Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 156 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Wat voor veulenbrok krijgt ze en hoeveel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:42 



 
Profiel   

Ze krijgt nu een halve schep action quality horsefood en dan de junior.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:44 



 
Profiel   

Hier zit 30% zetmeel in. Ik zou beginnen met een kwalitatief goed vitamineproduct lager in suiker/zetmeel. Vanuit daar kijken wat je aan kunt/moet vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:47 



 
Profiel   

Daar sluit ik me bij aan :j
Hoeveel is een halve schep? Hoeveel keer per dag krijgt ze dat? Is dat de aanbevolen hoeveelheid?
Opgroeiende paarden hebben andere behoeftes.
Ik zou terug gaan naar je hooi, daar een passende balancer bij zoeken en daarbij nog gericht aanvullen.
Of kiezen voor een product voor jonge paarden dat minder suiker en zetmeel bevat. Bijvoorbeeld Vitalbix Breed en grow.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 08:55 



 
Profiel   

Ze krijgt dit 1x per dag.

Moet heel eerlijk bekennen dat ik er in het begin wat te weinig aandacht heb geschonken. Mensen in mijn omgeving brengen hun veulen naar de opfok en kijken er om de zoveel maand eens, of ze geven alleen ruwvoer en klein beetje brok voor de smaak.

Heb pavo een mail gedaan met de vraag wat hun adviseren.

Bedankt in elk geval al voor de tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 13:46 



 
Profiel   

Heeft er hier iemand ervaringen met Metazoa superfit broxxx timothee? Ik voer nu VS200 maar zit een beetje rond te neuzen voor andere soortgelijke balancers die ik niet steeds hoef te bestellen. Belangrijk is laag zetmeel en suiker gehalte en geen luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 15:13 



 
Profiel   

In de opfok krijgen ze ook meestal een veulenbrok hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 16:18 



 
Profiel   

7 weken geleden had mijn paard een zink en selenium tekort.
Inmiddels weer gemeten en de zink is goed, selenium mag nog ietsje hoger. Ik vind het even lastig wat ik nu moet doen, want ondanks de (forse) verhoging neemt hij het kennelijk niet voldoende op.


[ img ]
Blauw: tekort op 12 oktober met 50gr victorious secret (waarvan 0,5mg selenium en 225mg zink).
Oranje: op 30 november met 200gr victorious secret (waarvan 2mg selenium). Moet bij voorkeur tussen 100-200 ug, maar niet lager dan 70 ug.
Groen: op 30 november met 200gr victorious secret (waarvan 900mg zink).

De victorious secret krijgt hij dus 4x meer van dan voorheen. Maar de uitkomst/opname is maar gestegen met 60 a 70 procent.
De DA ziet idealiter het selenium nog 10% hoger.

Wat is dan wijsheid om te doen? Andere vorm van selenium aanbieden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 11:30 



 
Profiel   

Chevivit hoor ik veel goede verhalen over om selenium te verhogen. Zou niet zomaar de brok voor 1 element zo drastisch verhogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:34 



 
Profiel   

Chevivit heb ik vroeger ook weleens gegeven, en dan gewoon enkele malen per week

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 17:02 



 
Profiel   

Ja, de chevivit heb ik vroeger wel eens gegeven. Ga 'm nu ook geven, maar dan halve dosering.
Heb ook al even gekeken naar een apart zinksupplement, maar dan kom je zo duur uit. Kan ik net zo goed van de victorious 200gr geven.
Dat is ook geen drastische verhoging, dat is de aanbevolen hoeveelheid. Ik gaf eerder drastisch laag ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 17:38 



 
Profiel   

Je hebt het over een paard, moet ik dan uitgaan van 500kg? Want dan heeft je dier een aanbevolen minimale Se-dosering van 1.5mg per dag. Vaak komt er vanuit het ruwvoer (2% lichaamsgewicht) maar 0.3-0.5mg Se, soms zelfs nog minder. De optimale dosering is waarschijnlijk zelfs 2.5mg, daar zit je samen met het ruwvoer dan nu op.
Qua zink is de behoefte zo'n 520mg, waarvan er zo'n 220mg via het ruwvoer binnen komt. Ook daar heeft hij eerder te weinig van binnen gekregen. Nu krijgt hij daar wel ongeveer het dubbele van de behoefte.

In jouw geval zou ik eventueel voor 1 maand de dosering verhogen naar 300g (uitgaande van een paard van 500kg) en daarna terug naar 200g. Dat je paard langer de tijd nodig heeft om een seleniumtekort weg te werken vind ik heel normaal. De waarde is netjes omhoog gegaan in 6 weken tijd. Ik zie geen opname-probleem, enkel een wat trage stijging door een langdurig tekort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:18 



 
Profiel   

Je moet gewoon de aanbevolen hoeveelheid geven, je hebt voorheen ondergedoseerd en daardoor zijn tekorten ontstaan. Je zou myocare-e van synovium kunnen geven. Bij een ernstig tekort begin je met dubbele dosering voor de opbouw en daarna de normale dosering. Na circa 2 maanden doe je weer bloedonderzoek, als het dan op orde is, stop je met het supplement en blijf je vitaminebrok voeren volgens aanbevolen hoeveelheid. Benodigd selenium per dag is 1,2 dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:20 



 
Profiel   

@mizora: het gaat om een paard van 600kg. Een 19-jarige. Begreep dat senioren sowieso meer moeite hebben met opnemen van en daardoor een hogere behoefte hebben.

Ik vind het wat lastig te beredeneren wat er uit het ruwvoer komt. Daar is geen analyse van. Daarnaast lees ik dat er te weinig zink en selenium vaak in ruwvoer zit. Gras krijgt hij helemaal niet.

De 200gr is de dagdosering die Pure adviseert. Die krijgt hij nu 7 weken en nu stijgen de waarden. Als ik dan minder zou gaan geven, dalen die waarden toch ook weer?
Ik weet niet of het blijft stijgen als je nu dezelfde hoeveelheden geeft, snap je? Vult het langzaam aan of blijft de waarde hetzelfde als je deze dosering geeft?
Als uit het bloed kwam dat hij een overschot had, dan zou ik het logisch vinden om te gaan minderen. Of zie ik dat verkeerd?

@tessebes: ja, dat is dus ongeveer wat we gedaan hebben. Hij ging van 0,5mg selenium naar 2mg selenium. Daaruit kwam na 7 weken nog een iets te lage waarde, dus wil ik nu een halve dosering chevivit bij geven (om de dag denk ik), dan kom ik op 3,4mg selenium per dag. Dan zou ik over 8 weken weer bloed kunnen afnemen om te kijken of het zo goed gaat. Of de optie die Mizora noemt, tijdelijk 300gr geven, maar ik weet dus niet hoe het werkt met tekorten aanvullen/verbruiken.

Ik heb de vraag ook nog even bij de DA neergelegd. Maar ben wel benieuwd of iemand anders ook weet hoe het zit met aanvullingen bij tekorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:59 



 
Profiel   

Gevaar wat ik veel zie is alles maar op die grammen millimeters en verhoudingen gooien.
Begrijp me niet verkeerd: het is goed om uitgangspunten te hebben. Maar er zijn zoveel
Zaken die niet meegenomen ( kunnen) worden… opname van stoffen, hoe werken de organen; welke andere stoffen krijgt je paard, kloppen daar de waardes wel van, stress doet ook veel ( en stress is al helemaal een vaag begrip want zelfs net niet helemaal senang voelen brengt op microniveau al stress teweeg).
Ik word zelf vaak een beetje kriebelig van het meten in grammen en verhoudingen. Zonder een paard echt te zien en te kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:16 



 
Profiel   

Ik word er zelf ook kriegelig van :+

Vooropstellend hebben we al winst geboekt met het geven van de dagdosering: hij schuurt bijna niet meer, is zga niet meer stijf en veel soepeler in zn spieren en heeft weer energie.

Achterliggende veroorzaker, los van te lage dosering: 6 weken bute gebruik.

Ik klam me een beetje vast aan de cijfers omdat ik met selenium ook geen overdosering wil.


Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 07-12-21 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:23 



 
Profiel   

Ja daar ga je, bute is niet echt helpend daarin…
Ik zou gewoon de dag dosering aanhouden en eens zien wat dat brengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:25 



 
Profiel   

De bute is gelukkig ook niet meer nodig. Dat was in juli voor ‘t laatste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:26 



 
Profiel   

Maar dat kan inderdaad wel een impact hebben gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:44 



 
Profiel   

Hoewel ja, seleniumvergiftiging iets is waar je rekening mee moet houden, is dat niet meer of minder dan met verschillende andere mineralen. Seleniumvergiftiging is in Nederland eigenlijk iets dat niet voor komt, behalve als je extreem supplementen gaat stapelen. Bij een wat hogere dosering van een gewone mineralenbrok hoef je daar echt niet bang voor te zijn.

Paarden komen van oorsprong uit een gebied in de VS waar een hoog seleniumgehalte in de grond zit. In dat gebied is bij seleniumsupplementatie het risico op seleniumvergiftiging wel reëel. Een paard van 600kg krijgt via het ruwvoer dan soms al 18-24mg selenium binnen (±1.5-2mg/kg ruwvoer). Doe er dan via het voer nog wat bij en dan kan het echt mis gaan.

Voor een paard van 600kg kan je de volgende gegevens in de gaten houden:
- 1.2mg Se in het complete rantsoen (ruwvoer + krachtvoer + supplementen) is het minimum volgens het NRC
- 1.8mg Se is het minimum volgens het CVB
- 3mg Se geeft een verbetering van het immuunsysteem t.o.v. de 1.2 en 1.8mg Se
- 6mg Se is een veilige bovengrens waarbij er geen risico is op vergiftiging
- 24mg Se is de laagste toxische bovengrens die in de literatuur wordt aangehouden
- 30mg Se is de bovenste toxische bovengrens die in de literatuur wordt aangehouden

Er zit dus een factor 20 tussen de laagste minimumwaarde en de laagste toxische waarde in de literatuur en jouw paard kreeg eerder nog niet eens de laagste minimumwaarde.

Voor 100% zekerheid houd ik 6mg als bovengrens aan voor de meeste paarden. Mocht er toch opeens zeer seleniumrijk ruwvoer gevoerd worden, of toch even tijdelijk er een supplement extra gevoerd worden waar selenium in blijkt te zitten, is er allemaal nog niets aan de hand.

Het is dus geen enkel probleem om nog een tijdje wat meer te geven. Maar ik zou in ieder geval niet naar beneden gaan met de mineralenbrok. De waarde trekt vaak nog een tijdje wat verder aan, maar geen garantie.

Voor een paard van 600kg is de bovengrens qua zink 6000mg (ondergrens is 624mg), qua koper 3000mg (ondergrens 138mg) en qua jodium 36mg (4.2mg), om voor nog wat mineralen grenzen aan te geven.

Bij te hoge seleniumwaarden zou ik inderdaad wat zakken, maar waarschijnlijk wel veel minder.

Mijn ervaring is dat hoewel inderdaad allerlei factoren wel meespelen, de ondergrenzen en bovengrenzen daar ook op ingesteld zijn. De kans op een overschot is dan ook heel klein. Wanneer men toch maar volgens het boekje gaat voeren (op het gebied van vitaminen en mineralen) blijken veel paarden toch op te knappen, ondanks dat ze het met het paard voor zich dat eigenlijk niet verwacht hadden. Allerlei factoren hebben overigens wel invloed, leverschade levert bijvoorbeeld wat hogere behoeftes van het één op en wat lagere maximale bovengrenzen van het ander, maar dan nog zit je met het boekje in de basis vaak al een heel stuk goed. Dan kom je echt in het finetunen terecht (en daar gaat altijd heel veel tijd in zitten).

Bij Pure VS is het advies van 200g voor een paard van 500kg. Voor een paard van 600kg is de dosering dus eigenlijk 240g.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:57 



 
Profiel   

@muze: zeker, was ook de aanleiding voor ‘t bloed prikken

@mizora: wauw, wat een duidelijke uitleg. Dank je wel! Dan maak ik me over een overschot inderdaad niet zo druk :) ik ga dan tijdelijk nog extra geven en dan terug naar de dagdosering. Ik zie hem namelijk ook erg opknappen, zeker na de bute periode werd er gekwakkeld en kan ik me voorstellen dat ‘t lijf een grotere behoefte heeft aan. Daarom ook het bloed prikken, om niet maar willekeurig extra te gaan geven.

Wel een goeie les voor mezelf dat dagdoseringen toch niet uit de duim gezogen zijn :o en dat ook een paard met HB verleden tekorten kan oplopen (de reden waarom ik minder gaf).

Goeie van die 240. Ik had met Astrid gebeld en toen zei ze 200, waarschijnlijk met de aanname dat gemiddeld paard 500kg weegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 21:02 



 
Profiel   

Heel interessant topic dit, laatste pagina's helemaal doorgelezen.

Zag mijn paard vorige week voor het eerst mest eten en nu helaas zeer regelmatig. Hij staat op tweede snede geweekt hooi, dus zou kunnen dat hij daar niet genoeg vitamines uit kan halen. Verder krijgt hij 2x per dag een paar handjes luzerne, 200 gr vitalbix en 1 kg Havens Gastro. Hij loopt de hele dag buiten en wordt 5x per week gereden.

Contact gehad met bio-ron en daar super fijn advies gekregen, hij gaf aan dat het aan de maag/darmflora kan liggen door verstoring opname en adviseert bokashi en daarnaast veendrenk voor verschillende sporen elementen. Ga dit morgen ophalen bij een leverancier hier in de buurt, want bij Post NL is het hier nogal chaos, wacht al 2 weken op sommige pakketten.

Wat is jullie ervaring met bokashi en veendrenk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:01 



 
Profiel   

Mijn paard ging schuren op de bokashi, dus die heb ik weggegeven aan een stalgenoot.
Ijslands zeewier hielp bij mijn paard vaak als hij eens mest had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:33 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik stoppen met het geweekte hooi, het komt vaak voor dat dan zulke problemen ontstaan. Je gaat nu enkel symptoombestrijding doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:35 



 
Profiel   

Die van mij ging aan de spuitpoep van bokashi. Hier gaat het beter met speedibeet. Heb je een analyse van je hooi? Is er een reden dat je het geweekt geeft?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 156 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen