Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Schuurplekken hoofd, wat te doen?

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Mijn paard heeft snel last van druk/schuurplekken op haar hoofd. Bij het kopstuk en haar neus, de grootste plekken zitten bij de neusriem aan de zijkanten. (Foto bijgevoegd). Ik doe er veel aan. Zo smeer ik voor ik ga rijden uierzalf erop en rijd ik met bontjes. Na het rijden maak ik het schoon met een spons om het zweet weg te halen en smeer ik er weer uierzalf op. Zo blijven de plekken het minst erg. Als ik wedstrijd heb rijd ik het liefste zonder bontjes en dit is dan ook meteen te merken aan haar huid. Er zijn meteen doffe schuurplekken te zien.
Ik heb overal al aangedacht; een ander soort leer, misschien is ze wel allergisch, maar dit werkt niet en bij haar singel heeft ze ook geen plekken. Ik heb verschillende soorten hoofdstellen geprobeerd, ik gebruik nu een anatomisch kopstuk. Ook dit geeft haar nog steeds schuurplekken.
Ik weet niet meer wat ik er aan kan doen.
In maart afgelopen jaar heeft zij een veulen gehad en eigenlijk sinds zij een veulen heeft gehad heeft zij dit. Niet tijdens haar zwangerschap, maar na de bevalling toen ik haar weer ging oppakken. Ik dacht dat het misschien door de hormonen zou komen en het misschien weg zou gaan als het veulen afgespeend zou zijn. Helaas is dit niet het geval.

Ik hoop dat er misschien mensen zijn die een oplossing voor mij weten. Na alles wat ik al geprobeerd heb.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 23:17 



 
Profiel   

Heb je toevallig ook een foto met hoofdstel in?
Ben je misschien overgestapt op een ander merk ledervet of zoiets? Of misschien is je tuig nu net iets anders afgesteld dan voor de dracht? Heb je sindsdien een nieuw hoofdstel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 23:25 



 
Profiel   

goldyc schreef
Heb je toevallig ook een foto met hoofdstel in?
Ben je misschien overgestapt op een ander merk ledervet of zoiets? Of misschien is je tuig nu net iets anders afgesteld dan voor de dracht? Heb je sindsdien een nieuw hoofdstel?


Hier zijn foto’s van het hoofdstel als ze hem in heeft. Ik heb inderdaad een ander hoofdstel sinds haar dracht, maar met haar hoofdstel die ze toen had. Krijgt ze het ook. Verder qua spullen om schoon te maken, ledervet of iets wat daarop lijkt ben ik niet veranderd. Het hoofdstel is misschien anders afgesteld, maar dit komt ook omdat ze nog jong is en groeit.
Die ene is zonder bontjes op wedstrijd en die andere met bontjes in de trainingen


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:45 



 
Profiel   

Dit had ze dus niet voor het veulen?

Dat vind ik wel apart want ik zou denken in eerste instantie dat ze gewoon een heel gevoelige huid heeft maar dan zou ze dat haar hele leven al gehad moeten hebben.

Hier staat wel een link tussen hormonen en huidproblemen.
https://www.holistischdierenarts.nl/hui ... gen-paard/

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:58 



 
Profiel   

Zou ze allergisch kunnen zijn voor het materiaal van het bit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:21 



 
Profiel   

En als je de neusriem af laat tijdens de trainingen? Of juist losser doet zodat er veel ruimte zit? Of overstapt op een lage neusriem?

Ik vind dat het wel veel materiaal is rond de schuur plek, ook al is het niet een hele ingewikkelde neusriem. Ikzelf zou zoeken naar een optie waarbij op die plaats de neusriem niet meer komt.
Is ze makkelijk naar de nagevelijkheid toe te rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 10:07 



 
Profiel   

Nee dit had ze niet voor ze een veulen kreeg.

Als ze allergisch zou zijn voor het materiaal van het bit, dan zou ze dit ook voor haar veulen gehad moeten hebben denk ik en ik vraag me af hoe de plekken dan ook onder het kopstuk zou kunnen zitten, als het bit daar niet mee in aanraking komt.

Neusriem heb ik al op verschillende manieren geplaatst, zowel losser als normaal, maar dit heeft geen goed effect. Hoe losser is hem doe, hoe meer de neusriem dan schuren, waardoor er meer plekken ontstaan. Lage neusriem is te proberen, alleen ik zit dan nog steeds met de plekken onder haar kopstuk.. :( Ze is makkelijk nageeflijk te rijden, maar ze is wel snel sterk en afgeleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 10:35 



 
Profiel   

Een allergie kan ook op latere leeftijd ontstaan.
Waarmee behandel je het tuig?
Al eens kunststof geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:16 



 
Profiel   

Krijgt ze van halsters achter haar oren (materiaal) geen schuurplekken? Anders zou je nog een marylot ipv leer kopstuk kunnen kopen die onderlegd is achter de oren met neopreen en zonder neusriem gaan rijden tijdens trainingen. Het ziet er misschien niet uit maar zorgt in ieder geval dat je rond de neus geen plekjes krijgt en als ze wel tegen halstermateriaal kan ook hopelijk niet achter haar oren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:00 



 
Profiel   

Krijgt ze van halsters achter haar oren (materiaal) geen schuurplekken? Anders zou je nog een marylot ipv leer kopstuk kunnen kopen die onderlegd is achter de oren met neopreen en zonder neusriem gaan rijden tijdens trainingen. Het ziet er misschien niet uit maar zorgt in ieder geval dat je rond de neus geen plekjes krijgt en als ze wel tegen halstermateriaal kan ook hopelijk niet achter haar oren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:01 



 
Profiel   

Eens met rianne, een poosje met een lage neusriem, een eenvoudige simpele leren, kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:14 



 
Profiel   

Heeft het al een keer de kans gehad om weer helemaal te genezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:16 



 
Profiel   

Ik geloof dat de neusriem te hoog zit.

Als iets te hoog ingesteld is kan het ook eerder schuren. Of als je het onbewust te strak getrokken hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:45 



 
Profiel   

Neusriem lijkt inderdaad wat te hoog te zitten.
Kun je wel twee vingers eronder krijgen op de neus?

Anders eens een hoofdstel van biothane proberen?

Of bitloos?

Zelf zou ik trouwens honingzalf smeren op zulke plekken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen