Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hungry hungry hippo - wat voeren?

 
Profiel   

Hoe zit het met de andere paarden, eten die ook zo fanatiek? Heb je het er al met de staleigenaar over gehad of het mogelijk is voor de nacht wat rijker hooi te voeren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:00 



 
Profiel   

Heeft ze het niet koud?
En ze zit ook in de groei, misschien is dat het gewoon, dan heeft ze het waarschijnlijk over een paar maanden weer bijgegeten.
Ze krijgt nu toch minder gras, dan kunnen ze daar best op aanvallen, gras is the bomb. :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:01 



 
Profiel   

MirandaMalik schreef
Heeft ze het niet koud?
En ze zit ook in de groei, misschien is dat het gewoon, dan heeft ze het waarschijnlijk over een paar maanden weer bijgegeten.
Ze krijgt nu toch minder gras, dan kunnen ze daar best op aanvallen, gras is the bomb. :9


Denk ik ook idd hoor! Ze is ook weer enorm aan het ontwikkelen. Heb haar idd lekker warm onder dekentje staan <3
Maar wil dus juist even ondersteunen, honger is vervelend. En omdat mn huidige muesli niet bij haar lijkt te passen, zoek ik een andere en dacht 2 vliegen in 1 klap te slaan :D het leek me zo eenvoudig :')

Miran de andere paarden hebben nergens last van. Er is geen optie voor ander hooi, anders was dat idd een mooie oplossing geweest. Maar goed, dit moet met krachtvoer toch eenvoudig te ondervangen zijn, heb alleen even geen idee welk merk en soort zou kunnen passen. Ik dacht voor ik nou tig dingen op niks af probeer heeft hier misschien iemand een idee :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:17 



 
Profiel   

Zelf zou ik het zoeken richting wiesencobs of fibernuggets, met een Agrobs Alpengrun product erbij (muesli of slobber), en een andere balancer dan je nu geeft om evt tekorten daarvan op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:22 



 
Profiel   

Daar ga ik eens naar kijken, thanks! Kan ik dat ook droog voeren, die wiesencobs bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 22:24 



 
Profiel   

Pavo fibrebeet? Die van mij was niet persee schraal maar had gewoon net iets meer nodig voor spieren goed te ontwikkelen. Ik geef er maar minimaal van maar krijg toch een behoorlijke bak als het eenmaal geweekt is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 01:56 



 
Profiel   

Hoi ts, heb je pavo zelf al advies gevraagd naar aanleiding van de quikscan? Daar werken echt fijne mensen met veel verstand van (ruw)voer en hadden voor mij heel fijn advies toen ons hooi van matige kwaliteit bleek. Je kan ze zo bellen, hele vriendelijke en bekwame mensen zijn het. Zeker geen gladde verkopers krijg je dan aan de lijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 07:18 



 
Profiel   

Mijn merrie blijft eten als 'meditatie' volgens een reading. Ze is absoluut niet te dik en heeft ook écht geen energie extra nodig. Lijkt dus ook áltijd honger te hebben. Bij ons krijgen ze voordroog en dat vind ze echt super lekker, maar kan ik natuurlijk niet onbeperkt voeren. Dus soms geef ik wat schraal hooi bij en ze eet veel stro. Maar ik was/ben dus ook op zoek naar iets te geven voor extra vulling waar ze niet dikker of drukker van wordt. Blijft lastig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 08:41 



 
Profiel   

Je noemt zenuwachtig een paar x, zit daar geen link? Heeft ze hoge spierspanning? Vitamine e??

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 08:46 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Mijn merrie blijft eten als 'meditatie' volgens een reading. Ze is absoluut niet te dik en heeft ook écht geen energie extra nodig. Lijkt dus ook áltijd honger te hebben. Bij ons krijgen ze voordroog en dat vind ze echt super lekker, maar kan ik natuurlijk niet onbeperkt voeren. Dus soms geef ik wat schraal hooi bij en ze eet veel stro. Maar ik was/ben dus ook op zoek naar iets te geven voor extra vulling waar ze niet dikker of drukker van wordt. Blijft lastig..


Moeilijk is dat idd he!!! Soms vind je het juiste voer in 1x, maar zo niet... pfff... gedoe.

Knollentuin op zich is ze verder super chill hoor! Geen hoge spierspanning. Vit E zou dan een tekort zijn bedoel je? Kan ik wel eens naar kijken natuurlijk of dat zou kunnen, en dan wellicht verergerd wordt ofzo met bepaalde soorten voer waardoor ze dan wel zo nerveus wordt.

Micatje dacht ik ook nog aan, maar nog even mee gewacht omdat hun meeste voer luzerne bevat dus of dat heel veel oplevert... maar wellicht wel een idee voor wat betreft wat er aangevuld moet worden, thanks!

Fibrebeet helaas met luzerne

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:03 



 
Profiel   

Als het met dat groener hooi opgelost was, zou ik ook eerder kijken naar iets van een grasbrok, al dan niet aangevuld met iets voor de eiwitten.

Ik was erg fan van de myoproteïne grasbrok, 60 verschillende soorten grassen, hoog in eiwit.
Eventueel door middel van een schep soyaschroot kan je het eiwit nog meer aanvullen. Hier een vitaminebrokje (lexa wintercob bv) erbij en dan raak je volgens mij een heel eind.

https://www.equifyt.com/nl/shop/krachtv ... zj0hhfyl0d
https://www.kifrahorse.nl/Lexa-Winter-M ... Cobs-9-KG-
https://www.bol.com/be/nl/p/sojaschroot ... QYQAvD_BwE

Toen mijn oude merrie te mager werd gaf ik de fibrebeet bij + sojaschroot. Dit zette behoorlijk goed aan en geeft een grote hoeveelheid voer eenmaal geweekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:03 



 
Profiel   

Ik zou het zelf eerder zoeken in een verstoorde opname van voedingsstoffen, bijvoorbeeld door darmproblemen. Is het hooi verpakt of onverpakt, en weet ze wat ze voor dit rantsoen kreeg? Dan blijft het lichaam tegen haar zeggen dat ze moet eten omdat ze niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook insulineresistente paarden of paarden die te vroeg afgespeend zijn kunnen blijven eten omdat de cellen niet de energie krijgen die ze nodig hebben en dus een seintje blijven geven dat er meer energie nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:26 



 
Profiel   

De periode dat ze jeuk kreeg van luzerne, op welke manier gaf je dat dan?
Omdat bv. een halve of hele emmer luzerne geven misschien te veel van het goede is, maar een paar handjes vezelrijk krachtvoer wel oké is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:27 



 
Profiel   

Het hooi is wat schraal dus daar haalt ze niet genoeg voeding uit. Qua vitamines en mineralen ben ik erg blij met vitalbiks. 300 gram per dag en de mijne krijgt zo goed als alles binnen. Qua energie is het een beetje experimenteren denk ik. Grasbrok, speedybiet of misschien seniores priores aanbieden als slobber?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:09 



 
Profiel   

Als het puur gaat om vulling geven zou ik kijken naar een grasbrok of bietenpulp (speedibeet bijvoorbeeld). Als het gaat om tekorten en daardoor maar willen eten, dan lijkt het me zinvol om eens een goede rantsoenberekening te laten maken. Liefst met een uitgebreide hooiscan, zodat je ook weet welke vitamines, mineralen en sporenelementen er in het hooi zitten en je dus de best passende balancer erbij kunt zoeken.
Dan heb je je basis te pakken en kun je gerichter bijvoeren op tekorten door bijvoorbeeld training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 12:14 



 
Profiel   

Daihyo mijn gedachte was eigenlijk vooral dat dit ongetwijfeld vaker voorkomt, en dat het daardoor wellicht redelijk eenvoudig te pinpointen zou zijn wat ik dan voor 'stofje' aan moet vullen met het krachtvoer. Omdat wat ik nu geef niet werkt voor haar dacht ik zo meteen alles in 1x aan te pakken.

Ik vul dus liever aan wat ze tekort komt, dan dat ik voor symptoombestrijding ga. Ook omdat ik op wedstrijden etc echt bizarre hoeveelheden hooi heb staan vullen en ze nog steeds hongerig leek, dus meer van hetzelfde is niet de oplossing. Maar goed, wie weet vult een grasbrok nou net wél dat tekort aan, vandaar dat ik dus hoopte op ervaringen!
Omdat ze zo snel reageerde op die andere baal lijkt het me ook een redelijk 'eenvoudig' tekort...

Nienke maar zou ze dat dan niet al eerder/vaker moeten hebben gehad? Het is echt pas sinds de zomer/sinds de nieuwe lichting hooi. Vorig jaar 'hetzelfde' hooi (zelfde land, verpakt, etc, alleen dus andere voedingswaarde blijkbaar). Vorig jaar was ze niet top, dipje in de weerstand door naar mij verhuizen, groei, wisselen, etc (veel tegelijk zeg maar), dus dat vind ik lastig te vergelijken, maar toen ook geen honger. Geen idee wanneer ze gespeend is, maar komt van een liefdevolle fokker dus heel vroeg zal het niet geweest zijn denk ik.

Gini dit was nu idd wel veel hoor :+ Maar steeds al wat vage jeukklachten, niet erg genoeg om me heel druk om te maken maar achteraf klopt het wel met de luzerne. Daarbij was mijn vorige paard er zwaar allergisch voor én krijgen arabs sneller darmstenen van luzerne. Dus ik ben er intussen wel klaar mee en wil het zeker in het basisvoer gewoon vermijden.

Ze is overigens echt niet te mager ofzo hoor! Alleen dr billen zouden net even ronder mogen qua basisbespiering, maar met een tekort aan iets is dat ook wel logisch. Dus ik ben wel wat terughoudend met dingen die aanzetten, op zich heeft ze dat echt niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:44 



 
Profiel   

Lintworm? Het is maar een idee hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:51 



 
Profiel   

amyz: Klinkt heel logisch hoor. Maar dan is de Marstall Force dus niet de balancer die bij je hooi past. Voor de spieren zul je eiwitten moeten gaan bijvoeren, zonder luzerne zit je met lijnzaad al goed, dat is vrij simpel aan te vullen.
Maar ik zou eens kijken of je een beter passende balancer kunt vinden. Een volledige analyse is dan wel het handigst.
Je zou ook een bloedtest kunnen doen, dan weet je dat ook en kun je al gerichter een balancer zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 14:51 



 
Profiel   

Nog even een update (ik houd ook niet van open eindjes als ik een topic lees :D )

Hoewel ik al jaren heel tevreden was over de force heb ik het toch nog eens onder de loep gelegd. Las dat het vrij hoog is in ijzer, dat een ijzeroverschot kan leiden tot een kopertekort, en dat een symptoom van beiden rode/lichte punten in zwarte manen en staart kan zijn. Laat mijn merrie nu frosted tips hebben waar de backstreetboys nog jaloers van zouden worden.... En twee jaar geleden had ze die nog níet.
Omdat ik veel herkenning zag in kopertekort (onder andere ook wat traag en flauw in het werk) heb ik haar direct van de force af gehaald. Dat is nu een paar weken geleden, en inmiddels danst ze weer blazend de bak door.
Ze heeft in alles véél meer (goede) energie, is een duidelijk verhaal. Daarbij is ook de honger een stuk verminderd en blijft er de laatste dagen zelfs weer een plukje hooi over na de nacht.

Dus zoals sommigen al zeiden: het zat m inderdaad in de balancer. Ik vermoed dat deze nieuwe partij hooi de reeds bestaande onbalans vooral meer zichtbaar heeft gemaakt. Lang verhaal, maar bottom line is dat ik eigenlijk al heel lang aan het klooien ben geweest met voer omdat alles het nét niet was. En nu krijgt ze 3 handjes Gastro en is ze zo fit als een hoentje :+ :D

Mijn vorige merrie stond ook op de force dus meteen haar bloeduitslagen er even bij gepakt, maar daar stonden helaas geen mineralen op, voornamelijk de organen zeg maar. Dus geen idee of die wellicht ook een probleem had.

Ik had marstall echt hoog zitten, maar dit valt me tegen :=
Vanmiddag komt mn nieuwe voer binnen (Saracen Super Fibre Cubes en hun Competition Fit Balancer), heel benieuwd hoe ze het daar verder op gaat doen.

Overigens had ik aan Pavo bar weinig; aangegeven wat het probleem was, quickscan bijgevoegd, specifiek gezegd dat ik luzernevrij voer zocht....kwamen ze met fibrebeet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:17 



 
Profiel   

De balancer paste dus niet :D
Fijn dat het opgelost is!
Overigens, ik ben om dezelfde reden gestopt met de Force. Mijn haflinger had juist altijd een ijzertekort en gaf het daarom. Maar inmiddels zitten we in wat ijzerrijker gebied en waren die waardes zonder de Force prima. Ik geef nu Agrobs Naturmineral. Ook een hele fijne balancer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:30 



 
Profiel   

'Past niet' voelt als een understatement :+ Volgens mij ben ik gewoon al die tijd bezig geweest om de scheve verhoudingen van de Force recht te trekken :')

Logisch ook dan dat ze op sommig voer ging stuiteren, wellicht verslechterde dat de/een verhouding.

Ik dacht echt altijd dat een balancer vrij basic was zonder uitschieters. Natuurlijk even zoeken welke werkt, maar in basis altijd goed. Mooi niet dus :=

Maar goed, blij dat het opgelost is inderdaad en voortaan maar standaard een studie maken van voer :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:44 



 
Profiel   

Het is niet goed of slecht, maar het is nu voor jouw paard niet passend. Kan voor een ander paard een hele goede balancer zijn.
Meten = weten :j
Of dat nu in het bloed is of een analyse van je ruwvoer, daar kun je dan je balancer bij zoeken.
En een studie is het zeker :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:47 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Het is niet goed of slecht, maar het is nu voor jouw paard niet passend. Kan voor een ander paard een hele goede balancer zijn.
Meten = weten :j
Of dat nu in het bloed is of een analyse van je ruwvoer, daar kun je dan je balancer bij zoeken.
En een studie is het zeker :+

Ehm, je kunt erop afstuderen; dat is geen geintje.

Het belangrijkste is inderdaad dat wat je geeft bij elkaar moet passen en als totaal een gebalanceerd pakket moet zijn, dat past bij jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:29 



 
Profiel   

ikke schreef
Daihyo schreef
Het is niet goed of slecht, maar het is nu voor jouw paard niet passend. Kan voor een ander paard een hele goede balancer zijn.
Meten = weten :j
Of dat nu in het bloed is of een analyse van je ruwvoer, daar kun je dan je balancer bij zoeken.
En een studie is het zeker :+

Ehm, je kunt erop afstuderen; dat is geen geintje.


Dat weet ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:30 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad eerst bloed laten trekken... het matig opnemen kan ook andere oorzaken hebben.
Groei doet ook iets in de verbranding.

Als ik zo naar het eten zelf kijk zou ik het hooi aanvullen met kwalitatief goed ruwvoer.
Verder eigenlijk niks geks.
Maar daarom denk ik ook eerder dat de oorzaak ergens anders in zit dat het gegeven voer an sich.
Misschien heeft ze gewoon een tekort, en dan kan je zien welk voer of supplement er aan sluit op dat tekort.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen