :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:59 



 
Profiel   

Ik kom even meelezen/praten in dit topic.
Eind sept ontstonden er wat plekjes die ik zelf niet onder controle kreeg. DA geweest. Hij kreeg een injectie en ik moest een paar dagen wassen met hibiscrub en hydrocortiderm. Dan zou het zo over zijn. Ik ging op vakantie maar hoefde dan niet te wassen, volgens DA zou de injectie veel doen. Bij terugkomst van vakantie 5 dagen later was het helaas uitgebreid. Vanaf toen dagelijks gewassen met hibiscrub en smeren. Ondanks dat het niet verder uitbreidde werd het ook niet echt minder.
Na 3 weken weer de DA naar laten kijken. Kreeg prednison mee. Maar hierbij ook geen vooruitgang. Vandaag is er een biopt afgenomen om te kijken of het echt vasculitis is of iets anders.
Het zit bij hem met name in de kootholte met een kleine uitbreiding naar de zijkanten. De kogels en voorkant voet zit niks. Alleen links achter. Hij is verder niet kreupel en been is niet dik.

Ik zie hier veel over de sokken voorbij komen. Werkt dit ook als dit laag in de koolholte zit ? En hoe doen jullie dat met paarden die 24/7 buiten staan en nogal lomp zijn ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:28 



 
Profiel   

Tot nu toe werkt dat wel het beste bij mijn paard, maar dus heeft het vooraan aan een voet. Beetje zelfde begonnen als bij jou.
Ik laat ze Max 2 dagen achter elkaar aan en dan doe ik de nieuwe aan. Een van mijn oude sokken was eigenlijk wat te ruim, en die is laatst twee keer gaan zakken waardoor ze er bovenop heeft gestaan, ook met rennen. Gelukkig geen gekke dingen maar wel wat beschadiging aan de sok, moet nog wassen om te zien of die nog bruikbaar is hierna. Ik hoop dat mijn nieuwe sokken niet afzakken, dat is namelijk wel waar ik wat tegenaan loop bij de tweedehandse.

Hier ook 24/7 buiten in een PP, maar een merrie op leeftijd dus weinig gekkigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:49 



 
Profiel   

Mag ik vragen welke sokken jij hebt en heb je er dan nog wat over heen ?
Mijn ruin is ondertussen ook 21 maar denkt geregeld nog dat hij een jong bloempje is en zo gedraagt hij zich ook af en toe in de wei :')

Is het met de sokken alleen onder controle of geef je nog iets van een supplement?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:53 



 
Profiel   

Ik heb de whinny silver socks hier vandaan: https://vlceurope.com/p/chaussettes-silver/

Of, eerste heb ik via dit topic twee kunnen overnemen en die bevielen wel goed. Toen ik wou bestellen vond ik het lastig een toegankelijke webshop te vinden die naar NL verstuurde en heb ik de Arma en Lemieux vliegenbeschermers gebruikt, maar die geven helaas schuurplekken plus dat de koot open blijft. Dat is nu ook de regio waar op dit moment de huid wat onrustig is. Dus heb ik toch de sokken besteld in het Frans maar is allemaal goed gelukt. Moet ze nog testen, maar dat wil ik doen als ik er overdag bij ben.

Qua supplementen voer ik niets hiervoor, ik weet ook niet of er iets is dat zou ondersteunen? Ik heb nog mokzalf staan, daarin zit ab (zou niet direct tegen de vasculitis moeten werken) en cortico’s die de huid oppervlakkig ondersteunen wanneer ik zoals nu even geen UV bescherming om heb.

Voor mij nog een beetje een puzzel, we zijn pas sinds februari op weg al is het van het zomer niet zo gek verlopen, maar het kan beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 22:04 



 
Profiel   

De Whinny sokken blijven bij mijn paard perfect zitten. Werkt ook goed voor bescherming kootholte. Mijn paard staat 24/7 buiten. Regen geen probleem, modder minder. Dan wissel ik de sok vaker (1 x per dag). In de zomer met droog weer wissel ik 1 x per 3 dagen. Er over heen doe ik Cashel Leg Guards, extra bescherming kroonrand (want sok krult op). Ik heb zo’n 40 sokken. Hoef ik maar 1 keer per maand een gore was te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 23:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 31 [ 754 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen