Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard mogelijke hoefzweer of zoolkneuzing

 
Profiel   

Hoi iedereen,

Mijn ruin van 19 was 3 weken geleden van de 1 op de andere dag stokkreupel. Al leek het of hij een paar dagen ervoor ook al een beetje onregelmatig liep. Da erbij, ws hoefzweer maar niet erg gevoelig op tang. Wel warme hoef. Geen koorts. Hele riedeltje gedaan, ingepakt, geweekt voor lange tijd maar hij werd maar niet beter. Hoefsmid gekomen, wist het ook niet. Kon geen zweer vinden. Röntgenfoto’s door da laten maken, geen fractuur te zien maar wel een mogelijke aanleiding tot hoefzweer en white line disease. Uitverdoofd en op het laatste moment werd hij pas pijnloos. Leek dus in de toon te zitten, waar ook een gaatje zat. Nu nog steeds kreupel, 3 weken inmiddels en de da zegt dat hij het niet meer weet. Pijnstillers helpen maar een heel klein beetje. Zo zielig! Heeft iemand misschien tips of ervaring met dit verhaal? Ik zal wat foto’s proberen bij te voegen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:40 



 
Profiel   

Ik heb ervaring, maar ik weet niet zo goed hoe ik je kan helpen. Ik vind het gek dat de dierenarts nu al zegt het niet meer te weten. Hoefzweren en zoolkneuzingen kunnen hardnekkig en irritant zijn, maar op zich zijn het nou niet de kwaaltjes waar een dierenarts geen weg mee weet. Ik denk dat het dus misschien iets anders is en dan is de kliniek de volgende optie wanneer je dierenarts je niet verder kan helpen.

Hoe vaak is de dierenarts effectief op zoek gegaan naar pus (dus gaan graven in de hoef)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:22 



 
Profiel   

Staat ie op ijzers? Anders ijzer er af halen. Dat hielp hier in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:28 



 
Profiel   

Ijzer is er al af maar dat heeft niets uitgehaald helaas….

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:35 



 
Profiel   

Wat zegt je hoefsmid ervan m

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:21 



 
Profiel   

Mijn paard heeft heeft soortgelijke klachten (gehad, is nu aan het revalideren). Dat bleek een ontstoken hoefbeen, ofwel osteitis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:28 



 
Profiel   

Hier ervaring. Mijn merrie stond 2 weken geleden, nadat ik een hele normale buitenrit had gemaakt, smiddags op drie benen in het weiland. Ik dacht aan een peesblessure of erger. In eerste instantie gekoeld, traumeel. Ik voelde niets aan het been maar ze had duidelijk pijn. Dagje aangekeken toen begon ze er wel iets op te lopen maar ze at slecht, lusteloos en been was dik. Naar veearts, op het harde liep ze niet goed maar ook niet vreselijk slecht. Foto gemaakt gelukkig been goed en hoef ook maar er leek wel een holte te zitten in de buurt van de kroonrand. Onderbeen en kogel waren inmiddels echt vol dus hij kon geen echo vd pezen maken. Naar huis met advies om rustig aan te doen ( mocht er toch een pees blessure zijn) en 2x daags weken met biotex. Dus gedaan, na 5 dagen dacht ik echt “ dit komt niet meer goed” . Merrie was echt ziek ( ze is 18) en lag zelfs op de weide wat ze echt nooit doet. Dus veearts opnieuw gebeld omdat ik het niet vertrouwde. De ochtend dat ik naar de veearts wou gaan ( in totaal 7 dg na de eerste keer). Stond ze redelijk monter in stal, zat er dus toch een zweer in de hoef bij de kroonrand en die was die ochtend doorgebroken. Heeft dus echt wel een tijdje geduurd voordat die was doorgebroken. Nu nog even blijven weken en schoonhouden, maar ze eet weer en loopt eigenlijk weer redelijk Okay. Pfieuw!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 23:04 



 
Profiel   

Vandaag naar kliniek, ct scan hoogstwaarschijnlijk. Hij loopt nu echt slecht, weken heeft niets uitgehaald tot nu toe... Zo zielig om te zien.. ruin is 19 maar verder kerngezond en vol energie (normaliter)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:55 



 
Profiel   

@Sempre, even een vraagje, hoe ben jij daar achter gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:57 



 
Profiel   

Pareltje78 schreef
Vandaag naar kliniek, ct scan hoogstwaarschijnlijk. Hij loopt nu echt slecht, weken heeft niets uitgehaald tot nu toe... Zo zielig om te zien.. ruin is 19 maar verder kerngezond en vol energie (normaliter)


Wat goed dat je gaat, heel veel sterkte vandaag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:05 



 
Profiel   

Pareltje78 schreef
@Sempre, even een vraagje, hoe ben jij daar achter gekomen?

Een mri scan (liggend)... mijn paard is 18. Moesten toen ook snel besluiten omdat het ineens zoveel slechter werd na weken kwakkelen. Was echt sneu.

Veel sterkte, hopelijk komt er een goed behandelbare diagnose uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 20:15 



 
Profiel   

Net 5 weken achter de rug met een verhaal ongeveer gelijk aan het jouwe. Gezond aktief paard uit het niets ineens stokkreupel li voor.
In 2 weken tijd 3x dierenarts (3 verschillende wel van dezelfde praktijk) en 2x mijn hoefsmid geweest. Konden allemaal eigenlijk niets vinden. uitgesneden , met visiteertang gevoeld wel warme hoef, weken 2x daags .
Ze liep zo slecht op linksvoor. Niet om aan te zien.
4de keer weer een van de dierenartsen geweest omdat ze helemaal niet meer wilde lopen en die heeft haar (13 jarige merrie ) uiteindelijk in een nat antiseptisch verband gezet voor een week met pijnstiling.

Toen het verband eraf ging bleek de zweer uitgebroken te zijn aan de kroonrand, Ze liep inmiddels weer vrijwel normaal.Daarna ingepakt in droog verband met betadine voor een week, Vandaag is dat verwijderd en is ze op ijzers gezet met voor een zooltje omdat de het gaatje aan de linker buiten onderkant niet helemaal bedekt werd door het ijzer.
Mag nu weer aan het werk voor de wagen en onder het zadel. Over 6-7 weken mogen de zooltjes eruit Pfff.. wat een zoektocht was dat.
Het kan soms echt lang duren voor een zweer eruit komt.

Sterkte met jouw paard. Hoop dat het weer gauw goed gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:45 



 
Profiel   

Mijn motto is altijd: ookal lijkt het geen zweer, het is er toch eentje.
Ondingen zijn het, hoop dat de kliniek uitsluitsel brengt voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:17 



 
Profiel   

Mijn paard liep ook 4 weken op een zweer, die ook niet zichtbaar was op de foto.
Zij liep niet beroerd, maar wel erg wisselend en zelfs als ze regelmatig was zag ik 'iets'. Ze was uitzinnig van vreugde toen hij eruit kwam.
Ik heb nooit geweekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 22:33 



 
Profiel   

Nieuws: er is een behoorlijk hevige vorm van artrose gevonden op de foto’s. Echter is nu niet duidelijk of er nu ook nog een zweer zit. Vorige DA had dit niet geconnect aan elkaar. Ze hebben uitverdoofd en toen liep hij gelijk 90% beter. Maar onduidelijk is of hij nu ook beiden kan hebben. En wat de vervolgstappen zouden kunnen zijn. Voor nu staat hij daar nog en krijgt hij nog wat nadere onderzoeken en word door een smid van de kliniek komende week beslagen. Ik weet het niet meer. De ene DA zegt dit: de andere dat…

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:42 



 
Profiel   

Is het bij artrose dan ook zo dat ze van de een op de andere dag op 3 benen lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 14:43 



 
Profiel   

Zit de artrose op beide benen en waar? Kogel? Voorknie?
Bijzonder dat je dan bij uitverdoven pas iets merkte bij laatste verdoving, heb je daarnaar gevraagd?
Mijn ervaring is dat artrose vaak erin sluipt, licht onregelmatig wat na opwarmen weg is, daarna in de winter weer wat minder etc.
Ik zou nog even vasthouden aan die zweer en zeker niet mijn paard deze week op ijzers laten zetten.

Edit, de eerste DA heeft dit gemist op de foto's en je paard reageerde amper op pijnstillers lees ik. Dat klopt niet met artrose over het algemeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 18:32 



 
Profiel   

Ik zou toch hb in achterhoofd houden en zeker van de wei afhalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 18:38 



 
Profiel   

Voor nu weet ik niet of hij het in beide benen heeft, dat vraag ik maandag. Links voor heeft artrose aan hoefgewricht en kogel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen